Typättyjen omistajat :)

partacollie

Ihan mielenkiinnosta, kun itseänikin nuo typistetyt versiot ovat monen vuoden ajan kiinnostaneet, niin mitä olette sanoneet minkä takia päädyitte typistettyyn dobermanniin, jos sitä on teiltä kysytty?

Entä leimataanko minut eläinrääkkääjäksi jos otan koirani kaveriksi ulkomailta komean koiran?

En halua tyytyä ottamaan Suomesta pelkopurijaa joka viellä kaikenlisäksi muistuttaa ulkonäöltään enemmän ajokoiraa kuin uljasta dobermannia joissa silmät lepää..
Eikä tarvitse vetää herneitä nenään, tämä vain minun mielipiteeni, ja jokaisellahan pitää olla oikeus omaansa. =)

Toivoisin vastauksia niihin pariin esittämääni kysymykseen. :)

14

1642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Typpäri on kaunis

      Itsellä typpiä vaan aina ollutkin ja mielestäni se vaan on kauniimpi, mutta mistä vetoo et tästäkin keskustelusta taas tulee sellanen typpäys on turhaa eläinrääkkäystä kina. Ite halusin typpästyn, ku ne nyt vaan miellytti silmää ja piste. Tostakin kommentista saan taas kuulla olevani turhamainen ja et mun pitäis typätä omat korvani. Jotenkin ihmetyttää vaan, et viistoista vuotta sitten ei kukaan ottanu tooperiansa luomuna, vaikka sen tasanvarmaan silloinkin olisi jo sellaisena saanut tilauksella. Kun kielto sit tuli, ni ihmiset alko yhtäkkia haluunkin vaan niitä luomuja. Yli yhden yön ne mielipiteetkin näköjään muuttuu!

      Kyllä varmasti löytyy ihmisiä, jotka leimaa sut vaikka mikskä, mutta itse en vaan välitä niistä, kun aika paljon tulee vastaan niitäkin, jotka sanovat, että aito ja oikee toope on just tollanen pätkästy malli. Harva sulle päin näköö alkaa mitään lateleen ja aina voit valehdella sen olevan rescuekoira, jos joku nostaa hirveen metakan. Ei sellasta tarvitse kuunnella. Se ei muille kuulu!

      Mut toi Suomesta pelkopurija kommentti särähti? Miks Suomalaiset toopet olis pelkopurijoita? Kyllä niitä ihan ulkomailtakin löytyy ja samaten Suomesta niitä hyviä koiria. Ei saa yleistää, et ne pelkopurijat olis jotenkin Suomen ongelma. Suomessa on itseasiassa aikas hyvä toopekanta.

      Mut siis tsemiä koiran etsintään ja täältä voit katsella ulkomaisia pentueita. Osassa maissa saa vielä typpästä ja pentueilmoissa on kuvia pennuista, ni valkkaa sellanen valmiiks pätkästy, ni ainakin on sellasesta maasta, missä saa typpästä. Korvienpystytysohjeita löytyy myös netistä.

      http://www.dobermannreview.co.yu/

      • dobberi-sekoitus

        Minulla typätty dobermanni-sekoitus, joka tuotu virosta keväällä 2006.
        Kyllä kadulla kysyjiä on riittänyt siinä kadonneesta hännästä! *huh*
        Onneksi en ole "tilannut" typättyä koiraa, vaan otin sen kodittomien koirien tarhalta...

        Typätyissä koirissa pelottaa mahdolliset haamukivut, mitä voi tulla... ?


      • Nimetön

        joo toi oli kyllä väärään osotteeseen toi suomalainen pelkopurija. suomessa on todella tasokkaita linjoja ja kasvattajia jotka tekevät kovaa työtä ja periyttävät koirillansa hyviä pentueita!
        Ylkonäkö onkin asia erikseen kun kyse typätystä tai luomnusta, siihen en tartu, halusin vaan kommentoida tuota asiaa..:)


    • en kommentoi muuten kuin

      Tuota tuota. Oletkos päättänyt, tuleeko koirasta aktiivinen harrastus-vai läskimaha seurakoira? Dobermann on aktiivinen harrastuskoira, joka tarvitsee tekemistä joka päivä. Näyttelyihin et saisi viedä koiraa ollenkaan, jos on typistetty
      Uskon, että joku kettutyttö saattaisi ruveta kauhistuneeksi ja leimata sinua, mutta minulla ei ole ollut onkelmaa, vaikka 3 vuotta on dobberin kanssa tullut oltua..

      Itselläni on 3 vuotias uros Deve.Deve on typistetty vain korvista, niin on minun mielestä kaunihimpi. Harrastamme Deven kanssa aktiivisesti TOKOa, agilitya, VEPEä, mutta näyttelyissä on kielto meille... :(

      • ei ole este

        muille kuin virallisille koitoksille! Ei se koira mikään läskimaha ole, vaikka se typätty olisikin. Harrastaa voi ihan yhtä paljon, kun luomunkin kanssa. Ainoastaan ne koetulokset ja tittelit jäävät saamatta, mutta kuka niistä piittaa?


      • örkki
        ei ole este kirjoitti:

        muille kuin virallisille koitoksille! Ei se koira mikään läskimaha ole, vaikka se typätty olisikin. Harrastaa voi ihan yhtä paljon, kun luomunkin kanssa. Ainoastaan ne koetulokset ja tittelit jäävät saamatta, mutta kuka niistä piittaa?

        Just noin! Tuossa on sitä oikeeta asennetta! Mitä väliä on jollain virallisilla tuloksilla tai tavoitteellisella koiraharrastuksella! Kunhan vaan koira näyttää niin pirun hyvältä kun on yksi tai useampia ruumiinosia amputoitu turhaan...
        Muistattehan vielä hakea ne komeat typättynne vaikka Venäjältä :) Ja ilman papereita, halvempiakin ovat kuin kasvattajalta paperein hankitut :D
        Ja jos teettäisitte vielä pentujakin niillä upeilla otuksillanne...
        Hyvä meininki teillä, ulkonäkö ratkasee...Urpot.


      • ::::>
        örkki kirjoitti:

        Just noin! Tuossa on sitä oikeeta asennetta! Mitä väliä on jollain virallisilla tuloksilla tai tavoitteellisella koiraharrastuksella! Kunhan vaan koira näyttää niin pirun hyvältä kun on yksi tai useampia ruumiinosia amputoitu turhaan...
        Muistattehan vielä hakea ne komeat typättynne vaikka Venäjältä :) Ja ilman papereita, halvempiakin ovat kuin kasvattajalta paperein hankitut :D
        Ja jos teettäisitte vielä pentujakin niillä upeilla otuksillanne...
        Hyvä meininki teillä, ulkonäkö ratkasee...Urpot.

        Siis niitä tavoitteellisia harrastajia. Kuinkahan paljon niitä on luomujen omistajissa.


      • mm.
        ::::> kirjoitti:

        Siis niitä tavoitteellisia harrastajia. Kuinkahan paljon niitä on luomujen omistajissa.

        v. 2006 ainakin 3 koiraa on saanut käyttövalion arvon.

        v. 2006 tuloksen hausta on saanut 8 koiraa, jäljeltä 15 koiraa ja suojelusta 4 koiraa. Eli nämä on saaneet v. 2006 tuloksen, mutta toki tavoitteellisia harrastajia on paljon paljon enemmän. Noi tiedot saattaa olla hieman puutteelliset.. tuloksen saaneita voi olla enemmänkin.

        Bh-kokeen oli suorittanut useampi doberman, joten ehkä jo ensivuona saadaan lisää tuloksia =)


      • Nimetön
        ei ole este kirjoitti:

        muille kuin virallisille koitoksille! Ei se koira mikään läskimaha ole, vaikka se typätty olisikin. Harrastaa voi ihan yhtä paljon, kun luomunkin kanssa. Ainoastaan ne koetulokset ja tittelit jäävät saamatta, mutta kuka niistä piittaa?

        äskeiselle, että voi käydä näyttelyissä ja kokeissa, mutta EI suomessa. Itselläni typätty, ja on bh- koe käyty ruotsissa ja näyttelyissä ruotsissa ja venäjällä.
        Riippuu tietysti paljonko on valmis tekemään noiden eteen, ja ovatko nuo tittelit edes se mitä haetaan. Koiran kanssa voi harrastaa ihan yhtä paljon vaikka ei kilpaillakaan. Kyllähän ihmisetkin harrastavat, eikä välttämättä ikinä kilpaile-!;) hyvä elämä on varmaan silti ;)


      • soooooööööö

        jos niin kerro miten sait sellasen.Olen kasvattajilta kyselly,mutta eivät suostu


      • soooooööööö
        soooooööööö kirjoitti:

        jos niin kerro miten sait sellasen.Olen kasvattajilta kyselly,mutta eivät suostu

        nii


    • toki oikeus

      mielipiteeseen joo, mutta voiko olla oikein, että eläimistä leikellään palasia irti vain, koska ne silloin miellyttävät silmää? Kamalaa! Et varmaan voi sanoa itseäsi eläinrakkaaksi.

      • minusta

        puhutaan niin kyllä olen. Koko elämäni olen ollut eläinten kanssa tekemisissä eikä pahemmin muut asiat kiinnostakaan.
        Tuo on jo typerää väittää, että jos haluaa typistetyn koira ei voi olla eläinrakas..
        Verrattavissa jo ehkä siihen, että ei voi olla eläinrakas jos syö lihaa..


      • Nimetön
        minusta kirjoitti:

        puhutaan niin kyllä olen. Koko elämäni olen ollut eläinten kanssa tekemisissä eikä pahemmin muut asiat kiinnostakaan.
        Tuo on jo typerää väittää, että jos haluaa typistetyn koira ei voi olla eläinrakas..
        Verrattavissa jo ehkä siihen, että ei voi olla eläinrakas jos syö lihaa..

        perustakaa oma otsikko typpäys-kiihkoilulle. Kaikille aiheille omat otsikot, niin pysyvät aiheet otsikon mukaisina ja ihmiset tietävät missä on mistäkin aiheesta. Tässä ei vissii ollu aiheena punnita typistämisen ihanuutta/kauhuutta..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe