IPO1

Aloittelijat

Hei!

Mulla on 5kk sijotus narttu. Sopimukseen kuuluu IPO1 ja 2 pentuetta. Kovasti olen innostunut aloittamaan harrastusta mutta koiran omistajat ovat sitä mieltä että kiirettä ei vielä ole.

Ihan kyselisin että missä vaiheessa te olette alkaneet harjoittamaan koiraa esim. jäljestyksessä? Eikös se kannata aloittaa jo kun koira on vielä pentu? Perus tottista olen tietysti jo alkanut sille kouluttaa.

Neuvoja ja mielipiteitä kaipailisin.. :).

21

3122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkitietävä

Sulla on kallis pentu. Maksa selvällä rahalla kasvattajalle niin pääsen paljon halvemmalla.
      Tuossa on jo melkoiset sijoituskoiran ehdot!!!

• se on

Mutta niitä neuvoja kaipaan edelleenkin..

• kisaaminen

tai sen treenaaminen sitten halvempaa jos koira on oma?

• koirat

kovilla ehdoilla,koska koirilta joita käytetään jalostukseen vaaditaan tuloksia,eikä kasvattaja ehdi kaikkia jalostukseen käytettäville koirille tuloksia hakea.ja kyllä koiralle parempaa on yksilöllinen elämä kuin tarha elämä.

Vastaanottaja saa kasvattajan pentueesta parhaimman (sillä hetkellä),koira yksilöllisen hoidon ja rotu uuden harrastajan,ja jos vielä hyvä tuuri käy,se pentu kehittyy odotetusti ja osoittautuu jalostus yksilöksi.Mutta niin ei aina käy.

• sak
        koirat kirjoitti:

kovilla ehdoilla,koska koirilta joita käytetään jalostukseen vaaditaan tuloksia,eikä kasvattaja ehdi kaikkia jalostukseen käytettäville koirille tuloksia hakea.ja kyllä koiralle parempaa on yksilöllinen elämä kuin tarha elämä.

Vastaanottaja saa kasvattajan pentueesta parhaimman (sillä hetkellä),koira yksilöllisen hoidon ja rotu uuden harrastajan,ja jos vielä hyvä tuuri käy,se pentu kehittyy odotetusti ja osoittautuu jalostus yksilöksi.Mutta niin ei aina käy.

kyllä ilman muuta voit aloittaa jäljestämisen
        että oppii käyttämään nenää mutta kokeneen
        kaverin opettamana ettei tule turhia virheitä
        mitkä voipi ola erittäin vaikeita korjata
        myöhemmin muista koiran ehdoilla pikku hiljaa
        kantsii kysyä myös kasvattajalta mielipidettä
        omani kanssa rupesin tekemmän jälkeä noin 4kk
        ikäisenä olosuhteet huomioon ottaen kanattaa
        ottaa yhteyttä johonkin seuraan missä harrastetaan
        kyseistä lajia esim,spl alaosatoon tai kennelliittoon kyllä sieltä neuvovat eteenpäin

• kaikkitietävä
        sak kirjoitti:

kyllä ilman muuta voit aloittaa jäljestämisen
        että oppii käyttämään nenää mutta kokeneen
        kaverin opettamana ettei tule turhia virheitä
        mitkä voipi ola erittäin vaikeita korjata
        myöhemmin muista koiran ehdoilla pikku hiljaa
        kantsii kysyä myös kasvattajalta mielipidettä
        omani kanssa rupesin tekemmän jälkeä noin 4kk
        ikäisenä olosuhteet huomioon ottaen kanattaa
        ottaa yhteyttä johonkin seuraan missä harrastetaan
        kyseistä lajia esim,spl alaosatoon tai kennelliittoon kyllä sieltä neuvovat eteenpäin

Peltojäljelle voi viedä hyvin nuorenkin koiran, ja oppia ja oppaita kyllä löytyy, eikä se aloitus ole kovin monimutkainen.
        Makkararuutuja voit tehdä, ja siinä on virhemahdollisuudet vähäiset.
        "tottista" niin, että koira tulee jo nyt aina kutsuttaessa eteen, alkaa ottamaan kontaktia ennen palkkaa jne. pk-lehdessä hyvä tiivistelmä Hollantilaisen kouluttajan kertomana, kannattaa lukea.
        Mutta, mutta, kaksi pentuetta pitäisi riittää kovin sijoitus koiran lunastukseksi.
        Jos ei nyt aivan huippu huippu yksilö, mutta silloin se kolmas pentue?
        Jos minulle santottaisiin kouluta ipo ykkönen niin pentu on sinun, harkitsisin kauan. Kuka on se auktoriteetti, joka ratkaisee, jos koirasta ei olekkaan siihen, kasvattaja voi herkästä sanoa, ettei kouluttajasta ollut, rahat kouraan.
        Kovat ovat laulujen lunnaat.
        Jos pieni esim. Tarvitset maalimiehen, ja jos hän ei aivan laupias samarialainen ole, tai asu aivan naapurissa, tulee bensakulut jo aika lailla maksamaan, kasvattaja maksaa tietenkin kisakulut, ja muut koiran kulut, mutta kohtuuttomalta tuntuu.
        En alkaisi. Kaksi pentuetta pitäisi riittää.

• jo kova hinta!
        kaikkitietävä kirjoitti:

Peltojäljelle voi viedä hyvin nuorenkin koiran, ja oppia ja oppaita kyllä löytyy, eikä se aloitus ole kovin monimutkainen.
        Makkararuutuja voit tehdä, ja siinä on virhemahdollisuudet vähäiset.
        "tottista" niin, että koira tulee jo nyt aina kutsuttaessa eteen, alkaa ottamaan kontaktia ennen palkkaa jne. pk-lehdessä hyvä tiivistelmä Hollantilaisen kouluttajan kertomana, kannattaa lukea.
        Mutta, mutta, kaksi pentuetta pitäisi riittää kovin sijoitus koiran lunastukseksi.
        Jos ei nyt aivan huippu huippu yksilö, mutta silloin se kolmas pentue?
        Jos minulle santottaisiin kouluta ipo ykkönen niin pentu on sinun, harkitsisin kauan. Kuka on se auktoriteetti, joka ratkaisee, jos koirasta ei olekkaan siihen, kasvattaja voi herkästä sanoa, ettei kouluttajasta ollut, rahat kouraan.
        Kovat ovat laulujen lunnaat.
        Jos pieni esim. Tarvitset maalimiehen, ja jos hän ei aivan laupias samarialainen ole, tai asu aivan naapurissa, tulee bensakulut jo aika lailla maksamaan, kasvattaja maksaa tietenkin kisakulut, ja muut koiran kulut, mutta kohtuuttomalta tuntuu.
        En alkaisi. Kaksi pentuetta pitäisi riittää.

Kahta pentuetta vaaditaan yleensä ulkomailta tuonnista tai sitten ERITTÄIN hyvästä pennusta. Enpä ihan heti lähtisi suostumaan kaksien pentujen tekoon.

• vastauksista :)
        jo kova hinta! kirjoitti:

Kahta pentuetta vaaditaan yleensä ulkomailta tuonnista tai sitten ERITTÄIN hyvästä pennusta. Enpä ihan heti lähtisi suostumaan kaksien pentujen tekoon.

Kiitoksia vastauksista :).

Eli juu, kasvattajalla oli koiralle aika kovat odotukset. On hyvistä vanhemmista ja hyvästä kennelistä. Itse halusin harrastuskoiran enkä vain sohvaperunaa, joten siksi vaatimukset ei tunnu niin kamalan kovilta. Vain tuon harrastuksen aloittaminen on hiukka vaikeaa. Olen hiljakkoin muuttanut ruotsiin ja täällähän nuo alaosastotkin yrittää vetää välistä hirveitä rahasummia. Esim. 6 tunnin opetus maksaa täällä 110 eur. Naurettavaa!

Eniten tässä tosiaan huolestuttaa tuo jäljen aloittaminen. Tuntuu että se olisi pitänyt jo aloittaa..? Tottista olen jo aloittanut omissa oloissa.. Lähinnä siis kontaktin saamista koiraan ja peruskäskyjä. Puruja ei voi ainakaan tällä hetkellä aloittaa kun hampaat on juuri vaihtumassa. Luulen että sen kanssa ei ainakaan tule ongelmaa, tuntuu olevan aika vietillinen koira, ainakin näin aloittelijan silmin.. :).

• vanhalla
        vastauksista :) kirjoitti:

Eli juu, kasvattajalla oli koiralle aika kovat odotukset. On hyvistä vanhemmista ja hyvästä kennelistä. Itse halusin harrastuskoiran enkä vain sohvaperunaa, joten siksi vaatimukset ei tunnu niin kamalan kovilta. Vain tuon harrastuksen aloittaminen on hiukka vaikeaa. Olen hiljakkoin muuttanut ruotsiin ja täällähän nuo alaosastotkin yrittää vetää välistä hirveitä rahasummia. Esim. 6 tunnin opetus maksaa täällä 110 eur. Naurettavaa!

Eniten tässä tosiaan huolestuttaa tuo jäljen aloittaminen. Tuntuu että se olisi pitänyt jo aloittaa..? Tottista olen jo aloittanut omissa oloissa.. Lähinnä siis kontaktin saamista koiraan ja peruskäskyjä. Puruja ei voi ainakaan tällä hetkellä aloittaa kun hampaat on juuri vaihtumassa. Luulen että sen kanssa ei ainakaan tule ongelmaa, tuntuu olevan aika vietillinen koira, ainakin näin aloittelijan silmin.. :).

pentu koiralla voi tehdä jälkiharjoituksia mutta ei hemmetissä mitään tottisharjoitteita.
        Korkeitaan viettiharjoitteita leikiten saaliilla ja silloin varovasti, jos on hampaat vaihtumassa.
        Itse leikkisin ja ulkoilisin mahdollisimman paljon tämän talven ja aloittaisin varsinaisen kouluttamisen, vasta ensi keväänä.

• ,-.,-.,-.,-.,-,.
        vastauksista :) kirjoitti:

Melkoiseen sopimukseen olet itsesi saattanut... Vaikea kuvitella, kuka kasvattaja antaa aloittelijalle erittäin lupaavan pennun vaatimuksella IPO1... No, saahan sen tuloksen sitten ostettua jostain, vaikka Venäjältä.

Toivottavasti ostotulos ei mene sinun piikkiisi sopimuksen tulosvaatimuksen nojalla.

Kuulostaa kyllä aika vahvasti jonkun näyttelykasvattajan touhulta (tai sitten erään suomalaisen, tuotteliaan käyttiskasvattajan toiminnalta...). Arvostettu käyttökoirakasvattaja saisi pentunsa sijoitettua paikkaan, jossa suojelutulos olisi täysin realistinen odotus, ja ostaja tietäisi tarkkaan, mihin sitoutuu.

Lisäksi saksanpaimenkoiran kyseessä ollessa ei puhuttaisi mistään IPO-tuloksista, vaan sutsuista...

Ja toisaalta, kukaan kokenut harrastaja ei lähtisi geelipuolella tuollaiseen sopimukseen mukaan.

Kyllä sua, likkaparka, on nyt vähän viety kuin pässiä narussa. Toivotan onnea, toivottavasti Ruotsissa on vähän kevyemmät harrastelukuviot kuin Suomenmaassa... Kai kasvattaja on osoittanut sinulle edes maalimiehen, joka geelejä suostuu treenailemaan? Älä vaan sano, että senkin suhteen olet tyhjän päällä...

• Rupee itseäkin jo mietitytt...
        ,-.,-.,-.,-.,-,. kirjoitti:

Melkoiseen sopimukseen olet itsesi saattanut... Vaikea kuvitella, kuka kasvattaja antaa aloittelijalle erittäin lupaavan pennun vaatimuksella IPO1... No, saahan sen tuloksen sitten ostettua jostain, vaikka Venäjältä.

Toivottavasti ostotulos ei mene sinun piikkiisi sopimuksen tulosvaatimuksen nojalla.

Kuulostaa kyllä aika vahvasti jonkun näyttelykasvattajan touhulta (tai sitten erään suomalaisen, tuotteliaan käyttiskasvattajan toiminnalta...). Arvostettu käyttökoirakasvattaja saisi pentunsa sijoitettua paikkaan, jossa suojelutulos olisi täysin realistinen odotus, ja ostaja tietäisi tarkkaan, mihin sitoutuu.

Lisäksi saksanpaimenkoiran kyseessä ollessa ei puhuttaisi mistään IPO-tuloksista, vaan sutsuista...

Ja toisaalta, kukaan kokenut harrastaja ei lähtisi geelipuolella tuollaiseen sopimukseen mukaan.

Kyllä sua, likkaparka, on nyt vähän viety kuin pässiä narussa. Toivotan onnea, toivottavasti Ruotsissa on vähän kevyemmät harrastelukuviot kuin Suomenmaassa... Kai kasvattaja on osoittanut sinulle edes maalimiehen, joka geelejä suostuu treenailemaan? Älä vaan sano, että senkin suhteen olet tyhjän päällä...

Juu, vaatimukset ON kovat mutta minkäs sille teet. Papereita en ole vielä allekirjoittanut mutta koiraan olen jo tosi kiintynyt.. En luopuisi siitä. Kyllähän kasvattaja mulle sanoi että IPO1 ei ole mikään helppo nakki mutta arvuutteli että saan homman hoidettua. Olen kuitenkin kasvanut saksisten parissa ja seurannut vierestä vanhempieni suojeluharrastusta. Mutta ehkä luulen itsestäni liikaa kun kuvittelen pystyväni koirani kouluttamaan?

Koiran omistajat täällä ruotsissa ovat innokkaita auttamaan koulutuksessa. Heiltä löytyy omat treenaustilat, maalimiehet jne. Vain kulku ja yhteyden pito heihin on ollut turhan heikkoa. Siksi lähdin täältä kokeneimmilta kyselemään neuvoja.. :).

Rupee itseäkin jo mietitytt... kirjoitti:

Juu, vaatimukset ON kovat mutta minkäs sille teet. Papereita en ole vielä allekirjoittanut mutta koiraan olen jo tosi kiintynyt.. En luopuisi siitä. Kyllähän kasvattaja mulle sanoi että IPO1 ei ole mikään helppo nakki mutta arvuutteli että saan homman hoidettua. Olen kuitenkin kasvanut saksisten parissa ja seurannut vierestä vanhempieni suojeluharrastusta. Mutta ehkä luulen itsestäni liikaa kun kuvittelen pystyväni koirani kouluttamaan?

Koiran omistajat täällä ruotsissa ovat innokkaita auttamaan koulutuksessa. Heiltä löytyy omat treenaustilat, maalimiehet jne. Vain kulku ja yhteyden pito heihin on ollut turhan heikkoa. Siksi lähdin täältä kokeneimmilta kyselemään neuvoja.. :).

Onhan vaatimukset ehkä korkeat mutta elämä on!
        Älä lähde tavoittelemaan tulosta "koska on pakko"
        vaan nauti koirasi kanssa harrastamisesta ja tee tulos koska itse sitä haluat. Varmasti siinä onnistut jos tahtoa riittää ja saat muilta apua! Iloisia treeni hetkiä!

• samanlainen nimimerkki;
        ,-.,-.,-.,-.,-,. kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001429&posting=22000000021881998

• kaarnakurre

• näyttelylinjainen?
        kaarnakurre kirjoitti:

No en minä noiden kommenttien perusteella vielä asiantuntijaksi leimaisi... ;-) Vaikka täyttä totta ovat molemmat kommentit. Dobberin tilanteen tietää jokainen lajin harrastaja, samoin sen, että tuo IPO-tulos näyttelylinjaiselle koiralle on kyllä melko kökkö vaatimus aloittelijalle.

En nyt tiedä koskiko kommenttisi tätä minun 5kk sakemanni neitoa, mutta näyttelylinjainen se ei ole. Se on peräisin eräästä suomalaisesta _käyttölinjaisten_ sakemannien kennelistä. Ja jostainhan se on jokaisen aloitettava, eikös? Helppoahan tuo IPO1sen suorittaminen ei tule olemaan mutta varmasti siihen tähdätään.

• joo...
        näyttelylinjainen? kirjoitti:

En nyt tiedä koskiko kommenttisi tätä minun 5kk sakemanni neitoa, mutta näyttelylinjainen se ei ole. Se on peräisin eräästä suomalaisesta _käyttölinjaisten_ sakemannien kennelistä. Ja jostainhan se on jokaisen aloitettava, eikös? Helppoahan tuo IPO1sen suorittaminen ei tule olemaan mutta varmasti siihen tähdätään.

Missäs käyttölinjaisilla sakemanneilla IPOa harrastetaan?

Koirasi on varmaan Hellraiseri...

• harrastajien määrä
        joo... kirjoitti:

Missäs käyttölinjaisilla sakemanneilla IPOa harrastetaan?

Koirasi on varmaan Hellraiseri...

että tunnetaan kaikki ja tiedetään mitä kukakin harrastaa...

• Hellraiser.. :)
        harrastajien määrä kirjoitti:

että tunnetaan kaikki ja tiedetään mitä kukakin harrastaa...

Enpä lähde tähän sen enempää kommentoimaan. Ja missä? No ruotsissa me nyt ollaan.

• \,,/

jos on kennel liiton sopimus niin voit sanoa kasvattajalle yhden pentueen jälkeen et oot maksanu sen mitä tarvitaankin...
      Voi vaikka viedä kennel liiton sovitteluun..
      Voihan sitä tuon ikäisenä hitusen aloitella.Mut vaan niin et tulee homma tutuksi...

• tarkoitin

Perusjuttuja kuten "täällä"käskyä, sivulle tuloa ja seuraamista. Kaikki tietty leikin varjolla! Olen vain kuullut aika ristiriitaisia neuvoja eri ihmisiltä. Jotkut on sanoneet ettei ole mitään hätää aloittaa harjoituksia ennenkuin koira on täyttänyt vuoden ja toiset sanoo että kiire on.

• m-li

Makkarajälkiä tekemään ehdottomasti, ennen kuin lumet tulee! Nenänkäyttöä kannattaa kyllä harjoitella jo ihan pikkupennulla (paljon pienemmälläkin kuin 5kuisella) ja pentu voi jopa saada koko toisen ruokansakin jäljen kautta.

Tottiksista sen verran, että uskoisin niiden, jotka on "kieltäneet" pentua reenaamasta, tarkoittaneen sitä, että kannattaa antaa koiran ns. kasvaa. Tottiksia saa ja mielestäni pitääkin ottaa ja peruskäskyjä opettaa, mutta mitään ehdotonta kuria ja kuuliaisuutta ei tuon ikäiseltä pidä mennä vaatimaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      3
      2711
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2491
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2229
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1433
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1423
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1145
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1124
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1043
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      928
    Aihe