Saunan kattoon tunnelmavalaistusta laittamassa, valaistuksen "keskusyksikölle" on paikka kodinhoitohuoneen puolella. Kokemuksia ledeistä tai valokuiduista?
saunan valaistus kuitu vai led
17
34671
Vastaukset
- KUIDUT
Ledit eivät kestä korkeita lämpötiloja. Niitä ei pitäsi ylipäätään markkinoida saunakäyttöön. Valokuiduissa valonlähteenä on tavallinen halogeenispotti. Lampun tehoa voi vaihdella halutessaan tai vaikka laittaa toimimaan himmentimellä.
- helppo vaihtaa
Jos osaat rakentaa ledisarjan itse, niin käytä ledejä. Jos ostat valmiin sarjan niin laita suosiolla kuituvalo. Kuitu- ja ledisarjat vaan tuppaa olemaan niin ylihintaisia.
- KUIDUT
helppo vaihtaa kirjoitti:
Jos osaat rakentaa ledisarjan itse, niin käytä ledejä. Jos ostat valmiin sarjan niin laita suosiolla kuituvalo. Kuitu- ja ledisarjat vaan tuppaa olemaan niin ylihintaisia.
Ledien sopimattomuus saunan valaistukseen on todettu monta kertaa. Oheinen TM:n artikkeli kuvaa hyvin ledivalojen toimimattomuutta saunassa.
http://www.cariitti.com/tiedostot/TM_LedLite.pdf - rakentelija..
helppo vaihtaa kirjoitti:
Rautakaupassa myytävät 6 ledin sarjat hintaan 159e ovat susia.Vastus on vääränlainen.Valmistajan luulisi tämän tietävän,enkä ymmärrä mikseivät korjaa tuotettaan,joka on jo vuosikausia ollut susi.
Jos pysyy kolvi kädessä saat 6 ledin sarjan saunaan murto-osalla tuosta 159 eurosta,puhumattakaan jos laitat ledejä enemmän.Näin voita myös valita sellaisen vastuksen että se kestää paremmin saunassa.Kaikesta huolimatta en laittaisi kattoon niitä,vaan selkänojan taakse. - ja saunassa
rakentelija.. kirjoitti:
Rautakaupassa myytävät 6 ledin sarjat hintaan 159e ovat susia.Vastus on vääränlainen.Valmistajan luulisi tämän tietävän,enkä ymmärrä mikseivät korjaa tuotettaan,joka on jo vuosikausia ollut susi.
Jos pysyy kolvi kädessä saat 6 ledin sarjan saunaan murto-osalla tuosta 159 eurosta,puhumattakaan jos laitat ledejä enemmän.Näin voita myös valita sellaisen vastuksen että se kestää paremmin saunassa.Kaikesta huolimatta en laittaisi kattoon niitä,vaan selkänojan taakse.voi ledien lämpenemisongelman ratkaista piilottamalla ledit esim. paneelin taakse, jossa ne eivät kuumu. Valo johdetaan muulla tavoin saunaa. Vaatii vain hieman enemmän työtä, mutta kaikkihan osaa sahata..
- ompi
hyvä vaihtoehto. Itse laitoin teholedejä ja valo kulkee akryylitankoa pitkin saunan seinään. Kunhan muistaa sen, että ledi on kuumuva osa, joka menettää tehoa liian kuumana. Paneelin taakse voi laittaa ledit ja johtaa valo kirkasta putkea pitkin saunan sisäpuolelle. Ledejä voi myös himmentää, jolloin ne ei kuumu edes saunassa ja kestää erittäin pitkään. Jos vain riittää taitoa rakennella!
- ledi edi
Eikös nuo ledit pukkaa sellaista sinertävää valoa. Tulee mieleen lähinnä diskovalot. Valokuitusarjaan saa filttereillä juuri sellaisen sävyn kun tahtoo.
- teholed
antaa juuri sellaisen valon kuin keltainen hehkulamppu. Ja värintoistoindexi on hyvä. Totta puhut, että noilla 5mm:n pienillä merkkivaloilla sävyt voi olla siniseen vivahtavia. Yksi esim. Luxeon 1W lämmin ledi antaa saman valotehon kuin n. 20 kpl 5mm:n ledejä.
Jos ledeillä haluaa valaista niin ainua vaihtoehto on teholed. - On paras...
teholed kirjoitti:
antaa juuri sellaisen valon kuin keltainen hehkulamppu. Ja värintoistoindexi on hyvä. Totta puhut, että noilla 5mm:n pienillä merkkivaloilla sävyt voi olla siniseen vivahtavia. Yksi esim. Luxeon 1W lämmin ledi antaa saman valotehon kuin n. 20 kpl 5mm:n ledejä.
Jos ledeillä haluaa valaista niin ainua vaihtoehto on teholed.Kyllähän se on niin että 5mm ledit ei sovellu kodin valaistukseen, korkeintaan polkupyörään ajovaloksi jos siihenkään...
- peukku68
ei ainakaan ole mitään huonoa sanottavaa joten se riittää?
Kuitujen asennus on ainakin helppoa kelle vaan ja niitä pystyy kokeilemaan siinä samalla jos tahtoo.
Ledien vaihtoa ainakin sähkäri varoitteli. Osa ei kestä kovinkaan hyvin kuumaa ja niiden vaihto hankalaa, en tiedä enempää.. Kuidussahan vaihdetaan vain projektori jos hajoaa ja se on aika helppo nypätä töpselistä irti ja laittaa uusi tilalle. saunan puolelle ei tarvitse mennä lainkaan.. - jide
Itse en keksi mitään muuta syytä ledien käyttämiseksi kuin halvemman hinnan jos itse jaksaa väkertää. Useimmat eivät viitsi noin pienen kustannuserän takia alkaa näpräämään vain heittävät suosiolla saunassa toimivaksi todetun systeemin, eli kuidut.
- taivas
kannattaa tehdä ilman muuta kuiduilla. Jollakin oli myynnissä myös lediprojektorilla olevia kuituvaloja. Ledeillä voi sitten tehdä ihan uudenlaisia valaistuksia saunaankin esim.
http://www.arcticleddesign.com/images/stories/Gallery/Sauna1.jpg
Lämpötila täytyy ottaa huomioon ledien kanssa saunassa, mutta sitten loput on ihan mielikuvituksen varassa.
- mieleen...
...kuidusta.Kaverin uudesta (n.v.vanhasta) talosta, saunan kuitu valon kuidut söi poikki hiiret!No,toki ne voi suojata putkella.
- Loiste81
Saunaan.
Kaapistoihin, kuiviin tiloihin ja sen sellaisiin erittäin hyvä vaihtoehto, mutta jätetään se sauna rauhaan.
Cariitti myy suomessa 16 -kuidun Deco Fibre Light nimistä pakettia. Hinta laskenut roimasti, joten järkikin sanoo että kun 10 euroa on se kuitupaketti kalliinpi siellä valaisinkaupassa, niin jos ledi on rinnalla vertailussa niin se jätetään armotta pois. Kuullut muutamia erittäinkin ärsyttäviä tapauksia koskien Ledipolttimia.
Vuoden ollut minulla decofibre -kuitusarja ja mitään ongelmaa ei ole havaittavissa!- puhut
vain ns. 5mm:n merkkivaloledeistä. Kannattaa tutustua esim. Luxeonin 1W lämmin valkoinen teholediin (www.luxeon.com). Käytän näitä saunassa 6 kpl ja hyvin on 2 vuotta toiminut. Ja ledi (teho) on todella hyvä vaihtoehto vaikka kosteisiin tiloihin. Upota ledivalo vaikka alalauteen pintaan niin ei kuumu liikaa. Kosteudelta suojaus on helppoa. Vaikka uima-altaaseen upotuksiin jos niin vaatii.
Valmiiden teholedivalaisinten hinnat ovat vielä hinnaltaan korkeita, mutta jos ottaa huomioon, että se kestää seuraavat 50 vuotta ja energiansäästön, niin ollaan jo kannattavissa lukemissa. Ja valmiita valaisimia löytyy useita malleja esim. Linealight www.linealight.com/iled/.
Uusilla asioilla tuppaa aina olemaan vastustajia, mutta itse olen huomannut teholedit parhaaksi valaisumuodoksi, vaikka niistä ei vielä yleisvalaistusta yhdellä valolla saakaan.
Tulevaisuudessa sähkökeskuksesta tulee lähtemään esim. 24 V tasajännite. Jänniteverkon voi vetää kuka tahansa keskukselta minne tahansa, koska liikutaan turvallisella DC jännitealueella. Verkosta otetaan valaisimelle sähkö ja valaisimessa on tarvittava tasavirtalähde (pienjännitealueella kun liikutaan, niin driveri on n. postimerkin kokoinen) ledeille. Nykyisin vielä pitää 230 VAC muuntaa ledeille sopivaksi tasavirraksi, joten driverit ovat hieman isompia ja sisältävät monia suojauksia.
Tutustukaa asioihin ja kysykää ammattilaisilta jos ette löydä oikeaa tietoa. - Kuituu kattoon
puhut kirjoitti:
vain ns. 5mm:n merkkivaloledeistä. Kannattaa tutustua esim. Luxeonin 1W lämmin valkoinen teholediin (www.luxeon.com). Käytän näitä saunassa 6 kpl ja hyvin on 2 vuotta toiminut. Ja ledi (teho) on todella hyvä vaihtoehto vaikka kosteisiin tiloihin. Upota ledivalo vaikka alalauteen pintaan niin ei kuumu liikaa. Kosteudelta suojaus on helppoa. Vaikka uima-altaaseen upotuksiin jos niin vaatii.
Valmiiden teholedivalaisinten hinnat ovat vielä hinnaltaan korkeita, mutta jos ottaa huomioon, että se kestää seuraavat 50 vuotta ja energiansäästön, niin ollaan jo kannattavissa lukemissa. Ja valmiita valaisimia löytyy useita malleja esim. Linealight www.linealight.com/iled/.
Uusilla asioilla tuppaa aina olemaan vastustajia, mutta itse olen huomannut teholedit parhaaksi valaisumuodoksi, vaikka niistä ei vielä yleisvalaistusta yhdellä valolla saakaan.
Tulevaisuudessa sähkökeskuksesta tulee lähtemään esim. 24 V tasajännite. Jänniteverkon voi vetää kuka tahansa keskukselta minne tahansa, koska liikutaan turvallisella DC jännitealueella. Verkosta otetaan valaisimelle sähkö ja valaisimessa on tarvittava tasavirtalähde (pienjännitealueella kun liikutaan, niin driveri on n. postimerkin kokoinen) ledeille. Nykyisin vielä pitää 230 VAC muuntaa ledeille sopivaksi tasavirraksi, joten driverit ovat hieman isompia ja sisältävät monia suojauksia.
Tutustukaa asioihin ja kysykää ammattilaisilta jos ette löydä oikeaa tietoa.Jos saunan tekee niin saunan pitää kestää ties kuinkamonia vuosia. Siksi kannattaa laittaa Cariitin kuituvaloo vaikka mut kuhan ei ledii. Ei se ledi kestä siellä ainakaan katossa kun se rupee himmenee aikansakuluessa. Kuituvalossa ei oo kuidunpäässä lamppuja niin se ei voimennä mennä rikki niin että pitäis repii peneleita irti. Yks lamppu valasee koko nipun ja lamppu laitetaan aina sellaseen paikkaan että sen polttimon voi vaihtaa vuosiensaatossa.
Googleen vaikka saunan valaistus tai vastaavaa niin kyllä sieltä jotain firmoja löytyy mitkä niitä myy. Eikä muuten rautakaupassa ole kuituvalot välttämättä edes halvempia ja siellä pitää ite tietää minkäpitusii jokainen kuitu pitää olla. Kandee miettii ja googlaa ennenkuin pistää rahat pöytään ja ostaa sen oikeen vaihtoehdon. - pepex78
Kuituu kattoon kirjoitti:
Jos saunan tekee niin saunan pitää kestää ties kuinkamonia vuosia. Siksi kannattaa laittaa Cariitin kuituvaloo vaikka mut kuhan ei ledii. Ei se ledi kestä siellä ainakaan katossa kun se rupee himmenee aikansakuluessa. Kuituvalossa ei oo kuidunpäässä lamppuja niin se ei voimennä mennä rikki niin että pitäis repii peneleita irti. Yks lamppu valasee koko nipun ja lamppu laitetaan aina sellaseen paikkaan että sen polttimon voi vaihtaa vuosiensaatossa.
Googleen vaikka saunan valaistus tai vastaavaa niin kyllä sieltä jotain firmoja löytyy mitkä niitä myy. Eikä muuten rautakaupassa ole kuituvalot välttämättä edes halvempia ja siellä pitää ite tietää minkäpitusii jokainen kuitu pitää olla. Kandee miettii ja googlaa ennenkuin pistää rahat pöytään ja ostaa sen oikeen vaihtoehdon.Mistä noita hyviä kuituvalosarjoja saa järkevään hintaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232512- 622414
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062290- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321520
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371442- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201186- 951171