c vitamiini kysymyksiä

marsuton

eli siis ikuisuus kysymys miten paljon vitamiinia annan yhdelle marsulle päivässä? onko varmempi laittaa juomaveteen vai tuoreruuan päälle? olen lukenut c vitamiini rakeista. mitä muita on olemassa kuin rakeita. missä niitä myydään? en ole törmännyt eläinkaupoissa. oletteko ostaneet marsut eläinkaupasta vai kasvattajalta ja miksi? mistä tietää/tapahtuu jos antaa marsulle liian paljon/vähän vitamiinia? kiitos vaivautuneille vastaajille. ja minulla ei ole marsuja, ennen kuin olen c vitamiineista kunnolla perillä.

10

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

hei
      ei ole haittaa liiallisesta c-vitamiinistä,mutta
      ei sitä kannata antaa mielin määrin ohjeet löytyvät paketista ...
      itse käytän c-rakeita vaikka se onkin aivan jauhoa en tiedä miksi sanotaan rakeiksi mutta kuitenkin...
      helppo antaa tuore ruuan päällä....
      sitten on sellaista vesipulloon laitettavaa,mutta jos marsu ei ole kova juomaan niin c-vitamiini haihtuu nopesti pois ja muutenkin on vaikea laittaa oikeaa määrää kun ei tiedä paljonko sitä haihtuu ja sen ostaminen tulee kalliiksi kun joutuu vaihtamaan veden päivittäin....
      monet kyllä käyttävät nestemäistä ja sitä saa esim:citymarketista ei kaikista....hinta n.3e pieni pullo...
      rakeita kyllä myidään ihan eläinkaupoissa kannattaa kierrellä eri kaupoissa ja vertailla hintoja...

rakeet n.8-10e aika riittoisaa...'
      muistathan ottaa vähintään 2 marsua tiedät varmaan,että ovat laumaeläimiä....
      yksinäinen marsu ei voi hyvin vaikka siltä näyttäisi!!!!
      terveisin omat 4marsua

• daisy..

Vitamiinin määrä riippuu annettavasta vitamiinista. C-rakeita annetaan enemmän kuin puhdasta askorbiinihappoa. Käytän c-rakeita (joita saa siis eläinkaupasta, ainakin reporangasta, tai apteekista) ja annan n. ½ teelusikallista/päivä/marsu kurkun päällä. Kurkun (tai muun tuoreen) päällä on varmempi tapa antaa vitamiinit. Vedestä vitamiinit haihtuvat päivän mittaan ja sinun on vaikea varmistaa, minkä verran ovat juoneet ja ovatko saaneet tarpeeksi vitamiinia. Meidän marsut eivät edes suostuneet juomaan vitaminoitua vettä, koska maistuu hieman väkevämmälle. Marsun ruumis ei tuota c-vitamiinia, joten sen on saatava lisäksi sitä, jottei se kärsi sen puutoksesta. C-vitamiini puutoksessa marsun turkki ja iho menee huonoon kuntoon, karvaa irtoaa tupoittain, se saattaa palella, sairaudet ja pöpöt iskevät helpommin ym. Jos taas c-vitamiinia antaa jatkuvasti liikaa, se rasittaa marsun elimistöä. Satunnaisesti annettu liika c-vitamiini ei ole haitaksi, koska ylimääräinen tulee virtsan mukana pois. :)

Korjatkaas jotkut sitten, jos väärää tietoa... :)

Sitten toiseen asiaan... Meillä kaikki 4 marsua on pelastettu piikiltä. Nuorimman taustoista tiedän sen verran, että se on ostettu eläinkaupasta ja on Mywayn kasvatti. :) Suosittelisin ostamaan kasvattajalta, tai sitten joltain yksityiseltä (koska itse ainakin halusin pelastaa noiden kuikkujen henget, niistä jouduttiin luopumaan allergian takia ja ehdin edellisenä päivänä ennen lopetusta saamaan ne itselleni -> ja ihania ovat

• marsuton

viisastuinpa mukavasti! tunnen aivosolujen olemassa olon entistä paremmin!! nyt taidan "hyökätä" kasvattajien kimppuun. tiedän toki ettei marsut ole missään nimessä yksin eläjiä.. olen kahlannut monet marsu opukset läpi, mutta jotenkin c vitamiini jutut meni yli. kiitos vastanneille.

• hullu?:D

Omat marsuni hankin eläinkaupasta, mutta kasvattajalta käy yhtä hyvin. Marsut tarvitsevat n.30mg C-vitamiinia päivässä/per nenä. C-vitamiini ei varastoidu kehoon, joten yliannostusta ei tarvitse pelätä. Mutta varoitan, C-vitamiini maksaa n. 30e kuukaudessa, (Minulla on 2 marsua) joten mieti, suostuvatko vanhemmat sen ostoon. Lisäksi marsulla pitää olla koko ajan heinää. Marsuihini menee kuukaudessa n. 40-50e rahaa, mutta yhteen marsuun voi mennä vähemmän. Se, joka haluaa päästä kympillä kuussa jyrsijöiden hoidossa, ei marsua voi ottaa.

• LaihaKaakao

Mitähän C-vitamiini -tuotetta käytät kun siihen noin paljon kuluu rahaa? Täältä löytyy 3 marsua ja C-rakeita ostan kerran pari kuussa, eikä siihen mene kuin yhteensä n. 12€.

Iso heinäsäkki kestää meillä n. 3 vko:a ja hinta on siinä 5€ paikkeilla. Suurimmat kulut tulee kuivikkeista, mutta hintaa en muista.

Marsu on aina parempi ostaa kasvattajalta, toki on eläinkauppoja jotka tekevät yhteistyötä kasvattajien kanssa. Ja aina vähintään se kaksi marsua, vaikka yksi halvemmaksi tulisikin.

• .....

Mistä ihmeestä ostat c-vitamiinit kun noin paljon maksaa?!
        Mulla neljä marsua ja sellanen c-vitamiini 90g:n c-rakeet purkki kestää noin kuukauden. Ja apteekissa se maksaa alle 10€... Annostus on joka päivä yhdelle marsulle vajaa puoli tl:sta ja lisäksi saavat jokapv porkkanaa ja toisinaan jtn muutakin.. Se pakkauksessa oleva ohje on ihan turha. Parempi antaa c-vitamiinia jatkuvasti, eikä mitään ihmeen taukoja siinä välissä kun eivät marsut sitä c-vitamiinia itse pysty tuottamaan, eikä vaaraa yliannostuksesta ole..

• hullu?:D

Ostan C-vitamiinini apteekista, mutta meidän tytöille ei riitä yksi purkki kuukaudessa, joten ostan kaksi purkkia kuukaudessa. Eläinkaupassa sellainen purkki maksoi 15e, mutta voin tästälähtien ostaa sen apteekista jos on väliä! :D:D Paskat,ku marsut tarttee sitä heinää, ku se maksaa niin pal. Eläinkirjois väitetään, et marsut syö päiväs about 3-4 kourallista heinää/per yks uikuttaja. Aika pal ne syö, enemmän ku mä. :D:D:D Siis daa-aa, mun toinen marsu, Rosa

• onneksi
        hullu?:D kirjoitti:

Ostan C-vitamiinini apteekista, mutta meidän tytöille ei riitä yksi purkki kuukaudessa, joten ostan kaksi purkkia kuukaudessa. Eläinkaupassa sellainen purkki maksoi 15e, mutta voin tästälähtien ostaa sen apteekista jos on väliä! :D:D Paskat,ku marsut tarttee sitä heinää, ku se maksaa niin pal. Eläinkirjois väitetään, et marsut syö päiväs about 3-4 kourallista heinää/per yks uikuttaja. Aika pal ne syö, enemmän ku mä. :D:D:D Siis daa-aa, mun toinen marsu, Rosa

onneksi kaikki marsun omistajat ole tuollaisia mutta nyt siihen järkevään kysymykseen!!!

kaikki marsun omistajat ostakaa purunne sahalta ja heinänne hevostalleilta!!!
        250 litran jätesäkillinen purua maksaa kaksi euroa.
        ja heinäpaali n.10e
        että halvaksi tulee!!!

• Marsu pojat

Minulla on 2 marsun poikasta..Niille ostan Agrimarketista ison purupaalin ja sitten sukulaisilta saan isoja heinäpaaleja.C-vitamiiniä annan jauheena..Laitan sitä porkkanan tai kurkun palasen päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45