Noniin... Olen hankkimassa rottia (luultavasti ens vuonna) ja tässä oisi pari kysymystä mikä kiinnostaa...
1. Pitääkö/voiko rotalle laittaa chinchillan kylpyhiekkaa häkkiin?
2. Onko rotille omia kynsisaksia vai käykö ihan ihmisten kynsileikkurit.
3. Tää saattaa nyt olla hiukan tyhmä kysymys mutta: Pitääkö maksaa jotain jos rotta on rekisteröity.
4. Haluaisin aloittaa sitten niiden kanssa näyttely harrastuksen. Pitääkö näytelyissä rottien olla rekisteröityjä ja muukin tietonäyttelyistä ei olisi pahitteeksi. :)
5. Voiko rotta agilityä harjoitella kotona? Jos voi niin miten?
6. Käykö rotalle linnun häkki?
7. Kannattaako ostaa eläinkaupasta vai kasvattajalta?
8. Tytöt vai pojat?
Kiitos vastauksista etu käteen... Ja minulle voi myös lähettää Kesyrotta aiheisien web-sivujen osotteita jos viititte.
Rotta kysymyksiä...
8
943
Vastaukset
- suski87
"1. Pitääkö/voiko rotalle laittaa chinchillan kylpyhiekkaa häkkiin?"
Ei pidä. Rotat tuskin edes käyttäisivät hiekkaa kylpemiseen, vaan joko eivät edes huomaisi, kaivelisivat hiekat kuivikkeisiin tai käyttäisivät vessana.
"2. Onko rotille omia kynsisaksia vai käykö ihan ihmisten kynsileikkurit."
Itse käytän pieniä ihmisten kynsisaksia. Eläimille (myös jyrsijöille) myytävät kynsileikkurit ovat usein varsin isoja ja siten hankalia marsua pienempien otusten kanssa.
"3. Tää saattaa nyt olla hiukan tyhmä kysymys mutta: Pitääkö maksaa jotain jos rotta on rekisteröity."
Kasvattajilla rotat maksavat yleensä 20€ per rotta ja ne ovat useimmiten valmiiksi rekisteröityjä. Eläinkaupoissa myydään harvemmin valmiiksi rekisteröityjä eläimiä, jolloin ostohinnan lisäksi menee jonkin verran rahaa myös rekisteröintiin (kahdelta eläimeltä yht. 3€). Eläinkauppaeläinten kohdalla ei ostettaessa saa välttämättä edes tietoonsa tarkkaa syntymäaikaa, oikeita värinimityksiä tms.
"4. Haluaisin aloittaa sitten niiden kanssa näyttely harrastuksen. Pitääkö näytelyissä rottien olla rekisteröityjä ja muukin tietonäyttelyistä ei olisi pahitteeksi. :)"
Virallisessa luokassa jossa arvostellaan rotan standardinmukaisuutta rotan pitää olla rekisteröity. Standardissa on siis määritelty millainen rotan pitäisi olla tyypiltään, pään muodoltaan, väriltään, kuvioltaan jne. Pet- eli lemmikkiluokkiin osallistuvan rotan ei tarvitse olla rekisteröity. Lemmikkiluokissa arvostellaan rotan käsiteltävyyttä ja hoitoa (onko sopivassa massassa, turkki puhdas, kynnet sopivan mittaiset jne.).
"5. Voiko rotta agilityä harjoitella kotona? Jos voi niin miten?"
Voi harjoitella. Käsistään kätevä voi nikkaroida omat esteet esim. vanerista. Toki harjoittelu sujuu ilman juuri oikean mallisia esteitäkin kun äyttää mielikuvitustaan.
"6. Käykö rotalle linnun häkki?"
Monet käyvät. Jos hankkii lintuhäkin kannattaa kiinnittää huomiota luukkujen kokoon ja sijaintiin (usein luukut melko pieniä ja huonosti sijoitettua) ja että ainakin osassa häkkiä olisi vaakapinnat (paremmat kiipeillä). Meillä on likkojen ykköshäkkinä linnuille suunattu Fop Kigali ja orretkin ovat päätyneet hyvin rottakäyttöön :)
"7. Kannattaako ostaa eläinkaupasta vai kasvattajalta?"
