Pentu räyhää toisille koirille

Neuvoja?

Mulla on 5 kuukautinen sakemanni narttu ja se räyhää aina toisille koirille. Epävarmuutta se kai on? Onko mitään hyviä neuvoja kuinka tuosta pääsisi eroon?

Kerran olen käynyt "tutustuttamassa" sen erään tutun koiraan ja tilanne meni hyvin kun pentu huomasi että minä taputtelin sitä toista koiraa. Huomasi siis että se toinen koira ei ole vaarallinen. Mutta.. En haluaisi että aina kun tulee toinen koira vastaan niin on heti päästävä tekemään tuttavuutta.

Neuvoja? :)

6

852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse,,,,

toimit, kun koira rähisee? Kiristätkö hihnaa, yritätkö saada pennun huomion muuhun tekemiseen esim. leikkimällä?

• kiinnittää huomion muualle

Olen yrittänyt kiinnittää huomion muualle esim. makupaloilla ja leikkimällä. Yleensä ei toimi vaan pentu yrittää vieraan koiran kimppuun kuin yleinen syyttäjä, kaikki karvat pystyssä. Myös rauhoittelua olen kokeillut mutta se ei tunnu tehoavan.

• tekisin niin
        kiinnittää huomion muualle kirjoitti:

Olen yrittänyt kiinnittää huomion muualle esim. makupaloilla ja leikkimällä. Yleensä ei toimi vaan pentu yrittää vieraan koiran kimppuun kuin yleinen syyttäjä, kaikki karvat pystyssä. Myös rauhoittelua olen kokeillut mutta se ei tunnu tehoavan.

Että pitäisin koiran pitkällä remmillä ja ketjukaulain ja kun osoittaa pienenkin merkin, että aikoo alkaa räyhäämään niin heti kunnon nyppäisy ja kielto ja kun katsoo sinuun että mitä niin alkaa leikkimään ja kehumaan.
        Mutta nyppäisyn pitää olla kunnollinen ja tiukka ei ja heti kun on hiljaa niin kehuminen ja palkka.

Usein kun on räyhäävä koira niin omistaja alkaa jo nähtyään itse toisen koiran kerimään narua lyhyeksi ja tiukentaa otettaan, jolloin antaa koiralle signaalin, että jotain epäilyttävää on tapahtumassa.

Itse en usko tuohon rauhoitteluun, koira voi tulkita sen niin, että sinä kehut sitä, kun se räyhää.

tekisin niin kirjoitti:

Että pitäisin koiran pitkällä remmillä ja ketjukaulain ja kun osoittaa pienenkin merkin, että aikoo alkaa räyhäämään niin heti kunnon nyppäisy ja kielto ja kun katsoo sinuun että mitä niin alkaa leikkimään ja kehumaan.
        Mutta nyppäisyn pitää olla kunnollinen ja tiukka ei ja heti kun on hiljaa niin kehuminen ja palkka.

Usein kun on räyhäävä koira niin omistaja alkaa jo nähtyään itse toisen koiran kerimään narua lyhyeksi ja tiukentaa otettaan, jolloin antaa koiralle signaalin, että jotain epäilyttävää on tapahtumassa.

Itse en usko tuohon rauhoitteluun, koira voi tulkita sen niin, että sinä kehut sitä, kun se räyhää.

Varo vaan; annoin kutakuinkin samanlaiset ohjeet toisessa ketjussa ja hyvä ettei eläinsuojeluvalvojaa kotiini lähetetty koirien rääkkäämisestä ja oisko jopa sanottu että mun koirat pelkää mua ja toivottavasti puree mua joku päivä!
        Innolla odotan et josko sinutkin eläinrääkkääjäksi nyt leimataan kun otat koiralta (mustavalkoisesti) epätoivotun käytöksen pois!

• HAUKUN HOITAJA

ÄLÄ KOVIN OLE HUOLISSASI.AIKANAAN MEILLÄ OLI UROSPENTU JOKA UHOILI JA RÄYSKI N 8KK-12KK IKÄISENÄ.SITTEN KUN IKÄÄ TULI N2-4V NIIN AIUKUISTUI JA EPÄVARMUUS MENI KUIN ITSESTÄÄN OHI,OLI AIKOINAAN KULMAKULMAN KAUHU,MUTTA IÄN KARTTUESSA TASOITTUI KUMMASTI. JA NYT YSTÄVÄNI REILU VUODEN IKÄINEN UROS OLI EPÄVARMA JA HAUKKUI NUOREMPANA TOISILLE KOIRILLE,MUTTA ON VÄHENTÄNYT PUOLELLA JO,TOSIN SAMANKOKOISILLE JA ISOMPIROTUISIA UJOSTELEEPI JA VARMUUDEN VUOKSI ÄÄNTÄÄN KÄYTTÄÄ IKÄÄNKUIN PELOTELLAKSEEN ISOMPIAAN.KYLLÄ SE IÄN TUOMA EPÄVARMUUS NORMAALISTI VÄHENTÄÄ RÄYHYÄ,MUTTA ONHAN SIIHEN TOKI YRITETTÄVÄ PUUTTUA JOTTEI HAUKKU JÄÄ PÄÄLLE JA TAVAKSI,EIPÄOLE PALJOA KOIRIA TIEDOSSA JOKA EI ÄÄNTELE,MUTTA TIEDÄNPÄ SELLAISEN IHMELUONTOISEN NARUN KENEN ÄÄNTÄ EN KOSKAAN OLE KUULLUT,TARKKAILEE JA VAAN KÄSKYSTÄ HAUKKUU.KOIRIA ON MONENLAISA JA EI KANDE MUREHTIA TAI MORKKISTA TUNTEA JOS EI HAUKKU JÄÄ PÄÄLLE ISOMPANA KOMENTAESSASI.TSEMPPIÄ TEILLE PÄIN T.VALLATTOMAN LENKITTÄJÄ.PS.KIRJOITIN SANAN NARUN-ELI NARTUN TIETYSTIKIN.SE ON 13V JA EI PÄÄSTELE TOSIAAN KUIN KÄSKYSTÄ ÄÄNIÄ,TOSIN PENRUNA RÄHÄHTI JOSKUS.

• Huh...

ei nyt tosiaankaan kannata luottaa siihen, että ongelmat katoaa itsestään! Mitä jos koiran ongelma onkin vaikka näykkiminen, odotetaanko siinäkin, että koira kasvaa?

Mitä enemmän rekku pääsee ei toivottua käytöstään toistamaan, sitä vahvemmassa se istuu. Eli hommaan pitää puuttua heti. Se, millä konstilla, riippuu koirasta ja ohjaajastakin, mutta tavalla tai toisella on pentu saatava vaikenemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      203
      2790
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      165
      2496
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1162
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      951
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      904
    6. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      107
      902
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      879
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      307
      874
    9. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      453
      778
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      748
    Aihe