Milloin S ja R?

Maijuli

Milloin lapsi normaalisti oppii sanomaan S ja R-kirjaimet? Milloin aikaisintaan? Milloin normaalisti viimeistään?

14

4956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika joka

      on nyt 4v9kk ja oppi just R:n ja L:n. S:sä tullu jo pitkään.

      • poika...

        meillä neljän ja ärrää ei oikein osaa kunnolla sanoa. kitalaesta pistäny tulemaan jo hyvän aikaan että onko mahdollista että vika vielä väistyisi?


      • :-)
        poika... kirjoitti:

        meillä neljän ja ärrää ei oikein osaa kunnolla sanoa. kitalaesta pistäny tulemaan jo hyvän aikaan että onko mahdollista että vika vielä väistyisi?

        Jos osaa sanoa kitalaesta tuon, R-vika ei todennäköisesti ole pysyvä. Itselläni kieli ei yksinkertaisesti taivu noin taakse, vaan kirjain ääntyy näin aikuisenakin ihan hampaiden takaa ja siis väärin. Se on loppujen lopuksi suun rakenteesta kiinni, oppiiko sen sanomaan vai ei. Jos rakenne on "normaali", se tulee kyllä jossain vaiheessa.

        Ihan miten vaan, älkää huolehtiko. Se on niin pieni juttu loppujen lopuksi.


    • Kev82

      Olen kovin yllättynyt, että poikamme osaa jo nyt ääntää kaikki kirjaimet. Me kun isukin kanssa olemme molemmat olleet ainakin ärrävikaisia pieninä. Meillä poika siis "vasta" 2v 5kk, ja hän oppi eilen käyttämään ärrää. Pitkään on sen jo joihinkin sanoihin osannut sanoa, mutta eilen hän sai jonkin ahaa-elämyksen ja päristää ärrää hienosti:) S-kirjain on meillä ollut puheessa niin kauan kun muistan. Toisaaalta iso helpotus, että poika osaa ärrän, sillä sellainen löytyy hänen etunimestäan ja sukunimestä oikein kaksin kappalein..

      • 16-vuotias

        Ite oon 16-vuotias ja en osaa vieläkää sanoo ärrää.


    • poika*

      kohta 2v oppi sanomaan r:n 1.7v ikäisenä, ei muuta kuin auto käteen ja antaa vähän itse mallia "tärisyttämällä" ja sanoo pojalle, kun leikkii että "tärisytä" kun ajat, muutenkin puhuu jo paljon ja onpa tuo oppinut jo pari kiro sanaakin:) lähti kävelemään tuen kanssa 9kk iässä, et silleen. itse opin r:n jotain 13v vaikka kävin puhe terapiassa.

    • lepakkoleino

      vajaa 3 kun kaikki kirjaimet oli hallussa meidän pojalla.

    • 2lapsenäiti

      Tyttö sanoi R ja S heti kun oppi sanoja eli vähän alle vuoden.
      4v poika ei sano vielä S-kirjainta.

    • :-)

      Itse olen nyt 20-vuotias, enkä osaa R:ää kunnolla. Hyvin olen pärjännyt. Ei tuota suuresti edes huomaa, kun olen tavallaan oppinut ohittamaan koko kirjaimen puhuessani. :-)

    • sanomaan

      "ärrä" 1v6kk... Mutta tyttö ei sano vieläkään sano D-kirjainta, kait se sieltä tulee jossain vaihheeessa sitten...

    • kutita hellästi

      r-kirjainta voi harjoituttaa sähköhammasharjalla ihan kielen kärkeä ärsyttämällä.siitä löytyy paikka jolla r-muodostetaan.kokeilkaa aikuiset ärrä-vikaiset.

    • Äityli -78

      Meillä pojat 6- ja 8-v mutta molemmilla vielä käytössä kurkkuärrä. Vanhimmainen enempi opettelee oikeaa ärrää, mutta aina päälle tuumaa: "menipä taas kurrrkkuärräksi". Ehkäpä sitten vanhempana oppivat. Muutenkin ollut puheenkehityksessä viivettä. (dysfasia-diagnoosi)

      • ämyrix2

        sanomaan ärrän viisi vuotiaana, ei halunnut harjoitella sitä aiemmin. Oppi sen todella nopeasti, yhdessä päivässä.
        Poika kävi puheterapiassa pari kertaa ja sai siitä kimmokkeen harjoiteilla, eli hän oppi myös ärrän nopsasti. Pojalla on vielä L-äänne hakusessa, puheterapiassa kävimme, mutta kotona harjoitttelu ei onnistunut joten terapia sitten lopetettiin. Poitsu on nyt 11v.


    • puheope

      Yleensä lapsilla on kaikki äänteet hallussa kun tulevat kouluun. Noin viiden vuoden iässä äännevirheitä aletaan kartoittamaan ja äännevirheisiä ohjataan puheterapiaan. Riippuu kunnasta/kaupungista/resursseista...

      Äännevirheitä kannattaa alkaa ns. kuntouttaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta harjoittelu on leikkimielistä ja tuloksia syntyy nopeasti. Itse olen puheopena eskari-kouluikäisille, joilla on monenlaisia s,l ja r- äännevirheitä. Koulun erityisopet pitävät puheopetusta lapsille, riippuen taas kaupungista. Eli viimeistään koulussa asiaan kyllä puututaan jos kaikki äänteet eivät ole vakiintuneet oikealle paikalle.

      Alle kouluikäisten kanssa saavutetaan nopeimmin tuloksia. Joten suosittelen lämpimästi, että äänteiden vakiinnuttaminen oikealle paikalle aloitetaan mahd. varhain. Leikkimielellä ennen kaikkea! Lapselle harjoittelu on oltava ehdottomasti leikkiä! Kotona voidaan tehdä paljon! Kaikki harjoittelu kouluiässäkin perustuu kotiharjoituksiin!
      Tässä muutamia sivuvinkkejä, joista löytyy harjoituksia:
      KIELIJUMPPAA HAUSKASTI:

      http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/dinokoe.html

      ERILAISIA HARJOITUKSIA:

      http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/puheope.html#funktiot

      Jos sulla on joku tuttu puheope, lastentarhanope tms. niin kannattaa kysyä heiltä harjoittelusta. Ammattilaiset ohjaavat eteenpäin ja pystyvät antamaan kotiharjoituksia. Kysyvä ei tieltä eksy!
      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8186
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1163
    Aihe