Gynekologilla

Eve

Tämä ei kyllä kuulu seksinovellit palstalle, mutta koska Tomi tätä toivoi... Tositarina siis.

Vatsakipujen takia menin maanantaina gynekologille.
Gynekologi oli tummatukkainen, arviolta 35-40v. mies. Hänellä oli muuten lyhyet hiukset, niskaan vain oli jätetty pieni häntä.
Mennessäni tutkimushuoneeseen hän puristi kättäni ja sanoi nimensä hymyillen kohteliaasti ja viittasi minua sen jälkeen istumaan vastapäätään tuolille.
G: Jaahas, mikäpäs vaivana?
E: Vatsa on taas ollut tosi kipee, varsinkin alhaalta.
G: Joo...(tutkii papereitani) Koska nämä vatsakivut on alkaneet?
E: No jotain viikko sitte.
G: Koska oli viimesten kuukautisten alkamispäivä?
E: Tota emmä muista, olisko ollu n. kolme viikkoa sitten.
G: Niistä kyllä kannattais pitää kirjaa.
E: Joo..
G: No mutta mä teen sulle sisätutkimuksen ja otetaan muutamia näytteitä. Voit mennä ottamaan housut pois tonne sermin taakse.

Kävelin sermin taakse ja riisuin itseni navasta alaspäin.
G: Joo, käy vaan selälleen tohon ja laita jalat näihin kannattimiin.
Menin tutkimustuoliin selälleni niinkuin hän pyysi. Gynekologi istui jalkopäässä olevaan tuoliin ja käänsi valon niin että näkisi sillä mahdollisimman tarkasti pimpsaani.
G: Tulepa vielä vähän alaspäin, ihan niin että peppu on tässä reunalla.
Valuin hieman alaspäin ja gynekologi levitti jalkani niin levälleen kuin ne siinä asennossa menevät ja pyysi rentoutumaan.
E: Mä jotenkin aina jännitän näitä...
G: No niin kai useimmat, mutta koitat vaan hengitellä syvään silmät auki, kädet ristiin rinnanpäälle.
Hengitin syvään ja yritin rentoutua.
G: Nyt kohta tunnet tämän tähystimen..Ole vaan ihan rentona.
Tässä vaiheessa alan hengittää nopeammin koska jännitän aina sitä.
G: Hengitä ihan rauhassa. Nyt mä työnnän tätä vähän syvemmälle...noin. Koetapa vähän rentoutua, mä kerron sulle koko ajan mitä mä teen.
E: Joo...joo...mä en vaan voi mitään sille että jännittää.
Gynekologi hymähtää ymmärtävästi.
G: Nyt mä vähän laajennan tätä tähystintä niin että näen paremmin...
E: Aiaiai, vieläkö, joko se on?
G: Otapa ihan rauhallisesti, pidä silmät auki ja hengitä.
Tunnen miten tähystin laajentaa vaginaani ja vaikkei se satu, pelkään koko ajan että se alkaa sattua.
G: No niin ja nyt mä otan pienen näytteen tällasella näytetikulla...
E: Millasella? Onks se terävä? Sattuuks se?
G: sä tunnet tämän mutta tää ei satu.
Hän nostaa pumpulipäisen tikun niin että näen sen.
E: Joo, okei...
Tunnen vatsanpohjassani epämiellyttävää kutitusta.
G: No niin, nyt se on otettu.
Huokaisen ja nousen istumaan.
G: Älä vielä nouse, otetaan vielä ultra-ääni.
Ultra-äänilaite on kuin vähän normaalia pienempi tekopenis ja hän vetää kondomin siihen suojaksi.
G: Nyt tämä ei satu enää. Ole ihan rennosti.
Hoitaja sammuttaa huoneesta valon jotta lääkäri näkee ultra-äänimonitorin.
Tunnen laitteen kylmän pään häpyhuulillani ja se liukuu helposti sisään viileän liukuvoiteen avulla.
Gynekologi liikuttelee ultra-äänilaitetta vaginassani painellen eripuolille. Samalla hän tuijottaa koko ajan keskittyneesti monitoria.
G: Tässä on sun oikea munasarja, se on aivan terveen näköinen... Ja kohtu on tässä, sekin näyttää normaalilta..
Voihkaisen kun hän painaa laitetta vasemmalle puolelle.
G: Eli tää vasen puoli on arempi?
Ynähdän myöntävästi vastaukseksi ja puristan vastoin ohjeita silmiäni kiinni.
Gynekologi pyörittelee laitetta vasemmalla puolella ja vihdoin mutisee että ihan normaalilta sekin kyllä näyttää.
Vetäessään ultra-äänilaitteen ulos vaginastani kuuluu litisevä ääni.

Vieläkään en saa lupaa nousta.
G: Nyt mä työnnän kolme sormea sun sisälle ja vähän painelen alavatsasta.
Tunnen miten lääkäri työntää sormensa syvälle, kohdunpohjaani saakka ja painelee epämiellyttävästi.
Hengitän taas miten sattuu ja saan kehoituksen rauhoittua.
Painellessaan alavatsaani vasemmalta puolelta vinkaisen kivusta. Gynekologi tutkii ilmeitäni otsa rypyssä (nyt hän on seisaallaan) ja etsii kipeimmän paikan. Lopuksi hän vielä painelee sisälläni olevilla sormillaan kohtua ja kysyy sattuuko se. Vastaan kieltävästi.
Lääkäri vetää sormensa pois, nakkaa tutkimushansikkaat roskikseen ja pyytää minua pukeutumaan.
Helpottuneena luikin sermin taakse ja puen pikkuhousut ja housut jalkaani.

G: koska toi sun vatsa on niin kipeä etten pystynyt kunnolla tutkimaan, lähetän sut lisätutkimuksiin.
Keskustelemme hetken jatkosta, sen jälkeen hän puristaa kättäni ja kehottaa varaamaan uuden ajan vastaanotosta.


Tällainen oli siis mun viimeisin gyne-käyntini.
Moni mies saattaa luulla että se on kiihottavaa kun vaginaan työnnetään jos jonkinlaisia välineitä, mutta pettymykseksenne(?) voin kertoa ettei se ole todellakaan kiihottavaa. (Tietenkin voin puhua vain omasta puolestani).

25

40933

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tomi

      Oli hyvä kirjoitus. Onko tavallista, että gynellä on hoitaja mukana huoneessa tutkimuksen ajan? Lisää kirjoituksia olisi kiva lukea...

      • Eve

        Hoitaja ei aina ole mukana, nyt viimeksi olin sairaalassa jossa hoitaja on gynekologin avustaja ja pitelee esim. tähystintä sillä aikaa kun gyne ottaa näytteitä.
        Joskus on myös opiskelijoita ollut mukana, se on tietysti vapaaehtoista antaako opiskelijan osallistua. Mua henk.koht. ei haittaa jos opiskelija seuraa tilannetta, olen kyllä kuullut että joidenkin mielestä se on nöyryyttävää.
        Silloin kun mukana oli 3 opiskelijaa (2 tyttöä ja poika) tuntui ensin vähän kummalliseslta kun gyne työnsi tähystimen sisään ja näytti opiskelijoille mistä näkee et se on tarpeeks syvällä. Mutta ajattelin kuitenkin että se tulee olemaan heidän ammattinsa ja että mun pimpsa on niinkin merkittävässä asemassa, että he oppivat tähystimen työnnön salat sen avulla. :-) hihii.


      • Tomi
        Eve kirjoitti:

        Hoitaja ei aina ole mukana, nyt viimeksi olin sairaalassa jossa hoitaja on gynekologin avustaja ja pitelee esim. tähystintä sillä aikaa kun gyne ottaa näytteitä.
        Joskus on myös opiskelijoita ollut mukana, se on tietysti vapaaehtoista antaako opiskelijan osallistua. Mua henk.koht. ei haittaa jos opiskelija seuraa tilannetta, olen kyllä kuullut että joidenkin mielestä se on nöyryyttävää.
        Silloin kun mukana oli 3 opiskelijaa (2 tyttöä ja poika) tuntui ensin vähän kummalliseslta kun gyne työnsi tähystimen sisään ja näytti opiskelijoille mistä näkee et se on tarpeeks syvällä. Mutta ajattelin kuitenkin että se tulee olemaan heidän ammattinsa ja että mun pimpsa on niinkin merkittävässä asemassa, että he oppivat tähystimen työnnön salat sen avulla. :-) hihii.

        Jos gyne käyttää "ankannokka" spekulaa, niin eihän siihen tarvitse hoitajaa pitelemään? Onkos sairaalassa riisuutumistila tutkimushuoneessa vai tullaanko toisesta huoneesta alasti tutkimuspöydälle? Entäs onko sairaalan gyneillä erilainen tutkimuspöytä, siis että on polvituet jaloille? Onko siinä asennossa olo "paljastavampi"? Jos opiskelijoita on mukana, tekevätkö hekin samat tutkimukset, tuntuisiko se kiusalliselta? Olisi kiva lukea lisää.


      • Entinen LK
        Tomi kirjoitti:

        Jos gyne käyttää "ankannokka" spekulaa, niin eihän siihen tarvitse hoitajaa pitelemään? Onkos sairaalassa riisuutumistila tutkimushuoneessa vai tullaanko toisesta huoneesta alasti tutkimuspöydälle? Entäs onko sairaalan gyneillä erilainen tutkimuspöytä, siis että on polvituet jaloille? Onko siinä asennossa olo "paljastavampi"? Jos opiskelijoita on mukana, tekevätkö hekin samat tutkimukset, tuntuisiko se kiusalliselta? Olisi kiva lukea lisää.

        Jos käyttää ankannokkaa niin ei tarvita hoitajaa ja tämä onkin kätevää esim terveyskeskuksessa tai yksityisgynekologina toimiessa. Tavallisesti on verholla suojattu riisuutumistila lähellä tutkimuspöytää. Ei ole tarkoituksenmukaista pyytää riisumaan kaikkia vaatteita vaan jätetään ylävartalo peittoon ja jos tarvitsee tutkia rintoja niin sitten alaosa on hyvä peittää ennen tutkimusten jatkamista. Tutkimuspöydässä ei kai nyt polvitukia ole vaan jatko-osat joita vasten voi nilkat asettaa tueksi. Polvet ovat koukussa ja tutkija pyytää levittämään jalkoja jolloin tutkimukset on helpompi suorittaa. Opiskelijoiden määrää rajoitetaan muutamaan ja tavallisesti yksi opiskelija tekee tutkimukset opettajalääkärin lisäksi. Kaikilta potilailta pyydetään etukäteen lupa jotta opiskelijat voivat olla mukana ja opetuspotilaana ei ole pakko olla. Tavallisesti opetuspotilas saa jonkun edun kuten vapautuksen käyntimaksusta tai vastaavan. Jos naisista on kiusallista että moni opiskelija seuraa heidän alapäänsä tutkimuksia niin varmasti se on kiusallista myös eturauhasvaivoista kärsiville miehille kun heille tehdään ultraäänitutkimus ja otetaan koepalat niin sanotusti takakautta.


      • Tippa

        Vastaan vaikka en Eve olekaan...mutta gynekologin ollessa mies, on paikalla _aina_ hoitaja väärinkäsitysten välttämiseksi, oli tarvetta tai ei.


      • nau
        Tippa kirjoitti:

        Vastaan vaikka en Eve olekaan...mutta gynekologin ollessa mies, on paikalla _aina_ hoitaja väärinkäsitysten välttämiseksi, oli tarvetta tai ei.

        Itse olen käynyt yksityisellä miesgynellä, eikä siellä kyllä mitään hoitajaa ollu paikalla. Ei se kyllä mua mitenkään haitannu - ei tullu tuommonen edes mieleen silloin. Sitäpaitsi musta ainakin miesgyne tuntui silloin aluksi (ekoilla kerroilla) jotenkin luonnollisemmalta... Olenkohan vähän outo? ;)


      • werty
        nau kirjoitti:

        Itse olen käynyt yksityisellä miesgynellä, eikä siellä kyllä mitään hoitajaa ollu paikalla. Ei se kyllä mua mitenkään haitannu - ei tullu tuommonen edes mieleen silloin. Sitäpaitsi musta ainakin miesgyne tuntui silloin aluksi (ekoilla kerroilla) jotenkin luonnollisemmalta... Olenkohan vähän outo? ;)

        Ei täällä Suomessa tarvita hoitajaa vaikka gyne olisikin mies. Usassa nyt vouhotetaan jos mieslääkäri sattuu kuuntelemaan stetoskoopilla edes ihoa vasten, puhumattakaan siitä, että potilas verohotaan paperilakanoihin aina gynen tutkimuksessa...

        Itse muuten pidän miesgynejä parmempina. Huonoimmat kokemukset gynen tarkastuksista on juuri naispuolisten lääkäreiden tekemiä ja miesgynet yleensä osaavat tutkia parmmin ja kertovatkin jotain löydöksistään. Muutenkin tulen paljon paremmin toimeen miesten kanssa, johtuneeko siitä sitten, että opiskelen miesvaltaista ammattia ja tulen muutenkin toimeen miesten kanssa paremmin.


    • Marjaana85

      Kirjoitin aikaisemmin gynekologiaiheisen keskustelun salanimellä Leena85.

      Sen voin sanoa, että on sairas mielikuvitus sillä henkilöllä, joka kuvittelee, että tuollaisessa kidutustapahtumassa olisi jotain kiihottavaa. Hyi saatana. Kukaan vieras ihminen ei (enää) koskaan tule kopeloimaan alapäätäni ja kauheat traumat jäi siitä isosestakin. Siksi en kirjoittanut sitä tarinaa loppuun, koska alkoi niin ahdistaa ja tuli kamala olo, koska tuntuu, että tein jotain väärää. Viitaten siihen isosjuttuun. Minulla on mieskammo.

      • Ayla

        Menkää ihmiset naislääkärille!! Mulle tehtiin aivan samanlainen tutkimus ja mukavan naislääkärin tekemänä se oli ihan kestettävä kokemus. Ei mieslääkärille kannata mennä.


      • Helena
        Ayla kirjoitti:

        Menkää ihmiset naislääkärille!! Mulle tehtiin aivan samanlainen tutkimus ja mukavan naislääkärin tekemänä se oli ihan kestettävä kokemus. Ei mieslääkärille kannata mennä.

        No munkin mielestä naislääkäri on parempi,mut mieslääkäri tekee vain työtään! Samoin kuin nainen.
        Periaatteessa sama kumpi on mut tytöt ne mielummin naislääkärin ottaa kuin mieslääkärin.


      • Pii
        Helena kirjoitti:

        No munkin mielestä naislääkäri on parempi,mut mieslääkäri tekee vain työtään! Samoin kuin nainen.
        Periaatteessa sama kumpi on mut tytöt ne mielummin naislääkärin ottaa kuin mieslääkärin.

        Gynellä käynti on aina nöyryyttävää ja kivuliasta, yleensä vielä hyvin kylmää ja kliinistä, siinä totisesti tuntee olevansa nautakarjaa. Nuo tutkimukset ovat vähintään epämukavia, yleensä kivuliaita, enkä ole koskaan törmännyt noin ystävälliseen ja empaattiseen gyneen, mieheen tai naiseen. Mies ei ymmärrä, että sattumisen kyllä tietää ilman miehisellä voimalla survomistakin ja nainen taas on epäempaattinen, koska kaikkihan joutuvat tälla tavalla, omaksi parhaakseen, tutkituiksi. Tutkimuksissa ei ole minkäänlaista kiihottavuutta ja yleensä oksentelen jälkeenpäin. Siinä teille fantasiaa.

        Kaiken lisäksi perse paljaana tuntee itsensä täysin puolustuskyvyttömäksi ja on mahdoton selittää kipujaan ja oireitaan uskottavasti. Yleensä ratkaisu on aina klamydia- ja raskaustesti. Silloinkin, kun ne on tehty edellisen kerran samalla viikolla. Riippumatta siitä käyttääkö pillereitä, onko vakipartneri tai harrastaako seksiä yleensä ollenkaan.


      • Gretel
        Helena kirjoitti:

        No munkin mielestä naislääkäri on parempi,mut mieslääkäri tekee vain työtään! Samoin kuin nainen.
        Periaatteessa sama kumpi on mut tytöt ne mielummin naislääkärin ottaa kuin mieslääkärin.

        kyllä se nyt on minulle ainakin aivan sama, kumpi tutkimuksen tekee. Työtäänhän he vaan tekevät.


      • nina
        Helena kirjoitti:

        No munkin mielestä naislääkäri on parempi,mut mieslääkäri tekee vain työtään! Samoin kuin nainen.
        Periaatteessa sama kumpi on mut tytöt ne mielummin naislääkärin ottaa kuin mieslääkärin.

        mieslääkäri on kohdallani ollut paljon helläkätisempi kuin nainen. naisen kopeloidessa koski monta kertaa enemmän kuin miehen!


      • Voi leena- marjaana

        kyllä jotenkin henkisesti sairas, tai kiihkouskovainen.
        Eihän sinun tarvitte mennä lääkärille mätänee se sinun vittus ihan muutenkin.
        Kun et pese sitä koskaan.


      • HLL
        Ayla kirjoitti:

        Menkää ihmiset naislääkärille!! Mulle tehtiin aivan samanlainen tutkimus ja mukavan naislääkärin tekemänä se oli ihan kestettävä kokemus. Ei mieslääkärille kannata mennä.

        Itse jouduin joku aika sitten käymään miesgynellä ja sanonpa, että se oli huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin naisgynellä käynti. Mies oli nopea enkä tuntenut kipua edes näytteenotossa. Toisin kuin edellinen kertani naisgynellä, jolloin sattui aika lailla...

        Jokaiselle naiselle nämä ovat tietysti henkilökohtaisia asioita.


      • mimmi
        Ayla kirjoitti:

        Menkää ihmiset naislääkärille!! Mulle tehtiin aivan samanlainen tutkimus ja mukavan naislääkärin tekemänä se oli ihan kestettävä kokemus. Ei mieslääkärille kannata mennä.

        Ei se naisgynegologikaan ole _aina_ hyvä!!
        Jouduin ensimmäisen kerran elämässäni nuorena teininä lääkäriin kuukautiskipujen takia, enkä osannut odottaa, että joutuisin gynegologiseen tarkastukseen (Tampereen nuorisoneuvolassa). Sitten vain niin tapahtui, ja sen jälkeen olo oli kuin joku olisi juuri raiskannut!
        Lääkärinä oli vanha naisihminen. Jälkeenpäin olen tulkinnut hänet ilmeisesti kyynistyneeksi vanhaksi naiseksi, joka jotenkin halusi kostaa jotakin nuorille tytöille.
        Jouduin mm. olemaan täysin alasti, kun hän halusi kuunnella jostain syystä myös sydäntäni tutkimuspöydällä, ja pitkään - en ymmärrä miksi!
        Hän kuunteli sitä maatessani ja istuessani vuoron perään, ja kiva siinä sitten pelokkaan tytön pelleillä istumaan ja taas alas alastomana täysin vieraan ihmisen edessä.
        Ja hän vain nauroi, kun näki miten paljon pelkäsin toimenpidettä. Ei kertonut yhtään mitä teki, ja työnsi emättimeen ja peräaukkoon sormiaan, mylläsi mahaa kivuliaasti, työnsi kaikenlaisia kivuliaita vekottimia sisääni.
        Jälkeenpäin, kun olen ollut toisella naisgynegologilla, olen tajunnut, että tuo ensimmäinen oli aika törkeä. Tuo ensimmäinen käyntini jätti niin pahat traumat, etten lähes kymmeneen vuoteen suostunut gynegologille sen jälkeen. Onneksi seuraava käyntini uudella gynegologilla (eri kaupungissakin) sitten lopulta oli todella hyvä, niin pääsin niistä traumoista eroon. Olen huomannut, ettei gynegologisen tarkastuksen tarvitse olla niin kauheaa, nöyryyttävää ja kivuliasta jos lääkäri tekee sen oikein ja potilasta huomioiden!


    • utelias

      Sanoiko se todella että silmät täytyy olla auki. Minkä ihmeen takia. Eikö se olisi helpompaa jos sais laittaa silmät kiinni?

    • utelias

      Sanoiko se todella että täytyy pitää silmät auki?
      Ja minkähän takia. Itse kuvittelen että moinen olisi helpompaa kestää silmät kiinni.

      • potilas

        Tehtiinpä lääkärissä mitä tahansa, niin lääkäri usein muistuttaa pitämään silmät auki. Tämä siksi, että tietää itse missä mennään eikä tule pahanolon kohtauksia siksi, että kuvittelee tilanteeseen jotakin mitä oikeasti ei ole tapahtumassa. Siksi ne lääkärit (ainakin hyvät) - gynet, hammaslääkärit, ihan kaikki - kertovat kokoajan mitä tekevät, ja näyttävät välineensä.


      • jepu jee
        potilas kirjoitti:

        Tehtiinpä lääkärissä mitä tahansa, niin lääkäri usein muistuttaa pitämään silmät auki. Tämä siksi, että tietää itse missä mennään eikä tule pahanolon kohtauksia siksi, että kuvittelee tilanteeseen jotakin mitä oikeasti ei ole tapahtumassa. Siksi ne lääkärit (ainakin hyvät) - gynet, hammaslääkärit, ihan kaikki - kertovat kokoajan mitä tekevät, ja näyttävät välineensä.

        ..., ja näyttävät välineensä.


    • minä-

      sattuuko gynellä käyminen aina? missä tutkimuksissa? kummalla olisi parempi käydä, naisella vai miehellä?

    • Hanna

      nolottiko teitä/sattuiko kun kävitte gynekologilla ekan kerran?

      • Donna

        Ei gyniksen tutkimus ole koskaan nolottanut tai sattunut.

        Tuo Even kuvaus lääkärin toiminnasta on minulle hyvinkin tuttua – asiaa tuntemattomille miehillekin se on hyvin osuva kuvaus siitä, miten gyne käyttyäytyy. Sen sijaan Even reaktiot ovat minulle vieraita, paitsi että joskus olen tiedostamatta jännittänyt alapään lihaksia niin, että gyne on käskenyt ottaa rennosti. Mutta sinänsä toimenpiteet ei tunnu epämiellyttäviltä – vaikka ei ne kyllä kiihotakaan.

        Joskus olen miettinyt, että kuinka gyne voi yksityiselämässään kiihottua naisen alapäästä, kun se joutuu käsittelemään niitä kaiket päivät niin "kliinisesti"...


      • Hoitsu.
        Donna kirjoitti:

        Ei gyniksen tutkimus ole koskaan nolottanut tai sattunut.

        Tuo Even kuvaus lääkärin toiminnasta on minulle hyvinkin tuttua – asiaa tuntemattomille miehillekin se on hyvin osuva kuvaus siitä, miten gyne käyttyäytyy. Sen sijaan Even reaktiot ovat minulle vieraita, paitsi että joskus olen tiedostamatta jännittänyt alapään lihaksia niin, että gyne on käskenyt ottaa rennosti. Mutta sinänsä toimenpiteet ei tunnu epämiellyttäviltä – vaikka ei ne kyllä kiihotakaan.

        Joskus olen miettinyt, että kuinka gyne voi yksityiselämässään kiihottua naisen alapäästä, kun se joutuu käsittelemään niitä kaiket päivät niin "kliinisesti"...

        tuseraaminen.


    • "Palmu"

      Miksi teidän aina pitää pistää tommosia juttuja että tää ei oo seksijuttu? Miks te sitten ees kirjotatte tänne kun kerta ne ei liity seksiin? Mä olen ollut täällä jo kota yli 10 vuott ja kyl mää jos kuka tuntee nämä sivustot!




      ps: toi palmu tarkottaa sala kiellellä seksi rouva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe