Mikä korvike?

Miri75

Kertokaa kokemuksia, mikä korvike kaikkein vatsaystävällisin? Meillä syöty 2,5 kk tutteli plussaa ja nyt on yht'äkkiä iltaisin alkanut kovat vatsan väänteet ja armotonta huutoa kestää jopa pari tuntia putkeen? Mikä avuksi? Olen ajatellut kokeilla korvikkeen vaihtoa. Onko kukaan käyttänyt Samperia?

11

7464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marina-86

      kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja. Meillä neiti söi ensin nan nestlen korviketta ja siitä tuli kauheat vatsakivut ja vatsa oli aivan tajuttoman kovalla. Tutteli 0-12kk sopi parhaiten,mutta sitä ei nykyään enään valmisteta, eli kuten sanoit ne ovat plus nykyään.
      Kannattaa kokeilla nan,semper vai mikä se yks onkaan mutta on vissiin aika kallista. Sitten on tietenkin että joillakin lapsille sopii parhaiten niistä jauheista tehty korvike. Nanista yleensä on sanottu että on vatsa ystävällinen,mutta sekin on kauheasti tapauskohtainen.
      Ei tullut ilmi että minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
      Meidän neidillä oli yksin kertaisesti sellainen kausi yhteen väliin että saattoi illalla vaan huutaa eikä siihen auttanut mikään.

    • Äippä

      Mä sain omalle sielulle ja pojan masulle rauhan tutteli OMNEO -maitojauheesta. (Isot ruokakaupat, n.4,5e / pkt)

      !!!!!LUE-> Suomi24 > Keskustelu > Äidit & isät > Koliikki > Rela-tipat, Disflatyl, Cuplaton..

      Meillä nukuttiin tämän "mammun" ansiosta viime yönä 9h putkeen ilman itkua ja väänteitä!!!

      p.s. Älkääkä ihmiset hermostuko minuun, mä hehkutan tätä maitoa lopun ikääni.. ;)

      • pakko kirjoittaa :)

        Tiedän tunteen miltä tuntuu kun vihdoin saa avun vauvan vatsavaivoihin :) Se on ihan mieletön tunne ja vasta sitten se kunnollinen vauva arki oikeastaan pääsee minusta alkamaan, ainakin meillä kävi niin, tuntui että alku meni aina vaan hirveässä huutamisessa, ei siinä oikeastaan paljon jaksanut nauttia, valitettavasti :( Meillä tosin ei auttanut vaivoihin maidon vaihto, vaa vyöhyketerapia ja aika, mutta silti tiedän miten ihanaa on kun ei ole sitä huutoa koko ajan :) Osaa ainakin arvostaa nyt todella paljon tätä normaalia vauva arkea, kun on nähnyt sen toisenkin puolen siitä, kaikillahan ei tosiaan edes ole minkäänlaisia masuvaivoja/on lievempiä, mutta siis hyvähän se on että ei kaikkilla ole!! en sitä tarkoita :) Hyvää jatkoa sinulle ja pojalle :) Muuten me kokeiltiin kanssa omneota, mutta meillä se aiheutti kamalan huudon, joten se loppui siihen, mutta se on niin yksilöllistä ketä auttaa mikäkin.


      • Miri75

        Ostin nyt tuota Omneota ja kokeilen sitä, kun tyttö herää unilta. Miten sä valmstat sitä, tosiaanko vaan yksi annos kerrallaan: ensin keitetään ja sit jäähdytellään ja sit jauhot..johan lapsi ehtii huutaa nälkäänsä pitkän aikaa?? Voiko vettä keittää esim. puoli litraa, jäähdyttää ja laittaa jääkaappiin, josta sitten aina lämmittää sitä tarvittu määrä mikrossa ja sekoittaa jauheet siihen? Ja miten sekin nyt sit mitataan, että vesi on juuri 40 asteista, kun jauhe lisätään? Aika hankalaa??


      • heippa
        Miri75 kirjoitti:

        Ostin nyt tuota Omneota ja kokeilen sitä, kun tyttö herää unilta. Miten sä valmstat sitä, tosiaanko vaan yksi annos kerrallaan: ensin keitetään ja sit jäähdytellään ja sit jauhot..johan lapsi ehtii huutaa nälkäänsä pitkän aikaa?? Voiko vettä keittää esim. puoli litraa, jäähdyttää ja laittaa jääkaappiin, josta sitten aina lämmittää sitä tarvittu määrä mikrossa ja sekoittaa jauheet siihen? Ja miten sekin nyt sit mitataan, että vesi on juuri 40 asteista, kun jauhe lisätään? Aika hankalaa??

        Olen lukenut että moni tekee juuri niin että keittää vettä valmiiksi ja laittaa jääkaappiin ja sitten lämmittää tarvittavan määrän vettä mikrossa tai vedenkeittimessä ja sitten jauhe siihen ja ravistelu ja valmista. Luin täältä jostain aikasemmin että joku oli tehnyt tuota juuri omneota valmiiksi jääkaappiin ja vauvalle oli tullut tosi paha vatsatauti ja lasten lääkäri oli tykännyt todella huonoa. Paketissahan lukee kanssa että vain annos kerrallaan saa valmistaa, omneo kuulemma on niin herkkä kaikille bakteereille, ei säily valmis annos edes jääkaapissa(lukuunottamatta vettä). Ihan turvallisuus syistä itsekkin valmistaisin tosiaan vain sen yhden annoksen kerrallaan, kun joutuuhan korvikkeen muutenkin lämmittämään niin ei siinä paljon aikaa mene kun sen jauheen vain lisää siihen lämpimään veteen. Mutta itse siis en ottaisi minkäänlaista riskiä, mutta jokainen tietysti tekee niin kuin itse haluaa. Veden siis voi keittää mielestäni kyllä valmiiksi ja säilyttää jääkaapissa. Mutta kannattaa olla steriloitu pullo tai sitten voithan kaataa vedet valmiiksi jo tuttipulloihin ja laittaa jääkaappiin. oliko se nyt että se vesi säilyy n.24 tuntia jääkaapissa tai 12 tuntia, en muista nyt sitä tarkasti, mutta lueskele vaikka tuolta vauvat 0-12kk tai täältä koliikki palstalta hakusanalla omneo, taisi löytyä jos jonkinlaista tietoa juuri tuosta valmistamisesta ym.


      • heippa
        heippa kirjoitti:

        Olen lukenut että moni tekee juuri niin että keittää vettä valmiiksi ja laittaa jääkaappiin ja sitten lämmittää tarvittavan määrän vettä mikrossa tai vedenkeittimessä ja sitten jauhe siihen ja ravistelu ja valmista. Luin täältä jostain aikasemmin että joku oli tehnyt tuota juuri omneota valmiiksi jääkaappiin ja vauvalle oli tullut tosi paha vatsatauti ja lasten lääkäri oli tykännyt todella huonoa. Paketissahan lukee kanssa että vain annos kerrallaan saa valmistaa, omneo kuulemma on niin herkkä kaikille bakteereille, ei säily valmis annos edes jääkaapissa(lukuunottamatta vettä). Ihan turvallisuus syistä itsekkin valmistaisin tosiaan vain sen yhden annoksen kerrallaan, kun joutuuhan korvikkeen muutenkin lämmittämään niin ei siinä paljon aikaa mene kun sen jauheen vain lisää siihen lämpimään veteen. Mutta itse siis en ottaisi minkäänlaista riskiä, mutta jokainen tietysti tekee niin kuin itse haluaa. Veden siis voi keittää mielestäni kyllä valmiiksi ja säilyttää jääkaapissa. Mutta kannattaa olla steriloitu pullo tai sitten voithan kaataa vedet valmiiksi jo tuttipulloihin ja laittaa jääkaappiin. oliko se nyt että se vesi säilyy n.24 tuntia jääkaapissa tai 12 tuntia, en muista nyt sitä tarkasti, mutta lueskele vaikka tuolta vauvat 0-12kk tai täältä koliikki palstalta hakusanalla omneo, taisi löytyä jos jonkinlaista tietoa juuri tuosta valmistamisesta ym.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000300&posting=22000000006961469#22000000006961469

        niin tuossa vielä linkki siihen keskusteluun missä oli että omneota ei saa valmistaa kuin yhden annoksen kerralla.


    • Elina-hoitsu

      korvike on tällä hetkellä Tutteli Omneo, jota saa jo tällä hetkellä joistakin vähittäiskaupoistakin, ei siis enää pelkästään apteekeista. Toimii tehokkaammin kuin koliikkilääkitys, joten mieluummin suosittelen sitä, kuin korviketta ja koliikkilääkitystä. Ole hyvä, en veloita tästä neuvosta :)

    • MeijuK

      Lue tuosta linkistä: http://elisa.net/ruokajaviini/uutiset/2538.html

      Tuossa artikkelissa lukee näin: "Tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että prebiootteja sisältävää äidinmaidonkorviketta saaneilla lapsilla oli samankaltainen suolistobakteeristo kuin rintaruokituilla lapsilla.

      Varhaislapsuus on puolustusjärjestelmän kypsymisen kannalta kriittistä aikaa. Suolistobakteeriston koostumus määräytyy pitkälti lapsuudessa ja sillä näyttää olevan merkitystä muun muassa myöhemmän terveydentilan, allergiariskin ja infektioherkkyyden kannalta."

      Minusta et ole ainakaan huonoa vaihtoehtoa lapsellesi antanut. Oma kokemukseni Tuttelista on hyvä. Näitä mainittuja prebiootteja on ainakin Tutteli Plussissa, Omneosta, jonka sanotaan olevan erittäin vatsaystävällinen en tiedä, sisältääkö prebiootteja. Ehkä kannattaisi sitten kokeilla tuota Omneota.???

    • Miri75

      Olen nyt kokeillut kaksi vuorokautta tutteli omneota ja huudot loppuivat...vatsa ei kurise enää niin paljon ja pierujakin tulee normaalisti silloin tällöin. Tyttö ei enää vääntelehdi ruokaillessa ja on muutenkin tyytyväisempi. Illalla nukkumaan meno käy vaivattomammin ja nukkuu aamuun asti (siis nyt 2,5 kk vanha). Olen valmistanut annokset siten, että olen keittänyt vettä muutaman annoksen verran, laitan keitetyn veden steriiliin (eli pestyyn ja keitettyyn) tuttipulloon ja tiivis korkki päälle ja jääkaappiin. Sitten, kun ruoka-aika tulee, lämmitän veden mikrossa, lisään jauheen, ravistan hyvin ja VALMIS nautittavaksi...eikä ole tullut mitään ongelmia:) Ja itseasiassa neuvolastakin sanottiin, että kyllä keitetty vesi säilyy hyvin jonkun aikaan (n. 12 h) jääkaapissa. Kehotan todella kokeilemaan Omneota, jos vauvanne valittaa vatsaansa!!

      • SR75

        Tänään meillä alettiin aamusta antamaan tuota omneota, tähän asti syöty nan-maitoa, toivottavasti auttaa. Vyöhyketerapiassa ollaan käyty nyt kaksi kertaa ja eilisen toisen kerran jälkeen meillä huudettiin kolme tuntia, mutta niin kuulemma saattaa käydä ennenkuin alkaa terapia tepsiä. Jännityksellä odotan tätä iltaa että mitä tuleman pitää. ehkä kuitenkin parin päivän päästä nähdään tuo omneon vaikutus


      • väsynyt
        SR75 kirjoitti:

        Tänään meillä alettiin aamusta antamaan tuota omneota, tähän asti syöty nan-maitoa, toivottavasti auttaa. Vyöhyketerapiassa ollaan käyty nyt kaksi kertaa ja eilisen toisen kerran jälkeen meillä huudettiin kolme tuntia, mutta niin kuulemma saattaa käydä ennenkuin alkaa terapia tepsiä. Jännityksellä odotan tätä iltaa että mitä tuleman pitää. ehkä kuitenkin parin päivän päästä nähdään tuo omneon vaikutus

        meillä ainakin kävi juuri tuon vyöhyketerapian jälkeen niin että eka kerran jälkeen tuntui että vaan paheni koko tilanne, mietin kyllä pitkään etten ole mistään kuullut että se voisi pahentaa vaan tilannetta. Käytiin sitten vielä 2kertaa ja niiden kertojen jälkeen ei sellaista huutoa enää ollut ja sen ensimmäisen kerran jälkeen vaivat alkoi helpottamaan ja huomasi heti viikon sisällä että vauva on ihan erilainen. Tosin nyt sitten niin kuin kirjottelinkin tuolla ylempänä niin meillä palasi vaivat ihan yht äkkiä, sitä en nyt tiedä mistä kyllä johtuu ja itsekkin aloitin tänään sen omneo maidon. Äsken tyttö söi 100ml ja ihan kuin olisi rauhoittavaa vetänyt, meni niin rennoksi sylissä ja nyt kävi nukkumaan niin rauhallisesti. Mutta sen nyt näkee mitä ilta tuo tullessaan. Onnea teillekkin sinne, ja toivotaan että teilläkin vaivat helpottaisi. Itse varasin hätäpäissäni jo uuden vyöhyketerapia ajan kun ajattelin että ne huudot jos taas jatkuu joka ilta, sen nyt näkee miten käy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      451
      2239
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      227
      2005
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1572
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1541
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1311
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1303
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      150
      1281
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      50
      1177
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      66
      1068
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1044
    Aihe