Voiko pentujen silmien väri muuttua vanhetessa ja milloin näin tapahtuu? Esimerkkinä tällainen kuva
http://pentuboksi.vuodatus.net/blog/219750
jossa venäjänsinisen silmät pennulla ovat siniset ja aikuisellahan ne ovat aina vihreät. Miten siis voi tietää, että ostamansa pennun silmien väri säilyy sinisenä aikuisena, jos ostaa maatiaiskissan?
Pentujen silmien värin muuttuminen
8
7202
Vastaukset
- duski
siis kaikkien kissojen silmäthän on aluksi siniset. yleensä ne ei enää 12-viikkoisina eli luovutusikäisinä oo (täysin) siniset mutta se väri voi muuttua vuoden ikään asti. sitä en sit tiiä että mistäs sen tietää että pysyykö ne sinisinä, mut onkos sen niin väliäkään.. :)
- Miejän kissalla
Oli vielä noin. 9-12 kk ikäsenä aivan siniset silmät, nyt sillä on oikein pelottavan vihreä keltaset, mitkä on minusta aivan ihanat. Sitä paitsi siihen silmien väriin on syynsäkkin. yritän etsiä sen sivun missä se selitettiin tarkasti..
- 809
Ei kaikilla kissoilla ole siniset silmät pentuna.Minun mustavalkoisella kissallani oli pentuna siniset silmät kun taas kilpikonnavärityksellä varustetulla kissallani oli täysin ruskeat ja ovat edelleen.Sama homma on ollut siskollani.Toisella ruskeat ja toisella siniset.
- catcat
809 kirjoitti:
Ei kaikilla kissoilla ole siniset silmät pentuna.Minun mustavalkoisella kissallani oli pentuna siniset silmät kun taas kilpikonnavärityksellä varustetulla kissallani oli täysin ruskeat ja ovat edelleen.Sama homma on ollut siskollani.Toisella ruskeat ja toisella siniset.
Kyllä kaikilla pennuilla on syntyessään siniset silmät. Toisilla se sinisyys häviää jo hyvin aikaisessa vaiheessa, toisilla vasta myöhemmin.
Ja aloittajalle:
Sinisilmäiset maatiaiset ovat aika harvinaisia. Sinisilmäisyys yhdistyy aina naamiokissoihin ja joihinkin valkoisiin kissoihin. Muilla kissoilla sinisilmäisyyttä ei pahemmin tavata, jos ollenkaan. Eli jos sinisilmäisen kissan haluat, on vaihtoehtona joko naamiokissa tai jokin vähän vanhempi pentu josta näkee onko silmien väri jo kehittynyt pysyväksi. - miravaan
catcat kirjoitti:
Kyllä kaikilla pennuilla on syntyessään siniset silmät. Toisilla se sinisyys häviää jo hyvin aikaisessa vaiheessa, toisilla vasta myöhemmin.
Ja aloittajalle:
Sinisilmäiset maatiaiset ovat aika harvinaisia. Sinisilmäisyys yhdistyy aina naamiokissoihin ja joihinkin valkoisiin kissoihin. Muilla kissoilla sinisilmäisyyttä ei pahemmin tavata, jos ollenkaan. Eli jos sinisilmäisen kissan haluat, on vaihtoehtona joko naamiokissa tai jokin vähän vanhempi pentu josta näkee onko silmien väri jo kehittynyt pysyväksi.mullakin oli pienenä xD ja kaikkilla mun kaverin kissanpennuilla ne on maatiaiskissoja ja kahdelle "kaksoselle" jäi kai se sininen väri kun ne annetiin sen tädille
- Ankkavitonen
Adoptoin kaksi maatiaskissan pentua, tytön ja pojan, ja pojan silmät ovat ainakin aivan kirkkaat siniset. Tytöllä metsän vihreät. Kumpikin on valko-harmaa-musta kirjava, pojassa enemmän valkoista, joten johtuvatko siniset silmät sitten siitä? Ovat nyt noin kolmen kuukauden ikäisiä nämä minun pentuni, joten onko oletettavaa että silmien väri muuttuu vielä?
En ole koskaan ennen tavannut sinisilmäistä kissan poikaa, kun lapsena adoptoitiin kotiin kissoja, niillä oli jo valmiiksi kissamaisen keltavihreät silmät. On aika erikoisen näköistä että kissalla on moiset silmät ja olenkin miettinyt että onko se pennuille ihan normaalia vai onko näiden vekaroiden vanhemmat jotain eri sorttia, kun ne löytyi arviolta parin kuukauden ikäisinä seinän välistä. : D Mutta nytpä sitten tiedän, että se on ihan normaalia. - miukumaumitten
sinisilmäisyys on niin harvinaista kotikissoilla, että et varmaankaan voi olla mitenkään varma pennun silmien lopullisesta väristä...
Sinisilmäiset kissat kuulema kärsivät usein hermokuuroudesta ja sinisilmäisyys on yleisempää valkoisilla kissoilla.
Toisalta onko se silmien väri sitten se tärkein asia, eikös se itse kissa ole se jonka vuoksi kissan haluat... tokihan se olisi kiehtova väri. Oman kissan silmät ovat ainakin omasta mielestäni erikoisen väriset, sellaiset kaksiväriset kellertävät ja ruskeat :p - Ankkavitonen
Silmien värillä ei mitään väliä, minua vain huolestutti että onko moinen normaalia. Ja sitten kun vielä wikipediassa oli juttua tuosta kuuroudesta, niin mietin että voisko ne vielä mahdollisesti muuttua. : D
Mutta jos lopullisesta väristä ei todellakaan voi olla varma, niin ei kannata varmaan hermoilla. Ihan hyvä kuulo pojalla ainakin toistaiseksi tuntuu olevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064572Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293393No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452380- 391418
- 361343
- 381196
- 141102
- 1591026
- 27978
- 6944