Haluaisin kuulla minkä kokoisia palkkiota teillä on oikein taloyhtiössänne. Meillä on minusta aivan liian suuret. Asuntoja on 100 ja kokouspalkkio on puhennjohtaja 150 €/kokous ja jäsen 100€/kokous. Minusta sopiva palkkio olisi noin asuntojen määrä jaettuna kahdella ja puheenjohtajalle tähän päälle 20 %. Lisäksi kokouksia saisi olla vuodessa korkeintaan 6 ellei ole isoja remontteja.
Laittakaa vastaus otsikkoon muodossa 100as/pj150/j100 eli 100 asuntoa, puheenjohtaja 150€ ja jäsen 100€.
Hallituksen kokouspalkkiot
13
1786
Vastaukset
- ilmajarrumies
vuodessa puheenjohtajalle, muille ei mitään. Ei hallitukseen ole pakko tupata. Pysykööt pois, ellei palkkio miellytä!
Ei kannmata maksaa itselleen palkkiota ja maksaa taas siitä veroa.
Turpakäräjiä pitäkööt vaikka päivittän, niistä emme maksa.
Ainoastaan 94 kämppää aiemmin, nyt hieman vähemmin.
vanhempi kokkousmies- Vaahterapuiston Irina
Miten selitetään jarrumiehen pilukulut Tallinnan koulutusmatkalla? 800 euroo on halpa hinta kunnon pilusta.
Lisäksi ilmajarrujen ilmaus navanalusropusta sekä huuhtelu Saunalahdella.
- jarkko
Kokouspalkkiot ovat monelle osakkaalle kova pala niissä yhtiöissä joissa näitä maksetaan. Kuitenkaan ei itse ole valmis esittämään omaa näkemystä yhtiökokouksessa saatikka asettumaan ehdolle.
Yhtiöitä pystytään myös hallinnoimaan monella eri tavalla. Itse edustan n. 40 asunnon yhtiötä jossa ei varsinaisia palkkioita makseta ollenkaan, mutta kulukorvauksia jonkin verran.
Kokousten määrää on mahdotonta rajoittaa nimenomaan eri työskentelytapojen ja myös eri tilanteiden takia. Jos yhtiö sijaitsee kasvualueella tai alueella jolla tehdään paljon kaava ym. muutoksia ja yhtiö haluaa osaltaan vaikuttaa ympäristöönsä kokousmäärä voi kasvaa isoksikin.
Myös riitaisa tai yhtiö jossa on paljon häiriöitä voi vaatia kokouksia tiuhaan tahtiin ja sellaisen yhtiön hallitukseen voi olla vaikea saada jäseniä.
Meillä hallitustyöskentely toimii niin, että pj pitkälti yhteistyössä isännöitsijän kanssa hoitaa yhtiön hallinnan ja hallitus toimii pitkälti s-postin välityksellä. Meille sopiva konsepti. Varsinaisia kokouksia yhtiökokousten välillä riittää meillä 2 kpl.- ilmajarrumies Viipurista 1931
on kiva lukea vaikka kahteen kertaan, selkeätä puhetta.
On yhtiöitä, joiden hallituksen puheenjohtaja nuolee muutamien ämmien perseitä alakerran tuulikaapissa kuvaannollisesti sanoakseni, saadakseen kukkoilla talossa.
Vähät siitä, mitä sanoo laki.
Isännöitsijäntoimisto ei puutu, koska haluaa eurot ulos talosta.
Viimeisin keikka oli määräys lumitraktorille: Lumet autopaikoille, etteivät omat autot voi pysäköidä omaan pihaan, koska yhtä kyrpää vituttaa autojen seisoskelu pihassa. Autojen paikka on kadulla, kuten sanoo tämä saatanan läski.
Kirjoittajalla ovat kuitenkin hallussaan autotallin ja autokatoksen osakekirjat.
No hpj, ehkä hieman kaljan nojalla laskettelen, ei aina ole vika huoltomiehissä tahi isännöitsijässä, meillä riittänee kusipäisyyttä edelleenkin rivinaisissa ja -miehissä talon hallituksesta käsin!
- että sillee
123
- siirry itsekin saamapuolelle
Ilmoita seuraavassa yhtiökokouksessa olevasi halukas hallituksen jäseneksi. Tiesit kai myös sen, että pahimmillaan voi itse joutua henkilökohtaiseen vastuuseen hallituksen tekemisistä. Mieleen tulee ainakin tapaus, missä katolta putosi jäätä jalankulkijan päähän ja koko paska kaadettiin lopulta hallituksen jäsenten niskaan, koska heidan vastuullaan oli tehdä huoltosopimukset (joihin pitäisi kuulua lumien pudotus vaikka keskellä yötä?), joilla tällainen olisi sitten pitänyt estämän...
Jostain kumman syystä hallitukseen ei yleensä ole suuremmin tunkua, "huikeista" kokouspalkkioista huolimatta.- Omatunto ja itsetunto
Usen hallituksne jäsenet myös omistavat osakkeita, niin tuntuu luontevalta että asioita hoidetaan omantunnon mukaan. alitettavasti tilaisuus tekee varkaan, mutta on tietenkin kannettava vastuunsa jos on päässyt lipsumisia sattumaan.
- Nipsutiiniliini
Ehdotapas seuraavassa yhtiökokouksessa palkkioiden poistoa. Ja tarjoudu itse hallitukseen. Yhtiökokous joko hyväksyy ehdotuksesi tai sitten ei. Samoin valintasi kanssa joko sinut valitaan tai sitten ei.
Itse olen ollut kolmessa yhtiössä hallituksessa, Muissa maksettiin noin 20 euroa per kokous jäsenille ja 50 euroa puheenjohtajalle. Nykyisessä ei makseta kenellekkään mitään.
Eiköhän hallituksen jäsenet itse osaa päätellä kokousten lukumäärän. Siitähän he palkkionsa saavat.
Omasta mielestäni sellainen 20-50 euroa jäsenille ja 100 puheenjohtajalle on ihan normaalitaksa. Asiahan riippuu paljon yhtiön koosta, remonteista, naapurisuhteista jne.
Jos tiedän yhtiön riitaisaksi ja riski joutua oikeuteen on suuri vaatisin itsekin 100-200 euroa per kokous ja kokouksia olisi runsaasti. Pitäähän sitä kerätä lakimiehen palkkiota etukäten :-)
Eipä noihin hallituksiin ole yleensä suurta tunkua muutenkaan ja osaavan sekä pätevän hallituksen kulut ovat minimaalliset yhtiön muihin kuluihin verrattuna. Minä olen valmis maksamaan suurimman omaisuuseräni hallinnasta ja hoidosta kohtuullista palkkiota halukkaille hallituksen jäsenille.- Ei enää hallituksiin
Kokemuksesta tiedän että hallituksissa on niitä jotka huolehtivat asioista ja niitä jotka ovat ihan vain ekonsa kohentamiseksi, olisiko ihan status asia.
- Larsson ja poika
asetella noin.
Jos kysyt paljonko hallinnon menot ovat prosentteina as.oy:n menoista, niin tuohon on mahdollista vastata.- Osakas
Hallituksen kokouspalkkiot ovat 2% kokonaismenoista. Minusta sopiva voisi olla siinä 1% luokkaa.
- menoerä :-)
Meillä on kolmekymmentä asuntoa ja nyt kokouspalkkiot ovat hpj 50e ja jäsenet 25e. Isännöitsijä veloittaa vajaa 100e/kokous.
Aiemmin hallitukselle ei maksettu palkkioita, koska isännöitsijän oletettiin hoitavan käytännössä kaikki myös hallituksen vastuulle kuuluvat asiat, kilpailutukset yms. Hallitus toimi aiemmin lähinnä isännöitsijän kumileimasimena!
Nyt kun nykyinen hallitus osaa myös itse valmistella asiat mahdollisimmat pitkälle, on päästy tilanteeseen, jossa hallitukselle on jo maksettu jonkinmoinen korvaus ja taloyhtiön kokouspalkkiokustannukset ovat silti pysyneet kohtuullisina, eli lähes entisellään.
Hallituksen tehtävä on valvoa että taloyhtiön asiat hoidetaan asianmukaisesti ja tarvittaessa hallituksen on puututtava asioihin siten että ne ovat säilyvät todellisuudessa taloyhtiön edustajien päätännässä ja hallinnassa.
Jos hallituksille ei makseta edes palkkioita niin kenen etuja hallitus silloin edistää: taloyhtiön vai isännöitsijän, remppafirmojen jne.
Veikkaan että ei ainakaan taloyhtiön etuja!
Suosittelen että jokaisessa taloyhtiössä asia otetaan yhtiökokousten esityslistalle ja käsitellään se, joka kerta normaalina esityslistan asiana.- jarkko
Oletko perehtinyt yhtiönne isännöitsijäsopimukseen. Olen aikojen kuluessa lukenut niitä useita ja kyllä pääsääntöisesti kilpailuttaminen kuuluu palkkion sisältämiin tehtäviin.
Tietysti asioita voi sopia miten vaan ja isännöitsijän tehtäviä rajoittaa mutta onko siinä järkeä.
Tietysti ylityöllistetty isännöitsijä mielellään antaa hallituksen hoitaa mahdollisimman paljon tehtävistään, saahan hän saman palkkion teki työt itse tai hallitus.
Hallituksen tehtävä on kertoa mitä töitä halutaan kilpailtua. Isännöitsijä joutuu jokapäiväisessä työssään kosketukseen kilpailutettujen kanssa ja hän tietää myös (toivottavasti) keneltä kannattaa pyytää tarjous mihinkin.
Hallituksen on taas aika puuttua asiaan kun tekijä valitaan, usein isännöitsijän asiantuntemuksen perusteella.
Tänä päivänä tekijää on uusein vaikea löytää ja yritys joka ei saa aikaan muuta kuin sutta ja sekundaa on usein täystyöllistetty. Osaava isännöitsijä tuntee alueensa urakoitsijat ja osaa välttää tällaisten mukaanottamista kilpailutuksiin.
En tiedä mitä tarkoitat tuolla kumileimaisimena toimimisella, tosiasiassa isännöitsijä on se henkilö jonka toimenkuvaan kuuluu yhtiön jokapäiväinen hoitaminen ja jolle maksetaan siitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3474401Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1422478Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822096- 1441626
- 261167
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!431150- 321106
- 791041
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein140999Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!338978