Sähkövika help me,HELP!

pvukkatus

eli pvssä ongelmia sähköjen kanssa.. elikkä ku laitan etulampun päälle.. kestää joku 2 sekunttia että rupee hehkumaan ja sitten jää erittäin himmeäksi.. kellää ollu samaa tai tietääkö joku mistä voisi johtua? pvs on 6 voltin sähköt ja lamppukin on.

8

3797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Morpa

      Kannattaa kiinnittää myös sen lampun tehoon huomiota. Ei siinä riitä virta ku ehkä 25W lamppuun.

    • pvukkatus

      nii ja hassu juttu minkä huomasin juuri.. valot palavat ja toimivat samanlailla vaikka jännitteensäädin on poissa!

      • Morpa

        Viitais vahvasti että kulutusta on liikaa jolloin ei jännitteensäädintäkään tarvitse. Minkä tehoisia lamppuja sulla siinä mopossas on?


      • pvukkatus
        Morpa kirjoitti:

        Viitais vahvasti että kulutusta on liikaa jolloin ei jännitteensäädintäkään tarvitse. Minkä tehoisia lamppuja sulla siinä mopossas on?

        no mulla on takana 10w joka palaa kokoajan ja edessä 35w.. mutta hassuinta on se etää 12v 45w etuvalo paloi yhtä kirkkaasti.. ja siis se jännitteen säätimestä että valot palavat jos kaikki johdot ovat irti.. eli oikosulku jossain? ja lamput saavat vaihtovirtaa eikä tasavirtaa siis jos on oikosulku ? voisiko selittää asian?


      • Morpa
        pvukkatus kirjoitti:

        no mulla on takana 10w joka palaa kokoajan ja edessä 35w.. mutta hassuinta on se etää 12v 45w etuvalo paloi yhtä kirkkaasti.. ja siis se jännitteen säätimestä että valot palavat jos kaikki johdot ovat irti.. eli oikosulku jossain? ja lamput saavat vaihtovirtaa eikä tasavirtaa siis jos on oikosulku ? voisiko selittää asian?

        Eipä lampuilla ole väliä saavatko ne tasa vai vaihtovirtaa mut ei mul oo kyllä aavistustakaan muuttaako jännitteensäädin vaihtovirran tasavirraksi(epäilen kyllä suuresti ettei) tai tuleeko PV:stä yleensä lainkaan valopuolalta vaihtovirtaa? Itelläkin on PV ja 35W etuvalo, takavalo ja jarruvalo olivat aivan liikaa. En kyllä muista kuin monta Wattia ne taka ja jarruvalot olivat.
        Jotenkin kyllä tuntuu ettei sähköjärjestelmässä teho riitä kun kaikki lamput toimii yhtä huonosti ja oikosulkuhan sammuttais kaikki valot huolimatta siitä tuleeko tasa vaiko vaihtovirtaa!
        Siis palaako ne valot vain jos säätimestä on johdot irroitettu vaiko sekä että?
        Koita poistaa se takavalo käytöstä ja kato kirkastuuko etuvalo ollenkaan...


      • pvukkatus
        Morpa kirjoitti:

        Eipä lampuilla ole väliä saavatko ne tasa vai vaihtovirtaa mut ei mul oo kyllä aavistustakaan muuttaako jännitteensäädin vaihtovirran tasavirraksi(epäilen kyllä suuresti ettei) tai tuleeko PV:stä yleensä lainkaan valopuolalta vaihtovirtaa? Itelläkin on PV ja 35W etuvalo, takavalo ja jarruvalo olivat aivan liikaa. En kyllä muista kuin monta Wattia ne taka ja jarruvalot olivat.
        Jotenkin kyllä tuntuu ettei sähköjärjestelmässä teho riitä kun kaikki lamput toimii yhtä huonosti ja oikosulkuhan sammuttais kaikki valot huolimatta siitä tuleeko tasa vaiko vaihtovirtaa!
        Siis palaako ne valot vain jos säätimestä on johdot irroitettu vaiko sekä että?
        Koita poistaa se takavalo käytöstä ja kato kirkastuuko etuvalo ollenkaan...

        joo tota valot palavat jos on johdot kiinni tai poissa jännitteensäätimestä eli molemmilla palaa.. ja on myös kokeiltu ilman takavaloja.. siis itse olen ymmärtänny että jännitteensäätimen hommana on: ei anna yli 6v ulos ja muuttaa vaihtovirran tasavirraksi.. että luulisin että kaksi johtoa mitkä menevät jännitteensäätimelle koskettavat toisia ennen jännitteensäädintä.. tästä voisi johtua se ettei jännitteensäädintä tarvita.. ja että lamppu saisi vaihtovirtaa tasavirran siasta.. mutta ongelmana on että en löydä mistään johtoja jotka olisivat huonossakunnossa(sähköremppa tehty aiemin jonka jälkeen valot toimivat) ja olen ajatellut jos valopuola olisi rikki.. mutta se ei taas selitä ettei jännitteensäädintä tarvita


      • Morpa
        pvukkatus kirjoitti:

        joo tota valot palavat jos on johdot kiinni tai poissa jännitteensäätimestä eli molemmilla palaa.. ja on myös kokeiltu ilman takavaloja.. siis itse olen ymmärtänny että jännitteensäätimen hommana on: ei anna yli 6v ulos ja muuttaa vaihtovirran tasavirraksi.. että luulisin että kaksi johtoa mitkä menevät jännitteensäätimelle koskettavat toisia ennen jännitteensäädintä.. tästä voisi johtua se ettei jännitteensäädintä tarvita.. ja että lamppu saisi vaihtovirtaa tasavirran siasta.. mutta ongelmana on että en löydä mistään johtoja jotka olisivat huonossakunnossa(sähköremppa tehty aiemin jonka jälkeen valot toimivat) ja olen ajatellut jos valopuola olisi rikki.. mutta se ei taas selitä ettei jännitteensäädintä tarvita

        Omassa PV:ssäni (vm-91) on vanhemman mallinen jännittensäädin johon menee vain yksi johto ja muistaakseni ne kaksi johtoa on kytketty yhteen ja sitten "regulaattoriin"? Rakkine ei nyt ole kovin lähellä joten en pysty asiaa varmistamaan.
        Siis jännitteensäädintähän ei tarvita jos otettava teho on suurempi kuin annettava sillä liian suuri kuorma(teho W) laskee jo itsessään jännitettä. V*A=W !
        Kyllä se regu tai valopuola on paskana vaikken nyt osaakaan perustella syytä. Ymmärrän sähkölaitteista vähän, mutta kykenen selittämään kirjoittamalla vielä vähemmän :)
        On noi sähkökaaviot jossain, mut jos löydän ne niin ehkä osaan regujen kytkennästäkin antaa varmaa tietoa. Täytyy yleismitarilla muutenkin mittailla PV:n jännitteitä ja selvittää onko ac vai dc, mut jos jollain on varmaa tietoa niin kertokaa ihmeessä. Jos sun AC/DC teoriais pitää paikkansa niin sehän helpottaa huomattavasti vianetsintää.


      • pvukkatus
        Morpa kirjoitti:

        Omassa PV:ssäni (vm-91) on vanhemman mallinen jännittensäädin johon menee vain yksi johto ja muistaakseni ne kaksi johtoa on kytketty yhteen ja sitten "regulaattoriin"? Rakkine ei nyt ole kovin lähellä joten en pysty asiaa varmistamaan.
        Siis jännitteensäädintähän ei tarvita jos otettava teho on suurempi kuin annettava sillä liian suuri kuorma(teho W) laskee jo itsessään jännitettä. V*A=W !
        Kyllä se regu tai valopuola on paskana vaikken nyt osaakaan perustella syytä. Ymmärrän sähkölaitteista vähän, mutta kykenen selittämään kirjoittamalla vielä vähemmän :)
        On noi sähkökaaviot jossain, mut jos löydän ne niin ehkä osaan regujen kytkennästäkin antaa varmaa tietoa. Täytyy yleismitarilla muutenkin mittailla PV:n jännitteitä ja selvittää onko ac vai dc, mut jos jollain on varmaa tietoa niin kertokaa ihmeessä. Jos sun AC/DC teoriais pitää paikkansa niin sehän helpottaa huomattavasti vianetsintää.

        no voi olla että oon väärässä.. mutta kun on kokeiltu ottaa takalamppu pois ja valot päälle niin etuvalo on edelleen himmeä.. ja oma pvni on vm 92.. en sitten tiedä onko uuden tai vanhan mallin jännitteensäädin.. siihe menee maa ja 2 keltaista johtoa(samassa liittimessä) ja valot toimii vaikka liitin on irti jännitteensäätimestä (kaverillani on myös 92vm pv ja sillä sammuu valot jos irrottaa jännitteensäätimen).. (regulaattorihan on jännitteensäädin?)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe