Vatsatyrä leikkaukseen menossa.

suru silmä

Pitäisi lähipäivinä tulla meno vatsatyrä leikkaukseen.

Nukutetaan,koska tyrä on tuossa oikealla,hieman navan alapuolella.Tullut keisarinleikkaus arpeen ja nyt jo aika iso.

Tyrä pullistuu lapsen pään kokoiseksikin välillä.Jatkuva painelu pitää aina vähän aikaa paikallaan.

Sydänalaan alkaa pakottamaan kun tyrä on pullistuksissa.Mieheni ei pidä tätä minään sairautena,eikä halua auttaa siivouksessa ym.

Itse olen senverran siisti,etten haluaisi hirveän pölyisessä huushollissa olla,varsinkin kun sairastan vielä kaikenlisäksi astmaa.

On aika vaikeaa raahata raskaita mattoja ja petivaatteita ulos kun koskee ja tyrä pullistuu.Nyt kyllä viime perjantaina mieheni imuroi ja kantoi isot matot ulos.

Millaisia riskejä tällaisesta leikkauksesta jää,paraneeko nopeasti,miten pian saa siivota ja tehdä normaaleja kotiaskareita,entä voiko miten pian olla sukupuoliyhteytessä ym.

Kiitän kaikkia,jotka voivat vastata.Peloittaakin hieman.Siunattua adventti aikaa kaikille.Terveisin suru silmä.

7

16438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut saman

Hei Suru silmä! Olen itse läpikäynyt puolentoista vuoden sisällä kaksi suurta tyräleikausta juuri sektioarvesta lähteneestä arpityrästä. Eli aluksi sanonkin sinulle että kannattaa ottaa toipilasaika todella hissukseen ja välttää kaikkea ponnistelua ja nostelua. Ja toiseksi vaadi että ääkärit laittavat heti alkuun vatsaasi ne tukiverkot koska ne jos mikään auttavat kyseiseen vaivaan. Eli ekalla leikkaus kerralla mulla ihan samoissa kohtaan oli tyrä kun itsekin kuvailit ja oli todella kivulias ja leikkaus oli suht iso. Pääsin kyllä seur.päivänä kotiin mutta minulle tuli leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita kun unohtivat laittaa leikkauksen jälkeen letkun mahaan josta ylimääräinen veri yms. moskat tulevat pois joten mulle kertyi sitten tietysti vatsaonteloon nestekeräymä joka nosti kovan kuumeen ja tulehdusarvot pilviin. Sitten oltiinkin sairaalassa kolmatta viikkoa antibioottitipassa ja katetroitiin vatsanpeitteiden läpi sitä tulehtunutta moskaa pois viikon verran. Voipi olla että juuri näistä komplikaatioista johtuen korjaus ei kestänyt vaan uusi tyrä ilmestyi jo mutamien kuukausien päästä leikkauksesta (ei laitettu tukiverkkoja vaan omista kudoksista kursittiin kasaan siis ekalla kerralla). Nostelukielto oli ekalla kerralla se 2kk jota koetinkin todella noudattaa, ei vaan auttanut. Toisella kerralla leikattiin niin että koko vatsan alue jouduttiin avaamaan (alavatsalta ihan rintakehän alapuolelle) ja laitettiin kaksi isoa tukiverkkoa. sairaalassa olin reilun vkon ja antibioottia tiputettiin suoneen koko ajan. Nyt muistettiin laittaa sentään leikkauksen jälkeen se katetrikin vatsaan ja näin ollen kaikki meni paremmin kun ekalla kerralla. Toipuminen oli tosi hidasta ja kahteen kuukauteen en juuri tehnyt mitään eli hiljakseen kävelin pihalla mutta mitään kotitöitä en tehnyt enkä mitään kannellut. Taas olikin nostelukielto se 2kk ja samanajan suosittelivat välttämään myös sukupuoliyhdyntää. Kokemuksesta siis sanon että apua tulet tarvitsemaan ja kannattaa mielummin ottaa vähän ylivarovaisesti koko sairasloma-aika. Riskeistä sanoisin sen verran että ne on ne samat riskit kun leikkauksissa yleensäkin mutta eiköhän ne riskit kuitenkin ole aika pienet verrattuna haittaan jonka tyrä aiheuttaa. Miehellesi voit kertoa että tyrä todella haittaa elämää ja on kivulias (ainakin tämä arpityrä yleensä)ja sopii ruveta jo miettimään auttamista kotitöissä. Koska leikkaukseen on ihan turha mennä jos kuitenkin joudut nostelemaan ja rehkimään (siivoamaan) heti leikkauksen jälkeen niin todennäköisesti olet uudestaan leikkurijonossa tuota pikaa ja aina hankalampaa on toipuminen mitä useammin joudut leikkauksissa käymään. Vointeja sinulle ja tsemppiä leikkaukseen!

• suru silmä

Miten sinä nyt voit?

Onko sinulla jo kauan siitä viimeisestä leikkauksesta?

Mitä sinä pystyit tekemään ja mitä et?

Saako kävellä?

Oliko sinulla ylipainoa?

Minulla on noin 20 kg,ylipainoa.En ole saanut sitä pois,kun en voi liikkua paljon ollenkaan tuon tyrän vuoksi.

Miten kauan jouduit olemaan nukutuksessa ja millaista oli herätä?

Oliko kauhean kipeät paikat?

Pystyikö jo seuraavana päivänä kävelemään itse?

Voi kun olen sinulle kiitollinen jos voisit vielä vastata?

Minua hieman peloittaakin se leikkaus,kun minulla on sydämen vajaatoimintaa ja sydämen laajentuma,sekä sepelvaltimotaudinkin oireita.

Siunausta sinulle kohtalotoverini ja ihanaa joulun odotusta.

Toivottavasti kirjoittelet taas pian?

Terveisin surusilmä.

• kokenut saman

Hei taas suru silmä!

Yritän tässä parhaani mukaan vastata sulle omia kokemuksia, mutta muista että nämä ovat tapahtuneet mulle ja välttämättä sulla itselläsi on sitten ihan eri tuntemukset kunhan oot leikkauksen läpikäynyt.

Eli tällähetkellä voin ihan mukavasti. Kipuilua tosin tuntuu aina silloin tällöin mutta niin varmaan kuuluukin koska leikkaus oli iso ja varmaanlkin kiinnikkeetkin vähän vaivaa. Mutta yleisesti ottaen ihan ok olo. Alavatsa jäi vähän "roikkumaan" toispuoleiseksi koska tyrä oli niin suuri ja venytti oikealta puolelta alavatsan nahan mutta enpä mä enää missään uimapukumallin mitoissa ole muutenkaan eli eipä tuo juurikaan haittaa.

viimeisestä leikkauksesta on nyt sitten puoli vuotta aikaa. Ekan leikkauksen jälkeen kävelin muistaakseni heti samana iltana itse wc:hen hoitajan tuella. Toisen leikkauksen jälkeen seuraavana aamuna. Tärkeää on oppia nousemaan oikein sängystä eli kyljen kautta ja käsillä tukien eli välttää kaikkea ponnistusta niin pitkälle kun voi. Mutta sen tekniikan ne opettavat sulle sitten leikkauksen jälkeen sairaalassa. Kävellä saa oman voinnin mukaan ja kannattaakin että tulisi mahd. vähän kiinnikkeitä. ylipainoa minullakin valitettavasti oli/on ja sehän voisi kanssa helpottaa asiaa jos sitä saisi vähän tippumaan mutta niinkun varmaan tiedät: helpommin sanottu kun tehty!

Eka leikkaus kesti n. 2 tuntia ja heräileminen oli suht helppoa. Väsytti vaan kamalasti muuten ei ollut huono olo lainkaan. Lisähappea antoivat kun hengittäminen oli vähän pinnallista.
        Toisella kerralla sitten leikkaus kestikin yli neljä tuntia ja sillon kyllä oli nuppi ihan sekasin ja tokkurassa koko leikkauspäivän. En juurikaan muista koko loppupäivästä mitään. Happiviiksiä jouduin pitämään iltaan saakka.Kipulääkettä sain heti kun tarvitsin ja sitä kannattaa pyytää jos kipuja tuntuu. Ekalla kerralla laitettiin muuten ihan normaalit ompelutikit ja ne mielestäni olivat tosi hyvän tuntuiset. Haavakipu oli paljon vähäisempi ja haava itsessään meni tosi hyvin kiinni. Toisella kerralla ne sulkivat sitten pääliosan ihoa niillä metallisilla hakasilla ja ne oli kyllä inhottavat. Kipuilivat aikatavalla ja muutenkin haavan kiinnimeneminen oli paljon hankalampaa. Eli kannattaa myös kysästä tästä asiasta leikkaavalta lääkäriltä. Yleisesti ottaen kipuja kyllä leikkauksen jälkeen on mutta niihin saa kyllä lääkettä että niitä kestää. Tärkeää toipumisessa on siis se varovaisuus kaikessa tekemisessä (mulla oli totaalinen nostelukielto 2kk, painavin minkä sai nostaa oli litran maitopurkki)eli kävellä sai että kunto kohoaa mutta kaikki nostelu ja esim. siivoaminen oli kielletty. Tarvitset siis kyllä apua normaaleissa kotiaskareissa ja esim. kaupassa käynnissä. Itse tein sen virheen että vähän liian rohkeasti rupesin ekan leikkauksen jälkeen touhuamaan kaikkea ja sittenhän se kostautuikin jo pian uusivalla tyrällä.

Mainitsit noista sydämen vajaatoiminnasta yms. mutta kyllä ne lääkärit ottaa ne huomioon kun leikkausta suunnittelevat ja kannattaa vielä mainita asiasta ja kysyä jos jokin askarruttaa mieltä. Tsemppiä leikkaukseen ja toipumisia!

Toivottavasti näistä oli jotain apua. Kysele lisää jos mieltä vielä jokin painaa.Koetan vastailla omien kokemuksien pohjalta.

Mukavaa joulun odotusta sinulle!

• suru silmä
        kokenut saman kirjoitti:

Hei taas suru silmä!

Yritän tässä parhaani mukaan vastata sulle omia kokemuksia, mutta muista että nämä ovat tapahtuneet mulle ja välttämättä sulla itselläsi on sitten ihan eri tuntemukset kunhan oot leikkauksen läpikäynyt.

Eli tällähetkellä voin ihan mukavasti. Kipuilua tosin tuntuu aina silloin tällöin mutta niin varmaan kuuluukin koska leikkaus oli iso ja varmaanlkin kiinnikkeetkin vähän vaivaa. Mutta yleisesti ottaen ihan ok olo. Alavatsa jäi vähän "roikkumaan" toispuoleiseksi koska tyrä oli niin suuri ja venytti oikealta puolelta alavatsan nahan mutta enpä mä enää missään uimapukumallin mitoissa ole muutenkaan eli eipä tuo juurikaan haittaa.

viimeisestä leikkauksesta on nyt sitten puoli vuotta aikaa. Ekan leikkauksen jälkeen kävelin muistaakseni heti samana iltana itse wc:hen hoitajan tuella. Toisen leikkauksen jälkeen seuraavana aamuna. Tärkeää on oppia nousemaan oikein sängystä eli kyljen kautta ja käsillä tukien eli välttää kaikkea ponnistusta niin pitkälle kun voi. Mutta sen tekniikan ne opettavat sulle sitten leikkauksen jälkeen sairaalassa. Kävellä saa oman voinnin mukaan ja kannattaakin että tulisi mahd. vähän kiinnikkeitä. ylipainoa minullakin valitettavasti oli/on ja sehän voisi kanssa helpottaa asiaa jos sitä saisi vähän tippumaan mutta niinkun varmaan tiedät: helpommin sanottu kun tehty!

Eka leikkaus kesti n. 2 tuntia ja heräileminen oli suht helppoa. Väsytti vaan kamalasti muuten ei ollut huono olo lainkaan. Lisähappea antoivat kun hengittäminen oli vähän pinnallista.
        Toisella kerralla sitten leikkaus kestikin yli neljä tuntia ja sillon kyllä oli nuppi ihan sekasin ja tokkurassa koko leikkauspäivän. En juurikaan muista koko loppupäivästä mitään. Happiviiksiä jouduin pitämään iltaan saakka.Kipulääkettä sain heti kun tarvitsin ja sitä kannattaa pyytää jos kipuja tuntuu. Ekalla kerralla laitettiin muuten ihan normaalit ompelutikit ja ne mielestäni olivat tosi hyvän tuntuiset. Haavakipu oli paljon vähäisempi ja haava itsessään meni tosi hyvin kiinni. Toisella kerralla ne sulkivat sitten pääliosan ihoa niillä metallisilla hakasilla ja ne oli kyllä inhottavat. Kipuilivat aikatavalla ja muutenkin haavan kiinnimeneminen oli paljon hankalampaa. Eli kannattaa myös kysästä tästä asiasta leikkaavalta lääkäriltä. Yleisesti ottaen kipuja kyllä leikkauksen jälkeen on mutta niihin saa kyllä lääkettä että niitä kestää. Tärkeää toipumisessa on siis se varovaisuus kaikessa tekemisessä (mulla oli totaalinen nostelukielto 2kk, painavin minkä sai nostaa oli litran maitopurkki)eli kävellä sai että kunto kohoaa mutta kaikki nostelu ja esim. siivoaminen oli kielletty. Tarvitset siis kyllä apua normaaleissa kotiaskareissa ja esim. kaupassa käynnissä. Itse tein sen virheen että vähän liian rohkeasti rupesin ekan leikkauksen jälkeen touhuamaan kaikkea ja sittenhän se kostautuikin jo pian uusivalla tyrällä.

Mainitsit noista sydämen vajaatoiminnasta yms. mutta kyllä ne lääkärit ottaa ne huomioon kun leikkausta suunnittelevat ja kannattaa vielä mainita asiasta ja kysyä jos jokin askarruttaa mieltä. Tsemppiä leikkaukseen ja toipumisia!

Toivottavasti näistä oli jotain apua. Kysele lisää jos mieltä vielä jokin painaa.Koetan vastailla omien kokemuksien pohjalta.

Mukavaa joulun odotusta sinulle!

en ole ehtinyt aiemmin vastaamaan,kun on ollut itsenäisyyspäivä ja linnan juhlien vahtaamiset telkasta,vieraita sun muutta.

Sinä kun olet konkari noiden leikkausten suhteen,niin kumpi sinusta oli kipeämpi ja hankalampi toipua keisarinlekkauksesta vai tyräleikkauksesta?

Kumpiko teki kipeämpää?

Minulla ei ollut mitään komplikaatioita keisarinleikkauksien jälkeen,joita minulle on tehty kolme.

Saataa olla melkoisesti kiinikkeitä vatsassa niiden jäljestä,mutta ikinä eivät ole vaivanneet.

Mitä ne tukiverkot ovat,joista sinä puhuit?

Laitetaanko vatsan sisään jotakin vierasta materiaalia?

Tuntuuko ne jotenkin?

Minä kirjoitan sitten sinulle täällä netissä jos seviän hengissä tästä leikkauksesta!

On kyllä paljon parempi olo,kun joku on näköjään selvinnyt!

Kyllä ne asiaan kuuluvat kivut sitten kestää,kun tietää että se leikkaus on takana päin.

Olen sinulle kiitollinen ja toivotan siunausta elämääsi ja kaikkea hyvää.

On ihana kun maailmassa on vielä toinen toisistaan välittämistä ja inhimillisyyttä jäljellä,että voi auttaa näin henkisesti toinen toistansa.

Sinäkin tulet saamaan tukea sitten joskus jos tarvitset!

Niin se vain menee,kaikki hyvä anti ja oikeamielisyys tullaan palkitsemaan!

Jeesus sanoi:

"Kaiken minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni,niin sen te olette tehneet minulle."

Jään taaskin odottamaan vastaustasi.Terv.suru silmä.

• saman kokenut
        suru silmä kirjoitti:

en ole ehtinyt aiemmin vastaamaan,kun on ollut itsenäisyyspäivä ja linnan juhlien vahtaamiset telkasta,vieraita sun muutta.

Sinä kun olet konkari noiden leikkausten suhteen,niin kumpi sinusta oli kipeämpi ja hankalampi toipua keisarinlekkauksesta vai tyräleikkauksesta?

Kumpiko teki kipeämpää?

Minulla ei ollut mitään komplikaatioita keisarinleikkauksien jälkeen,joita minulle on tehty kolme.

Saataa olla melkoisesti kiinikkeitä vatsassa niiden jäljestä,mutta ikinä eivät ole vaivanneet.

Mitä ne tukiverkot ovat,joista sinä puhuit?

Laitetaanko vatsan sisään jotakin vierasta materiaalia?

Tuntuuko ne jotenkin?

Minä kirjoitan sitten sinulle täällä netissä jos seviän hengissä tästä leikkauksesta!

On kyllä paljon parempi olo,kun joku on näköjään selvinnyt!

Kyllä ne asiaan kuuluvat kivut sitten kestää,kun tietää että se leikkaus on takana päin.

Olen sinulle kiitollinen ja toivotan siunausta elämääsi ja kaikkea hyvää.

On ihana kun maailmassa on vielä toinen toisistaan välittämistä ja inhimillisyyttä jäljellä,että voi auttaa näin henkisesti toinen toistansa.

Sinäkin tulet saamaan tukea sitten joskus jos tarvitset!

Niin se vain menee,kaikki hyvä anti ja oikeamielisyys tullaan palkitsemaan!

Jeesus sanoi:

"Kaiken minkä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni,niin sen te olette tehneet minulle."

Jään taaskin odottamaan vastaustasi.Terv.suru silmä.

No hei taas!

Joo varsinainen konkari ollaan! :)

Itselläni oli tyräleikkaukset HUOMATTAVASTI hankalampi toipumisen ja kipuilun suhteen kun keisarinleikkaukset. Mutta tämäkin kun on niin henk.kohtainen kokemus ettei kait sitä voi verrata. Toisaalta olen ajatellut että keisarinleikkauksen jälkeen olin lapsestani niin onnellinen että en mitään kipuja edes huomannut. Lähdin kävelemään silloin jo iltapäivällä kun aamulla leikattiin ja kipulääkettä joutuivat oikein tyrkyttämään kun en mitään olis pyytänyt kun en kipua edes huomannut.

Minulla ainakin huomattavasti kipeämpää teki tyräleikkaukset ja varsinkin tämä toinen kun haava oli sitten jo niin iso ja operoitavaa oli paljon.

Tukiverkot ovat sellaista ohutta Gore tex- verkkoa joka niinkun vastaa ihmisen omaa kudosta. Verkot ei tunnu miltään vatsassa. Ne vaan tukevat tuota vatsan aluetta että ne sisuskalut pysyisivät omilla paikoillaan. Kuulemma jos joskus joudutaan vielä esim. tekemään keisarinleikkaus niin se verkko vaan avataan ja asennetaan sitten taas sulkemisvaiheessa takaisin. Eli ei pitäisi mitenkään vaikuttaa mahd. seur. raskauteenkaan.

• suru silmä
        saman kokenut kirjoitti:

No hei taas!

Joo varsinainen konkari ollaan! :)

Itselläni oli tyräleikkaukset HUOMATTAVASTI hankalampi toipumisen ja kipuilun suhteen kun keisarinleikkaukset. Mutta tämäkin kun on niin henk.kohtainen kokemus ettei kait sitä voi verrata. Toisaalta olen ajatellut että keisarinleikkauksen jälkeen olin lapsestani niin onnellinen että en mitään kipuja edes huomannut. Lähdin kävelemään silloin jo iltapäivällä kun aamulla leikattiin ja kipulääkettä joutuivat oikein tyrkyttämään kun en mitään olis pyytänyt kun en kipua edes huomannut.

Minulla ainakin huomattavasti kipeämpää teki tyräleikkaukset ja varsinkin tämä toinen kun haava oli sitten jo niin iso ja operoitavaa oli paljon.

Tukiverkot ovat sellaista ohutta Gore tex- verkkoa joka niinkun vastaa ihmisen omaa kudosta. Verkot ei tunnu miltään vatsassa. Ne vaan tukevat tuota vatsan aluetta että ne sisuskalut pysyisivät omilla paikoillaan. Kuulemma jos joskus joudutaan vielä esim. tekemään keisarinleikkaus niin se verkko vaan avataan ja asennetaan sitten taas sulkemisvaiheessa takaisin. Eli ei pitäisi mitenkään vaikuttaa mahd. seur. raskauteenkaan.

koska en tiedä,minä päivänä joudun sinne leikkaukseen,tai lienee oikeudenmukaisempaa sanoa että pääsen.

Kyllä olen odottanutkin sitä jo kuin "lehmä uutta kesää".Nytpä nämä asiat ovat tentatut,eikä minulla enää ole kysyttävää.

Tuhannet kiitokset sinulle kärsivällisyydestä ja auttamishalusta.Otan sinuun sitten yhteyttä ja kerron kokemuksistani,kunhan tämä ruljannssi on tehty.

Kaunista ja lämmintä joulumieltä sinulle ystäväni.Toivoo.suru silmä.

• ritul

Kunnon mies auttaa. Kuukaudeksi leikkauksen jälkeen pesti miehelle, tai kotiapua ja lasku miehelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      175
      1550
    2. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      56
      1235
    3. puukkotappelu-keskella-tieta

https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo
      Rovaniemi
      13
      1211
    4. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      51
      1101
    5. Missä Martina miehineen?

Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1074
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      972
    7. Onko enää rakkaudentunteita

Minua kohtaan?
      Ikävä
      51
      752
    8. Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen

Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm
      Maailman menoa
      252
      737
    9. Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?

Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel
      Ikävä
      33
      730
    10. Haluatko sä enää

Mun kans mitään? ❤️ on ikävä
      Ikävä
      37
      712
    Aihe