missä iässä olette aloittaneet pottailun
milloin potalle
23
2090
Vastaukset
- aloitettiin
ja kakka-hommat onnistuivat käytännössä heti. Poikien kohdalla pissamisen oppiminen meni lähemmäksi kahta vuotta.
Tytöt oppivat tämänkin reilusti ennen puoltatoista vuotta ja tämä kävi ihan kertaheitolla.
Älä ainakaan usko näitä "jokainen on yksilö" -höpinöitä. Vaikka toki jokainen on!
Terveet lapset tekevät tietyt perusasiat loppujen lopuksi suunnilleen samaan aikaan. Esim. normaalilapset alkavat kävellä vaihteluvälillä 9kk-1v.3kk.
Ei kannata lykätä opettelua. Olen nähnyt karmaisevia kokemuksia liki kolmevuotiaista paskahousuista, joiden äidit päivittelevät, että lapsi ei ole vielä hermostollisesti kypsä suolen hallintaan.
Että näin ja Niinpä niin! - ä84
meidän neiti aloitti potalle menon 11kk ikäsenä!!! mitä aikasempaa alottaa sen parempi!!
- ---
Meidän poika aloitti potalle menon 1.5v. Ja ihan omasta ns. tahosta. Potta otettiin jo esille 1v aikoihin.
Eikä poika olisi ollut yhtään aikasemmin kypsä asialle. Kuuntele/tarkkaile siis lasta
- ...
meidä tyttö oli täysin vaipaton 1v11kk. eikä olisi ollut valmis potalle 1 vuoden iässä. minun mielestä lasta ei kannata painostaa potalle ennenkuin on valmis!!!
- että...
tämä potta-asia on aina "kauheata painostusta" jos sen säällisenä aikana aloittaa.
Miksi mikään muu ei ole? Lapsen pitää pukeutua, syödä, mennä päiväkotiin ja paljon muuta.
Näissä asioissa ei hoeta, että "ei saa painostaa"...Ne vain tehdään.
Minusta pottailu on aivan samanveroinen asia. Yksivuotias voi käydä potalla ja normaalisti kehittynyt sen siitä äkkiä oppii.
Miksi tämä yksi, todella tärkeä asia on ulkopuolella "painostuksen" , jota käytetään kuitenkin kaikkien muiden asioiden kohdalla ja näinhän ne opitaan? - deli76
että... kirjoitti:
tämä potta-asia on aina "kauheata painostusta" jos sen säällisenä aikana aloittaa.
Miksi mikään muu ei ole? Lapsen pitää pukeutua, syödä, mennä päiväkotiin ja paljon muuta.
Näissä asioissa ei hoeta, että "ei saa painostaa"...Ne vain tehdään.
Minusta pottailu on aivan samanveroinen asia. Yksivuotias voi käydä potalla ja normaalisti kehittynyt sen siitä äkkiä oppii.
Miksi tämä yksi, todella tärkeä asia on ulkopuolella "painostuksen" , jota käytetään kuitenkin kaikkien muiden asioiden kohdalla ja näinhän ne opitaan?Niin...tottakai vanhemmat voivat pukea lapsen vasten tämän tahtoaan ja jopa pakkosyöttää lapsen jolla ei ole nälkä. (sekin on täysin pöhköä, sillä kyllä se lapsi syö sitten kun on nälkä!) Mutta vanhemmat eivät voi pakottaa lapselle pissahätää, voivat vain pakottaa häntä istumaan potalla, oli hätä tai ei. Nämä kovin nuorella iällä potalle pakotetut eivät ehdi itse hiffata mistä on kyse: Hätää edeltävä tunne ja tarpeiden teko sen tunteen hiffattuaan. Kyse onkin enemmän siitä että vanhemmat käskevät mitä tehdään ja milloin ja se ylittää kyllä vanhempien valtuudet päättää lapsensa asioista. Lapsella on oikeus määrätä oman kroppansa toiminnoista. Vain hän tietää milloin pissattaa ja milloin nälättää, sanoivat vanhemmat mitä tahansa!Moni näistä kuivista puolitoistavuotiaista ovat sitä sen takia, että vanhemmat tietävät kellon tarkkaan milloin sitä torttua rupeaa tulemaan. Ei se lapsi vielä yhdistä kakkahätää pottaan vaan vanhemmat tietävät, mihin aikaan lapsi kannattaa potalle laittaa.
Olen tarhassa töissä eikä yksikään alle kaksivuotias ole vaipatta. On kolmevuotiaita, joilla on vielä vaipat. On parivuotias lapsi, joka vanhempien mukaan ei tarvitse vaippaa kuin ulkona. Tyttö herää joka päivä päikkäreiltä siihen, että sänky on märkä.Vahinkojakin sattuu jatkuvasti myös hereillä ollessa.Kannattaako tällainen pyykkääminen pidemmän päälle? Eikö vanhempien olisi aika myöntää että tyttö ei ole vielä kypsä nukkumaan ilman vaippaa?
Oman tyttäreni kohdalla aloitimme pottatouhut vuoden ikäisenä, eikä hän mitään suurta intoa sitä kohtaan osoittanut. Sitten tuli eka uhmis, ja potta unohtui sen sileän tien. Rupesi huutamaan heti sen nähtyään! Sitten tarhaan siirtymisen myötä 1,5vuotiaana kiinnostus pönttöä kohtaan heräsi jälleen,kun isot lapset kävivät, mutta into laantui seuraavan uhman myötä.Kaksivuotiaana rupesi käymään potalla, käytti edelleen vaippoja ja tässä vaiheessa siirryin siihen että tarhasta kotiin tultuamme otin vaipan pois, ja käytti ainoastaan yöllä. 2,5vuotiaana treenasimme ulkonaoloa ilman vaippaa, oli kesä, ja kun likka oli 2v8kk ei enää käyttänyt vaippoja ollenkaan.
Saldo on ollut seuraava: Kaksi vahinkoa sattunut yöllä, alkuaikoina ilman vaippaa, joten kaksi kertaa olen lakanapyykkiä pessyt. Nyt kun alkoi haalarikelit olemme myöhästyneet pari kertaa tullessamme sisään. Ja hauskin juttu oli ehkä se kun tyttö tajusi tämän yhteyden että nyt pissattaa, pitää käydä, niin hän kokeili pissaamista omaan lelukattilaan,kuppiin ja kauhaan,hihhiii! Joten tuli sitten nekin pestyä.
Tämä pottatouhu jakaa vanhemmat kahteen leiriin, joten jokainen uskoo mitä uskoo ja toimii sen mukaan.Meille tämä "hiljaa hyvää tulee"- sydeemi oli hyvä, ja minä uskon tuon kaiken siitä, että lapselta kuivaksi opettelu vaatii tietyn kypsyyden.
- äityli-82
pottailua harjoiteltiin ainakin kerran päivässä kun tyttö oli noin 2v.oppi kokonaan potalle kun oli 2v6kk ja sitten jäikin vaipat pois ja ollessaan 2v9kk oppi pöntölle.ikinä ei ole yö kasteluja ollut ja mikäs sen hienompaa.nyt neiti 3v2kk ja reipas itsekseen vessassa käviä jo on.keväällä taas alkaa uusi rumba vaippojen ja muitten kanssa kun toinen syntyy =)
- vaan
aloitettiin siinä vaiheessa, kun itse alkoi mennä piiloon "vaippakakalle". Oppi nopeasti sitten potan. Yritettiin 1-vuotiaana ja 2-vuotiaana, mutta sitten jostain, olikohan se joku lastenlääkäri tms, luin jutun, että oikea aika aloittaa pottaharjoittelu on juuri tuo "piilossa pakertamisen" alettua.
Jos liian aikaisin ja liian kärkkäästi yrittää lasta potalle, niin sillä on päinvastainen vaikutus...- teille...
Meillä ei vielä lähelläkään ajankohtaista tuo vaipasta luopuminen mutta ihmetyttää että jos on kovin yksilöllistä niin miks sitten pitää tuomita ne jotka alkaa opettaan potalle jo n. vuoden iässä. Ja jos homma toimii, niin miks pitää valittaa niiden kenen lapsi oppii vasta 3 vuoden ikäisenä. Kaikki aikanaan ja toiset aikasemmin ja toiset myöhemmin.
- deli76
teille... kirjoitti:
Meillä ei vielä lähelläkään ajankohtaista tuo vaipasta luopuminen mutta ihmetyttää että jos on kovin yksilöllistä niin miks sitten pitää tuomita ne jotka alkaa opettaan potalle jo n. vuoden iässä. Ja jos homma toimii, niin miks pitää valittaa niiden kenen lapsi oppii vasta 3 vuoden ikäisenä. Kaikki aikanaan ja toiset aikasemmin ja toiset myöhemmin.
Mun mielestä on kyllä aihetta kritiikkiin siinä vaiheessa kun vanhemmat diktaattorityylillä pakottavat huutavan lapsen istumaan potalla, kunnes siihen jotain tulee. Itse olen seitsemänkymmentäluvun lapsi ja tuohon aikaan lapset pakkoistuivat potalla ja suurin osa olikin sitten ns. sisäsiistejä puolentoista vuoden iässä. Potat olivat sellaisia tuolin mallisia jossa oli vielä muovinen remmi jonka ansiosta lapsi ei itse päässyt potalta pois. Äitini mukaan istuin siinä ja huusin, jopa tunnin ajan, köytettynä pottaan.Tänäpäivänä tätä pidettäisiin jo melkeinpä lapsen pahoinpitelynä, aivan samalla tavalla kuin sitä, että 70-luvun neuvolasuositusten mukaan lasta syötettiin neljän tunnin välein, vaikka lapsi olisi ennen sitä huutanut itsensä tainnoksiin nälästä.
Koko lapsuuteni, jopa aikuisikään asti pelkäsin äitiäni, tuota tyrannia, joka harrasti tätä diktaattorikasvatustyyliään myös esim. ruoan suhteen: lautanen piti syödä tyhjäksi,oli nälkä tai ei, ennen sitä ei saanut nousta.
En nyt tekstilläni tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat, jotka aloittavat pottakokeilut aikaisin, olisivat tällaisia tyranneja, mutta ikäväkyllä niin monessa suomalaisessa perheessä vanhemmat edelleen ottavat tuon diktaattorin roolin ja kasvattavat lapsensa pelkäämään heitä. Siitä ei mitään hyvää seuraa, lapselle, joka jonain päivänä on rikkinäinen aikuinen, jonka oikeuksia on poljettu liikaa jo lapsena. - (kuiva)
deli76 kirjoitti:
Mun mielestä on kyllä aihetta kritiikkiin siinä vaiheessa kun vanhemmat diktaattorityylillä pakottavat huutavan lapsen istumaan potalla, kunnes siihen jotain tulee. Itse olen seitsemänkymmentäluvun lapsi ja tuohon aikaan lapset pakkoistuivat potalla ja suurin osa olikin sitten ns. sisäsiistejä puolentoista vuoden iässä. Potat olivat sellaisia tuolin mallisia jossa oli vielä muovinen remmi jonka ansiosta lapsi ei itse päässyt potalta pois. Äitini mukaan istuin siinä ja huusin, jopa tunnin ajan, köytettynä pottaan.Tänäpäivänä tätä pidettäisiin jo melkeinpä lapsen pahoinpitelynä, aivan samalla tavalla kuin sitä, että 70-luvun neuvolasuositusten mukaan lasta syötettiin neljän tunnin välein, vaikka lapsi olisi ennen sitä huutanut itsensä tainnoksiin nälästä.
Koko lapsuuteni, jopa aikuisikään asti pelkäsin äitiäni, tuota tyrannia, joka harrasti tätä diktaattorikasvatustyyliään myös esim. ruoan suhteen: lautanen piti syödä tyhjäksi,oli nälkä tai ei, ennen sitä ei saanut nousta.
En nyt tekstilläni tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat, jotka aloittavat pottakokeilut aikaisin, olisivat tällaisia tyranneja, mutta ikäväkyllä niin monessa suomalaisessa perheessä vanhemmat edelleen ottavat tuon diktaattorin roolin ja kasvattavat lapsensa pelkäämään heitä. Siitä ei mitään hyvää seuraa, lapselle, joka jonain päivänä on rikkinäinen aikuinen, jonka oikeuksia on poljettu liikaa jo lapsena.2-vuotiaana
hän voi itse harjoitella
pakoteta ei potalle, mutta houkutella voi ja näyttää mitä varten potta on
mun mielestä ei ole kiva jos 3-vuotiaalla on vielä vaipat - se niin on
(kuiva) kirjoitti:
2-vuotiaana
hän voi itse harjoitella
pakoteta ei potalle, mutta houkutella voi ja näyttää mitä varten potta on
mun mielestä ei ole kiva jos 3-vuotiaalla on vielä vaipatettä vuoden vanhalle voi esitellä potan ja pikkusen "harjotella " siinä istumista ,mutta lähempänä 2 vuotta kannattaa vasta kunnolla aloittaa pottatouhut .Eikä väkisin .Minä en stressaisi asiasta .Kukaan ei loputtomiin pidä vaippoja !
- vuodatus
deli76 kirjoitti:
En nyt tekstilläni tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat, jotka aloittavat pottakokeilut aikaisin, olisivat tällaisia tyranneja, mutta ikäväkyllä niin monessa suomalaisessa perheessä vanhemmat edelleen ottavat tuon diktaattorin roolin ja kasvattavat lapsensa pelkäämään heitä. Siitä ei mitään hyvää seuraa, lapselle, joka jonain päivänä on rikkinäinen aikuinen, jonka oikeuksia on poljettu liikaa jo lapsena.Mutta kyllä sanoisin, ettei mikään ole yököttävämpää kuin iso kaksi-kolmivuotias housuun paskantava lapsi.
Ei siinä mitään köyttämisiä tarvitse, homma menee ihan itsestään. Jotta siis oppii. - deli76
vuodatus kirjoitti:
Mutta kyllä sanoisin, ettei mikään ole yököttävämpää kuin iso kaksi-kolmivuotias housuun paskantava lapsi.
Ei siinä mitään köyttämisiä tarvitse, homma menee ihan itsestään. Jotta siis oppii.Suhtautumisesi ihmisruumiin normaaliin toimintaan ja ulosteisiin ei ehkä ole ihan normaali, jos pidät pientä parivuotiasta lasta, joka tekee tarpeensa vaippaan, jotenkin ällönä. Ihmettelen suuresti miten selvisit hengissä tuosta pakollisesta vaippaiästä omien lastesi kanssa, ja miten he siitä ovat selviytyneet, jos niin suoraan olet inhosi heidän ruumiintuotoksia kohtaan osoittanut...
Muistutuksen sana sinulle siitä että suurin osa meistä aikuisistakin päätyy lopussa sinne osastolle kakkimaan vaippoihin... - meillä näin
deli76 kirjoitti:
En nyt tekstilläni tarkoita sitä, että kaikki vanhemmat, jotka aloittavat pottakokeilut aikaisin, olisivat tällaisia tyranneja, mutta ikäväkyllä niin monessa suomalaisessa perheessä vanhemmat edelleen ottavat tuon diktaattorin roolin ja kasvattavat lapsensa pelkäämään heitä. Siitä ei mitään hyvää seuraa, lapselle, joka jonain päivänä on rikkinäinen aikuinen, jonka oikeuksia on poljettu liikaa jo lapsena.Me aloitettiin pottailut 6 kk iässä, jolloin tyttö oli oppinut istumaan ilman tukea. Potalla ollaan käyty aina ruuan jälkeen ja lisäksi silloin kun tyttö alkaa tehdä kakkaa. Potalla on kivaa, ei siinä sen kauempaa istuta kuin tyttö tykkää. Joskus minuutti, joskus 5 min.
Tyttö nyt vuoden, näin ollaan siis jo jatkettu puoli vuotta. Tällä hetkellä tulee 1-2 kertaa päivässä tavaraa pottaan. 9 kk iässä tuli joka aterian jälkeen ja vaippoja säästyi paljon.
Vaihtelee siis ikäkausittain tuo pottailun "tuloksellisuus". - juuri tuota
eli piilossa kakkaamista.Poitsu häippäsee samantien pöydän alle tai verhon taakse pusailemaan.Ikää on nyt 1v8kk.Olen tehnyt nyt muutaman kerran niin,että kun olen huomannut tämän ilmiön,niin olen kaapannut jäbän kainaloon ja kiikuttanu potalle,kasa kuvakirjoja toisessa kainalossa.Niitä ollaan siinä potalla sitten kateltu.
Mutta kun sinne pottaan ei mitään ole tullut,vaikka se kakka olis juuri tullu vaippaan,niin ei kuitenkaan pottaan tule millään.Ylettömän kauan en siinä potalla istuta,vaan ei kun ilman meteliä vaipat takasin ja hetken päästä onkin vaipoissa tavaraa...
Tämä on mun 3.lapseni,mutta kyselen silti neuvoja ja kokemuksia.Enkä kyllä edes oikein muista,että miten kaikki sujui edellisten kanssa...ilman vaippoja ovat kuitenkin nyt. :)
Eli muilla käynyt samoin?
- sitä ennen
Esikoisen ollessa muutaman päivän vanha huomasin että pissa tulee heti kun vaipan ottaa pois joten nostin lavuaarille pissaamaan. 4kk iässä aloin pitää potan päällä ja pissat tehtiin sinne aina vaipanvaihdon yhteydessä.
7kk iässä lapsi kasteli kaksi vaippaa vuorokaudessa. Toinen yöllä ja toinen päiväunilla.
Sitten välillä tuli huonompia kausia, välillä parempia. Nyt kuitenkin 1v6kk on päiväkuiva, öisin ja reissussa käytetään vaippaa kuitenkin. Päiväunillekin laitetaan vaippa varmuuden vuoksi mutta on kuiva herätessä. - *****
Meillä otettiin potta esille kun osasi istua itse eli poika oli noin 7 kk ikäinen. En nyt muista kuinka usein potalla istuttiin mutta aina silloin tällöin. Kakat alkoi tekemään pottaan aika nopeasti.
Nyt pojalla ikää 2 vuotta ja yöllä eikä päivisin ole vaippaa. Pottailu onnistuu ihan hyvin eli poika tulee sanomaan milloin pissattaa. Nyt on jo muutamat kerrat ottanut itse housut jalasta pois ja mennyt potalle. Toki vahinkoja sattuu kun leikit vievät kaiken huomion.
Yövaippa jätettiin pois kun yövaippa oli aina kuiva.
Vaippa laitetaan ulos mentäessä mutta eipä tuo siihen mitään tee ellei nyt ihan 3-5 h olla liikenteessä.
On meillä ollut pottalakko tuossa kesällä. Silloin ei suostunut ollenkaan potalle ja ei siihen tietenkään pakotettu. Pari kk meni niin että ei suostunut potalle ja sitten taas alkoi ahkerasti pottailemaan.
Omasta mielestäni potta olisi hyvä ottaa aikaseen siihen arkeen mukaan niin tottuu että se on ihan luonnollinen juttu. Jos sen ottaa esille just pahimpaan uhmaikään niin luulisin että voipi tulla ongelmia.
En kyllä jättäisi sitä pottailua kuitenkaan ihan lapsen vastuulle eli kyllähän sen vanhemman sitä on tarjottava ja näytettävä mikä se on. JOten sitä en tiedä mitä tarkoitetaan että pottailu pitäisi aloittaa sitten kun lapsi on siihen valmis? - Nasutusta
Heippa.
Meillä potalla käytiin eka kerran puoli vuotiaana sen jälkeen on käyty siinä ainakin pari-kolme kertaa viikossa,joskus tyttö sinne teki pissat tai kakat,mutta se johtui tietenkin vain siitä että satuttiin hänet sinne oieaan aikaan viemään,esim aamulla kun tiedettiin että pissa tulee heti heräyksen jälkeen ja tyttö myös monesti kakki aamulla.Hyvin on tottunut.
Nyt tyttö on 1v2kk ja ollaan pari viikkoa käyty nyt ihan joka aamu potalla ja aina sitten vaipanvaihdon yhteydessä,ei toki ihan aina.Mutta kesällä ajateltiin vasta ruveta tyttö opettamaan kuivaksi,koska kesällä on helpompi kun on vähemmän vaatteita ja ei ole niin kylmä niin voi rimputella :)
Ja toinen vauveli syntyy huhtikuussa niin moneen asiaan saattaa tulla takapakkia. - ....
8kk iässä.
- Äiti 76
Hei! Poikamme on 1v 8kk. Potta otettiin käyttöön 8kk:n ikäisenä. Aamupissa tuli säännöllisesti sinne ja kakkakin jokusen kerran, mutta sitten tuli takapakkia. Kakka tehdään edelleen vaippaan, vaikka heti potalta nousemisen jälkeen ja puhtaaseen vaippaan ;) Olemme antaneet asian olla välillä ettemme painostaisi. Odotamme pojan omaa aloitetta. Potta on näkyvillä ja se mainitaan esim. kakkaamisen yhteydessä. Parasta olisi varmaan laittaa lapsi aina ruokaiun jälkeen potalle istumaan, säännönmukaisuus on in. Luulenpa että odottelemme kahden vuoden ikään ihan rauhassa, silloin on usein ns. herkkyyskausi potalle totuttelemisessa ja asia menee itsekseen.
- lissa
Meillä käytetään kotona kestovaippoja, joten aloin potattaa poikaa n. 8kk iässä ennen unia ja unien jälkeen. Muuten en potalle laittanut. Siinä istuttiin n. viisi minuuttia ja jos tulosta ei tullut en jäänyt poikaa siihen istuttamaan sen kauemmaksi aikaa. Koen sen niin että jokainen pissa vähemmän harsossa on positiivista, mutta mikään pakko juttu tämä ei ole meille ollut.
Todella usein poika lirauttaa pisut pottaan, joskus kakatkin. Poika on nyt 10kk ja en aio pottailua tihentää vasta kun sitten vanhempana. - heti kun
vauva osaa istua. Silloin kannattaa jo aloitella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie1655491Seksuuaalivinksataneiden toimintaa rahoitetaan valtion varoilla.
Setan toimintaa rahoitetaan valtionavustuksilla, joilla mm kierretään kouluissa haalimassa alaikäisiä mukaan perverssii864905Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta353775Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom263143Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole493038Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut1582816Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava272656Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten862653Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin712366Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa
ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt652009