Arkkitehdin ikuinen ongelma

ARK EVP.

Luulin nuorena arkkitehtinä että se besserwissereiden lauma minun ympärilläni olisi ohimenevä ilmiö. Mutta ei. Edelleen pitkän työuran jo päätyttyä törmään näihin itsetyytyväisiin tolloihin. Yleinen käsitys on että jos osaa hakata vasaralla nauloja ja sutia pensselillä maalia ja ehkä vielä porata Black&Deckerillä reikiä, tietää rakentamisesta enemmän kuin joku arkkitehtipelle.

Asunto-osakeyhtiön hallituksen kokous on hyvä esimerkki em. asenneilmastosta. Isännöitsijä on käynyt kurssit joissa on puhuttu peräti kokonainen päivä talonrakennuksesta, siispä isännöitsijä tietää arkkitehtia paremmin kuinka urakat pitää hoitaa, ja muu hallitus asettuu mielummin isännöitsijän puolelle. Hallituksen puheenjohtaja on maalannut asuntonsa ja laatottanut kylpyhuoneensa lattian, siispä em. nuorehko mies tietää minua enemmän maalaamisesta ja laatottamisesta. Ja niin edelleen.

Arkkitehdin tutkinto on kai ainoa akateeminen loppututkinto josta tietämätön maallikko pääsee mussuttamaan typeryyksiään. Lääkärille ei pärjää, ei ekonomille, ei DIlle, ei maistereille, ei yleensä edes merkonomeille... mutta puretaan sitten kaikki tuohon arkkitehtiin!

Minä olen oppinut läksyni. Sanon enää kerran miten korjaustoimenpide tai urakka pitää hoitaa. Jos hallitus päättää toisin jätän eriävän mielipiteeni pöytäkirjaan. Siinä kaikki.

14

2649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Slarvamake

      Itse olen ratkaissut asian niin, että olen antanut asiakkaan hoitaa niin paljon töitä kuin itse haluaa. Parhaimmillaan ei tartte kuin takakenossa istua ja urahdella, sanoa välillä jotain viisasta ja laittaa nimet paperiin. Ihan samalla tavalla siitä pystyy laskuttamaan kuin itsensä rääkkäämisestäkin. No eihän niistä projekteista mitään julkaisukelpoista tavaraa tulee, mutta ne laatuprojektit on sitten erikseen. Ja laatutietoiset asiakkaat.

      Vituttaahan se kun ei kuunnella. Moni vaan haluaa niin penteleesti itse rakentaa, ja moni osaakin. Hatutukseen auttaa kun laskuttaa jokaisen minuutin jonka on projektin miettimiseen käyttänyt. Hauska muuten huomata omasta käytöksestään, että ne asiakkaat jotka meikäläisen palveluksia vähiten arvostavat, ovat saaneet kovimmat laskut...jos millään ei oo mitään väliä niin ei kyllä tarvi rahastakaan pingottaa.

      Arkkitehdin kannattaa kai tehdä semmoista mitä muut ei osaa tai halua tai ehdi tehdä.

    • oikeasta rakentamisesta

      ymmärtävät, sen näkee niistä suunnitelmista joissa ei oikein osu "pulikat" paikalleen - elävässä elämässä tuntuu tulevan kohtuuttoman paljon yllätyksiä arkkitehdeille toteutusvaiheen kanssa.

      • ARK EVP

        Harvassa ovat ne arkkitehdit jotka eivät "ymmärrä" "oikeaa" "rakentamista". Tosin en ole täysin varma mitä sinä tuolla "oikealla rakentamisella" ja sen "ymmärtämisellä" tarkoitat.

        Se on totta että jokainen työmaa tuo yllätyksiä mukanaan, mutta ne ovat harvoin arkkitehdin aiheuttamia. Louhinta saattaa paljastaa yllätyksiä maaperässä, pohjavesi voi olla yllättävän korkealla jne.

        Tuo väitteesi "kohtuuttomasta yllätysten määrästä" on vain kaupunkilegendaa jota väritetään ja paisutetaan useimmiten tuopin ääressä. Niissä kapakoissa joissa muutenkin muurataan ja rapataan kaiket illat.


      • tehti on oikein paperille
        ARK EVP kirjoitti:

        Harvassa ovat ne arkkitehdit jotka eivät "ymmärrä" "oikeaa" "rakentamista". Tosin en ole täysin varma mitä sinä tuolla "oikealla rakentamisella" ja sen "ymmärtämisellä" tarkoitat.

        Se on totta että jokainen työmaa tuo yllätyksiä mukanaan, mutta ne ovat harvoin arkkitehdin aiheuttamia. Louhinta saattaa paljastaa yllätyksiä maaperässä, pohjavesi voi olla yllättävän korkealla jne.

        Tuo väitteesi "kohtuuttomasta yllätysten määrästä" on vain kaupunkilegendaa jota väritetään ja paisutetaan useimmiten tuopin ääressä. Niissä kapakoissa joissa muutenkin muurataan ja rapataan kaiket illat.

        ne suunnitelmat väkännyt. Louhintaa ja pohjavedenkorkeutta en tehdin niskoille laittaisi. Rakennuksen toimimattomuudet ja työmaasäädöt kylläkin. Olisikin vain kaupunkilegendaa tuo huipputehtien tunaroinnit.


      • ei tarvitse
        tehti on oikein paperille kirjoitti:

        ne suunnitelmat väkännyt. Louhintaa ja pohjavedenkorkeutta en tehdin niskoille laittaisi. Rakennuksen toimimattomuudet ja työmaasäädöt kylläkin. Olisikin vain kaupunkilegendaa tuo huipputehtien tunaroinnit.

        pitkästi kävellä, kun näkee arkkitehtien tunaroinnin jälkiä.
        Ylimielisyydestä moni typeryys on alkanut...


    • Olet siis

      akateeminen turhake!

      Mitä siellä Polilla muka arkkitunareille opetetaan? Piirtämään hämähäkkejä? Ruahahahahahahaahahah!

      Isännöitsijätkin osaa enemmän kuin akateemiset arkkiturhakkeet! Ruaahahahahaahahahah!

    • kalustaja

      Toimin itse alalla missä päivittäin ihailen arkkitehtien hienoa työtä ja samalla kammoksun sitä ettei heillä ole aikaa seurata kalustealaa, Keittiöt ainakin ovat kuin 70-luvulta. Kukaan muu ei enää tuijota että ylä-ja alakaappien lijant osuvat yksiin. Tyhmempikin tajuaa, ettei silmä sitä pysty yhtä aikaa havannoimaan. Koiettakaa jo viimein keskittyä siihen että vierekkäiset ovet olisivat suurinpiirtein samanlevyisiä ja ylä- ja alapuolella ei ole mitään tekemistä keskenään. Se juna meni jo. 20 v sitten

      • K.Alustaja

        Arkkitehdit mitään keittönkaapistoja piirrä ku korkeintaan itselleen. Siellä on aina toimistossa joku kalustonpiirtäjä tai sisustaja joiden hommia sellaset on. ehkä ne on siellä 70luvulla?


    • niin perustelut

      Uskoisin, että kun olet kovan luokan ammattilainen, niin osaat perustella kantasi niin, että muutkin sen ymmärtävät.

      Arkkitehdeistä en tiedä, mutta ainakin insinööreihin pätee se, että ne jotka ovat todella sisäistäneet opetetut asiat, osaavat pukea ne helpommin ymmärrettävään muotoon. Heikommat yksilöt joutuvat käyttämään ammattitermistöä, kun eivät ole vielä oikein itsekkään ymmärtäneen asiaa.

      Luulisin, että Arkkitehtienkin osalta pätee se, että opinnot läpäisee kyvyiltään hyvin epätasainen joukko, joskin koulutuksen pitäisi kyllä taata tietty minimitaso.

      Jos et osaa perustella kantaasi niin että muutkin sen ymmärtävät, niin silloin kannattaa ottaa huomioon se, että kantasi ei välttämättä yhteistä etua ajatellen paras, vaikka sopisikin sinulle parhaiten.

    • olla

      niinkin, että olemme vain oman elämämme vartijoita ja itsemme murhaajia.

    • kyselee ainakin neuvoa

      putkarilta, tai muilta "besserwisereilta", mikseivät siis arkkitehdit taloja suunnitelleessaan.

    • kuitenkin

      olla niin, että se joka on joskus laatoittanut tietää enemmän laatoittamisesta kuin se joka on sitä vain kirjoista opiskellut. Ja kyllä esimerkiksi putkimies parhaiten putkihommista tietää, ei arkkitehti.

      Arkkitehdeiltä yleisesti ottaen ainakin on käytännöllisyys hukassa. Ainakin julkisten tilojen suunnittelijat tuntuvat unohtavan miettiä mihin kyseistä tilaa tullaan käyttämään. Tästä nyt esimerkkinä vaikka Tampereen yliopiston uusi rakennus, joka ei kyllä täytä tarpeita.

      • tavata

        suunnittelijan, jota kiinnostaa suunniteltavan tilan käyttötarkoitus.

        Arkkitehdit eivät mielestäni tässä asiassa ole sen huonompia tai parempia kuin muutkaan suunnittelijat.


      • ARK EVP.
        tavata kirjoitti:

        suunnittelijan, jota kiinnostaa suunniteltavan tilan käyttötarkoitus.

        Arkkitehdit eivät mielestäni tässä asiassa ole sen huonompia tai parempia kuin muutkaan suunnittelijat.

        Mitä ihmeen höpötystä! "Saisipa kerran tavata suunnittelijan, jota kiinnostaa suunniteltavan tilan käyttötarkoitus."

        Nimimerkki "tavata" on harvinaisen ulkona todellisuudesta. Jokaisesta rakennusprojektista laaditaan tilaohjelma, joka sisältää rakennukseen tulevat tilat KÄYTTÖTARKOITUKSINEEN.

        Ja loppunousu: "Arkkitehdit eivät mielestäni tässä asiassa ole sen huonompia tai parempia kuin muutkaan suunnittelijat." Ei voi muuta sanoa kuin höpönhöpön.

        Kaikenkaikkiaan tämän palstan taso on tässä "keskustelussa" kirkastunut minulle. Lausun jäähyväiseni ja toivotan kaikille lisää viisautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe