Kävin juuri optikolla uusimassa lasit. Näkö oli hieman huonontunut ja vahvuuksia on -0,75 ja -1,0 lisäksi hieman hajataittoa toisessa silmässä. Yhteisnäkö ilman laseja oli yli 0,5, joten ajaessa minun ei olisi pakko käyttää laseja.
Mutta minulla onkin ABC-kortti ja aloinkin nyt miettimään, että tulisiko ajokorttiini kuitenkin merkintä lasien käyttöpakosta, koska en enää läpäise c-kortin näkövaatimuksia?
Entä jos ajan vain henkilöautolla jonka näkövaatimukset täytän eli voinko silloin ajaa ilman laseja jos niin haluan?
Ei tullut kysyttyä..
Ajokorttinäkö
4
9271
Vastaukset
- vester
Jos sinulla on ABC kortti niin näkökyky pitää olla sitä vastaava, vaikka ajat vain henkilöautoa. Eihän poliisi voi tietää täyttyykö henkilöauton kuljettamiseen vaadittava näkö. Joudutko lähiaikoina toimittamaan todistuksen näkökyvystä poliisille. Jos et, eihän asialla silloin ole väliä. Itse en näkisi mitään ilman laseja, muuta tottai kai niitä ajaessa pidin kunnes tehtiin laser leikkaus.
- Illo
En pysty millään ymmärtämään lasien käyttöpakon merkintää ajokorttiin, koska eihän sillä ole mitään merkitystä.
Tuskin tuosta merkinnästä on kukaan joutunut hankaluuksiin poliisin kanssa tai jos on niin voisi ystävällisesti ilmottautua täällä.
Mitäs tapahtuu jos ajaa piilolasien kanssa autoa? Alkaako poliisi kaivelemaan silmiäsi tuolla tienposkessa? Tuskinpa vain. Entäs lasikissa käyneet, jotka eivät ole vielä saaneet uutta ajokorttia? Pitääkö meidän kaikkien hankkia ikkunalasiset rillit autolla ajoa varten? Eihän silmälasien käyttö välttämättä kerro mitään kyvystä nähdä liikenteessä.
Olisi tietysti hyvä jos poliisi voisi tarkastaa kuljettajan näkökyvyn vaikka puhallutuksen yhteydessä. Silmälasien käyttöpakko merkintä ei ole mikään vastaus.
Minusta noin 0.5 on niin huono näkö, ettei sillä kunnolla liikenteessä pärjää ja toivonkin että parannat jollain konstilla näköäsi ihan muiden takia. - Naisautoilija 45
Sain(jouduin hankkimaan) uuden ajokortin,koska vanhassa ei ollut merkintää silmälaseista, joita nyt tarvitsen ja käytän ajaessa,eikös se liikenneturvallisuus ole tärkeintä.
- siiri123
Ryhmän 1 (ABE-luokan) näkövaatimukset: molempien silmien yhteisnäkö vähintään 0,5. Ryhmän 2 (CE-luokka) toisella silmällä vähintään 0,8 ja toisella 0,5.
Suomessa vakinaisesti asuvan on toimitettava poliisilaitokselle 45 vuotiaana lääkärin tai optikon todistus näkökyvystä. Jos lääkäri tai optikko on sitämieltä että silmälaseja on käytettävä autoa ajaessa tulee ajokortti uusia (siis siinätapauksessa ettei ennestään ole sellaista merkintää ajokortissa).ABE-ajokortin haltijalla toimittamisvelvollisuus on seuraavan kerran vasta 70-vuotiaana.Mutta toisaalta lääkäreillä on ilmoittamisvelvollisuus mikäli terveydentilassa tulee sellaisia muutoksia jotka voivat vaikuttaa henkilön ajokykyyn.
CE-luokan haltijoilla lääkärintodistuksen toimittamisvelvollisuus on viiden vuoden välein. Eli jos minulla olisi turhaan CE-luokka enkä tarvitsisi sitä niin ïlmoittaisin luopuvani CE-luokasta vapaaehtoisesti, näin minun ei tarvitsisi toimittaa lääkärintodistusta viiden vuoden välein. Ajokorttiin voi tulla myös sellainen merkintä että ryhmässä 1 ei tarvitse käyttää silmälaseja mutta ryhmässä 2 pitää.
Jos sinulla on piilolinssit ja ajokortissasi on erityisehto 01 niin silloin näytät poliisille optikon korttia jossa sanotaan että henkilö käyttää piilareita. Eiköhän nuo asiat ole meidän kaikkien liikenneturvallisuuden kannalta tärkeitä asioita.
jos olet käynyt silmäleikkauksessa niin silmälääkäri toimittaa todistuksen poliisilaitokselle kun leikkauksesta on kulunut vuosi.Silloin erityisehto ajokortista poistuu ja kortti pitää uusia. Kun uusit kortin lääkärin- tai optikontodistuksen perusteella niin se maksaa 13,50 €. Muussa tapauksessa se maksaa 40€. Jos poliisi pysäyttää ennenkuin olet saanut silmälääkäriltä todistuksen niin luulen että riittää kun jollain tapaa todistaa että on käynyt leikkauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802