Alastomuus

noin yleisesti

Kun tuolla keskusteltiin minkä ikäisenä voi mennä uimahallissa "vastakkaiselle" puolelle, niin miten muuten suhtaudutte lasten ja aikuisten alastomuuteen? Miten esim kesäisin tai eri pukuhuoneissa mielestänne kuuluisi erotella tyttöjä ja poikia ja miten vapaasti ollaan aikuiset alasti lasten nähden ja miten vanhaksi?

17

14616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaiheessa....

      kun lapsi ei enää suostu menemään vanhempien kanssa yhdessä saunaan tai uimaan alasti niin vahempien on sitä tahtoa kunnioitettava. Tytöt ja pojat näyttää sen kyllä milloin alastomuus yhdessä ei enää onnistu.
      Siihen saakka antaa sen olla luonnollista kuten se onkin !

      • ***

        Mietin miten voisin vastata, mutta luin kirjoituksesi ja totesin että kirjoitit niin kuin minä ajattelen.

        Mielenkiintoista on kuitenkin se että poikani 7v. haluaa käydä yksin vessassa, mutta kylpyyn voi mennä pikku siskon kanssa... Uimahalliin ei lähde ellei pääse miesten puolelle.


      • näinpäin
        *** kirjoitti:

        Mietin miten voisin vastata, mutta luin kirjoituksesi ja totesin että kirjoitit niin kuin minä ajattelen.

        Mielenkiintoista on kuitenkin se että poikani 7v. haluaa käydä yksin vessassa, mutta kylpyyn voi mennä pikku siskon kanssa... Uimahalliin ei lähde ellei pääse miesten puolelle.

        Tytöt 9 ja 6 eivät mökillä käytä uimapukuja ja viihtyvät alasti mutta pojalla 8 pitää olla uimahousut uidessa. Muita ulkopuolisia ei siis ole paikalla. Saunaan kyllä lähtee muun perheen kanssa.


    • Naked truth

      Meilläpäin uimahallissa on ikärajat: yli 7-vuotiaat kuuluu "omalle osastolleen." Sompailemme halliin menon niin, ettei 8-vuotias poikamme tarvi mennä yksin miesten puolelle. Jos isi ei pääse mukaan, 11-vuotias isoveli katsoo, että pienempi saa pukukaapin oven lukkoon jne. Minä nukun alasti, ja aamuisin hiihtelen vessaan tässä naturellissa yöasussani, eikä kukaan kiinnitä siihen mitään huomiota. Saunomme myös toistaiseksi koko porukka yhdessä: äiti, isä, lapset 8 ja 11-v. pojat ja 12 v. tyttö. Tytär on ns. aikaisin kehittyvää tyyppiä: rinnat ja karvoitus on jo. Niin kauan kun hän suostuu yhteissaunaan, olen iloinen. Kun alkaa tuntea olonsa kiusalliseksi isänsä kanssa saunoessaan, saunokoon pelkästään äidin kanssa tai yksin. Se, miten "kuuluisi" olla alasti,on jokaisen perheen sisäinen juttu. Kesällä luin iltasadut pojille alasti, koska oli niin kuuma. No nyt tästäkin joku moralisti tietysti repii kaiken mahdollisen irti.. "pervo!" "exhibitionisti!" "kieroutunut!" jne. Totuus on se, että mitä ahdasmielisemmät vanhemmat, sitä ahdistuneemmat lapset. En tarkoita, että alastomuudella pitäisi revitellä ja tehdä siitä itsetarkoitus, vaan luonnollisuus kunniaan. Mieheni esim. ei ikinä esiinny anoppinsa aikana kalsareissa, appiukkoni sen sijaan saattaa mökillä ollessamme vaihtaa uikkarit kuiviin nähteni. Jolloin minä häpeillen käännän katseeni toisaalle.

      • täälläpäin

        Onhan niitä moralisteja. Olen itse kasvanut hyvin naturellissa ilmapiirissä ja aion jatkaa samaa perinnettä. Perheessämme ollaan varsinkin mökillä aina ilmojen salliessa alasti ja lapset poika 12 ja tyttö 14 eivät ole mitenkään osoittaneet häpeilevänsä toisiaan tai meitä vanhempia. Kuumempina päivinä saattaa olla ettemme ennen iltaa pue yllemme rihman kiertämää. Myös läheisin tuttavaperheemme on ollut samoilla linjoilla mutta jos vieraampia ilmestyy pukeudumme tietenkin.


    • suomalainen?

      Oletko edes suomalainen, kun tuollaisia kyselet.

      Suomessahan on iät´ajat käyty perheen ja koko suvun voimin yhdessä saunassa ja meillä ainakin kaikki on reippaasti alastomia.

      Ei siidä toisia sen enempää kytätä, kun alastomuus on ihan luonnollista.

      Itse olen mummojeni, serkkujen, setien ja muiden kesken saunassa aina käynyt, samoin tekevät lapseni. Uimahallissakin alasti kaikkien naisten kanssa ja silti se alastomuus on minusta luonnollisempaa omien sukulaisten kera kuin tuntemattomien.

      • Miehensä suvun kanssa kylpevä

        Oma perheeni ei sauno yhdessä, mutta mieheni suvussa se on yleinen tapa, ja minusta ihan luonnollinen ja kerrassaan ihana tapa. Ja kun saunassa ovat kaikki, ei mielestäni ole mitään syytä häpeillä itseään tai toisiaan. Jo nuorempana saunoin mieheni kaikkien (miespuolistenkin) kavereiden kanssa. Ja samanlaiset tavat opetan lapsilleni. Miksi opettaa lapselle, että alastomuus on hävettävää, kun se on ihan luonnollista? Toki, jos lapsi tuntee olonsa epämukavaksi, hän voi luopua perhesaunoista, mutta mistä hän oppisi sellaisen arvomaailman, jos sitä ei kotona hänelle opeteta!


    • vastauksia.

      Olen itse samaa mieltä ja kotonamme toimitaan juuri kuten nämä vastaajat. Mutta mistä johtuu uimahallien tiukkapipoisuus tääsä saunojen luvatussa maassa? Eikö nämä ikärajat tule luonnostaan esipuberteetin ilmetessä ilman että mitään kieltotauluja tarvitsee kehitellä ja mikä ihmeen ajattelu niiden takana on? Ja kuka oikeastaan kiinnittää huomiota alastomaan lapseen jos ei omien korvien välissä ole jotain sinne kuulumatonta?

      • uimari urpo

        Kyse onkin yksilön oikeudesta. Kyllä mielestäni esim. tokaluokkalaisella tytöllä pitää olla oikeus olla varma siitä, että ei uimahallin NAISTEN puolella törmää poikaluokkakaveriin ja toisin päin. Kotonaan jokainen saa mielestäni tehdä mitä lystää ja rajat sisarusten kanssa tulee kun on tullakseen. Ja uimahallien on julkisina laitoksina pidettävä mielestäni liian tiukkaa kuin löysää linjaa.


      • jusu

        Olen aiana nauttinut alasomuudesta se on ku sairaus olisin alastomana vaikka missä jos se olisi sallittua tästä on tullu mulle tapa olla alasti aina ku vain paikka löytyy mutta paikkoja on vaikea löytää mitä avuksi missä olisin alasti toisten katseetkaan ei minua häiritse ajan karvanikin pois jotta tuntisin olevan täysin alaston onkohan kellään muilla tällaisia ongelmia mutta mielestäni alastomuus on kaunista ja vapauttavaa kun sitä voisi laillisesti jossain harrastaa


      • kissahullu2
        jusu kirjoitti:

        Olen aiana nauttinut alasomuudesta se on ku sairaus olisin alastomana vaikka missä jos se olisi sallittua tästä on tullu mulle tapa olla alasti aina ku vain paikka löytyy mutta paikkoja on vaikea löytää mitä avuksi missä olisin alasti toisten katseetkaan ei minua häiritse ajan karvanikin pois jotta tuntisin olevan täysin alaston onkohan kellään muilla tällaisia ongelmia mutta mielestäni alastomuus on kaunista ja vapauttavaa kun sitä voisi laillisesti jossain harrastaa

        että kehtaat.
        minä en nauti seksistä se on helvetin ällöä vaikka olen 16.v
        tietenkin harrastan seksiä "pian"
        en ole niin hullu että munia tollattain ja hankaisin häntä se on niin ällöä en pystyisi nauttimaan siitä!


      • Tahtoisin vain...
        kissahullu2 kirjoitti:

        että kehtaat.
        minä en nauti seksistä se on helvetin ällöä vaikka olen 16.v
        tietenkin harrastan seksiä "pian"
        en ole niin hullu että munia tollattain ja hankaisin häntä se on niin ällöä en pystyisi nauttimaan siitä!

        Tähän on olemassa diagnoosi. Kärsit aseksuaalisuudesta. Nyt... Meneppäs pois internetistä valittamasta siitä, että muut ovat normaaleja. Hyvästi! :Ð


    • Päkä

      Olen tutustunut kulttuuriin (arabialais-islamilainen), jossa jopa pikkuvauvan säädyllisyydestä pidetään tiukasti kiinni. Tyttövauvan vaippaa ei saa vaihtaa miesväen nähden (paitsi isän), eikä isoveljen kanssa voi kylpeä kuin pikkuhousut jalassa. Myös vanhemmilla oltava saunassa tai kylvyssä pikkuhousut jalassa, jos mukana vastakkaista sukupuolta oleva oma lapsi.

      • minusta ainakin

        (otsikko)


      • oikein.
        minusta ainakin kirjoitti:

        (otsikko)

        En halua tuomita muita kulttureita enkä missään nimessä levittää minkäänlaista rasismia, mutta meidän omassa kultturissamme alastomuus on aina ollut luonnollista ja toivottavasti tulee olemaankin.


    • ole viellä

      kypsynyt aikuiseksi,jos hänen pitää eroitella eri sukupuolia.Kannattaisi hakea silloin Taivaspaikkaansa Luostareista.

    • kätten töitä

      pitäisi kenenkään häpeämän.Jumala on meidät luonnut,ja on Jumalan pilkkaa alkaa erottelemaan Hänen luotujaan omilla ulkokultaisilla tekopyhyyksillään.Älkää antako pirulle valtaa kynsiä elämäänne,vaan olkaa iloisia maailmasta johon teidät on luotu,älkääkä antako sitä väärien profeettojen turmeltavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12699
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8394
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7050
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      352
      2513
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2144
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1957
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1693
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1490
    9. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1400
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe