Pentujen silmien värin muuttuminen

kysymys.

Voiko pentujen silmien väri muuttua vanhetessa ja milloin näin tapahtuu? Esimerkkinä tällainen kuva
http://pentuboksi.vuodatus.net/blog/219750
jossa venäjänsinisen silmät pennulla ovat siniset ja aikuisellahan ne ovat aina vihreät. Miten siis voi tietää, että ostamansa pennun silmien väri säilyy sinisenä aikuisena, jos ostaa maatiaiskissan?

8

7202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duski

siis kaikkien kissojen silmäthän on aluksi siniset. yleensä ne ei enää 12-viikkoisina eli luovutusikäisinä oo (täysin) siniset mutta se väri voi muuttua vuoden ikään asti. sitä en sit tiiä että mistäs sen tietää että pysyykö ne sinisinä, mut onkos sen niin väliäkään.. :)

• Miejän kissalla

Oli vielä noin. 9-12 kk ikäsenä aivan siniset silmät, nyt sillä on oikein pelottavan vihreä keltaset, mitkä on minusta aivan ihanat. Sitä paitsi siihen silmien väriin on syynsäkkin. yritän etsiä sen sivun missä se selitettiin tarkasti..

• 809

Ei kaikilla kissoilla ole siniset silmät pentuna.Minun mustavalkoisella kissallani oli pentuna siniset silmät kun taas kilpikonnavärityksellä varustetulla kissallani oli täysin ruskeat ja ovat edelleen.Sama homma on ollut siskollani.Toisella ruskeat ja toisella siniset.

• catcat
        809 kirjoitti:

Ei kaikilla kissoilla ole siniset silmät pentuna.Minun mustavalkoisella kissallani oli pentuna siniset silmät kun taas kilpikonnavärityksellä varustetulla kissallani oli täysin ruskeat ja ovat edelleen.Sama homma on ollut siskollani.Toisella ruskeat ja toisella siniset.

Kyllä kaikilla pennuilla on syntyessään siniset silmät. Toisilla se sinisyys häviää jo hyvin aikaisessa vaiheessa, toisilla vasta myöhemmin.

Ja aloittajalle:
        Sinisilmäiset maatiaiset ovat aika harvinaisia. Sinisilmäisyys yhdistyy aina naamiokissoihin ja joihinkin valkoisiin kissoihin. Muilla kissoilla sinisilmäisyyttä ei pahemmin tavata, jos ollenkaan. Eli jos sinisilmäisen kissan haluat, on vaihtoehtona joko naamiokissa tai jokin vähän vanhempi pentu josta näkee onko silmien väri jo kehittynyt pysyväksi.

• miravaan
        catcat kirjoitti:

Kyllä kaikilla pennuilla on syntyessään siniset silmät. Toisilla se sinisyys häviää jo hyvin aikaisessa vaiheessa, toisilla vasta myöhemmin.

Ja aloittajalle:
        Sinisilmäiset maatiaiset ovat aika harvinaisia. Sinisilmäisyys yhdistyy aina naamiokissoihin ja joihinkin valkoisiin kissoihin. Muilla kissoilla sinisilmäisyyttä ei pahemmin tavata, jos ollenkaan. Eli jos sinisilmäisen kissan haluat, on vaihtoehtona joko naamiokissa tai jokin vähän vanhempi pentu josta näkee onko silmien väri jo kehittynyt pysyväksi.

mullakin oli pienenä xD ja kaikkilla mun kaverin kissanpennuilla ne on maatiaiskissoja ja kahdelle "kaksoselle" jäi kai se sininen väri kun ne annetiin sen tädille

• Ankkavitonen

Adoptoin kaksi maatiaskissan pentua, tytön ja pojan, ja pojan silmät ovat ainakin aivan kirkkaat siniset. Tytöllä metsän vihreät. Kumpikin on valko-harmaa-musta kirjava, pojassa enemmän valkoista, joten johtuvatko siniset silmät sitten siitä? Ovat nyt noin kolmen kuukauden ikäisiä nämä minun pentuni, joten onko oletettavaa että silmien väri muuttuu vielä?

En ole koskaan ennen tavannut sinisilmäistä kissan poikaa, kun lapsena adoptoitiin kotiin kissoja, niillä oli jo valmiiksi kissamaisen keltavihreät silmät. On aika erikoisen näköistä että kissalla on moiset silmät ja olenkin miettinyt että onko se pennuille ihan normaalia vai onko näiden vekaroiden vanhemmat jotain eri sorttia, kun ne löytyi arviolta parin kuukauden ikäisinä seinän välistä. : D Mutta nytpä sitten tiedän, että se on ihan normaalia.

• miukumaumitten

sinisilmäisyys on niin harvinaista kotikissoilla, että et varmaankaan voi olla mitenkään varma pennun silmien lopullisesta väristä...
      Sinisilmäiset kissat kuulema kärsivät usein hermokuuroudesta ja sinisilmäisyys on yleisempää valkoisilla kissoilla.

Toisalta onko se silmien väri sitten se tärkein asia, eikös se itse kissa ole se jonka vuoksi kissan haluat... tokihan se olisi kiehtova väri. Oman kissan silmät ovat ainakin omasta mielestäni erikoisen väriset, sellaiset kaksiväriset kellertävät ja ruskeat :p

• Ankkavitonen

Silmien värillä ei mitään väliä, minua vain huolestutti että onko moinen normaalia. Ja sitten kun vielä wikipediassa oli juttua tuosta kuuroudesta, niin mietin että voisko ne vielä mahdollisesti muuttua. : D

Mutta jos lopullisesta väristä ei todellakaan voi olla varma, niin ei kannata varmaan hermoilla. Ihan hyvä kuulo pojalla ainakin toistaiseksi tuntuu olevan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4572
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3393
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2380
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      39
      1418
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1343
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1196
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      978
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen