eli laitoin pari päivää sitten monkiin 40.5mm männän.Monki on puoliautomaatti ja välimallinkannella ja mäntä on se lyhempi versio..nyt kun tänään ajoin sillä niin 2 vaihteel keski kieroksilla niin ajaessa pysähty niinku olisi ajannut seinään..no kansi irti ja sylinteri irti.Huh ei ollu leikannu kiinni vaaan mäntä ei liikkunu sen tapin nokassa ylös taikka alas...Nyt harmittaa..joutuu vissiin särkemään sen männän että saa sen "irti"...
Kysymys kuuluu..Miksi se leipas siihen tapiin kiinni?tai ..no kummiskin....jos joku osais vähän neuvoa..ett miks teki nuin..
Monkey
21
4621
Vastaukset
- sherlock
koitatkos sanoa, että kampiakseli ei enää pyöri? ja 'tapilla, jonka päässä mäntä on' tarkotit vissiin kiertokankea? jollei kampiakseli pyöri, luultavasti sulla on asennuksen yhteydessä tippunu kampikammioon jotain (pieni mutteri, männän sokka) ja se on jumittanu kampiakselin. ei siinä oikein muu auta, ku avata lohkot ja katsoa sinne kampikammioon, että mikä siellä jumittaa.
- jesboxs---
juu sain männä irti..oli työläs homma irrottaa ku se oli leiponu männäntappiin kiinni..no mäntä hajosi mutta kun rupesin etsimään vikaa niin huomasin että vanhanmallin männässä oli 4 voitelu reikää kun taas tossa uudemmassa eli lyhemmässä männässä ei ollu niitä voitelu reikiä sinne männäntapille ollenkaan..eli olisiko tossa männässä jokin valmistus virhe vai onko ne semmosia jossa ei ole männäntapille ollenkaa voitelureikiä
- Moottorikoneistaja
jesboxs--- kirjoitti:
juu sain männä irti..oli työläs homma irrottaa ku se oli leiponu männäntappiin kiinni..no mäntä hajosi mutta kun rupesin etsimään vikaa niin huomasin että vanhanmallin männässä oli 4 voitelu reikää kun taas tossa uudemmassa eli lyhemmässä männässä ei ollu niitä voitelu reikiä sinne männäntapille ollenkaan..eli olisiko tossa männässä jokin valmistus virhe vai onko ne semmosia jossa ei ole männäntapille ollenkaa voitelureikiä
Toki mäntään on hyvä ristitapin kohdalle (kummallekkinpuolelle) porata reikä ja tehdä siihen lisäksi pieni viiste.
Mutta OLETKO VARMA, ettei ristitappi ollut hirttänyt kiertokankeen kiinni?? Männän kuuluu meinaan siitä kohtaa liikkua (Vs 2-t neulalaakeriin).
Uskon, että sinulla on; a)öljypumpun suodatin tukossa, b) öljypumpun rattaan kiristimessä tai vastaavassa ongelmia, c) vuotanut öljyä ja näin koneessa on ollut huono roiskimis voitelu. - jesboxs.....
Moottorikoneistaja kirjoitti:
Toki mäntään on hyvä ristitapin kohdalle (kummallekkinpuolelle) porata reikä ja tehdä siihen lisäksi pieni viiste.
Mutta OLETKO VARMA, ettei ristitappi ollut hirttänyt kiertokankeen kiinni?? Männän kuuluu meinaan siitä kohtaa liikkua (Vs 2-t neulalaakeriin).
Uskon, että sinulla on; a)öljypumpun suodatin tukossa, b) öljypumpun rattaan kiristimessä tai vastaavassa ongelmia, c) vuotanut öljyä ja näin koneessa on ollut huono roiskimis voitelu.se leipas koko tapin alalta...no empä usko että se on tukossa...vänhemmalla männällä ja kannel pelas moitteettomasti..mutta nyt saatana alle tunnin ajettu uus mänä siis lyhempi niin jumittu saatana...no päreiksihän se meni....leipas se siihen kiertokankeen kiinni kans...no isä soitti korjaamolle miks moinen juttu..No se korjaamo häiskä rupes väittämään että se männäntappi ei sais pyöriä ollenkaan..prässiilläkö se pitää änkeä sitten..HEh....eiköhän toi kohta kule...vaikka vakio sylkkä ylikoos 40.5mm 18mm keihin ja välimallinkansi kiree nokka vauhtipyörä kevennetty ja paljon muuta....turbonkin vois nakata paikalleen,,,,
- jesboxs:::
Moottorikoneistaja kirjoitti:
Toki mäntään on hyvä ristitapin kohdalle (kummallekkinpuolelle) porata reikä ja tehdä siihen lisäksi pieni viiste.
Mutta OLETKO VARMA, ettei ristitappi ollut hirttänyt kiertokankeen kiinni?? Männän kuuluu meinaan siitä kohtaa liikkua (Vs 2-t neulalaakeriin).
Uskon, että sinulla on; a)öljypumpun suodatin tukossa, b) öljypumpun rattaan kiristimessä tai vastaavassa ongelmia, c) vuotanut öljyä ja näin koneessa on ollut huono roiskimis voitelu.Suodatin on puhdas....eli siin ei ole vika....voisko se johtua siitä ku kannentiiviste vuoti pikkasen eli todella vähän....en ny vois uskoa...alle tunni ajettu mänät..eli kylmänä käyntiin ja sitte 1min töks..heh....voi nuita nelitahti koneita....on kuvia tosta hondasta http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/all/ppuser/22036
On kuvia myös derbin männästä..sai vähän maistaa petilaakerin romuista...sylinteri on ok kunnossa...hyvin pääsee sen 99.5kmh testattu garmin merkkisellä 600€ gepsillä.. - Moottorikoneistaja..
jesboxs..... kirjoitti:
se leipas koko tapin alalta...no empä usko että se on tukossa...vänhemmalla männällä ja kannel pelas moitteettomasti..mutta nyt saatana alle tunnin ajettu uus mänä siis lyhempi niin jumittu saatana...no päreiksihän se meni....leipas se siihen kiertokankeen kiinni kans...no isä soitti korjaamolle miks moinen juttu..No se korjaamo häiskä rupes väittämään että se männäntappi ei sais pyöriä ollenkaan..prässiilläkö se pitää änkeä sitten..HEh....eiköhän toi kohta kule...vaikka vakio sylkkä ylikoos 40.5mm 18mm keihin ja välimallinkansi kiree nokka vauhtipyörä kevennetty ja paljon muuta....turbonkin vois nakata paikalleen,,,,
Alakerta näyttää olevan -86, olenko oikeassa (Lähinnä kampiakseli kiinnostaa)?? Ja tarkoitatko välimallinkannella 87- kantta?? Ja lyhyemmällä männällä tarkoitat ilmeisesti 87- mäntää??
Eli laitoitko -86 kampiakseliin (missä lyhyempi kiertokanki) lyhyemmän männän, jolloin puristussuhde entisestään tippuu?? Ja vaihdoitko tätä kompensoidaksesi 87- kannen jossa on pienempi palotila (Ja aivan liian pienet venttiilit)?? Männän tietty vaihdoit lyhyemmäksi keventääksesi sitä??
Jos on noin kuin pelkään, niin tee seuraavat jutut;
- pidä 86- kampiakseli ja vie se kevennykseen
- Laita 86- pidempi mäntä (Pattipää) ja poraat siitä ristitapin alaosasta lähtien n.3mm reikiä vieriviereen.
- Laita 86- isompiventtiilinen kansi, pakoaukkoa suurennat hiukan enemmän kuin olisi tarve (Lämpeämisen takia) ja imupuolta ei 50cc:ssa tarvii kuin siistiä. Lisäksi lasket kantta n. 1mm (Tarkasta vara katsomalla venttiilien korkeus niiden ollessa yhtäaikaa auki ja sekä männän ulostulo sylinterin pinnasta). Ja tähän kanteen sikakireä nokka, joka on ollut superstreettiä tehokkaampi. Jäykemmiksi venttiilinjousiksi käyvät vanhan xr-75:n venttiilinjouset!
- Teet itse tehoputken, koska gianelli on aivan liian laiska!!
-Sitten suosittelen etsimään cl-70 vauhtipyörän, jossa on keskipakosääteinen sytytysennakon säätö ;) Jos tällaista et löydä, voit jotenkin tilannetta helpottaa kääntämällä vauhtipyörää vastapäivään n50-70´(Nelarin käynti kierros on 720` ei 360´). Eli sytytys ennakkoa niin paljon että saat sen vielä polkemalla käyntiin (Ja näin tunnet takapotkunkin).
Toi 86- satsi helpotta myös siirtymistä 72cc polulle;) ja niin edespäin..
Pääset toki mainitsemallasi satsilla alkuun, mutta vain alkuun;) Itselläni 4-vaihteinen (72cc)vm-90 monkey, joka kulki 2-vaihteela 70kmh ja n. 90km/h vauhdista lähti (4vaihteella) sutimaan ylittäessäni märän suojatien viivan. Toki 4vaihteelta tiputtaessa 3selle nousi keula ilmaan.. Harmittaa vaan, että silloin ei ollut 125cc koneita.. - jesboxs-------
Moottorikoneistaja.. kirjoitti:
Alakerta näyttää olevan -86, olenko oikeassa (Lähinnä kampiakseli kiinnostaa)?? Ja tarkoitatko välimallinkannella 87- kantta?? Ja lyhyemmällä männällä tarkoitat ilmeisesti 87- mäntää??
Eli laitoitko -86 kampiakseliin (missä lyhyempi kiertokanki) lyhyemmän männän, jolloin puristussuhde entisestään tippuu?? Ja vaihdoitko tätä kompensoidaksesi 87- kannen jossa on pienempi palotila (Ja aivan liian pienet venttiilit)?? Männän tietty vaihdoit lyhyemmäksi keventääksesi sitä??
Jos on noin kuin pelkään, niin tee seuraavat jutut;
- pidä 86- kampiakseli ja vie se kevennykseen
- Laita 86- pidempi mäntä (Pattipää) ja poraat siitä ristitapin alaosasta lähtien n.3mm reikiä vieriviereen.
- Laita 86- isompiventtiilinen kansi, pakoaukkoa suurennat hiukan enemmän kuin olisi tarve (Lämpeämisen takia) ja imupuolta ei 50cc:ssa tarvii kuin siistiä. Lisäksi lasket kantta n. 1mm (Tarkasta vara katsomalla venttiilien korkeus niiden ollessa yhtäaikaa auki ja sekä männän ulostulo sylinterin pinnasta). Ja tähän kanteen sikakireä nokka, joka on ollut superstreettiä tehokkaampi. Jäykemmiksi venttiilinjousiksi käyvät vanhan xr-75:n venttiilinjouset!
- Teet itse tehoputken, koska gianelli on aivan liian laiska!!
-Sitten suosittelen etsimään cl-70 vauhtipyörän, jossa on keskipakosääteinen sytytysennakon säätö ;) Jos tällaista et löydä, voit jotenkin tilannetta helpottaa kääntämällä vauhtipyörää vastapäivään n50-70´(Nelarin käynti kierros on 720` ei 360´). Eli sytytys ennakkoa niin paljon että saat sen vielä polkemalla käyntiin (Ja näin tunnet takapotkunkin).
Toi 86- satsi helpotta myös siirtymistä 72cc polulle;) ja niin edespäin..
Pääset toki mainitsemallasi satsilla alkuun, mutta vain alkuun;) Itselläni 4-vaihteinen (72cc)vm-90 monkey, joka kulki 2-vaihteela 70kmh ja n. 90km/h vauhdista lähti (4vaihteella) sutimaan ylittäessäni märän suojatien viivan. Toki 4vaihteelta tiputtaessa 3selle nousi keula ilmaan.. Harmittaa vaan, että silloin ei ollut 125cc koneita..No en ole mikään himo virittäjä...vauhti pyörää on ihan pikkasen sorvattu joku 0.5mm yhteensä otettu---ei ollu tarkotuskaan enempää ottaa...
Eli vanhempi tekniikka on 3 vaihteinen puoliautomaatti...tekniikka ainoa on vaan se että on 86-eteen päin oleva kansi ja se lyhempi mäntä tai oli kunnes leipas kiin se mäntä kiertokankeen..Lähinnä minua ihmetyttää se kun miksi se teki nuin..männässä ei ollut voitelu reikiä kun taas 86 taakse päin niin siinä pitemmässä männässä oli voitelureijät männän tapille.....
Kiitos kumminkin kun olet vaivautunut kirjoittamaan noin paljon..
Honda: 40.5mm koos oleva sylinteri 18mm keihin 95 suuttimella 14-35 välit parannettu keula.välimallin kansi että lyhempi mäntä tosin nyt ei ole mäntää...laitan kuntoo vasta kun olen saanut selville että miksi se ei kestäny...öljy kiertää että voitelee mäntäää....Nyt vaan se ero että vanha tekniikka ja välimallinkansi ja uudenmallinen mäntä...Mutta jos vaivaudut miettimään ja lukemaan niin niin....no siin se... - jesboxs1--
jesboxs------- kirjoitti:
No en ole mikään himo virittäjä...vauhti pyörää on ihan pikkasen sorvattu joku 0.5mm yhteensä otettu---ei ollu tarkotuskaan enempää ottaa...
Eli vanhempi tekniikka on 3 vaihteinen puoliautomaatti...tekniikka ainoa on vaan se että on 86-eteen päin oleva kansi ja se lyhempi mäntä tai oli kunnes leipas kiin se mäntä kiertokankeen..Lähinnä minua ihmetyttää se kun miksi se teki nuin..männässä ei ollut voitelu reikiä kun taas 86 taakse päin niin siinä pitemmässä männässä oli voitelureijät männän tapille.....
Kiitos kumminkin kun olet vaivautunut kirjoittamaan noin paljon..
Honda: 40.5mm koos oleva sylinteri 18mm keihin 95 suuttimella 14-35 välit parannettu keula.välimallin kansi että lyhempi mäntä tosin nyt ei ole mäntää...laitan kuntoo vasta kun olen saanut selville että miksi se ei kestäny...öljy kiertää että voitelee mäntäää....Nyt vaan se ero että vanha tekniikka ja välimallinkansi ja uudenmallinen mäntä...Mutta jos vaivaudut miettimään ja lukemaan niin niin....no siin se...No en ole mikään himo virittäjä...vauhti pyörää on ihan pikkasen sorvattu joku 0.5mm yhteensä otettu---ei ollu tarkotuskaan enempää ottaa... Tosta
lukemasta en ole varma...sorvuutin koululla...sanoin vaan että pikkasen vaan....halval pääs 2.5€ - moottorikoneistaja
jesboxs------- kirjoitti:
No en ole mikään himo virittäjä...vauhti pyörää on ihan pikkasen sorvattu joku 0.5mm yhteensä otettu---ei ollu tarkotuskaan enempää ottaa...
Eli vanhempi tekniikka on 3 vaihteinen puoliautomaatti...tekniikka ainoa on vaan se että on 86-eteen päin oleva kansi ja se lyhempi mäntä tai oli kunnes leipas kiin se mäntä kiertokankeen..Lähinnä minua ihmetyttää se kun miksi se teki nuin..männässä ei ollut voitelu reikiä kun taas 86 taakse päin niin siinä pitemmässä männässä oli voitelureijät männän tapille.....
Kiitos kumminkin kun olet vaivautunut kirjoittamaan noin paljon..
Honda: 40.5mm koos oleva sylinteri 18mm keihin 95 suuttimella 14-35 välit parannettu keula.välimallin kansi että lyhempi mäntä tosin nyt ei ole mäntää...laitan kuntoo vasta kun olen saanut selville että miksi se ei kestäny...öljy kiertää että voitelee mäntäää....Nyt vaan se ero että vanha tekniikka ja välimallinkansi ja uudenmallinen mäntä...Mutta jos vaivaudut miettimään ja lukemaan niin niin....no siin se...Jos ja kun sinulla on puoliautomaatti kytkin, oletko tarkastanut kytkimen ja kytkinlevyjen kunnon, sieltä on voinut irrota sellainen metallipaskamöhnä klöntti ja se voi olla myöskin syynä ongelmaasi.
Kytkin tulisi aina tietyin väliajoin (Vähint 1kerran vuodessa) ottaa irti ja puhdistaa ne möhnät sieltä irti. Kytkimessä on "keskipakois suodatus".
Mutta edelleen, laita se kokoonpano -86 männällä, joka on mielikuvani mukaan halvempikin ja kevennä sitä mäntää!! Edestakainen massa jarruttaa enemmän kuin pyörivä massa ;)
Itselläni joskus aikoinaan meni mäntä kerran 2vkon välein.. ja joskus kävi kuten sinullakin, mutta itselläni oli syynä nokan läpimenevän pultin sahautuminen irti ja sillä seurauksella, että öljyt meni mäkeen. Havahduin tapahtumaan, vasta siinä vaiheessa kun moottorissa olevat öljyn lirut heittivät hillittömän savu/usva pilven moottorista. - --jesboxs
moottorikoneistaja kirjoitti:
Jos ja kun sinulla on puoliautomaatti kytkin, oletko tarkastanut kytkimen ja kytkinlevyjen kunnon, sieltä on voinut irrota sellainen metallipaskamöhnä klöntti ja se voi olla myöskin syynä ongelmaasi.
Kytkin tulisi aina tietyin väliajoin (Vähint 1kerran vuodessa) ottaa irti ja puhdistaa ne möhnät sieltä irti. Kytkimessä on "keskipakois suodatus".
Mutta edelleen, laita se kokoonpano -86 männällä, joka on mielikuvani mukaan halvempikin ja kevennä sitä mäntää!! Edestakainen massa jarruttaa enemmän kuin pyörivä massa ;)
Itselläni joskus aikoinaan meni mäntä kerran 2vkon välein.. ja joskus kävi kuten sinullakin, mutta itselläni oli syynä nokan läpimenevän pultin sahautuminen irti ja sillä seurauksella, että öljyt meni mäkeen. Havahduin tapahtumaan, vasta siinä vaiheessa kun moottorissa olevat öljyn lirut heittivät hillittömän savu/usva pilven moottorista.Juu on se kytkin aukastu..Hmmm viimetalvena tosin ei sillon ajettu ku muutaman kerran ku katkesi männänrengas...Laittasin sen -86 kokoonpanoon jos olisi vanhanmallinkansi...kaveril ois mut aika arvokas kun se on timmin...100€..No jos nyt viel kerran kokeilis sitä uudempaa mäntää porais vaik ihan pikkuset reijät männäntapille..mutta tuskinpa se kestäisi sen jälkeen..ku sais vaan sen kuntoo että joten kuten pelaisi...
- Moottorikoneistaja...
--jesboxs kirjoitti:
Juu on se kytkin aukastu..Hmmm viimetalvena tosin ei sillon ajettu ku muutaman kerran ku katkesi männänrengas...Laittasin sen -86 kokoonpanoon jos olisi vanhanmallinkansi...kaveril ois mut aika arvokas kun se on timmin...100€..No jos nyt viel kerran kokeilis sitä uudempaa mäntää porais vaik ihan pikkuset reijät männäntapille..mutta tuskinpa se kestäisi sen jälkeen..ku sais vaan sen kuntoo että joten kuten pelaisi...
Siis oliko levinnyt mäntä uudenmallinen (87-) vai vanhan mallin(-86)?
Ja kantena sinulla on uudenmallin pieniventtiilinen ja pienempipalotilainen??
Männänrenkaan katkeamisen syynä on 96% varmuudella ollut se että pidempi (-86)mäntä on ottanut (87-)kanteen kiinni. Kokemusta on ;)
-86vm kansia saat huomattavan paljon edullisemminkin uskoisin 10-40€. Riippuen onko nokkaa/kireetänokkaa vai ei. Kts keltainen pörssi tai huuto netti. - jesboooxs
Moottorikoneistaja... kirjoitti:
Siis oliko levinnyt mäntä uudenmallinen (87-) vai vanhan mallin(-86)?
Ja kantena sinulla on uudenmallin pieniventtiilinen ja pienempipalotilainen??
Männänrenkaan katkeamisen syynä on 96% varmuudella ollut se että pidempi (-86)mäntä on ottanut (87-)kanteen kiinni. Kokemusta on ;)
-86vm kansia saat huomattavan paljon edullisemminkin uskoisin 10-40€. Riippuen onko nokkaa/kireetänokkaa vai ei. Kts keltainen pörssi tai huuto netti.Siis minulla leipo 87- eteenpäin niin leipo mäntä kiertokankeen kiinni...ja minulla on pienempiventtiilinen kansi jossa on pienempi palotila..
Sillon ku minulla oli isompi kansi eli palotilaltaan että myös ventiileineen niin minulla oli -86 mäntä paikallaan....
Jos yrtittää pienempikansi ja -86 mäntä niin ei sovi...ei ole ollut koskaan tuollain,,,,
No ei enään tekisi tilata tohon monkeyhyn osia...on se kumma kun se ei voi pelata 87- kansi että mäntä....Nyt pistää jo mietittymään..kuhan sais sen liikeelle ja että se kestäisi..muuta en vaadi...HEh=) - Moottorikoneistaja
jesboooxs kirjoitti:
Siis minulla leipo 87- eteenpäin niin leipo mäntä kiertokankeen kiinni...ja minulla on pienempiventtiilinen kansi jossa on pienempi palotila..
Sillon ku minulla oli isompi kansi eli palotilaltaan että myös ventiileineen niin minulla oli -86 mäntä paikallaan....
Jos yrtittää pienempikansi ja -86 mäntä niin ei sovi...ei ole ollut koskaan tuollain,,,,
No ei enään tekisi tilata tohon monkeyhyn osia...on se kumma kun se ei voi pelata 87- kansi että mäntä....Nyt pistää jo mietittymään..kuhan sais sen liikeelle ja että se kestäisi..muuta en vaadi...HEh=)-86 kiertokanki on muutaman millin lyhyempi, kuin 87- kiertokanki. Seuraavassa on laskuesimerkki jos kiertokanki on 10mm lyhyempi
Puristussuhde on kuutiotilavuus : palotilalla. "Ulkomuistista"/päättelyllä lasken puristussuhteesi.. 87- puristussuhde vakiona 10(?), kuutiotilavuus 49cc
49cm3:x=10 x=4,9cm3
vakio männällä 39mm ja n.10mm lyhyemmällä kiertokangella palotila kasvaa n.11,9cm3
4,9 11,9=16,8cm3
49cm3:16,8=2,9 puristussuhde!!!
Yksi epätoivoinen tapa olis tietysti sorvata -86 männän päätä ja sovittaa se 87- kanteen. Tämän teko tietysti vaatii vanhan männän kokeiluversioksi, sekä muutenkin kokeilua ja sovittelua.
En tiedä, mistä olet tilannut osasi, mutta googleta Storm motor center. Siellä oli n. 10v sitten edullisimmat männät.
-??Mihin olet vanhan -86 kantesi hävittänyt??- - jesboox...s
Moottorikoneistaja kirjoitti:
-86 kiertokanki on muutaman millin lyhyempi, kuin 87- kiertokanki. Seuraavassa on laskuesimerkki jos kiertokanki on 10mm lyhyempi
Puristussuhde on kuutiotilavuus : palotilalla. "Ulkomuistista"/päättelyllä lasken puristussuhteesi.. 87- puristussuhde vakiona 10(?), kuutiotilavuus 49cc
49cm3:x=10 x=4,9cm3
vakio männällä 39mm ja n.10mm lyhyemmällä kiertokangella palotila kasvaa n.11,9cm3
4,9 11,9=16,8cm3
49cm3:16,8=2,9 puristussuhde!!!
Yksi epätoivoinen tapa olis tietysti sorvata -86 männän päätä ja sovittaa se 87- kanteen. Tämän teko tietysti vaatii vanhan männän kokeiluversioksi, sekä muutenkin kokeilua ja sovittelua.
En tiedä, mistä olet tilannut osasi, mutta googleta Storm motor center. Siellä oli n. 10v sitten edullisimmat männät.
-??Mihin olet vanhan -86 kantesi hävittänyt??-Juu no siin vois kokeil tost vanhoist männist kokeilla..ton viimeksi tilasin spare wheel oy viimeksi männä ja se oli sitä 87 etteen päin...
Hmm se vanha kansi oli todella väljä..löysin sitten kerran rompepäiviltä oulaisista ton 87 etteenpäin olevan kannen..ja siit sitten ajatus lähtikin...87-kannella saimme sillon ku se pelas niin pelaamaan tyhjäkäynnin...
Tosin toi vanha kansi on myyty,,,että silleen..
Tässä olisi kuvia http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/all/ppuser/22036
Tosin toi ei ole vakio sylinteri vaan ylikoossa oleva vakio sylkkä..40.5mm on männänkoko...
Luulempa vaan että -86 männän lyhentäminen taitaa olla mahoton homma..pitää ottaa niin paljon että silloin se vaan toimis jos toimis niin 2 männänrenkaal...Mutta pitää katsella täs huomen tarkemmin..Kiitos kun olet jaksanut kertoa paljon.Todella sinä tiedät noista monkeyistä... - Moottorikoneistaja
jesboox...s kirjoitti:
Juu no siin vois kokeil tost vanhoist männist kokeilla..ton viimeksi tilasin spare wheel oy viimeksi männä ja se oli sitä 87 etteen päin...
Hmm se vanha kansi oli todella väljä..löysin sitten kerran rompepäiviltä oulaisista ton 87 etteenpäin olevan kannen..ja siit sitten ajatus lähtikin...87-kannella saimme sillon ku se pelas niin pelaamaan tyhjäkäynnin...
Tosin toi vanha kansi on myyty,,,että silleen..
Tässä olisi kuvia http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/all/ppuser/22036
Tosin toi ei ole vakio sylinteri vaan ylikoossa oleva vakio sylkkä..40.5mm on männänkoko...
Luulempa vaan että -86 männän lyhentäminen taitaa olla mahoton homma..pitää ottaa niin paljon että silloin se vaan toimis jos toimis niin 2 männänrenkaal...Mutta pitää katsella täs huomen tarkemmin..Kiitos kun olet jaksanut kertoa paljon.Todella sinä tiedät noista monkeyistä...Ehdottomasti kaikilla renkailla!! Nakutus ilmiö autossa ja mopossa hieman eri juttu, koska mopon pytyt "porataan" aina hiukan väljemmiksi ja puristuksissa tapahtuu näin aina enemmän ohivuotoa. Eli laita huoletta paukkua(=Puristussuhde) vaan korkeaksi!!!!
Mäntää voit sorvata ei kova homma ja pyttyä voi nostaa tarvittaessa alapääntiivisteillä (EI tupla kannentiivisteillä). Tiiviste paperia saa edullisesti. Männän sovituksen katsot seuraavasti. Otat kannen irti ja käännät nokan siihen asentoon, kun imu ja pakoventtiili on yhtä aikaa auki ja tuolloin sovitat mäntää palotilaan. Huom mäntä ei saa ottaa tuolloin venttiileihin kiinni!!! Lopun hionosäädön teet sitten niillä alapään tiivisteillä.
Ja huomioi nokkaketjun kiristys, joka ei muistaakseni -86 ollut automaattinen!!!! Nokkaketjun löysyys vie nokan ajoituksenkin pieleen ja tehot laskee!!!!!!!! Kiristys ruuvi on muistaakseni magneeton kopan alapuolella;) - jesboxsaaa
Moottorikoneistaja kirjoitti:
Ehdottomasti kaikilla renkailla!! Nakutus ilmiö autossa ja mopossa hieman eri juttu, koska mopon pytyt "porataan" aina hiukan väljemmiksi ja puristuksissa tapahtuu näin aina enemmän ohivuotoa. Eli laita huoletta paukkua(=Puristussuhde) vaan korkeaksi!!!!
Mäntää voit sorvata ei kova homma ja pyttyä voi nostaa tarvittaessa alapääntiivisteillä (EI tupla kannentiivisteillä). Tiiviste paperia saa edullisesti. Männän sovituksen katsot seuraavasti. Otat kannen irti ja käännät nokan siihen asentoon, kun imu ja pakoventtiili on yhtä aikaa auki ja tuolloin sovitat mäntää palotilaan. Huom mäntä ei saa ottaa tuolloin venttiileihin kiinni!!! Lopun hionosäädön teet sitten niillä alapään tiivisteillä.
Ja huomioi nokkaketjun kiristys, joka ei muistaakseni -86 ollut automaattinen!!!! Nokkaketjun löysyys vie nokan ajoituksenkin pieleen ja tehot laskee!!!!!!!! Kiristys ruuvi on muistaakseni magneeton kopan alapuolella;)Joo pitää laskea sitä mäntää ja laittaa alapääntiivisteitä...no tehot on mitä on mutta kuhan sais pelaamaan..Pää asia..HEh...Kiitoksia Hyvistä neuvoista....Pitää kirjoitella sitten ku saa jos saan kuntoon...Kiitos
- dgsdgsghrreh
ettei koko paska jässähtäny just yläkuolokohtaan? oon ainaki kuullu ku joskus 60-luvulla kampiakselilla toimimvat prässit jumittu välillä ja piti koko paska purkaa.....
- ---jesboxs---
Ku kirtokanki ja sen pääs mäntä kiinni niin se mäntä jumittuu kun asentaa sitä sylinteriin ku se mäntä ei liiku ylös taikka alas...vissiin leiponu siihen tapin nokkaan kiinni,,,,,tiukassa on ku on kokeiltu vaikka mitä mutta ei ole liikahtanutkaan....-.
- vdafvf
---jesboxs--- kirjoitti:
Ku kirtokanki ja sen pääs mäntä kiinni niin se mäntä jumittuu kun asentaa sitä sylinteriin ku se mäntä ei liiku ylös taikka alas...vissiin leiponu siihen tapin nokkaan kiinni,,,,,tiukassa on ku on kokeiltu vaikka mitä mutta ei ole liikahtanutkaan....-.
Paska homma!! Koko kiertokanki irti vaan samantien. Tuleepahan vaihettuu osia samalla :D
- dafbafdbv
vdafvf kirjoitti:
Paska homma!! Koko kiertokanki irti vaan samantien. Tuleepahan vaihettuu osia samalla :D
Ja kampiakseli samal siis :D
- jesboxs-----
dafbafdbv kirjoitti:
Ja kampiakseli samal siis :D
No selittäkää miks to mäntä sitten jumittu kiertokangen nokkaan yhteen asentoon..Eli miksi se ei ole voidellu sitä...Öljy kiertää.no oli miten oli...se siitä ilosta sitten...pitää peitellä mopo ja laittaa nurkkaan se niin ei ole enään sitten harmia----männän sain irti mutten ehjänä....viikon päästä laitan sen pressujen alle..sitä ennen kokeilen 18mm keihintä ja kevennettyä vauhtipyörää ja sen jälkeen saa luvan olla nurkassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211688
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161372- 61980
Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329972- 65826
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen75798- 1760
- 46731
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta60653