Olisiko kellään tietoa mistä johtuupi seuraavanlainen ongelma Vectran Sport Sedanissa:
AUTO POMPOTTAA oli sitten veto päällä tai ei ja milteipä kaikissa nopuksissa.
- Alustaa korjattiin aiemmin, laittamalla TAAKSE uudet pitkittäisen tukivarren helat/puslat kun vanhat olivat revenneet ja kolisivat ja TAAKSE uudet SACSCH-kaasuiskarit. ETEEN vaihdsettiin uudet jouset mutta jätettiin vanhat iskarit. Uusilla jousilla tuo etupää nousi n. 4 senttiä ärsyttävästi/ulkonäöllisesti.
Renkaiden painoyus tarkistettu, OK eikä ravista vaan pomppii kuin kenguru.
MIKÄPÄ NEUVOKSI?
Opel pompottaa
15
7532
Vastaukset
- ......
vakio mallin jouset eteen jos kerran 4 senttiä nousi. Hassulta tuntuu noin iso nousu jos jouset on sportin omat (20mm madaltavat vakioihin verrattuna). Onko renkaiden pystyheitto tarkastettu. jos vaihdat koko rengassarjan vaikka kesärenkaisiin, niin ainakin selviää onko renkaista kiinni.
- Nimetön
alumiinivanteet niin onko niissä sisäpuolella semmoset muovi rinkulat sen keski reijässä,jos ei ole epäilen sitä syyksi,itellä autto kun laitto ne rinkulat niiden tarkoitus on keskittää se vanne paikalleen jos niitä ei ole niin vaikka kuinka vedät pultit tiukalle niin vähän ajan kuluttua pomppii taas (en tiedä jos ne on opelin merkkivanteet tarvitseeko niihin laittaa)
- Vectra Sport
Nimetön kirjoitti:
alumiinivanteet niin onko niissä sisäpuolella semmoset muovi rinkulat sen keski reijässä,jos ei ole epäilen sitä syyksi,itellä autto kun laitto ne rinkulat niiden tarkoitus on keskittää se vanne paikalleen jos niitä ei ole niin vaikka kuinka vedät pultit tiukalle niin vähän ajan kuluttua pomppii taas (en tiedä jos ne on opelin merkkivanteet tarvitseeko niihin laittaa)
Joo, tuli paikoilleen Vectran vakiojouset kun ei mistään löytynyt Sportin Jousia/jousta katkenneen tilalle (Vanhan pituus 285 mm ja uuden 326 mm).
Keskitin/soviterenkaita ei ole, mutta nuo vanteiden keskireikä on 65,1 mm ja olleet aiemminkin alla ilman pompotusilmiötä. Renkaat katsottiin tasapainotuskoneessa ja oli takamaiset hieman epätasaisesti kuluneet mutta painot ok.
Voiko esim. muuttunut takapään/etupään väärä auraus aiheuttaa pomppimisen vai liian "pitkät" jouset edessä? - kävisin
Vectra Sport kirjoitti:
Joo, tuli paikoilleen Vectran vakiojouset kun ei mistään löytynyt Sportin Jousia/jousta katkenneen tilalle (Vanhan pituus 285 mm ja uuden 326 mm).
Keskitin/soviterenkaita ei ole, mutta nuo vanteiden keskireikä on 65,1 mm ja olleet aiemminkin alla ilman pompotusilmiötä. Renkaat katsottiin tasapainotuskoneessa ja oli takamaiset hieman epätasaisesti kuluneet mutta painot ok.
Voiko esim. muuttunut takapään/etupään väärä auraus aiheuttaa pomppimisen vai liian "pitkät" jouset edessä?tarkastuttamassa noi rengaskulmat, 40mm korotus tuntuu aika suurelta, saattaa Camber ja Caster hieman muuttua.
- Vectra Sport
kävisin kirjoitti:
tarkastuttamassa noi rengaskulmat, 40mm korotus tuntuu aika suurelta, saattaa Camber ja Caster hieman muuttua.
KIitos vastauksista!
Ensi viikoksi tilasin 4-pyöräsuuntauksen, saapa nähdä auttaako....
Tänään ajettuani fillarinkuljetus teline vetokoukussa(fillari kiinnitettynä telineeseen).
Huomasin taustapeilistä kuinka perkuleesti fillarikin pomputteli telineessä "silellä asfaltilla" ajaessa eli voikohan tuo takapää hyppiä noin jos nuo em. säädot takapäässä on virheelliset vai muusta (viikko sitten vaihdettu tukivarsien pitkittäishelat, mutta ei säädetty pyöränkulmia)???
Ovat kavereita keskenään. Viestistäsi ei oikein selviä kumpi pää autosta pomppii?
Jos oikein ymmärsin, niin sinulla on nyt sitten edessä vakiojouset ja Sportin iskunvaimentimet.
Veikkaukseni on, että koko ongelma johtuu tästä yhdistelmästä. On käynyt niin, että vaimentimen toiminta-alue ei ole enää oikea vaikka vaimennin sinänsä olisi vielä toimiva peli. Saattaa olla toiminta-alueensa äärirajoilla, siis varsi liian ulkona.
Mielestäni pyöränkulmien mahd. virhe ei mitenkään ole yhdistettävissä ko. ongelmaan ja on siinä mielessä hukkaan heitettyä rahaa. Voihan ne toki tarkistaa.
Omakohtaista kokemusta moisesta ei ole vaikka samanlainen peli joskus on ollutkin. Vastaukseni perustuu ihan peruspähkäilyyn.- Vectra Sport
Tänään vaihdettiin autoon sitten eteen uudet SPORT-iskarit (SASCH) ja sellaiset matalat jouset ja etupää laski noin 3 senttiä eli samaan kuin on ollut alkuperäisestikin. (etulokasuojan reunasta etupyörän napaan 35,7 cm ja takalokasuojasta takapyörän napaan 36 cm)
Auto vaan pompottaa ja tuskastuneena tarkastelin itse takarenkaat koska takaa se pompotus juuri eniten tuntuu, TULOS: Molemmat takarenkaat (MICHELIN X-ICE KITKAT siis) ns. nappuloilla eli miltei joka toinen lamelli keskellä rengasta korkeammalla! Voisiko johtua pompotus noista???? Vectra Sport kirjoitti:
Tänään vaihdettiin autoon sitten eteen uudet SPORT-iskarit (SASCH) ja sellaiset matalat jouset ja etupää laski noin 3 senttiä eli samaan kuin on ollut alkuperäisestikin. (etulokasuojan reunasta etupyörän napaan 35,7 cm ja takalokasuojasta takapyörän napaan 36 cm)
Auto vaan pompottaa ja tuskastuneena tarkastelin itse takarenkaat koska takaa se pompotus juuri eniten tuntuu, TULOS: Molemmat takarenkaat (MICHELIN X-ICE KITKAT siis) ns. nappuloilla eli miltei joka toinen lamelli keskellä rengasta korkeammalla! Voisiko johtua pompotus noista????Mutta ei tuohon nyt oikein järkevää enää keksi. Kai ne samat renkaatkin oli jo käytössä kun alustan remontteihin alettiin? Pompottiko ennen remonttia, jos ei, niin jotainhan tuossa on tapahtunut. Leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Onko nyt varmasti oikeat osat joka paikassa?
Yksi perusjuttu tulee mieleen. Kun tuonne pyöränripustukseen vaihdellaan milloin mitäkin puslia niin lopullinen pulttien kiristys pitää tehdä kun auto on maassa pyörillään oman painonsa varassa.- Vectra Sport
Faari45 kirjoitti:
Mutta ei tuohon nyt oikein järkevää enää keksi. Kai ne samat renkaatkin oli jo käytössä kun alustan remontteihin alettiin? Pompottiko ennen remonttia, jos ei, niin jotainhan tuossa on tapahtunut. Leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Onko nyt varmasti oikeat osat joka paikassa?
Yksi perusjuttu tulee mieleen. Kun tuonne pyöränripustukseen vaihdellaan milloin mitäkin puslia niin lopullinen pulttien kiristys pitää tehdä kun auto on maassa pyörillään oman painonsa varassa.Kiitoksia FAARI hyvästä vinkistä (-:
Laitoin muuten samaan aikaan alustaremontin aikana alle toiset ns. vain hieman ajetut = käytettynä ostetut ja 1 talven ajetut/käytetyt kitkarenkaat jotka oli siis toisilla myöskin vain 1 talven ajetuilla aluvanteilla?
Eli ei pompottanut tosiaan vanhoilla sileillä renkailla ennen remonttia...
Vaikeaa kokeilla nyt toisia sarjoja alle kun vanhoista aluista poistatin ne sileäksi kuluneet renkaat ja laitoin vanteet hyllylle )-:
HEH! Leikkaus tosiaan onnistui mutta potilas kuoli.....ainakin osittain
Täytyypä myöskin kysellä puslien vaihdon suorittaneelta "asentajalta" tekikö tuon lopullisen pulttien kiristyksen kun auto oli maassa pyörillään oman painonsa varassa....
Uskoisin, kun kyseessä oli tuttu/kokenut asentaja...joka korjaili autoja jo silloin kun itse olin vaippaiässä (-; - Vectra B Sport
Faari45 kirjoitti:
Mutta ei tuohon nyt oikein järkevää enää keksi. Kai ne samat renkaatkin oli jo käytössä kun alustan remontteihin alettiin? Pompottiko ennen remonttia, jos ei, niin jotainhan tuossa on tapahtunut. Leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Onko nyt varmasti oikeat osat joka paikassa?
Yksi perusjuttu tulee mieleen. Kun tuonne pyöränripustukseen vaihdellaan milloin mitäkin puslia niin lopullinen pulttien kiristys pitää tehdä kun auto on maassa pyörillään oman painonsa varassa.Perskuleen Opelix "#.%
Vielä pompottaa )-:
Eli ei täristä vaan ns. pomppii ja tuntuu takamuksenkin alla.
Nyt on nelipyöräsuuntauskin tehty ja olivat kyllä jo ihannearvoja lähellä. Lisäksi alustasta ei löytynyt esim. ohjaus yms. laitteista väljyyttä.
LIsäksi tarkistettiin allaolevat renkaat ja suurta pitkittäisheittoa ei kylläkään löytynyt
(Edestä ei yhtään ja takaakin n. 1 -2 mm, vai voiko tuokin määrä aiheuttaa pomppimista takapäässä?)
PS. Vai voisiko nuo UUDET takaiskarit (SASCH)olla liian jäykät tms. vaiko olla jo uutena vialliset ja aiheuttaa hiemankin epätasaisella asfaltilla pompotusta? Nuo takaiskarit/Saschit hankittu Motonetista ja otin Sasch-merkkiset takakaasut kun ajattelin niiden olevan hieman halvempia laadukkaampia...ja edessäkin kun löytyy uudet Sasch-Sportit. Vectra B Sport kirjoitti:
Perskuleen Opelix "#.%
Vielä pompottaa )-:
Eli ei täristä vaan ns. pomppii ja tuntuu takamuksenkin alla.
Nyt on nelipyöräsuuntauskin tehty ja olivat kyllä jo ihannearvoja lähellä. Lisäksi alustasta ei löytynyt esim. ohjaus yms. laitteista väljyyttä.
LIsäksi tarkistettiin allaolevat renkaat ja suurta pitkittäisheittoa ei kylläkään löytynyt
(Edestä ei yhtään ja takaakin n. 1 -2 mm, vai voiko tuokin määrä aiheuttaa pomppimista takapäässä?)
PS. Vai voisiko nuo UUDET takaiskarit (SASCH)olla liian jäykät tms. vaiko olla jo uutena vialliset ja aiheuttaa hiemankin epätasaisella asfaltilla pompotusta? Nuo takaiskarit/Saschit hankittu Motonetista ja otin Sasch-merkkiset takakaasut kun ajattelin niiden olevan hieman halvempia laadukkaampia...ja edessäkin kun löytyy uudet Sasch-Sportit.Tulikin. "Heräte" pomppimiseen tulee tietenkin tienpinnasta. Pyörän pomppimista jokin sitten vahvistaa eikä vaimennus pysty sitä eliminoimaan.
Mitään uutta oleellista en pysty arvaamaan. Kysyn kuitenkin tuliko niitten takaripustusten puslien asennustapa varmistettua, onko renkaat vaihdettu edestä taakse, vaikuttaako auton kuormitus pomppimiseen?- Vectra B Sport
Faari45 kirjoitti:
Tulikin. "Heräte" pomppimiseen tulee tietenkin tienpinnasta. Pyörän pomppimista jokin sitten vahvistaa eikä vaimennus pysty sitä eliminoimaan.
Mitään uutta oleellista en pysty arvaamaan. Kysyn kuitenkin tuliko niitten takaripustusten puslien asennustapa varmistettua, onko renkaat vaihdettu edestä taakse, vaikuttaako auton kuormitus pomppimiseen?Voiko siis olla nuo uudet takavaimentimet vialliset jollain lailla. Uudet olivat kylläkin paketista ottaessani huomattavasti jäykemmät kuin Wanhat väsähtäneet.
Tuli KYLLÄ varmistettua takaripustusten puslien asennustapa ja loppukiristyskin oli suoritettu sen jälkeen kun auto oli pyörillään ja sitä oli vatkuteltu ylös ja alas.
Renkaita ei ole vielä vaihdettu edestä taakse, mutta kokeilen vielä sitäkin. MIkäli rupeaa etupää ravistamaan/pomppimaan lienee uo takarenkaat syylliset siihen?
Auton kuormitus ei vaikuta millään lailla pomppimiseen. Ja takapää se tosiaan tuntuu pomppivan eli tuntuu takalistossa ja etenkin kun vauhti ylittää n. 60 km/h ja oli veto päällä tai laskettaa vapaalla. Ja tunkin nokassa kun pyörittää takarenkaita on niissä tuo alle n. 2 millin pystyheitto. Pahkana sentään tarviipi sada jostain lainaksi joltakulta vectran renkaita vanteilla ja laittaa alle niin eliminoi tuon rengasasian. Mielessä kävi myös jonkin renkaan kudosvaurio, mutta missään renkaassa ei ole pullistumia tms. Vectra B Sport kirjoitti:
Voiko siis olla nuo uudet takavaimentimet vialliset jollain lailla. Uudet olivat kylläkin paketista ottaessani huomattavasti jäykemmät kuin Wanhat väsähtäneet.
Tuli KYLLÄ varmistettua takaripustusten puslien asennustapa ja loppukiristyskin oli suoritettu sen jälkeen kun auto oli pyörillään ja sitä oli vatkuteltu ylös ja alas.
Renkaita ei ole vielä vaihdettu edestä taakse, mutta kokeilen vielä sitäkin. MIkäli rupeaa etupää ravistamaan/pomppimaan lienee uo takarenkaat syylliset siihen?
Auton kuormitus ei vaikuta millään lailla pomppimiseen. Ja takapää se tosiaan tuntuu pomppivan eli tuntuu takalistossa ja etenkin kun vauhti ylittää n. 60 km/h ja oli veto päällä tai laskettaa vapaalla. Ja tunkin nokassa kun pyörittää takarenkaita on niissä tuo alle n. 2 millin pystyheitto. Pahkana sentään tarviipi sada jostain lainaksi joltakulta vectran renkaita vanteilla ja laittaa alle niin eliminoi tuon rengasasian. Mielessä kävi myös jonkin renkaan kudosvaurio, mutta missään renkaassa ei ole pullistumia tms.Onpa sitkeä tapaus. Eihän vaan joku ollut hylännyt pomppurenkaita toisen iloksi? Kudosvaurio on aina mahdollinen mutta on kummallista ettei se jo olisi paljastunut. Noita iskareita ihmettelen, onkos vakio- ja Sport- alustassa takana samat iskarit kun en löytänyt Motonet- sivuilta Sportille speksattuja kaasuiskareita taakse?
No, renkaat ja iskarithan tässä ovat villakoiran ydin, mutta kummassa vika?- Vectra B Sport
Faari45 kirjoitti:
Onpa sitkeä tapaus. Eihän vaan joku ollut hylännyt pomppurenkaita toisen iloksi? Kudosvaurio on aina mahdollinen mutta on kummallista ettei se jo olisi paljastunut. Noita iskareita ihmettelen, onkos vakio- ja Sport- alustassa takana samat iskarit kun en löytänyt Motonet- sivuilta Sportille speksattuja kaasuiskareita taakse?
No, renkaat ja iskarithan tässä ovat villakoiran ydin, mutta kummassa vika?Sitkeä tapaus totta tosiaan...mutta epäilys kohdistuu renkaisiin.
Mieleen tuli tosiaan nuo pomppurenkaat ja mahdollinen todella epätasapainoinen kuluminen tai mahd. kudosvaurio.
Nyt sitten laskin paineita renkaista 2 bar:iin kuten autonvalmistaja suosittaa em. arvoja kevyellä kuormalla,aiemin oli noissa renkaissa 2,5 bar edessä ja takana.
JA Vot! Pomppiminen väheni todella radikaalisti, eikä tunnu enää takalistossakaan (-:
Samat kaasuiskarit on takana Vakio- ja Sport-alustassa.
Edessä on taas Sportissa hieman jäykemmät iskarit ja lyhyemmällä ulostulollakin tietääkseni...johtuneeko noista 20 - 30 mm lyhyemmistä (ja mahd. jäykemmistä)jousista.
Renkaat lienevät nuo villakoiran ydinjuttu pompinnassa, sillä uskoisin noiden uusien SACSH-takaiskareiden olevan kunnossa, ainakin peräpää joustaa hieman painettaessa kulmistaan vaikkakin toosiiii tukevat ovat, ehkä liiankin.
KIITOS Faari ja muut vastanneet hyvistä neuvoista.
KAtsotaan auttaako tuohon pienoiseen pompahteluun toiset renkaat vanteineen, kunhan saan joltakulta testiä varten lainattua (-:
- Anonyymi
🤣😭😂😝
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822