Kuinka teillä nukutaan?
Minä olin alkuun sitä mieltä, että meillä sitten poika nukkuu omassa sängyssä. Alussa poika nukkuikin siellä hyvin.. nukahti itsekseen ja heräsi vain 1-2 kertaa yöllä syömään. Mutta kun alkoi liikkumaan niin nukahtaminen oli vaikeaa. Nukutin sitten viimeisellä viereeni ja siirsin omaan sänkyyn ja öisin herättiin monet kerran konttaamaan ja tuttia etsimään...
Niinpä meillä siirryttiin perhepetiin pojan ollessa 8 kk ja siitä lähtien ollaan nukuttu koko perhe hyvät yöunet. Hyvin mahdutaan kaikki samaan sänkyyn ja ollaan aamuisin pirteitä!!
Eräs kaverini sanoi (jonka lapsi on aina nukkunut hyvin omassa sängyssä),että "siihenkö opetit lapsesi, vieressä nukkumaan?"
Kyllä meilläkin nukuttais edelleen omassa sängyssä jos ois rauhalliset yöunet. Mutta tää on meidän kaikkien kannalta parempi vaihtoehto. Ja kyl poitsu siitä jossain vaiheessa haluu omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Takuuvarmasti!!
Perhepeti vai oma sänky?
22
2240
Vastaukset
- Jihuuu
Toki meidänkin tyttö olisi voinut pinniksessä nukkua, jos olisi siihen nukahtanut. Mutta jo sairaalassa ollesssa heräsi aina kun hänet laittoi siihen omaan koppaansa, joten onpa kotonakin sitten nukkunut vieressämme ja näin ollen saamme kaikki nukkua leppoisasti!
Kerkeää se omassa sängyssänsä nukkua isompanakin :)- voit varmaan
ymmärtää että seuraavalla kerralla et niin kärkkäästi vaahtoa asioista niin varmana etukäteen :)
- Jihuuu
voit varmaan kirjoitti:
ymmärtää että seuraavalla kerralla et niin kärkkäästi vaahtoa asioista niin varmana etukäteen :)
Voi voi :)
- vaan
Jihuuu kirjoitti:
Voi voi :)
itelles. Etkö muuta keksinyt, pakko vaan oli vittuilla takas, kun et neuvoja osaa ottaa vastaan.
ainii, :):):):):):)
- tärkeintä
Talo elää tavallaan... eli se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle. Pääasia, että itse on tyytyväinen. Eli jos teillä on perheen mielestä asiat hyvin, ei todellakaan kannata välittää siitä, mitä mieltä muut on. Toiseksi, kokeehan lapsi perhepedissä läheisyyttä aivan eri lailla kuin omassa.
Monesti olen lukenut, että isompien lasten ongelmat voivat johtua siitä, että HE EIVÄT KOE olevansa rakastettuja, vaikka vanhemmat kuinka rakastaisivat heitä ja ns. tekisivät kaiken oikein. Läheisyyttä tunteva lapsi ainakin tietää olevansa rakastettu, kun häntä ei "hyljätä" omaan sänkyyn.
Voihan se sit olla vaikea vierottaa se lapsi perhepedistä, mutta loppupeleissä ratkaisee se, mitä vanhemmat pitävät tärkeimpänä. Läheisempi suhde lapseen vai kivuton kasvatus. Jokainen ratkaiskoon asian omalta kohdaltaan ja tuskin on tuossakaan oikeaa tai väärää ratkaisua. Mielipide-eroja varmasti löytyy. - annette*
"Kyllä meilläkin nukuttais edelleen omassa sängyssä jos ois rauhalliset yöunet. Mutta tää on meidän kaikkien kannalta parempi vaihtoehto."
Sinäpä sen sanoit. Perhepeti toimii sinun kohdallasi. Meillä on taas päinvastoin: En pysty nukahtamaan, jos vauva on välissämme sillä pelkään päälle kierähtämistä. Olkoonkin, että pelkoni on irrationaalinen niin silti se pelko on olemassa. Eli perhepedissä minä uupuisin ja vauva kärsisi siitä varmasti yhtä paljon kuin nukkuessaan tyytyväisenä omassa sängyssä.
Kyllä minäkin olen saanut kuulla vastaavanlaisia reunahuomautuksia kuin sinä omasta ratkaisustani, mutta eiköhän onneen ole monta tietä. Itsekin olen nukkunut aikanaan alusta lähtien omassa sängyssä, ja suhteellisen täyspäiseksi olen kasvanut. Niin varmaan kasvaa sinunkin vauvasi perhepedissä. ;)- -!-
...huomata, että esim. sinä olet nukkunut omassa sängyssä ja nyt myös vauvasi nukkuu. meillä minä nukuin pienenä perhepedissä kuten nyt minun vauvani =)
Ja aika monella tutullani on mennyt samoin.... - annette*
-!- kirjoitti:
...huomata, että esim. sinä olet nukkunut omassa sängyssä ja nyt myös vauvasi nukkuu. meillä minä nukuin pienenä perhepedissä kuten nyt minun vauvani =)
Ja aika monella tutullani on mennyt samoin....Varmasti hoitotavat periytyvät aika paljon äidiltä tyttärelle. Esimerkiksi minun äitini on kertonut minulle paljon omista periaatteistaan, ja niihin on helppoa luottaa.
Uskon, että myös tietyt ominaisuudet periytyvät aika paljon. Esimerkiksi läheisyydentarve voi aivan hyvin olla sellainen. Minä olin lapsena huono viihtymään sylissä, koska oli kiire mennä paikasta toiseen. Tämä vauva ei myöskään viihdy sylissäni, jos istun. Koko ajan on käveltävä huoneesta toiseen ja neidin pää pyörii kuin väkkärä. - jepsistä..
annette* kirjoitti:
Varmasti hoitotavat periytyvät aika paljon äidiltä tyttärelle. Esimerkiksi minun äitini on kertonut minulle paljon omista periaatteistaan, ja niihin on helppoa luottaa.
Uskon, että myös tietyt ominaisuudet periytyvät aika paljon. Esimerkiksi läheisyydentarve voi aivan hyvin olla sellainen. Minä olin lapsena huono viihtymään sylissä, koska oli kiire mennä paikasta toiseen. Tämä vauva ei myöskään viihdy sylissäni, jos istun. Koko ajan on käveltävä huoneesta toiseen ja neidin pää pyörii kuin väkkärä.nukkuu omassa sängyssä.on aina nukkunutkin onneks.meilläkään ei sylissä viihdy.päässään helpolla
- huvittavaa
kun olemme valinneet tavallaan samasta syystä eri ratkaisut.:) Sinä sanoit, ettet voi nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, koska pelkäät vauvan puolesta. Minulla taas on niin, että vauva ei voi nukkua omassa sängyssä, koska pelkään niin kovasti, että hän lopettaa hengittämisen.
Jos vauva nukkuu omassa sängyssä, minun yöni on yhtä juoksemista, kun koko ajan (oikeasti ihan minuutinkin välein)täytyy nousta kokeilemaan, että hengittääkö vauva. Tuhina, jota vauva pitää hengittäessään ei auta, koska alan kuvittelemaan, että vauvan kasvoille olisi mennyt jotain, johon hän olisi tukehtumassa...:) Joo, olen säälittävä, tiedän...
Mutta kun vauva nukkuu minun vieressäni sängyllä, voin vain nostaa käden vauvan päälle puoliunessa ja varmistaa, että kaikki on ok. Olen myös lukenut, että jos vauva olisi lopettamassa hengittämisen, niin pieni äidin liike vieressä voisi havahduttaa vauvaa sopivasti.
Kyseisessä kirjoituksessa sanottiin vielä jotain, että vauva on kehittymätön nukkumaan yksin ym ym. En sitten tiedä noista, mutta meille parempi ratkaisu joka tapauksessa. Voi olla, että jo puolivuotiaana siirrän vauvan kuitenkin omaan sänkyyn. - annette*
huvittavaa kirjoitti:
kun olemme valinneet tavallaan samasta syystä eri ratkaisut.:) Sinä sanoit, ettet voi nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä, koska pelkäät vauvan puolesta. Minulla taas on niin, että vauva ei voi nukkua omassa sängyssä, koska pelkään niin kovasti, että hän lopettaa hengittämisen.
Jos vauva nukkuu omassa sängyssä, minun yöni on yhtä juoksemista, kun koko ajan (oikeasti ihan minuutinkin välein)täytyy nousta kokeilemaan, että hengittääkö vauva. Tuhina, jota vauva pitää hengittäessään ei auta, koska alan kuvittelemaan, että vauvan kasvoille olisi mennyt jotain, johon hän olisi tukehtumassa...:) Joo, olen säälittävä, tiedän...
Mutta kun vauva nukkuu minun vieressäni sängyllä, voin vain nostaa käden vauvan päälle puoliunessa ja varmistaa, että kaikki on ok. Olen myös lukenut, että jos vauva olisi lopettamassa hengittämisen, niin pieni äidin liike vieressä voisi havahduttaa vauvaa sopivasti.
Kyseisessä kirjoituksessa sanottiin vielä jotain, että vauva on kehittymätön nukkumaan yksin ym ym. En sitten tiedä noista, mutta meille parempi ratkaisu joka tapauksessa. Voi olla, että jo puolivuotiaana siirrän vauvan kuitenkin omaan sänkyyn.Joo, semmoisia ne pelot on. :) Meillä pinnis on tosin ihan kiinni sänkymme vieressä minun puolellani. Pystyn kuulemaan vauvan hengityksen ja liikahdukset. Ja sitten kun otan vauvan jossakin vaiheessa pois idätyslaatikosta (äp-laatikko) niin voin laittaa käteni vauvan sänkyyn pinnojen välistä.
- meitil
Meillä nukutaan perhepedissä, vaikka omassa perheessäni ei näin tehty. Äitini kiljuikin minulle alussa, että "ette saa nukkua samassa pedissä vauvan kanssa". Pelkäsi vauvan puolesta. Vieläkin kyselee koko ajan, että milloin laitatte vauvan omaan sänkyyn. Ollut kumminkin toimiva ratkaisu meille, yöt on nukuttu melkoisen hyvin. Tosin alkaa olla vähän ahdasta, kun vauva nukkuu aina kädet levällään (haluaa pitää kiinni äidin ja isin turkista...) ja niinpä meille jää aika vähän tilaa. On ollut puhetta, että muuttais omaan petiin sitten, kun yöimetys loppuu, mutta saa nähdä onnistuuko. Luulenpa, että vauva nukkuu paremmin koko yön äidin ja isin vieressä, kuin itsekseen. Tai kai ne vauvat on niin erilaisii..
- emo83
Meidän tyttö nukkuu omassa pinnasängyssä, joka on vedetty vanhempien sängyn jatkeeksi: pinniksen pohja nostettiin samalle tasolle kuin vanhempien sängyn patja ja sänkyjen väliin jäävä laita laskettiin alas. Saa molempien hyvät puolet: käytännössä lapsi on ihan äidin vieressä, nukahtaa äidin sormea puristaen ja tutti on helppo nostaa takaisin suuhun ilman, että äidin täytyy nousta sängystä. Samoin tyttö on helppo nostaa viereen syömään yöllä. Toisaalta ei tarvitse pelätä päälle vyörymistä, sillä sinne pinnikseen ei täysikasvuinen ihminen mahdu mitenkään vierimään.. =) Tämä järjestely toimii ainakin vielä, kun lapsi pysyy paikallaan. Myöhemmin olen suunnitellut siirtäväni enemmän oman sängyn suuntaan.
Joskus on tyttö tosin nukahtanut viereenkin syönnin päätteeksi ja olen itsekin siihen nukahtanut... Ja aamuisin on kiva köllötellä vieretysten, kun isi on lähtenyt töihin. Mutta koko perheellä ei kyllä mahduta samaan sänkyyn, sekä isukki että tyttö nukkuvat niin leveästi, tyttö kädet levällään, isi pyörii muuten vaan.- on tyttö
samanlailla pinnasängyssä, kuin sulla.ihan sen takia kun tutulla vauva kuoli, kun äiti oli nukkunut päälle. Minun omasta nukkumisesta ei tulis mitään, jos sais kokoajan varoa kääntymisiä nukun niin levottomasti ja samoin ukko myös. Joten meilläparempi näin ja vauva kyllä viihtyy omassa sängyssä, kun ei muuta opeta sille!
- Päkä
on tyttö kirjoitti:
samanlailla pinnasängyssä, kuin sulla.ihan sen takia kun tutulla vauva kuoli, kun äiti oli nukkunut päälle. Minun omasta nukkumisesta ei tulis mitään, jos sais kokoajan varoa kääntymisiä nukun niin levottomasti ja samoin ukko myös. Joten meilläparempi näin ja vauva kyllä viihtyy omassa sängyssä, kun ei muuta opeta sille!
Voi hirvitys sentään, mitä tuttavallesi on tapahtunut! Kuinka hän on selvinnyt moisesta tragediasta? Suuresta kiinnostuksesta kuitenkin kysyn, oliko äiti silloin humalassa tai joidenkin lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Olen aina luulluut, että äidin luontaiset vaistot estävät vauvan päälle kierähtämisen, mutta ei se taida aina niin ollakaan. Itse nukun kyllä melkoista koiran unta, kun vauva on sängyssä. Olen heti hereillä, vaikka mies vähän peittoa korjailisi, omasta liikehtimisestä puhumattakaan.
- äiti..
nukkuu omassa sängyssä,ettei opi siihen että aina nukkuu vieressä..Minä nukuin pienenä vanhempieni välissä ja vieläkin vielä yli 20v jälkeen muistan kuinka pelkäsin nkun jouhuin nukkumaan omassa sängyssä enkä enää turvallisesti vanhempieni sängyssä..Siitä tuli silloin paha tapa jonka kitkeminen vei vuosia..
Minä en opeta lapselleni samaa.MUtta kukin tavallaan.. - mie vaan
miten ne joilla lapsi nukkuu perhepedissä toimivat siinä tilanteessa kun lapsi on nukahtanut, sinne vanhempien sänkyyn, ja vanhemmat menisivät vielä pois makuuhuoneesta esim. syömään iltapalaa/katsomaan telkkaria/tms. viettämään omaa aikaa...niin miten uskaltaa jättää lapsen sinne isoon sänkyyn yksin nukkuun, tarkoitan siis kun lapsihan voi pyöriessään/liikkuessaan pudota sängystä. Peitoilla ja tyynyillä esim. voi tietysti laittaa jonkin verran putoamisestettä sängyn laidoille, mutta varsinkin kun lapsi alkaa enemmän liikkua, niin eihän ne sitä enää pitele...miten siis estätte lasta putoamasta?
- !!TiiTu!!
...minä nostan nukkuvan lapsen pinnikseen. ja sitten kun hän kuitenkin 2-3 tunnin päästä puoliunessa nousee seisomaan niin nostan meidän viereen. Silloin ainakin minä olen jo itsekin nukkumassa. Joskus saatan kyllä katsoa telkkua vielä hetken ja lapsi nukku meidän sängyssä, mutta meillä on suora näköyhteys sohvalta meidän sänkyyn.
Näin meillä! - Allu#
!!TiiTu!! kirjoitti:
...minä nostan nukkuvan lapsen pinnikseen. ja sitten kun hän kuitenkin 2-3 tunnin päästä puoliunessa nousee seisomaan niin nostan meidän viereen. Silloin ainakin minä olen jo itsekin nukkumassa. Joskus saatan kyllä katsoa telkkua vielä hetken ja lapsi nukku meidän sängyssä, mutta meillä on suora näköyhteys sohvalta meidän sänkyyn.
Näin meillä!Meillä on 11kk.tta nukuttu samassa sängyssä-siis koko lapsen elin aika.Ja itsekin olen lapsena ollut perhepetiläinen-sen turvallisuuden tunteen haluan antaa lapselleni ja meillä se toimiikin :) päiväunien ajaksi laitan tyynyjä peittoja ja äänikirjoja sänkyyn-kun lapsi on herännyt,on heti kirja lähellä mikä kiinnostaa ja äiti sekä isä kuulee välittömästi heräilyn :)Tokihan kaikesta huolimatta lasta täytyy vähän väliä käydä kurkistelemassa.. :)
- ruutuässä
Meillä poika on nukkunut pienestä pitäen omassa sängyssä.
Nyt kun meno on yltynyt tosi kovaksi niin ollaan jouduttu nukuttaan vanhempien sänkyyn josta heti nukahdettuaan nostetaan omaan sänkyyn.
Muuten saisi olla sekunnin välein laittamassa poikaa makuulleen uudestaan... - esikoinen nukkui
omaan sänkyyn ja nukkui pienestä lähtien pitkiä yöunia. Kuopuksen otin viereen, enkä siirtänyt yöimetyksen jälkeenkään omaan sänkyynsä. Nyt on ikää 2-vuotta ja ei pysy koko yötä omassa sängyssään, eli yhtään yötä en ole nukkunut 8t putkeen. Kyllä se nukkuminen on aina erilaista, kun lapsi on vieressä,välillä herää toisen varpaat suussa=) Nyt jos vielä tekisin lapsen, niin en ottaisi viereen nukkumaan.
- 4kk
Meillä tyttö nukkui ensimmäiset 2kk keskessä. Sit alkoi liikkuminen ja pyöriminen, ja kuten joku jo kirjoittikin alkoi olla varpaat suussa ja poikittain..Nyt olen nukkutanut vieressä olevaan pinnikseen. Nukkuu tosi hyvin ja saa pyöriskellä rauhassa. Eihän nämä lapset enää 15-vuotiaana vieressä nuku, joten jokainen tekee niinkuin Perheen Parhaaksi näkee. =0)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2895445- 705026
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484136- 513830
- 413458
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo883116Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv692972- 402144
- 442081
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272078