Kasvattajalta. Saat varmemmin kesyn ja terveen poikasen. Kasvattajalta ostetut rotat ovat myös monesti valmiiksi rekisteröityjä ja saat tietoosi tarkan syntymäajan ja suvun. Vastuuntuntoiset kasvattajat ovat myös kiinnittäneet jalostustyössään huomiota paitsi rottien ulkonäköön myös luonteeseen ja terveyteen. Poikaset ovat myös varmemmin saaneet koko poikasajan niille sopivaa ravintoa ja ne on vieroitettu oikeassa iässä.
Hyvästä eläinkaupasta tai hyvällä tuurilla voi myös eläinkaupasta saada mukavat rottalemmikit. Pahimmillaan taas hyvin arkoja, kenties jopa aggressiivisia ihmisiin tottumattomia tukkukasvatteja, jotka on vieroitettu emästään liian aikaisin ja joiden taustoista ei ole mitään tietoa. Jos siis hankit eläinkaupasta, varmista mistä rotat ovat sinne tulleet, millaisista oloista ne ovat jne.
"8. Tytöt vai pojat?"
Makukysymys. Karkeasti yleistäen pojat ovat usein aikuistuttuaan suurempia, laiskempia ja syliteltävämpiä, kun taas naaraat sirompia ja touhukkaampia. Monien mielestä uroksista saa paremmat lemmikit, itse pidän enemmän naaraista.
"Ja minulle voi myös lähettää Kesyrotta aiheisien web-sivujen osotteita jos viititte."
http://www.kesyrottayhdistys.fi/
http://kesyrottayhdistys.fi/forum/index.php
http://www.geocities.com/possukat/ (omat)
http://munmaailma.net/rottanurkka/linkit.htm- sohvi_95
Noista oli kyllä apua. ;) Kiitos!!!
- Nimetön
Onko rottien kynsiä välttämätön leikata, vai voiko olla että rotta itse pitää ne sopivan pituisina?
Ja mikä olisi hyvä pituus?- suski87
Useimpien rottien kynsiä joutuu leikkaamaan säännöllisesti, melko useinkin. Osalla rotista kynnet kasvavat hitaampaa ja/tai kuluvat enemmän niiden touhuillessa, jolloin leikkaustarvekin on pienempi. Kynsistä leikataan pois terävin kärki, vähän matkan päästä kynnessä näkyvästä hermosta.
- ...
Yleensä kannattaa ottaa ensin selvää esim. kesyrotta yhdistyksen sivuilta ja kirjoista mieluummin kuin täältä suomi 24 keskustelu palstoilta. Ei sillä että täältä ei saisi tietoa, totta kai saa, ja ihan asiallistakin tietoa, mutta kannattaa silti ensin katsoa muut keskustelut ja kesyrotta yhdistyksen sivut ja kirjoista ennen kuin perustaa oman keskustelun.. mutta onnea rattusten hankintaan...
- sohvi_95
Siis kyllähän minä luen esim. kasvattajien netti sivuja, kesyrotta yhdistyksen sivuja ja lueskelen myös rotta kirjoja. Ajattelin vain kysyä täältä sellaisia mitä en saanut kuitenkaan selväksi (vaikka jotkut on kyllä kirjassakin lukenut. :D). Kiitos silti.
- Wii.
1. Voihan sitä kokeilla, mutteivät rotat sitä tarvitse...
2. Voit leikata joko pieneläimille tarkotetuilla saksilla, tai ihmisten kynsisaksilla tai -leikkuireilla
3. Jos rotta on jo rekattu, niin ei tarvii maksaa mitää.
4. Pet-luokissa ei tarvitse olla rekisteröity, mutta jos viralliseen haluat, niin pitää.
5. Voi, voit itse tehdä esteet joko pahvista tai puusta, jos haluat. Houkuttele makupalalla ja avusta rottaa vaikeimmilla esteillä, esim. keinussa lauta pitää ottaa vastaan kun se keikahtaa ja köydellä voi olla hyvä pitää käsiä rotan alla, ettei se tipahda.
6. Käy, voit itse viritellä sinne tasoja ja köysiä, yms.
7. KASVATTAJALTA!
8. Ei paljoa merkitystä, urokset ovat rauhallisempia ja isompia, naaraat siroja ja puuhakkaita. Luonne-eroja kuitenkin molemmilla.- sohvi_95
Kiitos tästäkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770