Kasvattajat

Marik79

Moikka!

Haluasin kuulla mielipiteitä (myös omistani eroavia) kissojen hoitoon liittyvistä jutuista. Minua on harmittanut jo jonkun aikaa se, että etsin viime vuonna siamilaista kisua mutta suunnitelmat muuttuivat ja päädyinkin ihan tavalliseen, ihanaakin ihanampaan maatiaiseen-mutta se ei ole harmituksen aihe vaan se, miten kasvattajat (nämä viralliset rotukasvattajat) suhtautuvat tiettyihin asioihin. Ensinäkin, kun kyselin rotukissaa, ja mainitsin että minulla on maatiainen kotona, minua katsottiin alaspäin kissanomistajana, sillä erään kasvattajan mielestä tällaiset ihmiset ketkä pitävät kisua "omaksi ilokseen" eivät hänen mielestään välttämättä tiedä mitään kissan hoidosta. Toiseksi, minua harmittaa kun huomasin miten bisnes keskeistä monen kasvattajan ajattelu on. Tarjotaan kissoja sijoitukseen, tai yhteisomistajuuteen ymym. Kolmanneksi, harmitti kun yhdellä keskustelupalstalle kerroin ystävälläni olevan american curl rotuinen kisu, mutta ei rek. (vanhemman ovat curleja, isä rek. mutta äidistä näkee jo piirteistä). Minua mollattiin kun sanoin kissan olevan tämän ROTUINEN, kun eihän kissa ole minkään rotuinen ellei sillä ole papereita. Ymmärrän oikein hyvin tämän kannan näyttely asioissa jne, mutta kaiken järjen mukaan rotu kulkee geeneissä eikä papereissa?! Kyllä kai helmipöllökin on helmipöllö ja hiiripöllö hiiripöllö vaikka niille ei kukaan ole papereita kirjoittanutkaan? Ja kun kasvattajat mainostavat että he ovat parhaita kissanhoitajia, niin kertoisiko joku miten kissa hyötyy esim. näyttelyvoitoista? Paljonko kissaa kiinnostaa onko hänellä rotukissan paperit? Ymmärrän, että paperit voi saada vain terve kissa, joten siltä osin ne turvaavat ostajan ja kissan aseman, mutta hyvänen aika onhan suurin osa paperittomista kissoistakin terveitä, ja kyllähän sairaskin kissa kodin ansaitsee..Mutta niin, siinä harmini, kiitos jos jaksoit lukea:) Ja haluaisin vielä huomauttaa, että uskon ja toivon etteivät kaikki kasvattajat ole yhtä ahdasmielisiä kuin nämä kenen kanssa olin yhteydessä, joten en halua yleistää!

3

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omituisiin

kasvattajiin olet törmännyt...Minä en ainakaan tunne yhtään kasvattajaa,joka mollaisi maatiasten omistajia vaan monella on/tai on ollut maatiainen myös itsellään.Se,että kissaa tarjotaan sijoitukseen ei tarkoita sitä että kasvattaja on "bisneskeskeinen".Kaikkia lupaavia kasvatuskiisoja kun ei ole mahdollista jättää itselle.Sinuna olisin tyytyväinen että sinulle on sitä sijoituskissaa tarjottu.Sehän on vain luottamuksen osoittamista.
      Niinhän se vain,että jos kissalla ei niitä rekkareita ole niin silloin se ei ole rotukissa,vaan esim.juuri curlin näköinen kotikissa.Liian paljon näkee pitkäkarvaisia maatiaisia myytävän "norskeina","puolinorskeina","cooneina" yms.Maatiaiset maatiaisena,rotukissat rotukissoina ja sekarotuiset sekarotuisena.

• hmm..

Se on melkoinen tyhmyyden osoitus ihmiseltä, joka on puhunut sinulle tuollaisia. Rotukissojen kasvattajat ovat kummallisen fanaattisia siitä, että paperiton kissa ei ole rotukissa. Kuitenkin paperiton kissa on oikeasti rotukissa, jos sen vanhemmat ovat rotukissoja oli sillä paperit tai ei. Tästä varmaan taas joku kasvattaja oikein riehaantuu, mutta se on tyhmyyden osoitus, jos näin tekee. Kaikki ihmiset eivät arvosta näyttelytoimintaa ja tällä hetkellä Suomessa ei rekisteröityjä rotukissoja voi kasvattaa ilman näyttelyissä käyntiä. Siksi kaikkia rotukissan pentuja ei voi edes rekisteröidä, vaikka vanhemmat olisivat rotukissoja, kun vaan yhden pentueen saa teettää näyttelyissä käymättömällä kissalla. Tämän takia ei saisi mitenkään mollata rekisteröimättömiä rotukissoja, koska kaikkia ei kiinnosta näyttelytoiminta.

On kasvattajia, jotka eivät tiedä kissan ruokinnasta silti vaikka kasvattavat kissoja. Syöttävät vain jotain tunnettua ruokamerkkiä ajattelematta, onko se terveellistä. Eräskin kasvattaja suositteli mm. Whiskasin ruokia nettisivullaan. Rotukissan omistajat eivät ole sen valistuneempia kissan hoidosta kuin muutkaan. Monillehan rotukissa on statussymboli ja sen hoitoon ei kiinnitetä sen enempää huomiota. Kissa elää omistajan ehdoilla.
      http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa_artikkelit/artikkeli_19.html
      Näyttelykissat ovat kaikkein stressaantuneimpia kissoja ja ei voi sanoa, että naaraskissan jatkuvat synnytykset olisivat terveellisiä kissalle. Onnellisempi kissa olisi varmasti ilman synnytyksiä. Kasvattajat puhuvat monesti asioista vain omasta näkökulmastaan, joka ei ole aina kissan edun mukaista.

Itsekin omistan kaksi paperillista rotukissaa, mutta en mitenkään väheksy kotikissoja. Jos itse kasvattaisin rotukissoja, ajattelisin, että paperittomat kissat eivät ole mitenkään arvottomampia. Moni kotikissa on kauniimpi kuin mikään rotukissa, vaikka rotukissoja jalostetaan ulkonäkösyistä. Näyttelyissähän ei eläinlääkäri tiedä, onko kissalla taipumus virtsakiviin tai allergioihin ja silti nämä kissat pääsevät lisääntymään, jos ovat rotunsa mukaisia kissoja.

• Marik79

Kiitos vastauksistanne, kerrankin tulee asialliseen sävyyn kirjoitettua, relevanttia juttua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      93
      5984
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3025
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2810
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2085
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe