Pitääkö huolestua

Hanne

Minulla on kaksi kissaa. Uros n. 2-3-vuotias, haettu kesällä Hesystä. Se on puolipitkäkarvainen sosiaalinen, ihmisrakas kissa. Kesähelteillä se repi karvoja turkistaan, jolloin sain selitykseksi, että kissat saattavat tehdä niin kuumalla ilmalla. Kissa syö pääasiassa tuoretta lihaa, jonkin verran eläinkaupan purkkiruokia ja acanaa. Pirskattia annan kuureina, ehkä viikko kuukaudessa.

Nyt uroskissalla on ollut kuusi viikkoa kaverina vuoden ikäinen tyttökissa. Tällä hetkellä minulla on käytössä Feliway-haihdutin, kun makuuhuoneen reviiritaistelua käytiin tosi rajusti. Se on auttanut.

Nyt uroskissani on aloittanut taas karvojen repimisen, etenkin häntä yhdestä kohtaa on lähes karvaton. Nyt ei selityksenä voi olla helle! Onko kissani stressaantunut toisesta kissasta? Voiko sillä olla turkissa tai ihossa jotain ötököitä? Pitäisikö se pestä? Tämän vuoden toinen madotus on tarkoitus tehdä lähipäivinä molemmille kissoille.

Molemmat kissat pitävät harjaamisesta, niillä on ulkotarha ja paljon virikkeitä ja mielestäni ne saavat laadukasta ruokaa. Molemmat on leikattu ja rokotettu. Mistä voisi johtua tuo karvojen repiminen ja mitä minun pitäisi nyt tehdä? Kiitos neuvoista etukäteen.

5

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo..

ihan normaalia ole.. kannattaa ruveta tutkimaan asiaa. voi olla kyse esim. stressistä tai jostakin allergiasta

• Siiri.

Olen ymmärtänyt, että stressi olisi yleisin syy kissojen karvattomuuteen. En kyllä tiedä mikä siihen auttaisi, vaikka saman ongelman kanssa olen itsekin paininut. Kuulostaa siltä, että toinen kissa voisi olla syynä tuohon käytökseen. Aika varmaan auttaa.

• Ruohonleikkuri

Mulla on toiseksi vanhin uroskissa 12,5-vuotias.

Oliskohan ollut n.vuoden ikäinen, kun alkoi raapimaan kaulaansa. Raapi niin pahasti, että tuli peukalonpään kokoinen verestävä alue.
      Lääkäriin... loistestit yms. ei mitään.
      "ihottuma" levisi ja monta kertaa kaula sen näköinen, että ihmiset kyselevät.
      Kevät ja syksy pahimmat(karvanlähtö?)

Nyt kohta 13-vuotta ja yhteensä neljä kertaa lekurilla. Viimeksi taidettiin ottaa verenkuva yms. ja ainut oli pikkasen korkealla olevat maksa-arvot.

Oon mä sitä yrittänyt lääkäreille ehdottaa, että jos tressi tollaista aiheuttaisi, kun kerran muutakaan ei löydy. Ei kuulema aiheuta? Niin no, ainakin vähän isommilla kissaeläimillä esiintyy eläintarhoissa kaikkea kummaa. Pureksivat häntäänsä yms.

Tässä nyt on opeteltu tulemaan toimeen ja silloin kun nahka on pahasti rikki, niin tulehdusten välttämiseksi nestemäistä Betadinea "niskaan"

Teikäläisen tapauksessa epäilisin tressiä...
      Jos ei mee ohi, niin sitten lekuriin loistesteihin.

Mä olen ymmärtänyt, että eniten kissoille aiheuttaa allergioita kalaperäiset tuotteet(katos kummaa;) Kala ei ole kissan luontainen ravinto.
      Haepa sellaista kissansapuskaa, jossa ei ole kalaa???
      Ruoka-allergian voi selvittää sillä, että antaa pari kuukautta pelkkää jauhelihaa ja kissojen ruohoja. Jos raapiminen loppuu, niin kyse todnäk. on ruoka-allergiasta(?)
      Ja PS maito ja kerma eivät myöskään kuulu kissan ravintoon, muuta kuin ihmisen mielikuvissa...

Pellavansiemenöljy voi auttaa turkkiin. Ei ole mikään poppakonsti. Antavat hevosille, koirille yms.
      Jos koitat öljyä, niin älä osta erikoisliikkeistä. En osaa edes kuvitella mitä maksaa;) Lähimmästä K-Maatalouskeskuksesta saa litran muutamaan euroon. Ja on aivan samaa tavaraa...

Mä sain sellaisen ohjeen, että ruuan joukossa tippa päivässä, parin viikon ajan.
      Korjatkaa jos olen väärässä.
      Kyllä niillä siellä joku käsitys on, tuskin kissojen kasvattajat hakevat öljynsä "Pink-Animal-Shopista")))

Mä olen kissa- ja koiraihmisenä niin ronski, että kun paistoöljy oli loppu, niin ruiskasin pellavaöljyä kehiin. En oo kuollut, mutta varpaitten välissä kasvaa karvaa)))

Älä murehdi turhia, kyllä se siitä.

• antoi

ravintolisää joka auttaa stessiin.kun oli muutto

• Hanne

Kiitos jokaisesta tiedosta ja vinkistä. Nyt niitä karvatuppoja löytyy vähän vähemmän, enkä osaa sanoa mikä on auttanut. Ilmankostutuin on ollut nyt päällä jatkuvasti, kun luin, että kuiva huoneilmakin voi aiheuttaa karvojen repimistä. Pirskattia olen antanut ruokaan sekoitettuna.

Päällisin puolin näyttää, että kissani ovat hyviä kavereita ja välillä leikit ovat aika rajuja. Emmehän me ihmiset kuitenkaan pysty kissojen sosiaalisia suhteita ja kanssakäymistä täysin ymmärtämään. Tarkkailen edelleen tilannetta, kiitos tähänastisista neuvoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      194
      2725
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      151
      2444
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1142
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      101
      1028
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      931
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      837
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      830
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      290
      801
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      91
      796
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      728
    Aihe