Agrologit, kertokaa!

tuleva agrologi?

Minkähänlaista agrologiksi opiskelu on? Katsovatko muut opiskelijat kieroon, jos itsellä ei ole kokemusta maatalouden töistä vai onko siellä paljonkin "kokemattomia" opiskelijoita?

Lisäksi minua mietityttää se harjoittelujakso. Onko se pakko tehdä maatilalla (varmaan) tehden ihan niitä perustöitä? Minä en saisi tehdä fyysisesti mitään kovin raskasta, joten joustetaanko siinä yhtään vai näytetäänkö vain ovea? Eli toisin sanoen kannattaako edes hakea, jos ei pysty niitä töitä tekemään? Ja mitä se työ sitten käytännössä olisi, jos ei itse ala
yrittäjäksi?

Kiitos paljon, jos joku kehtaa vastata!

2

1132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tilallinen, mutta täysin...

Joo itse olen loppusuoralla agrologi opinnoissa Savonia-ammattikorkeakoulussa ja varmaan osaan kertoa jotakin alasta.

Joo ensimmäiseen kysymykseen...

Agrologigsi opiskelu ei ole sen kummempaa kuin muukaan opiskelu varmaankaan. Agrologin opinnot ovat monialaiset ja tuo vaihtelua. Kaikesta oletetusta poiketen valtaosa meidän opinnoista on yritystalouspohjaisia. Tottakai käymme perusteet myös kasvintuotannosta ja kotieläimistä, mutta lähes puolet opinnoista perustuu yritystalouteen valinnoista riippumatta. Jos suuntautuu yritystalouteen ovat opinnot jo aika lähellä tradenomi opintoja.

Toinen kysymys...

Valtaosa opiskelijoista kuten myös meidänkin luokalla ovat muualta lähtöisin kuin maatila taustalta. He ovat usein ympäristöasioista tai hevosista kiinnostuneita ja se tuo heidät agrologi opintojen pariin. Meillä on myös yrityspuolen ihmisiä opiskelemassa, jotka haluavat erikoistua maaseutuyrittämiseen. Heillä on usein pohjakoulutuksena merkonomi. Ajatuksena heillä on asua maalla ja perustaa yritys. Voidaan myös luottaa siihen että osa luokasta näkee lehmän ensimmäistä kertaa vasta opiskeluaikana...

Maatilaharjoittelusta...

Maatilaharjoittelu on pakollinen kaikille agrologi opiskelijoille. Maatilaharjoittelun tavoitteena on hahmottaa tilan toimintaa kasvukauden aikana ja siksi on merkittävä osa opintoja.

Mutta sitä ihmettelen miksi ihmisillä on edelleen kuva siitä, että maatilan työt ovat raskaita??? Ovathan ne fyysisiä, mutta eivät välttämättä raskaita. Maatalous on tällä hetkellä yksi suurimmista aloista, joka käyttää tekniikkaa hyväkseen ja atk on erittäin laajassa käytössä ja alana on sellainen, jolla on suuri kysyntä atk sovelluksista. Nokia on erittäin suurio yhteistyö kumppani kännykkä sovellusten kehittäjänä. Isäntä ei tule tänäpäivänä toimeen ilman kännykkää, mikäli tilalla on uutta tekniikka.

Harjoittelutilaa valitessa voi kysellä töiden laaduista tilalla ja valita sellainen tila jossa työt eivät ole niin raskaita tässä auttaa myös harjoittelunohjaajamme. Tuotanto suunta vaikuttaa paljon siihen miten raskaita työt ovat. Esimerkiksi kasvintuotanto, naudanliha ja sikatiloilla suurinosa töistä tehdään erilaisilla koneilla eikä juuri paljoa tehdä enään käsityönä.

Onhan meillä astmaatikkojakin opiskelemassa ja kaikki ovat päässeet läpi maatilaharjoittelun, joten se ei ole ongelma. Se on järjestelykysymys.

Agrologin työ on yksi niistä monialaisimmista ja kilpailemme usein muiden alojen ihmisten kanssa etenkin tradenomien. Pääasiassahan agrologit työskentelevät yrittäjinä, mutta myös neuvojina, opettajina, kouluttajina, myynti ja vakuutus edustajina, kirjanpitäjinä..... Skaala on laaja. Näiden ammattijen sisällä vaihtelu on myös laajaa eli voit erikoistua kasvintuotantoon, karjatalouteen, yritystalouteen, ympäristöasioihin, metsätalouteen, kansaivälisyyteen...

Agrologille maailma on vain rajana... Kaikkihan on vain järjestelykysymyksiä kuten olen opiskellessa huomannut...

• juntti

onko se niinku sillee että jos käy jonkun maatalousalan koulun,niin sen jälkeen voi jatkaa opintoja esim.agreologiksi? (liian vaikee sana mulle kirjotettavaks)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe