Kani on varmaan sotkuisin eläin minkä tiedän.
Papanoi ympäriinsä,pissii matoille,repii listat ja jopa seinän välistä villat.
Lisäksi ajoittain lähtee tukoittain karvaa.
Häkissä ollessaan pöllyttää heinät,pelletit ja kissanhiekat ympäriinsä.
Ei siis todellakaan mikään helppo hoidokki ja kaneja on vielä kaksi,joten tuplatuho.Tai no,toinen sentään osaa tehdä astiaan tarpeensa:)
Siis harkintaa kanin hankintaan..
kani,täystuho
23
983
Vastaukset
- onn
Kanien omistajana olen samaa mieltä,kokemusta on.Kilttejähän ne on eikä sotke tahallaan mutta,,työtä riittää jos on siisteydestä pitävä.Olen huomannut myös että joko on kani ihminen tai sit on niitä jotka väheksyy ja ei voi ymmärtää kania lemmikkinä vaan pitää kaniakin "ammuttavana rusakkona".
- Kaninomistaja
Meillä on kani ja se on siistein kani mitä on!
Se kakkaa ja pissaa eli tekee jätöksensä vessaan. Lisäksi kissanhiekka pysyy vessassa, koska kani ei pöllytä sitä.
Kani ei pure listoja jos sillä on tekemistä!
Oma kanini ennen välillä puri niitä, mutta ei enää.
Tapeteita joskus on repinyt, mutta ei enää kun ne on vaihdettu.
Eikä kani pöllytä puruja jos häkissä on tarpeaksi korkea "lattia" ja kanilla tekemistä. Heinät pysyy heinäseimessä.
Minun kanini ei pöllytä puruja eikä "heittele" heiniä.
Heinät menee suuhun ja purut pysyy makuu-alustana.
Lisäksi pelletit/ruoat eivät lentele miten sattuu jos on tukeva ruokakuppi.
Kanihan syö "koko ajan" niin kyllä se ruoka suuhun menee, ainakin meillä näin!!
Karvaa lähtee vain karvanlähtö aikoina niin kuin koirilla.
Sitä voi välttää jos harjaa kania joka päivä tai joka toinen päivä. Ihan lyhytkarvaisille kaneille riittää kerran viikossa harjaus.
Se kyllä on totta että pitää harkita kanin ostoa, koska kani on seurallinen eläin ja elää pitkään. Sille pitää antaa seuraa kyllästymättä!! - Jotkut
Sotkeejotkut ei .Meillä 5 kania=tyttöjä 2 = oikeita kaivureita.EI VOI KUVITELLA sisäkaniksi 3 mitä siistimpi,kiltimpiä.Luonteita riittää erilaisia. EI saa yleistää.
- Eetu enkelin Rakastavat van...
kanien sotkevan. Ei kani sotke sen enempää kuin muutkaan eläimet. Jokainen on toki persoonansa ja joillakin on enemmän tapanaan tehdä ns.tuhoja mutta kyllä ne muutki eläimet niitä tekee.. esim. kissat saattaa repiä huonekaluja ja pissata kukkaruukkuihin, kiivetä verhoissa...Koirat saattaa purra tavaroita ja penkoa sänkyä tms..
Eli kyllä kanikin on lemmikki siinä missä muutkin!! Se on myös totta että kani saattaa tuhota paikk0oja jos sillä ei ole virikkeitä tarpeeksi tai ei pääse ulkoilee koko asuntoon säännöllisesti eli päivittäin ainakin 2 h. Miten muuten kanisi sinulle kertoo että hänellä on tylsää tai liian vähänb puruja tms.. paitsi osottamalla mieltään tuhoten jotain jotta saisi huomiosi?
Kyllähän ne monet kanit papanoi lattioille mutta onneksi niiden ppanat on kuivia ja ne on helppo siivota. Ainakin niin sanotaan että kani ppii laatikolleen jos sen pienestä pitäen opettaa, sama kuin kissoilla. Mutta meillä ainakin Eetu eläessään papanoi lattialle ja joskus pissaski(kausiluonteisempaa) ja kyllähän se sinällään oli inhottavaa mutta kuitenkin niin mitätön asia ja Eetu kun oli aina vapaana niin aina se ei jaksanu imeisesti loikkii häkkiin van joku nurkka tuntu mukavammalta. Viuhtia kun ei voi yksin jättää vapaaksi niin se tekeekin kaikki issat häkkiin mutta välillä papanoi lattioille. Ekaksi kun meijän pupuilla oli yhteinen häkki niin sillon Eetu pissasi ulos useammin kun sen jälkeen kun saioman häkin, jotta se saisi just rauhas tehdä tarpeensa ja omaa rauhaan kun toi meijän tyttö on vähän sellanen alistavampi, niinku tytöt yleensäkki pupuis enemmän on. Se reviiri juttu on tytöillä voimakkaampaa ja Eetu oli kastroitu ja kääpiö ja Viuhti taas nuorempi ja sterilisoimaton ja isompi niin niillä oli hyvä olla omat häkit ja sit mvapaana ne aina temmelsi yhdessä.
Sekin on totta mitä joku oli tähän keskusteluu kirjottanut ettei kaikki ymmärrä kania lemmikkinä ja halveksuu niitä. Se on totta olen valitettavasti huomannut sen ja se pistää vihaksi koska kani on mielettömän ihana eläin ja siitä saa ainakin samanlaisen ystävän kun koirasta ja kissastakin, kunhan on sen seurana ja arvostaa sitä ja antaa sille mahdollisuuden näyttää kuinka ainutlaatuisia ja ihania lemmikkejä kanit ovat!!
Tahtoisin että kaikki arvostaisivat ja rakastaisivat pupujaan ja tajuisivat että muissakin on ns. "vikansa" ja kanit ja niinku muutkin eläimet ovat yksilöitä ja siksi erilaisia, se on rikkaus ja nauttikaamme siitä!!
Kannattaa kattoa voisiko itse mahdollisesti tehdä jotain jos kani sotkee paljon ja miettiä oisko ite alusta alkaen pitäny opettaa ne esim. just sille laatikolle tai jotai..ja voihan sitä kaniaan seurata vähän tarkemmin niissä kohissa jossa se on ns."vaara vyöhykkeellä" ja yritä nähdä asiassa jotai positiivista. Ainakin pupusi on terve kun se jaksaa sotkea, mutta välillä rakastava ja lämmin huomiokin saa kanin muihin ajatuksiin kun sotkemiseen, kannattaa kokeilla. - hyviäkin puolia
onhan kanit ihania lemmikkejä...
- terminator2
Se on totta,en kanejani antaisi pois,
mutta ne ei todellakaan ole minkään siisteysintoilijan lemmikkejä.
Luultavasti ne monesti juuri sotkuisuutensa vuoksi monesti lentävätkin pihalle.
- minä vain.. iloinen kanistani
kyllä kaniakin voi opettaa! se kaikki on kanista vaan niin hauskaa, mitä tuossa luettelit.... eikä se/ne ymmärrä mitä niiden pitäisi tehdä, jos niille ei opeta.... että mä oon ainaki opettanu kanit kakka-astialle, ja ei meillä pureskella sähköjohtoja, eikä revitä tapetteja... vähä kuulostaa oudolta... tai siis ku itellä on ihan erilaista meininkiä....
- MYÖS LUONTEISSA..
ON eroja.Jotkut on "lähes opettamatta" sisäsiistejä EIKÄ tee tuhoja,toiset Touhuaa(usein kats tuhoamiseksi)enemmän.nimim. kokemusta on. Tuolla kanilassa meillä on pariskunta,joka kyllä pistää kaikki mullinmallin joka päivä.Siks ne onkin nyt siellä.Olivat sisällä pari vuotta mutta....
Nyt on sisäkaneina ollu yli vuoden toiset.Nämä taas ovat mallikappaleita,ei kaiva,ei pissi sohvalle,eijyrsi huonekaluja pelletit pysyy pissalaatikossa pesuhuoneen nurkassa(mikä ei onnistunut millään edell. kanssa.)
Tietysti aina voi "yrittää opettaa"toisille oppi menee perille,toisille ei.
Samahan pätee lapsiinkin,jos ootte huomanneet.Toiset on kun enkeleitä,ilman että hirveesti tarvit koulia.Joidenkin(yleensä opettajien,lastenhoit,koulun vanhemp neuvost.
jäsenten lapset....... ovat pahimpia(ÄLÄ YLEISTÄ) ei opi KÄYTTÄYTYMÄÄN ikinä.
vaikka mikä olis. - kanitkin ovat,
MYÖS LUONTEISSA.. kirjoitti:
ON eroja.Jotkut on "lähes opettamatta" sisäsiistejä EIKÄ tee tuhoja,toiset Touhuaa(usein kats tuhoamiseksi)enemmän.nimim. kokemusta on. Tuolla kanilassa meillä on pariskunta,joka kyllä pistää kaikki mullinmallin joka päivä.Siks ne onkin nyt siellä.Olivat sisällä pari vuotta mutta....
Nyt on sisäkaneina ollu yli vuoden toiset.Nämä taas ovat mallikappaleita,ei kaiva,ei pissi sohvalle,eijyrsi huonekaluja pelletit pysyy pissalaatikossa pesuhuoneen nurkassa(mikä ei onnistunut millään edell. kanssa.)
Tietysti aina voi "yrittää opettaa"toisille oppi menee perille,toisille ei.
Samahan pätee lapsiinkin,jos ootte huomanneet.Toiset on kun enkeleitä,ilman että hirveesti tarvit koulia.Joidenkin(yleensä opettajien,lastenhoit,koulun vanhemp neuvost.
jäsenten lapset....... ovat pahimpia(ÄLÄ YLEISTÄ) ei opi KÄYTTÄYTYMÄÄN ikinä.
vaikka mikä olis.En voi allekirjoittaa alkuperäistä kirjoittajaa ollenkaan!
Oma kolmevuotias pupuni on täysin sisäsiisti eli tekee tarpeensa vain vessalaatikkoon, ei ole koskaan jyrsinyt mitään, edes johtoja. Ei kaiva, ei merkkaile..ja pupu on täysin vapaana yli sadan neliön kodissamme yötä päivää. Nukkuu päiväunia sohvalla, ei ole koskaan pissannut sinne.
On myös täysin kesy, nauttii sylittelystä ja silittelysti, kulkee perässä..
Pupu on siis poika ja leikattu. Itse pidän pupuja helppoina, siisteinä, hiljaisina lemmikkeina, mutta en pitäikäisinä.
- iinessss
joo meilläkin mu entinen urospupu oli täystuho...(menehtyi vanhuuteen vuosi sitten)nii puri videoista johdot poikki,kaverin pleikka 2 ohjaimenjohdot,pissi sänkyyn ja yleensä aina just tyynyllä papanoita...ja muuten oli mahtava ja ihuna kani,nyt sen tyttöystävä viel meil,sekin jo vanha 5v hermeliini....
- kanistus
Meidän poika on tosi siisti, ei ole koskaan tehnyt pissoja muualle kuin pissalaatikkoon. Listoista ei ole kiinnostunut lainkaan, vaan pureskelee omia risujaan. Enemmän meillä kyllä sotkee paikkoja koirat. Nytkin on kaikki paikat hiekassa.
- Fourthlane
Heippa!
Suosittelen opettamaan kanin sisäsiistiksi, toki kaikki eivät sitä jaloa taitoa koskaan opi, mutta kokeile :) Suojaa listat esim. taikakuutioilla. Karvanlähtö on normaalia kanille, mikä asuu ympärivuorokautisesti sisällä. Liika karvanlähtö voi olla myös merkki vitamiinien puutteesta. Hanki heinäteline, heinät pysyvät kurissa. Kanit tykkäävät kaivaa, joten kissanhiekan (toivottavasti paakkuuntumatonta)leviämisen ennalta ehkäisemiseksi kannattaa hankkia vaikka jokin laatikko, minkä täytät hiekalla. Johan kani tykkää ;)Kani on helppo hoidokki, kunhan sen luontaiset ominaisuudet ottaa huomioon, ja hankkii sille ne asiat, mitä se tarvitsee/luonnossa tekisi. Kaksi kania on helpompi yleensäkin kuin yksi, koska laumaeläimenä toisesta on seuraa toiselleen =)- terminator2
Joo,tosi helppo.
Pieneksi eläimeksi siitä tulee uskomaton määrä papanoita ja entäs virtsa...haisee karsealle,ja sitä tulee paljon.
Ootan kesää,että saan ne ulkoaitaukseen mutta nyt talviaikana kokeilen vinkkejänne.Kiitos
- Nämä täystuhot on
Kani ,ainakin murkkuikäinen vaatii KÄRSIVÄLLISYYTTÄ.Mitä ei kaikilla ole.
Sillonne varsin kokeilee,kaikki temput MITÄ EI SAA tehdä.(Niinkuin muuten koiranpennutkin,ja kissan)n. yli vuoteinen kani on jo aika rauhallinen.
Moni luulee että pupu on sellanen paikallaan pysyvä suloinen pallero.EI sen kanssa on touhuttava niinkuin muidenkin eläinten kanssa!!!!!!!JA samalla tavalla nekin on opetettava " tavoille ".- terminator2
Toinen,leijonanharjastyttö on 5kk. Se on näistä kahdesta se suurempi tuhoaja.
Vanhempi,kääpiöluppa, leikattu uros on 1,5-vuotias.Se ehti jo oppia sisäsiistiksi ennenkuin sai tämän jalosukuisen sottapytyn kaverikseen.
Siinä sitä hienosto- leidiä kerrakseen:)...
No,tuosta luppakorvasta vielä yksi omituinen tapa,se nimittäin kippaa pellettikupin nurin kun se on itse syönyt.Ei auta vaikka rautalangalla köyttäisi kupin kiinni.Silloin se kuopii pelletit pellolle.Kuppi tyhjäksi,tavalla tai toisella,varmaan ettei kaveri saisi. - kani-ihminen.
terminator2 kirjoitti:
Toinen,leijonanharjastyttö on 5kk. Se on näistä kahdesta se suurempi tuhoaja.
Vanhempi,kääpiöluppa, leikattu uros on 1,5-vuotias.Se ehti jo oppia sisäsiistiksi ennenkuin sai tämän jalosukuisen sottapytyn kaverikseen.
Siinä sitä hienosto- leidiä kerrakseen:)...
No,tuosta luppakorvasta vielä yksi omituinen tapa,se nimittäin kippaa pellettikupin nurin kun se on itse syönyt.Ei auta vaikka rautalangalla köyttäisi kupin kiinni.Silloin se kuopii pelletit pellolle.Kuppi tyhjäksi,tavalla tai toisella,varmaan ettei kaveri saisi.Ei olisi kannattanut hankkia kania jos kammoat virtsan hajua ja ei ole esim. aikaa sitä kouluttaa! Hyvä kaninomistaja ei kammoa pissan hajua ( tietty se on iljettävä haju, mutta ei se niin kamalaa ole! )ja kouluttaa kaninsa niin että se oppii että villatuppoja ei revitä seinistä! Kouluta kanisi jotta se oppii tietämään mitä saa tehdä ja mitä ei! Toivotan onnea ja kärsivällisyyttä! :)
- Miinuliniinuli
Oma vikas vaan jos et osaa opettaa kanias tai pitää siitä huolta. Meidän kani on kyllä niin siisti, että! Kun sen on opettanut. Mutta ei kai se sitten onnistu tuonlaiselta ääliöltä kuin sinä!
- kani-ihminen.
Tuo oli vähän asiatonta! "terminator2" ei ole ääliö vaan jos joku on ääliö niin sinä! Ei terminaator2 saa haukkua siksi että ei ole kouluttanut kaniaan! Sama kun minä menisin haukkumaan sinua jos et olisi kouluttanut kania! Älä hauku ketään jos et halua muiden haukkuvan sinua!
- puppe135
Ainakaan Puppe ei kyllä tee noin. joskus kyl puree ovee jos on lukittuna huoneeseen(ovi on pamahtanut kii) tai papanat menee yli wc:een.
onko ne sun kanis pentuja ja se jolta ostit ne niin sanoko se että onko ne sisä siistejä?
mutta yritä pärjäillä niiden ( sun mielestä) täys tuholaistes kans.:)(ei pahalla):):):):):) - vaniljaice
Se riippuu kanista eikä mitkään kanit ole sellaisia jos sulla on kani niin sun pitää huomioida sitä rakastaa antaa tuoretta jotta se ymmärtää että sä todella välität siitä...... Se on sillee......
- tuoreesta ruuasta KO ?
Se onkin kiinni.Pitänee kokeilla,jos se vaikka sais ton ylenm merkkailun/parittelun halun aisoihin. EIHÄN MITKÄÄN KANIT OLE SELLASIA.
HEH HEH - taas joku pikkutyttö
Joka yrittää olla niin viisas.Vähä jokapuolella.
"MÄ TIIÄN TON JUTUN" EIHÄN MITKÄÄN KANIT OLE SELLASIA. Ihan hyvä kun tiiät.JA opit lisää kunhan kasvat vielä vähän.
- Help me
Voiko kani kärsiä eroahdistuksesta? Minulla on 2 vuotias kani neito (kääpiöluppa) Tekee tuhojaan aina kun en ole paikalla ja kun olen on kuin enkeli annan kanille riittävästi huomiota kun olen päivät töissä kani on vapaana ja tekee mm: Tarpeet sänkyyn ja puree johdot mutta kun olen kotona neiti menee laatikolleen ja ei edes nuuhkaise johtoja mikä neuvoksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960