gerbiilin silmätulehdus

pulassa

eli toisella gerbullani (rew) tai huomasin ihan äsken että toinen silmä on punainen..no punaiset silmäthän sillä jo luonnostaan on mutta kyllähän sen nyt huomaa eli silmän alta siis ihan silmän vierestä oli punainen..mulla on ollut noi gerbut n.vuoden ja kerran aikaisemmin (aika vasta kun tuli mielle) on ollut "punainen silmä"..en tiedä oliko se silloin tulehdus kun se lähti jo päivässä pois ja silmä oli normaali mutta nyt se on siis taas punainen ja siis ihan äsken huomasin..eli olen ehkä hieman tyhmä mutta voisitteko asiantuntijat tai kokoneemmat kertoa että mistä silmätulehdus yleensä tulee ja miten on hodon laita?silloin kun se oli viimeksi niin se johtua varmaankin pölyävistä puruista mutta vaihdoin ne sitten toiseen ja sen jälkeen kaikki oli ok.joten onkohan se vaan kaivellut vähä liian riehakkaasti terrassa ja pölyä on mennyt silmään tms..??mitä luulette?vastauksia kaipailen..jos se menisi vaikka huomenna ohi (toivottavasti) jos on samanlainen tapaus kui viimeksi..i hope so..

7

4481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janey

Itselläni ei ole kokemusta silmätulehduksesta, mutta todennäköisesti silloin olisi aihetta käydä eläinlääkärillä. Tuskin silmätulehdus lähtee pois parissa päivässä...
      Gerbiileillä saattaa olla silloin tällöin silmässä punaista, vereltä näyttävää eritettä, jota gerbiilit sukivat turkkiinsa pitääkseen sen kunnossa. Tätä saattaa näkyä siis silmässäkin, turkissa se yleensä näkyy punaisena kohtana. Tämä on kuitenkin ihan vaaratonta ja normaalia gerbiileille.

• Anne Jonasson

Tuo kuulostaa lähinnä Harderin rauhasen liikaeritykseltä, jolloin gerban turkissa on sellaista punaista (hieman veren näköistä) eritettä, joka leviää ympäriinsä, kun gerbiili pesee itseään. Tuota punaista voi ilmestyä monista syistä, esimerkiksi kun gerba on stressaantunut, vilustunut tai mahdollisesti myös liian kuumassa/kosteassa tilassa. Vaaleilla väreillä kuten juuri rew, se erite näkyy paremmin kuin tummilla. Jos kyse on tästä, niin ei tarvitse olla huolissaan, mutta kannattaa miettiä olisiko gerbiilin elinolosuhteissa jotain parannettavaa (esim. onko huoneilman kosteus sopiva).

Enpä nyt näkemättä voi sanoa, että onko kyse tuosta, mutta kuvauksesi perusteella mulle tuli tuo vaihtoehto ekana mieleen.

Anne Jonasson
      www.gerbil.net

• pulassa

silloin kun kirjoitin tekstini illalla niin aamulla kun menin hoitamaan gerbiilejä sen silmä oli jo normaali..asia oli varmaan niinkuin olin ajatellutkin eli sellainen niin kuin silloin kauan aikaa sitten..kiitos teille kuitenkin vastauksista..:)

• 3 p

Mun gerbiili on kolme vuotta ja sillä saattaa olla silmätulehdus. sen silmissä on jokapäivä jotain tahnan tapaista mönjää ja välillä se ei saa edes silmää auki mitä sille kannattaisi tehdä. en löydä netistä hoito ohjeite. kannattaisisko se viedä eläinlääkäeiin?

• Sedä

Kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä, se ei maksa mitään :) Keitetyllä vedellä puhdistaminen kotikonstina.

• Eläin rakas

Munkin toisella gerbiililläni on ollu päivän ajan sellasta punasta silmän ympärillä.
      Voiskohan se liittyä siihen mitä te kerroitte sillä on kerran aikasemminkin ollu
      sillei mut se lähti kyl jo päivässä pois et ei se varmaan silmätulehdus oo vai?

• hyppymyyrä

Omilla gerbuillani ei ole ollut mitään vaivoja vaikka jo 1,5 vuotiaita ovatkin ja eläinkaupasta ostetut ; ) Mutta jos silmä alkaa turvota tai vuotaa päivittäin ehdotan eläinlääkärille menoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe