Vaihdoin keittiön tiskialtaan päälle lampuun uuden loisteputken, kun entinen oli palanut. En vaihtanut sytytintä.
Lamppu toimi noin viikon verran ja lakkasi toimimasta. Arvelin, että sytytinkin olisi pitänyt vaihtaa. Otin lampusta vanhan sytyttimen malliksi kun oli tarkoitus ostaa uusi.
Unohdin ostaa sytyttimen. Kun illalla kotiin, oli lamppu syttynyt itsestään ilman sytytintä. Kokeilin sytyttää ja sammuttaa lamppua, niin näkyy toimivan ihan moitteettomasti ilman sytytintä.
Mikä merkitys siis on sytyttimellä, kun loisteputki näkyy toimivan ilman sitäkin? Itse valaisin on noin 20v vanha ja siinä 60cm putki.
Loisteputki ilman sytytintä
7
14803
Vastaukset
- tekee
Perinteinen "sytkä" pelaa siten että sen koskettimet ovat kiinni, kun kytket sähköt kytkimestä päälle ja kun lampun päiden hehkujen läpi on mennyt hetki virtaa, niin nuo sytkän koskettimet aukeavat (bi-metalli...) ja kuristin antaa jännitepiikin virtapiirin aukeamisen seurauksena, joka "sytyttää" sitten sen putken sisällä olevan ioni-virran elohopeakaasussa ja joka muunnetaan näkyväksi valoksi putken fluoresoivalla sisäpinnalla. Tuon piikin jälkeen kuristin alkaa kuristamaan (jarruttamaan) tuota virtaa ettei se kasva liian suureksi.
- Sähköllä se käy
Toisin sanoen voi syttyä uutena jonkin aikaa kunnes lamppu "kuluu" ja vaatii päitten lämpiämisen.Eli pienempikin "jännite piikki" riittää sytyttään ensi alkuun.
- RP 66
Sähköllä se käy kirjoitti:
Toisin sanoen voi syttyä uutena jonkin aikaa kunnes lamppu "kuluu" ja vaatii päitten lämpiämisen.Eli pienempikin "jännite piikki" riittää sytyttään ensi alkuun.
Eivät ne kytkimet ole kiinni, vaan sulkeutvat niiden välisen hohtopurkauksen lämmittäessä niitä. Hohtopurkaus loppuu kytkinliuskojen kontaktin takia ja kärjet aukeavat bi-metallisten kytkinliuskojen jäähdyttyä.
- se loisteputki
ilman sähköäkin. Porin lyhytaaltoasemalla riitti, kun laittoi irrallisen putken nojaamaan seinänviereen.
- Sähköllä se käy
Johtuu lähettimen suurtaajuisesta tehosta tarpeeksi lähellä.
Samaa käytetty kankaitten tarkastus sabluunassa mihin ei voitu viedä sähköä muuten.
loisteputken toisen pään ympäri oli laitettu messinki liuska "antenniksi" mihin suurtaajuinen lähete tuli toisesta latta-antennista.
Suurtaajuus sen verran korkea että vain eristeenä teflon kesti suurtaajuus
"konkassa",nailon suli.
- putki loisti
satunnaisesti vaikka virrat oli katkaistu pois eritoten pakkaspäivinä.
- syttyy
Kyllä se syttyy ja palaa, kun kerran syttynyt on, mutta saattaapi putken elinikä luhentyä, kun sytytyspulssi on jotain muuta, kun pitäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243