Persialaisen ikä?

Riina

Mulla on 7-vuotias persialaisnarttu ja haluaisin tietää kuinka vanhaksi se voi elää. Kertoisitteko miten pitkään omat persialaisenne ovat eläneet. Mulle kissani on niin rakas että ei sanoin voi kuvailla. Persialaisille/ exotic:lle paljon terkkuja.

12

4736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma39

      tällä hetkellä 11 v., terve kuin pukki ja sitten sekalainen seurakunta muun ikäisiä;)

    • Antero

      On täysin mahdollista, että kissasi voisi elää jopa 25-vuotiaaksi hyvässä hoidossa. Kissojen keski-ikä on suurempi kuin vaikkapa koirien ja vastaa kaksikymmentä kissan vuotta noin sataa vuotta ihmisen vuosissa.

      7-vuotias näyttelykissa pääsee kilpailemaan veteraaniluokkaan kissanäyttelyissä. Ja kissoilehan tietty järjestetään monen moisia kisoja:

      http://www.sooda.com/hobit/elaintarha/missi/kissamissit.html

      Lämpimät silitykset persialaistytölle!
      Kirjoittanut: Antero 6.2.2003, klo 19.06

    • siru

      Mun vanhempi persialainen on 11, ja toivottavasti on viel paljon vuosia tulossa!

    • Riina

      Kiitos vastauksista

    • EMT

      No emmä ny tiiä...
      mun yhen tuttavan kissa on persialainen ja noin 16-18 vuotias ja kun se kuolee niin ne saa koiran kertokaa niitten oikee ikä!!!!

    • Miska <3

      Meillä oli persialaispoika joka eli 20v. ja oli terve koko elämänsä kunnes sitten vanhana tuli loppu kun munuaiset petti. Se loppu oli raskasta kun lapsenikin oli saman ikäinen kuin kissa ja itki että kun se oli aina ollut kun hänkin.
      Toivon kissallesi pitkää ikää, kyllä se varmaan elää pitkään kun saa sinulta rakkautta ja hyvää hoivaa.

    • Anonyymi

      Meidän persialaisten kasvattajan kissat ovat kuolleet tyypillisesti 7-12 vuoden iässä. Molemmat kissat nyt 8 vuotiaita. Toisella IBD ja toisella diabetes. Eivät varmasti paria vuotta pidempään elä. Sisäsiittoinen ja sairas rotu, en suosittele kenellekkään.

      • Anonyymi

        En ole sanaa mieltä kanssasi. Rotu ei ole sairas. Meidän 2 neitiä tosin ovat Virosta, nyt 12 ja 10 vuotta, ei koskaan mitään sairastaneet.
        Edelliset 2 exoticia elivät 18 ja 19 vuotiaaksi ja kuolivat vanhuuteen ihan. Ne olivat Ruotsista.
        Meillä on ollut yli 40 v kissoja ja yksi villakoira, joka sekin ehti täyttää 17 vuotta kunnes sydän petti.
        Vanhin kissamme kuoli kilpirauhasen vajaatoimintaan 4 kuukaudessa, ja oli 19 v vanha, ei koskaan muuten sairastanut mitään.
        Hammashoidossa käyneet kaikki ja saaneet rokotukset. Ulkoilevat säännöllisesti kaikki narun päässä.


    • Anonyymi

      Ihan siis huippu kysymys. Kukapa sen tietää, miten vanhaksi kissasi elää? Se riippuu monesta asiasta. Keskimäärin 18-21 v kissan korkeimmat iät normaalitilanteessa.
      Monesti kissa elää 12-17 v.
      Kissa saa geeneissään koodin: kehonsa tiettihin asioihin, kuten siihen missä iässä rajuin rappeutuminen alkaa.
      Sitten ikään vaikuttaa fyysinen terveys, myös ne perinnölliset sairaudet. Ja ruokinta, yhtenä tekijänä vaikuttaa, ja muukin hoito. esimerkiksi heitteille jätetty kissa elää hyvin lyhyen, vaikean elämän. Kunnolleen hyvällä kissan ravinnolla pidetty, kotikissa voi hyvinkin elää noin 18-21 v.
      Ei sinun kissasi elinikäennuste poikkea mitenkään- se vaan on hoidettava okei, että eläisi pidemmän elämän, jos toivot niin.
      Kardiomyopatia on sairaus, jota kukaan ei toivo kissalleen, koska se on etenevä ja johtaa aina kuolemaan, ennenaikaisesti. Kannattaa el käynneillä kysellä, eläinlääkäriltä, mitä pumpusta kuuluu, kun hän sitä sykettä kuuntelee tutkiessaan.
      Voi ennakoida ja tottua, jos jku hetki tulee äkikuolema.

    • Anonyymi

      Meillä on tällä hetkellä terveet 9 ja 12 vuotiaat persialaiset, toisen sukupuussa on tosin exoticia myös
      Sisarellani on15 vuotias turkkilainen van.
      Nämä kaikki voivat hyvin
      Maatiaiskissamme eli 19 vuotta aikoinaan.
      On hyvin yksilöllistä kauanko kissa elää, mutya ainakin odotan 16-18 hyvää vuotta kaikille.

    • Anonyymi

      Mun persialainen narttu kissa täyttää pian 17 v. Vieläkin leikkii mutta aika paljon jo nukkuu :-)

    • Anonyymi

      Mistä johtuu kissan oksentelu. Vaihdoin ruokaa ja oksentelu loppui pitkäksi aikaa, kunnes myöhemmin taas oksensi jonka jälkeen oli kuollut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe