Steinerkoulut vastatuulessa

aivan oikein

"Kiisteltyjä yksityiskoulujen opetuslupia käsitellään torstaina valtioneuvostossa. Hakemuksia on tullut nyt kahdeksan koulun kannatusyhdistykseltä, joista neljälle opetusministeriö esittää luvan myöntämistä – osin tosin anottua suppeammassa laajuudessa.
---
Täysin hylkäävää päätöstä esitetään Kymenlaakson steinerkoululle, Vihdin steinerkoululle, Joensuun steinerkoululle ja Oriveden steinerpedagogiselle erityiskoululle." (HS)

6

1084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen:

      Alue- ja kuntaministeri Hannes Mannisen (kesk) mukaan hallituksen tulisi myöntää luvat järjestää perusopetusta niille yksityisille kouluille, jotka jo ovat toiminnassa määräaikaisen luvan turvin. Sen sijaan lupien ja toiminnan laajentamisia yläluokille Manninenkaan ei kannata vähäisten oppilasmäärien takia.

      Hallituksessa syntyi riita yksityisten koulujen luvista viime torstaina.

      Opetuksen järjestämislupaa, jonka myötä tulee myös valtionrahoitus, olivat hakeneet Espoon, Jyväskylän, Keravan ja Kuopion kristillisten koulujen kannatusyhdistykset, joilla on määräaikaiset luvat. Lupaa tavoittelevat myös Kymenlaakson ja Vihdin steinerkoulujen kannatusyhdistykset sekä Halmeniemen kyläkoulu Mäntyharjulta. Näillä kolmella ei ole lupaa vielä lainkaan, vaan ne toimivat ns. kotikouluina vanhempien talkoiden turvin.


      Opetusministeriön esitys olisi hylännyt kaikki hakemukset. Manninen otti asiakirjat haltuunsa ja asia jäi pöydälle.

      Akuutein tilanne on Keravan ja Kuopion kristillisillä kouluilla, sillä niiden määräaikaiset luvat umpeutuvat jo heinäkuussa. Espoon ja Jyväskylän koulujen luvat ovat voimassa ensi vuoden kesään. Ne olivat kuitenkin hakeneet luvan laajennusta ala-asteen lisäksi yläluokille.

      "Pidän täysin kohtuuttomana, että niiltä joille on jo vaikka määräaikainenkin lupa myönnetty, evättäisiin nyt jatkolupa", Manninen sanoi keskiviikkona Helsingin Sanomille.

      Manninen muistuttaa, että nykyinen hallitus on ollut myöntämässä osalle nyt harkinnan alla olevista kouluista jatkolupa tai ainakin nostanut niiden enimmäisoppilasmääriä.


      Nyt lupaa hakeneille steinerkouluille ja Halmeniemen kyläkoululle Manninen ei lupaa myöntäisi vähäisen tarpeen takia.

      "Kyllä minunkin lähtökohtana silti on, että kunnallinen peruskoulu on perusrunko, eikä erityisesti tulisi suosia yksityisiä kouluja", Manninen sanoo.

      Opetusministeri Antti Kalliomäki (sd) huomautti tiedotteessaan keskiviikkona, ettei opetusministeriö ole esittänyt muutoksia niiden yksityiskoulujen järjestämislupiin, joilla on vakinainen koulutuksen järjestämislupa.

      Kalliomäki korostaa myös, että koulun ylläpitämiselle tulee olla alueellinen koulutus- ja sivistystarve. Hän on myös huolissaan kouluverkon toimivuudesta tilanteessa, jossa peruskouluikäisten ikäluokat pienenevät.

    • Tristar

      että "kunnallisen peruskoulujärjestelmän tulisi olla perusrunko opetuksen järjestämiseen", miksi ihmeessä niin hanakasti evätään kaikkien vaihtoehtokoulujen luvat järjestään? Jos peruskouluverkko on jo olemassa, mikä uhka sille nuo pienemmät yksityiset koulut ovat?

      Nykyisessä tilassaa, koska opetuslupaa ei ole, nuo koulut eivät ole minkään instanssin valvonnan alaisia, ja opetusmetodeja tai tehokkuutta ja oppilaiden etuja ei valvo kukaan eikä mikään. Opetuksen taso voi olla aivan mitä vain! Ja kukaan ei huolehdi... vanhemmat toki huolehtivat, mutta niille vanhemmille joille se pedagoginen puoli on tärkeämpi kuin se että lapsi oppii edes lukemaan...

      Räyh. Kunhan rähisen.

      ***

      • ei yksityisiä kouluja!

        Steiner-kouluissa on hyvin kirjavaa opetusta, osa steiner-koulun oppilaista on ollut todella huonolla opetuksella. Kuka valvoo heidän opetuksensa laatua? Suomessa on hyvä peruskoulujärjestelmä ja opetussuunnitelma, mihin tarvitaan yksityiskouluja? Steiner-koulut ovat pitkälti "lasten tarhoja", joissa akateemiset arvot jäävät toissijaisiksi. Mielestäni steiner-koulut pitäisi rahoittaa täysin vanhempien omista varoista. Verorahoille kun on parempaakin käyttöä kun steiner-ideologian ylläpitäminen.


      • puolensa
        ei yksityisiä kouluja! kirjoitti:

        Steiner-kouluissa on hyvin kirjavaa opetusta, osa steiner-koulun oppilaista on ollut todella huonolla opetuksella. Kuka valvoo heidän opetuksensa laatua? Suomessa on hyvä peruskoulujärjestelmä ja opetussuunnitelma, mihin tarvitaan yksityiskouluja? Steiner-koulut ovat pitkälti "lasten tarhoja", joissa akateemiset arvot jäävät toissijaisiksi. Mielestäni steiner-koulut pitäisi rahoittaa täysin vanhempien omista varoista. Verorahoille kun on parempaakin käyttöä kun steiner-ideologian ylläpitäminen.

        Peruskoulukin on paljolti parantunut sen jälkeen, kun sinne on lainattu eräitä Steiner-pedagogiikan oivalluksista. Jos kuitenkin joku haluaisi laittaa lapsensa Steiner-kouluun, haluaisit kieltää sen. Olisiko sellainen systeemi hyvä, että vanhemmat maksavat veroina koulukustannukset ja sinä päättäisit, mikä vanhempien lapsille on oikeaa opetusta? Jos aiot ryhtyä koulukonsultiksi tai yleiseksi besserwisseriksi, sinun olisi syytä opiskella alaa hieman laajemmin, muutoin käsityksesi voivat leimautua kovin yksipiippuiseksi. Mitä yleiseen koulupolitiikkaan tulee, se näyttää kääntyneen omituiseen suuntaan, katsopa tuonne:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000021716758


      • Mestari-Masa
        ei yksityisiä kouluja! kirjoitti:

        Steiner-kouluissa on hyvin kirjavaa opetusta, osa steiner-koulun oppilaista on ollut todella huonolla opetuksella. Kuka valvoo heidän opetuksensa laatua? Suomessa on hyvä peruskoulujärjestelmä ja opetussuunnitelma, mihin tarvitaan yksityiskouluja? Steiner-koulut ovat pitkälti "lasten tarhoja", joissa akateemiset arvot jäävät toissijaisiksi. Mielestäni steiner-koulut pitäisi rahoittaa täysin vanhempien omista varoista. Verorahoille kun on parempaakin käyttöä kun steiner-ideologian ylläpitäminen.

        Minä olen Steiner-koulussa, ja olen aina saanut aivan yhtä pätevää opetusta kuin ystäväni muissa kouluissa. Eikä meille ole ikinä puhuttu mistään Steinerin uskonnollisista höpötyksistä (ne on muuten minun mielestäni ihan roskaa, olen itse kristitty). Ja meillä on joskus ollut joku tarkkailija tunnilla joka muistaakseni tarkkaili juuri sitä opetusta.

        Olen siis Jyväskylän Steiner-koulussa.


      • asdfjkhg
        Mestari-Masa kirjoitti:

        Minä olen Steiner-koulussa, ja olen aina saanut aivan yhtä pätevää opetusta kuin ystäväni muissa kouluissa. Eikä meille ole ikinä puhuttu mistään Steinerin uskonnollisista höpötyksistä (ne on muuten minun mielestäni ihan roskaa, olen itse kristitty). Ja meillä on joskus ollut joku tarkkailija tunnilla joka muistaakseni tarkkaili juuri sitä opetusta.

        Olen siis Jyväskylän Steiner-koulussa.

        Se "tarkkailija" on joku steiner-opeksi opiskeleva. Voipi olla että olet saanut hyvää opetusta, mutta laadullisesti opetus on hyvin kirjavaa steiner-kouluissa, sinulla on tainnut käydä tuuri jos olet saanut hyvän open.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe