kertokaa joku!

hiiruu

kertokaa joku et mikä olis undujen herkkua, siis sillain ku mä sain 2 unduu kolme viikkoo sit, niin .. ja mä haluisin yrittää kesyttää niitä. ja kun kerran pitää kesyttäminen aloittaa häkin pinnojen välistä tarjoamalla, niin mun pitäis keksii et mitä mä niille tarjoon ku ne on pikkasen nirsoja ... eli oon koittanu tarjota niille kurkkua ja salaattia.. --ainiin ja hirssintähkää.. ja joitain muitakin.. mutkun ne ei syö niit ees jos ne laittaa sinne häkin pohjalle... :( eli siis kertokaa pliis semmonen undujen herkku mistä nirsoimmatkin tipuset tykkäis.. kiitos niille jotka jaksavat vastata..! :):):)

2

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • undulikamu

      No jo on kummia tipuja, jos niille ei hirssintähkä kelpaa!

      Minulla on ollut undulaatteja jo 5 vuoden ajan.
      Ostaessani niitä kasvattajalta, kasvattaja kertoi, että yksi linnuista on "käsikesy", eli tulee kädelle istumaan, jos pistää sormen häkkiin, vaan kuinkas kävikään.
      Tämä ns: "Käsikesy" lintu olikin sitten parven arin tapaus.
      Hirssintähkän vuoksi se tekee mitä tahansa, mutta välttelee kädelle tulemista aina viimeiseen asti.

      Tyttöundu on niin sähäkkä, että uskaltaa tulla (puremaan) kädelleni.
      Mielellään se siinä istuu ihan rauhallisena,
      mutta tämä tapahtuu vain arvon neidin omilla ehdoilla: Jos teen "hyökkääviä eleitä", siis nopeita liikkeitä tai vaikutan muuten pelottavalta, lintu lentää heti pois.
      Jos taas olen kuin patsas ja juttelen neidolle kiltisti, se nauttii seurastani mielellään.

      Lintuni ovat hyvin rohkeita ja luottavaisia, mutta käsiäni ne pelkäävät.
      Minun luokseni ne tulevat mielellään, mutta jos tungen käden häkkiin, ne ovat kauhuissaan.

      Kesyttäminenhän tulisi aloittaa niin, että ottaa ruokakupit pois häkistä hetkeä ennen sitä, kun "tempputuokio" alkaa.
      Tarjoa linnulle hirssiä häkin kalterin lomasta.
      Tämän jälkeen avaa hitaasti ja rauhallisesti häkin luukku, puhu linnulle koko ajan.
      Tarjoa hirssiä kädessäsi linnulle, se saattaa paeta ja silloin homma venähtää pitkäksi.
      Odota, kunnes lintu rauhoittuu.
      Vie hirssiä lintua kohti, ei koskaan suoraan kohti, vaan vaikka alhaalta päin, hiljaa hiipien ylös linnun nokalle.
      Lintu todennäköisesti alkaa syödä.
      Juttele sille. Saattaa kestää pitkään, ennen kuin lintu hypähtää kädellesi istumaan.
      Itse asetan hirssin sormien väliin niin, että linnun on hankala syödä orrelta käsin.
      Kun lintu istuu kädellä, vedä kätesi hitaasti ulos häkistä, siis niin, että lintu tuskin sitä huomaa.
      Linnusta kyllä huomaa sen heti, jos se aikoo pyrähtää pakoon. Heti, kun se lakkaa syömästä, yritä rauhoitella sitä.
      Jos kaikki sujuu hyvin ja lintu vain syö, pidä
      sitä lähellä itseäsi.
      Minun lintuni rauhoittuvat nuokahtelemaan, syötyään. Vie lintu varovaisesti takaisin häkkiin ja aseta kätesi niin, että lintu voi nousta orrelle vaivatta.

      Toista tämä useita kertoja, äläkä anna periksi.
      Lintu kesyyntyy kyllä.
      Älä anna sille syitä pelätä kättä, vaan totuta se siihen, että mitään pelättävää ei ole.

      Kun lintu on häkissään, laita ruokakupit takaisin.

      On tärkeää, että lintusi oppii tuntemaan sinut ja että se oppii mieltämään sinut osaksi laumaa.
      Juttele usein undulaateillesi, ne todella nauttivat läsnäolostasi.

      Linnut eivät aluksi pysty ymmärtämään sitä, että pääsi ja kätesi ovat yhtä kokonaisuutta.

      Mitä itse pitäisit, jos sinun asuntoosi yhtäkkiä tulisi valtava viisilonkeroinen mustekala, jonka lonkerot kiemurtelevat miten sattuu?

      Undujen vihreät sapuskat (salaatit, kurkut, yms) on paras ripustaa pidikkeillä seinälle, näin syötävät pysyvät puhtaina, eivätkä linnut kuorruta niitä heti paskallaan.

      Tarjoa linnullesi hedelmiä ja vihanneksia, kyllä sen ajan kanssa näkee, mistä lintusi tykkäävät erityisesti.

      Minun lintuni rakastavat Hirssiä, omppua ja mansikoita. Salaatissa ne lähinnä peseytyvät. :D

    • miisukka

      moi
      ainakin mun undut tykkää vesiheinästä jota on tarjolla aina kesäisin ja talvisin ne popsii salaattia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe