SAKO TRG-42

simo

onko mahdollista saada suomessa siviilille lupaa sakon trg-42 aseeseen..? ei aikaisempaa aseenkantolupaa eikä metsästys seuran jäsenyyttä. ase tulisi pitkän matkan tarkkuus ammuntaan ampumaradoilla. miten kannattaa edetä asiassa.? PS. luonne ei tyydy vähempää. joko parasta tai ei mitään

48

43575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viitisen vuotta on pyörinyt mielessä kyseisen lavettitykin hankinta. En ole vielä kerinnyt omaksi hankkia, koska mielenkiintoisempia on tullut vastaan.

      Ainut syy, mikä on ostopäätöstä hidastanut, on järjetön patruunoiden hinta. Itselataamalla tietysti tulisi halvemmaksi ja paremmaksi, mutta opettaja kyseisessä asiassa puuttuu.

      Luvan saannista sen verran, että kannattaa perustella rata-ammuntaharrastus tarkkaan, luvan luulisi saavan jo vaikka senkin perusteella, mutta aina kannattaa mahdollinen metsästyskin siihen lisätä.

      • LaMag

        Minulla kyseinen ase on ollut nyt kolme vuotta käytössä ja takana noin 1700.lks.
        Oletan että haluat kaliberissa 338lm??

        Lupa ei ole ongelma jos kuulut metsästys/ammunta seuraan. 338lm on "normaali kaliberi"

        Itse lataus on melkein ehdoton juttu jos haluat kaiken tarkkuuden/tehot ulos ja luotivalikoiman laajemmaksi. Lapualta saa muistaakseni kahta tehdaspanosta ja ainakin yhtä metsästyspanosta, nykyään myös kyseiseen kaliberiin tehdään panosta ulkomaillakin (ainakin joku 14,6g kokovaipalla ladattu Norman tekemään hylsyyn) maksaa kyllä ainakin lähes sen mitä Lapuan panoskin.

        Jos vielä haluat kysein kaliberin niin sitten tulee latauskulut, itse lataamalla "halpa" kaliberi ja käyttötarkoitus laajenee huomattavasti hylsyyn on mahdollista osaavissa käsissä ladata samalla luodilla todella laaja nopeusvaihtelualue ja potkua halutessaan olen itse päässyt jouleissa yli 7500j lukemiin.
        Käyntitarkkuus aseella on "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks

        Kiikari maksaa sitten tällaisen aseen päällä noin 1500-2500€ jos halut sellaisen jossa on SILMÄVÄLIÄ, Suurennosta, rekyyli kestoa, selkeyttä, jne jne (esim. Nightforce Nxs sarja, Zeiss Victory) Kiinnitä huomiota SILMÄVÄLIIN itse en asennuttaisi alle 90mm silmäväliä ja isoissa suurennoksissa on vähän näitä valmistajia. (www.Finnaccuracy) ja Markus Salmenpohja osaa neuvoa kiikariasiat tähän Kaliberiin.

        Vielä jos kiinostaa niin lisäkuluja tulee myös.
        Kiikarin jalat (100-500€)
        Suujarru?? (150€)
        Bi/Tri bodi? (noin 200€)
        Perän säätölevyt? (näihin hukkuu 50-100€ helposti)

        Tässä sitä aluksi mietittävää.


      • simo
        LaMag kirjoitti:

        Minulla kyseinen ase on ollut nyt kolme vuotta käytössä ja takana noin 1700.lks.
        Oletan että haluat kaliberissa 338lm??

        Lupa ei ole ongelma jos kuulut metsästys/ammunta seuraan. 338lm on "normaali kaliberi"

        Itse lataus on melkein ehdoton juttu jos haluat kaiken tarkkuuden/tehot ulos ja luotivalikoiman laajemmaksi. Lapualta saa muistaakseni kahta tehdaspanosta ja ainakin yhtä metsästyspanosta, nykyään myös kyseiseen kaliberiin tehdään panosta ulkomaillakin (ainakin joku 14,6g kokovaipalla ladattu Norman tekemään hylsyyn) maksaa kyllä ainakin lähes sen mitä Lapuan panoskin.

        Jos vielä haluat kysein kaliberin niin sitten tulee latauskulut, itse lataamalla "halpa" kaliberi ja käyttötarkoitus laajenee huomattavasti hylsyyn on mahdollista osaavissa käsissä ladata samalla luodilla todella laaja nopeusvaihtelualue ja potkua halutessaan olen itse päässyt jouleissa yli 7500j lukemiin.
        Käyntitarkkuus aseella on "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks

        Kiikari maksaa sitten tällaisen aseen päällä noin 1500-2500€ jos halut sellaisen jossa on SILMÄVÄLIÄ, Suurennosta, rekyyli kestoa, selkeyttä, jne jne (esim. Nightforce Nxs sarja, Zeiss Victory) Kiinnitä huomiota SILMÄVÄLIIN itse en asennuttaisi alle 90mm silmäväliä ja isoissa suurennoksissa on vähän näitä valmistajia. (www.Finnaccuracy) ja Markus Salmenpohja osaa neuvoa kiikariasiat tähän Kaliberiin.

        Vielä jos kiinostaa niin lisäkuluja tulee myös.
        Kiikarin jalat (100-500€)
        Suujarru?? (150€)
        Bi/Tri bodi? (noin 200€)
        Perän säätölevyt? (näihin hukkuu 50-100€ helposti)

        Tässä sitä aluksi mietittävää.

        kiitoksia erittäin asiantuntevista vastauksista. ajattelin tuon metsästys seuran metsästäjäntutkinnon mennä suorittaan ja muutaman kurssi kerran alle ottaa. vaikka itseäni nyt ei hirveesti noita hirviä kiinnosta mennä tappamaan niin pitäisi kyllä aseen hankinnassa kyseinen lupa auttaa. lähinnä kiinnostaa nuo 300 tauluun laukaukset. tuota hintaa tolle aseelle tosiaankin kertyy varmaankin sellanen 5000e yht. aikasempaa kokemusta aseista on armeija ajoilta 2v takaperin rynkky. pkm konekivääri, dragunovin tarkkuuskivääri( mikä sai ostohalut heräämään)9mm käsi ase kevyt kertasinko ja apilas.. apilas miehenä pkm miehenä tuli oltua intti aika jääkärikomppaniassa
        mutta ase tosiaankin 338lm kaliberissa. ja olen vasta ''alkutekijöissä'' hankkimassa tuota ym. mutta toivottavasti ensi kesänä pääsisi ensimmäiset laukaukset ampumaan:)

        Käyntitarkkuus aseella on
        "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks
        :) kaikki lisä tieto aseesta otetaan kyllä mielellään vastaan!!!


      • LaMag
        simo kirjoitti:

        kiitoksia erittäin asiantuntevista vastauksista. ajattelin tuon metsästys seuran metsästäjäntutkinnon mennä suorittaan ja muutaman kurssi kerran alle ottaa. vaikka itseäni nyt ei hirveesti noita hirviä kiinnosta mennä tappamaan niin pitäisi kyllä aseen hankinnassa kyseinen lupa auttaa. lähinnä kiinnostaa nuo 300 tauluun laukaukset. tuota hintaa tolle aseelle tosiaankin kertyy varmaankin sellanen 5000e yht. aikasempaa kokemusta aseista on armeija ajoilta 2v takaperin rynkky. pkm konekivääri, dragunovin tarkkuuskivääri( mikä sai ostohalut heräämään)9mm käsi ase kevyt kertasinko ja apilas.. apilas miehenä pkm miehenä tuli oltua intti aika jääkärikomppaniassa
        mutta ase tosiaankin 338lm kaliberissa. ja olen vasta ''alkutekijöissä'' hankkimassa tuota ym. mutta toivottavasti ensi kesänä pääsisi ensimmäiset laukaukset ampumaan:)

        Käyntitarkkuus aseella on
        "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks
        :) kaikki lisä tieto aseesta otetaan kyllä mielellään vastaan!!!

        No tässä lisää jotain vinkkiä.

        Eli jos nyt saat aseen hankittua. Sakolla voi olla saatavuus aivan mitä sattuu, itse sain silloin kolmen kuukauden tilausajalla "perus" version. Mainittakoon että esim.vihreä tukki olisi lisännyt toimitus aikaa noin 2-3 VUOTTA. Rosteri piippu yli 6kk.

        Moni pelkää tämän aseen piipun kulumista mutta sanotaanko että se on pieni murhe, jos joskus saat käynnin niin huonoksi että se ei enää itseä miellytä on helppo viedä ase sepälle ja laitattaa käytännössä sellainen piippu jonka haluaa, Lukkoaihio on varmasti yksi maailman kestävimmistä .

        Kaliberina 338lm on "tykin" maineessa mutta kun siihen perehtyy hieman itselataamisen merkeissä huomaakin että tällä kaliberilla on mahdollista ampua käytännössä mitä vaan. Isosta hylsystä huolimatta suhteellisen helppo ladattava, tykkää kovista jopa TODELLA kovista latauksista, vaatii huippu MAGNUM nallit (esim. Federall ) Hitaat ruudit N165, N170 ja N560 erittäin kireissä latauksissa toimivat todella hyvin. Hylsy on kestävyydeltään ja laadultaan ehdottomasti paras johon itse olen törmännyt.

        Suujarrulla helppo kaliberi ampua (siis Sakon suujarru) Ilman sitä vaatii totuttelua ja jos ei ole yli 90mm silmäväliä on turha väittää ampuvansa "rennosti".

        Jos aseen ostat kysy hintaa vähintään kymmenestä paikasta, Itsellä oli silloin hintaeroa yli 500€ halvimman ja kalleimman välillä.


      • LaMag kirjoitti:

        No tässä lisää jotain vinkkiä.

        Eli jos nyt saat aseen hankittua. Sakolla voi olla saatavuus aivan mitä sattuu, itse sain silloin kolmen kuukauden tilausajalla "perus" version. Mainittakoon että esim.vihreä tukki olisi lisännyt toimitus aikaa noin 2-3 VUOTTA. Rosteri piippu yli 6kk.

        Moni pelkää tämän aseen piipun kulumista mutta sanotaanko että se on pieni murhe, jos joskus saat käynnin niin huonoksi että se ei enää itseä miellytä on helppo viedä ase sepälle ja laitattaa käytännössä sellainen piippu jonka haluaa, Lukkoaihio on varmasti yksi maailman kestävimmistä .

        Kaliberina 338lm on "tykin" maineessa mutta kun siihen perehtyy hieman itselataamisen merkeissä huomaakin että tällä kaliberilla on mahdollista ampua käytännössä mitä vaan. Isosta hylsystä huolimatta suhteellisen helppo ladattava, tykkää kovista jopa TODELLA kovista latauksista, vaatii huippu MAGNUM nallit (esim. Federall ) Hitaat ruudit N165, N170 ja N560 erittäin kireissä latauksissa toimivat todella hyvin. Hylsy on kestävyydeltään ja laadultaan ehdottomasti paras johon itse olen törmännyt.

        Suujarrulla helppo kaliberi ampua (siis Sakon suujarru) Ilman sitä vaatii totuttelua ja jos ei ole yli 90mm silmäväliä on turha väittää ampuvansa "rennosti".

        Jos aseen ostat kysy hintaa vähintään kymmenestä paikasta, Itsellä oli silloin hintaeroa yli 500€ halvimman ja kalleimman välillä.

        Tiedätkö taittoperäisen mallin lupapolitikasta tarkemmin? Kerran kyselin ruokatunnilla olevalta poliisilta asiasta, mutta ei hän oikein osannut asiaan sanoa juuta eikä jaata.


      • simo
        LaMag kirjoitti:

        No tässä lisää jotain vinkkiä.

        Eli jos nyt saat aseen hankittua. Sakolla voi olla saatavuus aivan mitä sattuu, itse sain silloin kolmen kuukauden tilausajalla "perus" version. Mainittakoon että esim.vihreä tukki olisi lisännyt toimitus aikaa noin 2-3 VUOTTA. Rosteri piippu yli 6kk.

        Moni pelkää tämän aseen piipun kulumista mutta sanotaanko että se on pieni murhe, jos joskus saat käynnin niin huonoksi että se ei enää itseä miellytä on helppo viedä ase sepälle ja laitattaa käytännössä sellainen piippu jonka haluaa, Lukkoaihio on varmasti yksi maailman kestävimmistä .

        Kaliberina 338lm on "tykin" maineessa mutta kun siihen perehtyy hieman itselataamisen merkeissä huomaakin että tällä kaliberilla on mahdollista ampua käytännössä mitä vaan. Isosta hylsystä huolimatta suhteellisen helppo ladattava, tykkää kovista jopa TODELLA kovista latauksista, vaatii huippu MAGNUM nallit (esim. Federall ) Hitaat ruudit N165, N170 ja N560 erittäin kireissä latauksissa toimivat todella hyvin. Hylsy on kestävyydeltään ja laadultaan ehdottomasti paras johon itse olen törmännyt.

        Suujarrulla helppo kaliberi ampua (siis Sakon suujarru) Ilman sitä vaatii totuttelua ja jos ei ole yli 90mm silmäväliä on turha väittää ampuvansa "rennosti".

        Jos aseen ostat kysy hintaa vähintään kymmenestä paikasta, Itsellä oli silloin hintaeroa yli 500€ halvimman ja kalleimman välillä.

        kun noita hintoja selailee tuolla netissä niin tuon ''perus'' mallin siis mustalla perällä saa noin 2700-2900e hintaan ja tuon vihreä peräisen 500-600e lisähintaan. käytettävyydessä ei taida olla mitään merkitystä onko vihreällä perällä vai mustalla. muutakuin vihreä painaa 300gr enemmän? eli pelkästään ulkonäöllinen seikka?

        missä tuota itselataamista pystyy esim: opettelemaan? onko siihen mitään kirjaa minkä kannattaa lukea tai vastaavaa?

        niin ja tuosta silmävälistä sen verran. oletan että se menee jotenkin näin. koska kyseessä on kuitenkin tehokas ase mikä potkaisee ammuttaessa. eli pienemmällä silmävälillä lähtee radalta kotiin toinen silmä mustana? ja koska silmäväliä on min 90mm jää kiikaria asennettaessa ''varaa'' sijoittaa se hieman edemmäs tai taaemmas asetta oikean ampuma asennon saamiseksi.
        katselin noita kiikaireita tuolta finnaccuracy sivuilta. niin mitä mieltä olet tälläisestä kuin Police Marksman II S&B 5-25x56mm PMII minkälainen kiikari tuo on? esim. hämärällä ammuttaessa?

        ootko ollut muuten omaan aseeseen tyytyväinen ym.? montako piippua olet itse joutunut vaihdattamaan siihen kolmen vuoden aikana? tosin 1700lks on paljon. ja tuskin tulen itse ampumaan tuollaisia määriä.ym.. tai kuka tietää miten sitä innostuu..:)


      • LaMag
        simo kirjoitti:

        kun noita hintoja selailee tuolla netissä niin tuon ''perus'' mallin siis mustalla perällä saa noin 2700-2900e hintaan ja tuon vihreä peräisen 500-600e lisähintaan. käytettävyydessä ei taida olla mitään merkitystä onko vihreällä perällä vai mustalla. muutakuin vihreä painaa 300gr enemmän? eli pelkästään ulkonäöllinen seikka?

        missä tuota itselataamista pystyy esim: opettelemaan? onko siihen mitään kirjaa minkä kannattaa lukea tai vastaavaa?

        niin ja tuosta silmävälistä sen verran. oletan että se menee jotenkin näin. koska kyseessä on kuitenkin tehokas ase mikä potkaisee ammuttaessa. eli pienemmällä silmävälillä lähtee radalta kotiin toinen silmä mustana? ja koska silmäväliä on min 90mm jää kiikaria asennettaessa ''varaa'' sijoittaa se hieman edemmäs tai taaemmas asetta oikean ampuma asennon saamiseksi.
        katselin noita kiikaireita tuolta finnaccuracy sivuilta. niin mitä mieltä olet tälläisestä kuin Police Marksman II S&B 5-25x56mm PMII minkälainen kiikari tuo on? esim. hämärällä ammuttaessa?

        ootko ollut muuten omaan aseeseen tyytyväinen ym.? montako piippua olet itse joutunut vaihdattamaan siihen kolmen vuoden aikana? tosin 1700lks on paljon. ja tuskin tulen itse ampumaan tuollaisia määriä.ym.. tai kuka tietää miten sitä innostuu..:)

        Niin nykyhintoja en tiedä mutta uskoisin että kun alat kauppaa hieroa pääset noin 2200€ hintaan helposti. (itse maksoin kolme vuotta sitten 1860€)
        Vihreä tukki painaa enemmän koska käsittääkseni on armeija malli ja ilmeisesti jotain lisävahvistuksia (ei vaikuta normaali käyttöön)
        Itselataamiseen löytyy kirjoja todella paljon vihtavuoren ilmaisopuksesta sitten Lapuan ja Esa Paanasen teoksiin.

        Silmäväli on juurikin se asia että kiikari saadaan tarpeeksi eteen ettei tule silmille.

        No S&B on laatukiikari jos linssi on 56 varmasti toimii hämärässä muuta en osaa kiikarista sanoa koska ei käyttökokemusta.

        Itsellä ei aseesta moitittavaa, toiminut aina kuten pitääkin, Piippu on alkuperäinen ja huhujen mukaan oikealla hoidolla kestänee tarkkana noin 3000-5000.lks


      • kohta 16
        simo kirjoitti:

        kun noita hintoja selailee tuolla netissä niin tuon ''perus'' mallin siis mustalla perällä saa noin 2700-2900e hintaan ja tuon vihreä peräisen 500-600e lisähintaan. käytettävyydessä ei taida olla mitään merkitystä onko vihreällä perällä vai mustalla. muutakuin vihreä painaa 300gr enemmän? eli pelkästään ulkonäöllinen seikka?

        missä tuota itselataamista pystyy esim: opettelemaan? onko siihen mitään kirjaa minkä kannattaa lukea tai vastaavaa?

        niin ja tuosta silmävälistä sen verran. oletan että se menee jotenkin näin. koska kyseessä on kuitenkin tehokas ase mikä potkaisee ammuttaessa. eli pienemmällä silmävälillä lähtee radalta kotiin toinen silmä mustana? ja koska silmäväliä on min 90mm jää kiikaria asennettaessa ''varaa'' sijoittaa se hieman edemmäs tai taaemmas asetta oikean ampuma asennon saamiseksi.
        katselin noita kiikaireita tuolta finnaccuracy sivuilta. niin mitä mieltä olet tälläisestä kuin Police Marksman II S&B 5-25x56mm PMII minkälainen kiikari tuo on? esim. hämärällä ammuttaessa?

        ootko ollut muuten omaan aseeseen tyytyväinen ym.? montako piippua olet itse joutunut vaihdattamaan siihen kolmen vuoden aikana? tosin 1700lks on paljon. ja tuskin tulen itse ampumaan tuollaisia määriä.ym.. tai kuka tietää miten sitä innostuu..:)

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.


      • keskustelu
        kohta 16 kirjoitti:

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.

        menossa. Kysymys ei suoraan liity edelliseen, mut kyselen lähinnä LaMag:lta miten mielestäsi kiväärin esim. .308 piippu kannattaisi hoitaa/putsata?! Ylenpalttinen messinkiharjalla rassauskaan ei varmaan ole hyväksi... entä mitkä aineet olisivat tehokkaita kuparin ja lyijyn irroittajia?!
        kiitos ennakkoon!!!


      • simo
        LaMag kirjoitti:

        Niin nykyhintoja en tiedä mutta uskoisin että kun alat kauppaa hieroa pääset noin 2200€ hintaan helposti. (itse maksoin kolme vuotta sitten 1860€)
        Vihreä tukki painaa enemmän koska käsittääkseni on armeija malli ja ilmeisesti jotain lisävahvistuksia (ei vaikuta normaali käyttöön)
        Itselataamiseen löytyy kirjoja todella paljon vihtavuoren ilmaisopuksesta sitten Lapuan ja Esa Paanasen teoksiin.

        Silmäväli on juurikin se asia että kiikari saadaan tarpeeksi eteen ettei tule silmille.

        No S&B on laatukiikari jos linssi on 56 varmasti toimii hämärässä muuta en osaa kiikarista sanoa koska ei käyttökokemusta.

        Itsellä ei aseesta moitittavaa, toiminut aina kuten pitääkin, Piippu on alkuperäinen ja huhujen mukaan oikealla hoidolla kestänee tarkkana noin 3000-5000.lks

        jep. kiitoksia vastauksista. minäpä ilmottelen lähitulevaisuudessa tällä palstalla miten on asiat lähtenyt etenemään...:)


      • voin sanoa
        simo kirjoitti:

        jep. kiitoksia vastauksista. minäpä ilmottelen lähitulevaisuudessa tällä palstalla miten on asiat lähtenyt etenemään...:)

        että vihreä fosfatoitu TRG-42 maksaa 2700-2800 euroa. Itse ostin kuukausi sitten.


      • pakko ole
        kohta 16 kirjoitti:

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.

        Mutta toivoisin, että poliisiviranomainen antaisi arvoa aseellisena suoritetulle asevelvollisuudelle. Jos ei siellä jotkut vastuuntuntoon liittyvät ajatukset ole tarttuneet, niin missä sitten. Sivarit kantakoot pienoiskivääriä tai haulikkoa hyvän aikaa ennen järeämpiin aseisiin ryhtymistä.


      • simo
        voin sanoa kirjoitti:

        että vihreä fosfatoitu TRG-42 maksaa 2700-2800 euroa. Itse ostin kuukausi sitten.

        saako tosiaan noin ''halvalla''?? ei ole itelle tullut netissä yhtään sivua vastaan missä hinnat olisivat lähellekään 3000e edes.. pystytkö laittamaan jotain linkkejä jälleenmyyjien liikkeisiin!?


      • LaMag
        pakko ole kirjoitti:

        Mutta toivoisin, että poliisiviranomainen antaisi arvoa aseellisena suoritetulle asevelvollisuudelle. Jos ei siellä jotkut vastuuntuntoon liittyvät ajatukset ole tarttuneet, niin missä sitten. Sivarit kantakoot pienoiskivääriä tai haulikkoa hyvän aikaa ennen järeämpiin aseisiin ryhtymistä.

        No kysypäs sellaista ainetta kuin Forest puhdistusvaahto.

        Tätä moititaan monessa yhteydessä tehottomaksi ja sitä se onkin jos pitää vain 5 minuuttia piipussa mutta kun annata olla 2-3 tuntia ja putsaat niin huomaat kuinka vaahto on muuttunut siniseksi, puhdas piippu ei muuta vaahdon väriä mitenkään. Itse en ole MITÄÄN MUUTA ainetta käyttänyt 338lm piipussa ja asesepän kommentti oli että "eipä uudelle häviä"

        Toki voit käyttää messinki ym harjojakin mutta itse vierastan piipun ylimääräistä hankaamista.

        Käytännössä Forest muuttuu lähes aina hieman sinertäväksi käsittelyä uusittaessa mutta mikäli käytät ainetta jatkuvasti pysyy piippu hyvässä kunnossa vaikka et mitään erityisempää sen lisäksi tekisikään.

        Samoin myös se että hyvä puikko joka on tarpeeksi pitkä ja SILLAA toiseen päähän ei mitään "mainos tuppoja" Äläkä unohda panospesää monikohan sen muistaa putsata edes JOSKUS?

        Lukkoa ei ÖLJYTÄ LUTRAAMALLA ainoastaan kuivataan, pyyhitään hieman öljyä Sulkuolkiin ja virittyviin osiin, Lukkorunko kaipaa öljyä todella harvoin yleensä kastumisen jälkeen kannattaa hieman öljyisellä rätillä pyyhkäistä.
        Pura lukko silloin tällöin ja katso että iskuri ei ole tahmainen. Samoin myös Trg kyseessä ollen kannattaa ase joskus purkaa kokonaan osiin (itse tehnyt kerran) saa putsattua hyvin rautaosat ja tukin kolot.


      • sellaista
        LaMag kirjoitti:

        No kysypäs sellaista ainetta kuin Forest puhdistusvaahto.

        Tätä moititaan monessa yhteydessä tehottomaksi ja sitä se onkin jos pitää vain 5 minuuttia piipussa mutta kun annata olla 2-3 tuntia ja putsaat niin huomaat kuinka vaahto on muuttunut siniseksi, puhdas piippu ei muuta vaahdon väriä mitenkään. Itse en ole MITÄÄN MUUTA ainetta käyttänyt 338lm piipussa ja asesepän kommentti oli että "eipä uudelle häviä"

        Toki voit käyttää messinki ym harjojakin mutta itse vierastan piipun ylimääräistä hankaamista.

        Käytännössä Forest muuttuu lähes aina hieman sinertäväksi käsittelyä uusittaessa mutta mikäli käytät ainetta jatkuvasti pysyy piippu hyvässä kunnossa vaikka et mitään erityisempää sen lisäksi tekisikään.

        Samoin myös se että hyvä puikko joka on tarpeeksi pitkä ja SILLAA toiseen päähän ei mitään "mainos tuppoja" Äläkä unohda panospesää monikohan sen muistaa putsata edes JOSKUS?

        Lukkoa ei ÖLJYTÄ LUTRAAMALLA ainoastaan kuivataan, pyyhitään hieman öljyä Sulkuolkiin ja virittyviin osiin, Lukkorunko kaipaa öljyä todella harvoin yleensä kastumisen jälkeen kannattaa hieman öljyisellä rätillä pyyhkäistä.
        Pura lukko silloin tällöin ja katso että iskuri ei ole tahmainen. Samoin myös Trg kyseessä ollen kannattaa ase joskus purkaa kokonaan osiin (itse tehnyt kerran) saa putsattua hyvin rautaosat ja tukin kolot.

        ainetta sit kysellä!! Aseena tuore cz 550 var. ja jotta siitä olisi iloa mahd. pitkäksi aikaa en viitsisi tosiaan mekaanisesti piippua pilalle hangata. Joo se patruunapesä vaatii jonkin verran enemmän aikaa, mut jos toi aine sit liuottas töhnät sieltäkin... Mitäs mieltä olisit liuottimesta lukon puhdistuksessa ja paineilmalla kuivaksi öljyäminen.

        -kiitos LaMag-


      • LaMag
        sellaista kirjoitti:

        ainetta sit kysellä!! Aseena tuore cz 550 var. ja jotta siitä olisi iloa mahd. pitkäksi aikaa en viitsisi tosiaan mekaanisesti piippua pilalle hangata. Joo se patruunapesä vaatii jonkin verran enemmän aikaa, mut jos toi aine sit liuottas töhnät sieltäkin... Mitäs mieltä olisit liuottimesta lukon puhdistuksessa ja paineilmalla kuivaksi öljyäminen.

        -kiitos LaMag-

        Voi olla ihan hyväkin ratkaisu JOSKUS (Vanhan 22Lr lukon putsasin juuri noin) Eli jos lukko on todella tahmainen jokapuolelta niin tuo on hyvä ratkaisu.

        Muuten sanoisin että tuosta voi olla jopa haittaa, liotin irrottaa kaikki töhnät ja paineilma kyllä poistaa niitä mutta myös painaa sellaisiin väleihin jonne ne eivät normaalisti menisi.

        ELi jos et Öljyä lukkoa LIIKAA se tuskin vaatiin liotin pesua ainakaan ensimmäiseen 5 vuoteen.

        Niin sen verran vielä Panospesän putsauksesta että olen parikin kertaa tavannut radalla kaverin joka ei saa panosta pesään vaikka pitäisi olla kunnolla ladattuja, Syy on aina ollut että surkeita paukkuja mutta kun on putsannut panospesän, jostain kumman syystä surkeat panokset muuttuvat kunnollisiksi.


      • ensinnäkin
        simo kirjoitti:

        saako tosiaan noin ''halvalla''?? ei ole itelle tullut netissä yhtään sivua vastaan missä hinnat olisivat lähellekään 3000e edes.. pystytkö laittamaan jotain linkkejä jälleenmyyjien liikkeisiin!?

        Sakon tuotteita ostaessa pitää kääntyä vain Sakon First Class -liikkeisiin, joista on lista Sakon nettisivuilla. Muiltakin voi toki ostaa, mutta tehdas myy tuotteensa First Class -liikkeisiin 12% halvemmalla kuin muihin. Jos ostat kerralla paljon (et pelkkää kivääriä), saat alennusta. Mutta pelkän pyssyn kyllä pitäisi irrota alle kolmen tonnin.


      • simo.
        ensinnäkin kirjoitti:

        Sakon tuotteita ostaessa pitää kääntyä vain Sakon First Class -liikkeisiin, joista on lista Sakon nettisivuilla. Muiltakin voi toki ostaa, mutta tehdas myy tuotteensa First Class -liikkeisiin 12% halvemmalla kuin muihin. Jos ostat kerralla paljon (et pelkkää kivääriä), saat alennusta. Mutta pelkän pyssyn kyllä pitäisi irrota alle kolmen tonnin.

        selvä. pitää paneutua asiaan. ps. ase on ase ja ''pyssy'' jotain ihan muuta!:D


      • sitten
        LaMag kirjoitti:

        Voi olla ihan hyväkin ratkaisu JOSKUS (Vanhan 22Lr lukon putsasin juuri noin) Eli jos lukko on todella tahmainen jokapuolelta niin tuo on hyvä ratkaisu.

        Muuten sanoisin että tuosta voi olla jopa haittaa, liotin irrottaa kaikki töhnät ja paineilma kyllä poistaa niitä mutta myös painaa sellaisiin väleihin jonne ne eivät normaalisti menisi.

        ELi jos et Öljyä lukkoa LIIKAA se tuskin vaatiin liotin pesua ainakaan ensimmäiseen 5 vuoteen.

        Niin sen verran vielä Panospesän putsauksesta että olen parikin kertaa tavannut radalla kaverin joka ei saa panosta pesään vaikka pitäisi olla kunnolla ladattuja, Syy on aina ollut että surkeita paukkuja mutta kun on putsannut panospesän, jostain kumman syystä surkeat panokset muuttuvat kunnollisiksi.

        vaan löytää "kultainen keskitie" puhdistamisen ja paskoittumisen välillä! Panospesä varmaan onkin ongelmakohta puhdistamisen kannalta...samoin kuin haulikossakin.
        foorumeita selatessa en ole pahemmin aseen hoitamiseen liittyviä keskusteluja nähnyt, mut kiitos viä kerran vinkeistä!!


      • vaan
        simo. kirjoitti:

        selvä. pitää paneutua asiaan. ps. ase on ase ja ''pyssy'' jotain ihan muuta!:D

        olla ostolupa lujassa kun vallesmannit ei myönnä ostolupia sotilasaseisiin. Toki eri poliisipiireissä on suuria eroja myöntöperusteissa.


      • joku vaan
        vaan kirjoitti:

        olla ostolupa lujassa kun vallesmannit ei myönnä ostolupia sotilasaseisiin. Toki eri poliisipiireissä on suuria eroja myöntöperusteissa.

        Kyl ne myöntää, mut TRG eka aseena voi olla vaikea juttu


      • vaan kirjoitti:

        olla ostolupa lujassa kun vallesmannit ei myönnä ostolupia sotilasaseisiin. Toki eri poliisipiireissä on suuria eroja myöntöperusteissa.

        Siviilikäytössä TRG on ollut vuosia ennen kuin torni niitä hommasi. Ensimmäinen puhtaasti sotilaskäyttöön suunniteltu malli on tämä taittoperällä varustettu kivääri, koska kuljetuksen kanssa PaSin mahassa on ollut ongelmia. Myös aseen hinta puolustaa tätä asiaa.


      • onhan noita torrakoita
        simo kirjoitti:

        kiitoksia erittäin asiantuntevista vastauksista. ajattelin tuon metsästys seuran metsästäjäntutkinnon mennä suorittaan ja muutaman kurssi kerran alle ottaa. vaikka itseäni nyt ei hirveesti noita hirviä kiinnosta mennä tappamaan niin pitäisi kyllä aseen hankinnassa kyseinen lupa auttaa. lähinnä kiinnostaa nuo 300 tauluun laukaukset. tuota hintaa tolle aseelle tosiaankin kertyy varmaankin sellanen 5000e yht. aikasempaa kokemusta aseista on armeija ajoilta 2v takaperin rynkky. pkm konekivääri, dragunovin tarkkuuskivääri( mikä sai ostohalut heräämään)9mm käsi ase kevyt kertasinko ja apilas.. apilas miehenä pkm miehenä tuli oltua intti aika jääkärikomppaniassa
        mutta ase tosiaankin 338lm kaliberissa. ja olen vasta ''alkutekijöissä'' hankkimassa tuota ym. mutta toivottavasti ensi kesänä pääsisi ensimmäiset laukaukset ampumaan:)

        Käyntitarkkuus aseella on
        "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks
        :) kaikki lisä tieto aseesta otetaan kyllä mielellään vastaan!!!

        eiköhän noi lupa asiat ole ihan tuurista kiinni onko luvan myöntäjä saanu vai ei onko kotona kaikki hyvin painaako jokin mieltä etc.

        kirjoitat vain asiaa paperille ja avot jos paperit muuten suht koht puhtaat pitäis heruta luvatkin mutta yksi asia kiinnostaa kun en tiedä missä suomessa voisi käydä harjoittelemassa pitkänmatkan tarkkuus ammuntaa yli 700m radoilla? itse tiedän muutaman täällä etelä suomessa ja pari pohjanmaan alueella muista en ole kuullut.


      • simo
        onhan noita torrakoita kirjoitti:

        eiköhän noi lupa asiat ole ihan tuurista kiinni onko luvan myöntäjä saanu vai ei onko kotona kaikki hyvin painaako jokin mieltä etc.

        kirjoitat vain asiaa paperille ja avot jos paperit muuten suht koht puhtaat pitäis heruta luvatkin mutta yksi asia kiinnostaa kun en tiedä missä suomessa voisi käydä harjoittelemassa pitkänmatkan tarkkuus ammuntaa yli 700m radoilla? itse tiedän muutaman täällä etelä suomessa ja pari pohjanmaan alueella muista en ole kuullut.

        mulla on sekä 338lm ja 308w vihreitä ...
        338lm on tarkempi jos ampuu 308w llä 8 g luodilla ...
        panos on sit 308w ssä 4 kertaa halvempi 8g luodilla , mutta jos käyttää 12g luotia hinta onkin melkein sama 338lm n kanssa ...
        hylsyt on 308w n halpoja, kun niitä löytää ampumaradan roskiksesta ...
        338lm hylsyt ei mene koskaan roskiin ...
        308w ssä on sama suujarru kuin 338lm ssä ...
        eli se vaikuttaa ainoastaan ääneen ,kun se on liian väljä 7.62 een , koska se on tehty 8.6 een ...
        onhan suujarru ihan siistin näköinen , rekyyliin se ei vaikuta juuri mitenkään ...
        338lm se vaikuttaa paljon ...


      • simo
        pakko ole kirjoitti:

        Mutta toivoisin, että poliisiviranomainen antaisi arvoa aseellisena suoritetulle asevelvollisuudelle. Jos ei siellä jotkut vastuuntuntoon liittyvät ajatukset ole tarttuneet, niin missä sitten. Sivarit kantakoot pienoiskivääriä tai haulikkoa hyvän aikaa ennen järeämpiin aseisiin ryhtymistä.

        sivari ei tarvitse asetta mihinkään ...
        eikö aseista kieltäytyminen merkitse aseista kieltäytymistä ...


      • simo
        kohta 16 kirjoitti:

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.

        armejaan ei kukaan mene aselupien takia , vaan velvollisuuden ...
        muutenkin intti nykyään vastaa amiksen lukukautta , joka vkl. vapaa ym.

        ps.saa sielläkin pullaa ja maitoa illalla sotkusta ...


      • 1234
        onhan noita torrakoita kirjoitti:

        eiköhän noi lupa asiat ole ihan tuurista kiinni onko luvan myöntäjä saanu vai ei onko kotona kaikki hyvin painaako jokin mieltä etc.

        kirjoitat vain asiaa paperille ja avot jos paperit muuten suht koht puhtaat pitäis heruta luvatkin mutta yksi asia kiinnostaa kun en tiedä missä suomessa voisi käydä harjoittelemassa pitkänmatkan tarkkuus ammuntaa yli 700m radoilla? itse tiedän muutaman täällä etelä suomessa ja pari pohjanmaan alueella muista en ole kuullut.

        Mistäköhän tuollaisia pidemmän matkan ratoja eteläsuomesta löytyy? Kiinnostusta löytyy päästä ampumaan pitemmiltä etäisyyksiltä, mutta radoista ja niiden käyttömahdollisuuksista en ole selvillä.


      • TAmpuja
        1234 kirjoitti:

        Mistäköhän tuollaisia pidemmän matkan ratoja eteläsuomesta löytyy? Kiinnostusta löytyy päästä ampumaan pitemmiltä etäisyyksiltä, mutta radoista ja niiden käyttömahdollisuuksista en ole selvillä.

        Hämeenlinnassa Hätilän kouluampumaradalla on 300m kiväärirata, mutta en ole ainakaan kuullut että eteläsuomessa siviili pääsisi pidemmälle matkalle ampumaan?

        Valaiskaa jos jollain on tiedossa pidemmän matkan rata.

        100m kivääriratoja löytynee useimmilta paikkakunnilta.

        Hätilän alueelle liikkumislupaa saa anottua panssariprikaatin esikunnasta, ja se myönnetään vuodeksi kerrallaan.


      • "serkunlaitonkonari"
        kohta 16 kirjoitti:

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.

        Tälläinen serkun laiton konari kannattaa mainita aselupia hakiessa!


      • SivariPSTsniper
        kohta 16 kirjoitti:

        Onko väliä miten on ikää kun hakee lupaa, kun tekisi mieli jotain tollasta isompaa kivääriä?
        Olen ampunut vain serkun luvattomalla konarilla ennen. Mutta tuntuu niin hauskalta että tekisi mieli omaa asetta. Ei kai armeijan käynti ole pakko jos haluaa nyt saada aseluvat. Armeijaan en kuitenkaan mene vain aselupien takia.

        Olen siis pohtinut Barret M82A2 50.cal hommaamista, kiinnostaa noi isompikaliberiset aseet, haluisin myös näitä uraanitäytteisiä luoteja, onko mahdollista saada, olen ampunut vain veljeni laittomalla itkk:lla, muutamat sorsat eräksi, mutta kiinnostaisi ampua vaikkapa panssarivaunua, mitenkä riittääkö kineettinen energia siirtämään t-55 linnunradalle vai onko haettava suoraan lupia 155h52?


      • heikki naapila
        simo kirjoitti:

        kiitoksia erittäin asiantuntevista vastauksista. ajattelin tuon metsästys seuran metsästäjäntutkinnon mennä suorittaan ja muutaman kurssi kerran alle ottaa. vaikka itseäni nyt ei hirveesti noita hirviä kiinnosta mennä tappamaan niin pitäisi kyllä aseen hankinnassa kyseinen lupa auttaa. lähinnä kiinnostaa nuo 300 tauluun laukaukset. tuota hintaa tolle aseelle tosiaankin kertyy varmaankin sellanen 5000e yht. aikasempaa kokemusta aseista on armeija ajoilta 2v takaperin rynkky. pkm konekivääri, dragunovin tarkkuuskivääri( mikä sai ostohalut heräämään)9mm käsi ase kevyt kertasinko ja apilas.. apilas miehenä pkm miehenä tuli oltua intti aika jääkärikomppaniassa
        mutta ase tosiaankin 338lm kaliberissa. ja olen vasta ''alkutekijöissä'' hankkimassa tuota ym. mutta toivottavasti ensi kesänä pääsisi ensimmäiset laukaukset ampumaan:)

        Käyntitarkkuus aseella on
        "riittävä" noin 30-40mm/300m 5.lks
        :) kaikki lisä tieto aseesta otetaan kyllä mielellään vastaan!!!

        mull on tos teräese keskusessa myynnis 308 ja osuma tarkkuus 5 laukausta alle 2'5mm ja mul on tarjolla siihen niin laaja setti et ostaessas sen sä et muuta kivääriä tartte elämässäs


    • 300m 20/20 10

      Pojat se on PATRUUNA, ei PANOS.

      Panos on tietyn suuruinen räjähdeainemassa, tilanteesta riippuen. Ks. Kasapanos.

      Patruuna koostuu hylsystä, nallista ja luodista. Patruuna on se, mikä sinne patruunapesään työnnetään. Patruunan perässä räjähtävä nalli sytyttää hylsyssä olevan ruudin, jonka palamisesta syntyvä paine työntää luodin piippuun (Ja sarjatulella varustetuissa aseissa siirtää luistin takaisin taakse virittäen aseen seuraavaa laukausta varten valmiiksi, poiketen asiayhteydestä)

      • kilometriin

        Kysykää joltain maan omistajalta olisiko pitkää hakkuu aukeaa jossa vois ampua kilometriin.
        Me tiietään sellanen paikka ja oon vetäny sotilaskiväärillä 300m mutta matkaa olis aina kilometriin asti.


      • Suomessa
        kilometriin kirjoitti:

        Kysykää joltain maan omistajalta olisiko pitkää hakkuu aukeaa jossa vois ampua kilometriin.
        Me tiietään sellanen paikka ja oon vetäny sotilaskiväärillä 300m mutta matkaa olis aina kilometriin asti.

        mutta totta, että maanomistajan luvalla saat ampua lähes missä vain Suomessa. Tosin täytyy muistaa, että tuolloin itse vastaat ampumisen turvallisuudesta, joten suositeltavaa on, että Sinulla on tähystäjä mukana sen varalta, että ampumasektorille ilmestyy ihmisiä tai eläimiä.


    • vive la ...!

      se on pojat semmonen homma että pyssyt on vaarallisia vehkeitä. mutta niin on kynäki! ja kaikkein vaarallisin on henkilö joka niitä käyttää ... olokaa varovaisia , ettei käy turhia vahinkoja.

    • kuulapruutta

      "lamag" kirjoittaa tuolla edellä että 338 lamag on aivan normaali kaliiperi metsästyksessä/ammunta..no ei se aivan tavanomainen kaliiperi ole..ja jossain viestissä puhuttiin sotilasaseista?? ei mukamas viranomainen myönnä lupia sotilasaseisiin, mikä on sotilasase?? Käyttäähän monien maiden sotilaat aseena pumppuhaulikkoakin, Onko sitten ko. ase TRG sotilasase??

      ;yönnettiin minullekin sotilaaseeseen lupa ihan äskettäin, vanhan sotilaskiväärin ostin.

    • LaMag eli 338lm

      Kappas vaan "meikäläisen" yli viisi vuotta sitten kirjoittamat vastaukset näkyvillä, ihmettelinkin että onpas tuttu tekstiä 338lm:stä

      No kai se tilanne on vuosien varrella hankaloitunut aseiden saamisen suhteen mutta uskon että edelleen 338lm kaliberiin saa luvan.

      Itsellä on harrastus nykyisin jäissä kun ex teki selväksi että aseita ei pidetä ja minä hullu sen harrastuksen lopetin.

      338 Lapualla tuli ammuttua jonkun verran ja kyllä se Sakon suujarrun kanssa kiva härveli oli ampua.

      • ei jumalauta

        Ei jumalauta oot sä kyl ollu tyhmä jos aseista oot luopunut jonkun ämmän määräyksestä:D


      • Anonyymi
        ei jumalauta kirjoitti:

        Ei jumalauta oot sä kyl ollu tyhmä jos aseista oot luopunut jonkun ämmän määräyksestä:D

        Juu tiedän että vastaan vanhaan viestiin. Pakko vain kommentoida että kai LaMagin piti valita onko muijalla jalat ristissä ja ampuu itsekseen. 😂


    • kuulapruutta

      Kyllä kai 338 lamakkiin saa luvan mutta metsästyskäyttöön ei oikein ole sopiva ainakaan suomen riistalle..no suuntaushan on joillakin hirvimiehillä että ei se 308 riitä ja tuskin edes 9.3 milliset, pitkän matkan tarkkuusammuntaan kylläkin käy mutta ensimmäiseksi aseeksi voi tehdä tiukkaa saada lupa.

      Ei kyllä ex-eukollas ole luottoa sinua kohtaan jos aseita kielsi pitämästä, en yhtään epäile miksi se nyt siten on ex..

    • vanhamies

      jas tark`ka-ampuminen kiinnostaa, niin hanki ensin esim.TOZ 17 - 01 pienoiskiväri ja siihen esm. Tackon kiikari jassa on matkarumpu, tuulikorjaus ja parallaksivirheen korjaus ( ei välttämätön piekassa) asennuta taitavassa asepajassa huva äänenvaimennin, hanki hitaita patruunoita, harjoittele sillä ensin. Tulee kylä paljon halvemmaksi ja sinusta tulee taitava tark´ampuja. Jos aikoo osua, ampumista taytyy harjoitella paljon! Aloita ensin lyhuelta matkalta, harjoittele laukaisua,harjoittele laukauksen pitoa , opettele henkittamaan , opettele malttamaan mielesi , älä hosu , ole tilanteen tasalla. Ammu ensin tauluun huvin palion. Harakka on hyyva vastustaja ja maali , jos saat osuman tarkkaavaiseen harakkaan 10 / 10 olet mestari ( 50 - 80 m ). Siirry sen jäjleen isompiin kalipeereihin ja toista taas kaikki edellinen montatuhatta kertaa. Mutta ennenkaikkea ! Ala unohda turvallisuutta !!!

      • kiinnostavaa

        Taitaa olla asiantuntija tuo "vanhamies " ? Kyll varmaan joka jamppa ampuu vaikka viiteen kilsaan , mutta se onkin sitten eri asia kuka osuu maaliin.


      • tykkimies1
        kiinnostavaa kirjoitti:

        Taitaa olla asiantuntija tuo "vanhamies " ? Kyll varmaan joka jamppa ampuu vaikka viiteen kilsaan , mutta se onkin sitten eri asia kuka osuu maaliin.

        Olen ampunut 10 kilometriin ja osunutkin maaliin! Riippu kuule ihan maalin koosta ja millä ampuu.


      • kiinnostavaa
        tykkimies1 kirjoitti:

        Olen ampunut 10 kilometriin ja osunutkin maaliin! Riippu kuule ihan maalin koosta ja millä ampuu.

        joopa joo . Olen sanaton.


    • 7,83 x 51 JJ

      Hyvät aseharrastajat.

      Kun hankitte aseita joilla voi ampua tarkasti, niin tietäkää se, että tarkkoja aseita tekee jokainen aseen tekijä ainakin mielestään.

      Jyri Jalonen tekee puolustusvoimille tarkkuuskivääreitä. Hän myös pesittää Lapualle ne piiput joita Lapua käyttää tarkkuuspatruunatestauksiin. Miksi Lapua ei tilaa piippujaan Sakolta??

      Hyvät aseen hankkijat. Käykää Jalosen pajalla jos vain mahdollista. Hänellä on aina valmiita lukkoaktioita sekä muita tekeillä olevia töitä joita voi nähdä.

    • ei paska puhetta

      ..tai JO-KI Äänekoskella.

      Sieltä saa ehkä Euroopan tarkimmat kiväärit ja sitten tulee Jalonen, no ehkä rinnakkain kulkevat mutta hieman eritavalla, JO-KI tekee kasa-ammuntaan ja metsästykseen hyvin tarkkoja aseita.

      • Anonyymi

        Hankikaa pojat aluksi hyvä pienoiskivääri.😁😁😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankikaa pojat aluksi hyvä pienoiskivääri.😁😁😁

        Taktinen ritsa on myös täysin välttämätön !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe