16-vuotiaan kotiintuloajat?

16-vuotias

Onko teistä sopiva kotiintuloaika 16-vuotiaalle pojalle arkena 20.00 ja viikonloppuisin 21.00.

Äitini ja isäni ovat sitä mieltä, että nuo ovat hyvät kotiintuloajat, koska kaverit pitää kuulema tavata päivällä. Kysyvat vain, että "mitäs sinä siellä yömyöhällä tekisit", jos kysyisin voisiko niitä muuttaa edes hieman myöhäisemmiksi.

Jos myöhästyn vähänkin, niin kauheet saarnat tulee varsinkin perjantai-iltaisin.

Kommentteja!

61

12025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SDoG

      Se on iha hyvä vaan että ''joudut'' noin aikasin kotiin. Se suojelee sua kaikilta ihme hemoilta ja ryyppäämiseltä ja sen semmosilta.

      Minulla on sinun ikänen pikkusisko ja jos nään sen kaupungilla 22 jälkeen niin vien sen vaikka väkisin kotiin koska todellakaan halua sitä semmoseksi kuin itte olen joskus ollut. Ja taidan välillä olla vieläkin.

      Ja kun se perkele vielä iha tahtomalla tahtoo joutua hankaluuksiin itte. Yrittäny jutella sen kanssa mutako se vaa on ''nii niin joo joo plaa plaa''.. No kai sekin tajuaa kun pääsee tähän ikään (20v) et mitä on tullu tehtyy.

      • dssds

        No mitä olet tehnyt? Teitko ne jutut salaa vanhemmiltasi?


    • vanhempana olen

      kyllä sitä mieltä että on liian tiukat ajat.
      Kohtuutonta edes evätä teini-ikäiselta sellainen sosiaalinen elämä joka kuuluu ikäisillesi.

      Mielestäni he eivät luota sinuun tai ovat liiaan suojelevia.

      • väiti

        varsinkin pääkaupunkiseudulla saattaa saada kuonoonsa kellonaikaan katsomatta. Varsinkin jos liikkuu poikaporukassa. Aamullakaan ole enää takeita rauhasta.
        Ei mun mielestä lasten tartte olla kaupungilla kovin myöhään.
        Sitäpaitsi jaksaa lähteä kunnolla kouluun hyvin nukutun yön jälkeen.
        Ja saatko tuoda kavereita kotiisi,meillä ainakin toimi se.


      • arkisin 20
        väiti kirjoitti:

        varsinkin pääkaupunkiseudulla saattaa saada kuonoonsa kellonaikaan katsomatta. Varsinkin jos liikkuu poikaporukassa. Aamullakaan ole enää takeita rauhasta.
        Ei mun mielestä lasten tartte olla kaupungilla kovin myöhään.
        Sitäpaitsi jaksaa lähteä kunnolla kouluun hyvin nukutun yön jälkeen.
        Ja saatko tuoda kavereita kotiisi,meillä ainakin toimi se.

        viikonloppuna 21? Entä kun täyttää 18v ja on joutunut noudattaa noita aikoja siihen asti. Et uskokkaan mitä sen jälkeen nuoresi tekee.....
        Etrei kävis niin kuin lehmille keväällä kun navetasta vihreälle niitylle siirtyvät.


      • äippä 39
        arkisin 20 kirjoitti:

        viikonloppuna 21? Entä kun täyttää 18v ja on joutunut noudattaa noita aikoja siihen asti. Et uskokkaan mitä sen jälkeen nuoresi tekee.....
        Etrei kävis niin kuin lehmille keväällä kun navetasta vihreälle niitylle siirtyvät.

        Jep täällä ollaan samaa mieltä! Jos on liian tiukat säännöt niin mitäs sitten kun ollaan 18? Itse kuuntelen lapsiani ja en liian tiukkojen rajojen takia halua pilata välejä rakkaisiin lapsiini 16 ja 14w. Rajat ovat rakkautta mutta liialliset rajat teinit kokevat epäluottamukseksi ja se on todella ahdistavaa! Kokemuksen kova ääni sanoo..


    • 16-vuotiaan äiti

      Nuorten seurusteluhan ajoittuu viikonloppuisin nimenomaan myöhäiseen iltaan. Etkö siis saa edes kavereilla olla pidempään vai koskeeko tämä vain ulkonaoloa.

      Meillä täällä on turvallista ja omat teinipoikani saavat kyllä olla niin pitkään kuin viihtyvät, kunhan kertovat missä ovat.

      Ei ole ollut vaikeuksia, ihan luottamuksen arvoisia ovat molemmat olleet.

      Enemmän vaikeuksia tulee siitä kun nuori katkeroituu liiallisesta rajoittamisesta ja sosiaaliset taidot jäävät kehittymättä. Vaikea ajatella edes tyttöystävää tuollaiseen kuvioon, jos koskaan ei saa pidempään olla.

      • Vähän vanhempi

        Kyllä se niin on että ei noita asioita opi vierestä kuuntelemalla. Kyllä se on aluksi jokaisella tuo aikuistuminen ja sosiaalielämä sun muut vaikeeta mutta se on ainoa tapa oppia että menee "rattiin" itse. Jos vanhemmat tai sisarukset tai muut auktoriteetit saarnaa siitä kuinka pitää pysyä suojassa kaikelta pahalta etc niin ei se kuule siitä saarnasta sitä osaa missä kehotat pysymään turvassa vaaan sen osan missä kiellät nuorelta hauskanpidon ja elämisen yleensä. Juuri se että kun nuoret vaan ilmoittavat missä ovat rehellisesti on kaikkien kannalta kaikista paras vaihtoehto, ja voit olla tyytyväinen itseesi kun olet löytänyt juuri oikean kasvatustavan. Vasta kun nuoret alkaaa valehteleen olinpaikoistaan tai lopettavat ilmoittamisen on syytä kiristää hihnaa.


      • vilhelmi -90

        suurinsurminkaan roikkuisi kavereiden kanssa iltamyöhään! Ehdin seurustella niiden kanssa koulussa ihan tarpeeksi. Kotona on hyvä olla rauhassa ja tehdä pelejä ja välillä chattailla.


    • olisiko se siinä?

      Monet tuon ikäiset tytöt ja pojat ovat innostuneita
      heittelemään jongleerauspalloja, keiloja, renkaita yms.

      Myös diabolo on kiva lahja,
      samoin devil stick.

      Katso www.pilailupuoti.fi

      • meni vahingossa väärään pai...

        laitoin vahingossa väärään paikkaan, sorry :(
        Toivottavasti lahjaideaa etsivä löytää sen täältä.


    • Pasi

      Jos olet lapsikatraan vanhin tai ainoa lapsi niin vanhempasi ovat huolestuneita ja asettavat tiukat rajat mutta jos olet lapsikatraan nuorin ja vanhempasi pitävät sinua vieläkin kotona niin isosiskosi tai veljesi ovat käyttäneet myöhempää kotiintuloaikaa väärin.

      • mä en tottelis

        ite meen ja tuun miten haluun ja haistattelen mutsille paskat jos se valittaa


      • äippä -77-
        mä en tottelis kirjoitti:

        ite meen ja tuun miten haluun ja haistattelen mutsille paskat jos se valittaa

        vai haistatat paskat millanenkohan olet kun et kunnioita vanhempiasi varmaan he eivät osaa käsitellä ton tyylistä teiniä, koska minun lapsena et kyllä haistattelis vaan miettisit kaks kertaa kannattaako haistatella, mutta ei mua kiinnosta pätkääkään mitä tollanen räkänokka tääl uhittelee, mutta jos mun kakara olsit niin olisit kiltti ja käyttäytyisit kunnolla. Ei tätä elämää eletä näin, että haistatellaan vanhemmille. Huom olen kolmen pojan äiti ja jumalauta se on piru irti jos mulle kakarat alkaisi haistatella koska jotain kunnioitusta pitää olla. Käytös tavat opitaan kotona ilman niitä ei tääl maailmassa pärjää sillä täällä pitää tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa jos ei tule toimeen niin on aika heikoilla. Että tiedoksi sinulle eli kannattaa muuttaa asennetta piakkoin muutoin voit olla vaikeuksissa.


      • Isä
        mä en tottelis kirjoitti:

        ite meen ja tuun miten haluun ja haistattelen mutsille paskat jos se valittaa

        sit kun sulla mahdollisesti on omia lapsia saat takuulla monin verroin takaisin omat haistattelusi yms. kaiken muun paskan mitä vanhemmilles jaat; TÄMÄ ON FAKTA!


    • kotiintuloajoista

      minusta nuo ovat sopivat kotiintulo ajat, monestakin syystä. varsinkin jos ystävät eivät ole naapuristossa, liikkuu matkat yksin eri kulkuneuvoilla, yleinen turvattomuus nykyään, riittävä yöuni niin nuorelle ja vanhemmille (itse en ainakaan pysty nukkumaan ennenkuin nuori on kotona), tässä nyt muutama syy mainitakseni. nuoren tytön äitinä olen lueskellut lähes joka päivä tapahtuvista raiskauksista/joukkoraiskauksista, ryöstöistä, pahoinpitelyistä ym ym. eikö siinä ole jo tarpeeksi syytä tulla ajoissa kotiin vaikka eihän se kelloa kysy jos on jotain tapahtuakseen.
      sama se on pojillakin, eivät hekään ole sen enempää "turvassa" kuin tytötkään. sosiaalisia suhteita voi hoitaa päiväsaikaan , ei tarvi tapahtua yöllä eikä se ole keltään pois.

      • no justiinsa

        8 tuon ikäinen kotia?? uskotko todellakin että tulee? itse muutin 16vuotiaana kotoa pois, olisiko minunkin pitänyt tulla sitten aina 8 omaan kotiini??;)


      • äityliini -77-

        Aivan sama juttu mulla en saa nukuttua jos lapsi on ulkona myöhään odotan sitä kotiin ja sitten vasta saan nukuttua, mutta poika on yrittäny salaa myöhään odottaa ensin et nukahdetaan, mut se jäi kiinni kun mulla on niin herkkä uni et härään pieneen rapsahdukseen kun ovi narisee jne... en varmaan rasvaa se on hyvä vaan, et nariseen. Kärppänä nuosin ja estin poikaa lähtemästä yöllä ulos ja olen alkanu ottaa luurinki pois kun ne soittelee ne kaverit yölläki niin sen takia. Jotain rajaa hei


    • mirxuhh

      Joo, mul ihan sama juttu kotiintuloaikojen kans ja oon kuitenki kohta 17. Tosi turhauttavaa ku kaverit saa mennä ja tulla sillo ku tahtoo ja olla ulkona vaikka koko yön ja mun on pakko olla viimeistään 21 himassa, jos en oo ni kuulee hirveet huudot ja suunnillee arestiin kuukaudeks! Ihan perseestä. Heti ku on rahaa ni muutan vittuu himasta ja sit ei vanhempien kaa ees onneks tatte pahemmi olla!
      vastailkaaha jotai omii kokemuksii ja mielipiteitä :)
      t.Turhautunut koht 17v tyttö

    • lauvra|||

      minä en sais liikkua ollenkaa kavereiden kanssa ja täytän lokakuussa 17. pitäs tulla aina koulusta suoraan kotiin. että olkaa tyytyväisiä ku saatte olla edes 21:( saan vaan huudot jos oon jonku kans jossain yms. huoh. oon vanhin se varmaan selittää.

      • .

        Minulla ei ole ollut kotiintulo-aikoja sitten sen jälkeen kun olin 13. Aika tiukat ajat nuo.


    • Just joo :O

      Lieväst sanottuna hiton tiukat rajat on sulla :)

    • jännääää..

      Ite saan olla viikonloppuna vaikka 00:00 asti ulkona, kunhan kerron missä oon...oon muuten 13 vuotias eikä ulkona myöhään liikkuminen ole mikään onglema

      • Gansta äiti-77- hah

        Mun mielestä vanhemmat ei välitä silloin jos antaa pentunsa yömyöhään liikkua ulkona mikään ei ole enää auki mitä hittoa ne siellä yöllä tekee?? mun mielestä se on vaan hyvä jos on kotiin tulo ajat itselläni on poika 13 v ja se tuotiin poliisien kans kotiin kun joku idiootti porukassa sai älyväläyksen että pöllitäämpä mopo ja siitä se lähti lastensuojelu asiakkuus jonkun toisen tyhmästä ideasta pölliä mopo ja nyt on saatu poika kuriin ja pysymään kotona aina sillon kun sovitaan arkena 21 ja vkloppuna 23 ja sillä siisti jos se ei oo sille hyvä niin sen kun painaa koulukotiin vaan siellä on pahemmat säännöt ja se on suunnilleen vankila tiedän yhden tapauksen kun nuori kapinoi vanhemmilleen lopulta äiti väsy ja laitto pojan poika kotiin ja ihan oikein teki itse olsin tehny saman, mut ei mun poika uskalla haistatella mulle kun tietää, että sillä on tiukat vanhemmat. Rajat on rakkautta eikä mitään muuta turha kenenkään teinin väittää muuta sitte tiiätte mitä sen oman pennun kanssa joskus kun on hankala ja uhoova muhun se ei uppoo otan työkalut heti käsiini ja se tarkoittaa auttavia viranomaisia eiköhän ala muistuun mieleen kotiintuloajat. Kyllä normaali nuori voi noudattaa kotiin tuloaikoja ei se ole keneltäkään pois minä olen sitä mieletä, että ei tarvitse tehdä niin kuin muut. Sen kun ryöstelevät ihmisiä ja mopoja kunhan oma lapseni ei ole mukana niitä tekemässä.


    • nimimerkki2

      Tuon ikäisenä ei pitäisi enää tarvita kotiintuloaikoja.

      Jos yksilöllä liikkuu normi järjenjuoksu päässä nii pitäisi pikkuhiljaa alkaa tajuamaan ne kotiintuloajat jo itsekin.

      Valitettavasti kaikki ei niitä tajua ja sitten joudutaan laittamaan rajoja.

      Itsellä meni vähän rajatapauksena kun rajat oli, mutta ne ei sitten aina toteutunut.

      Tietysti näin kesällä kun ei oo muuta tekemistä ku hengata kavereiden kaa niin kellonajat on vähä eri roolissa. Jos ei 16-v ala tajuamaan arkena omia kotiintuloaikojaan niin sitten ne pitää asetaa.

      • Boy15v

        Itse olen 15-vuotias poika eikä kotiintuloaikoja taida olla.Kun olen yleensä aina kotona tv tai tietokoneen ääressä.Joskus olen kavereiden kanssa jutellaan ja hengaillaan ei mitään ryyppäämistä tai mitään muutakaan pahaa.Jos olen kaverilla tulen siinä 20-22 aikoihin.Kaverini joutuu menemään koulupäivisin jo 21:00 nukkumaan hän on 13v kohta 14.Jos olisi kaveri porukka ja jotain järkevää tekemistä niin mikä ettein vaikka yöhön saakka.
        Kunhan ei mene rikkomaan lakia.


    • EmoGangsta666

      Itellä on sen verran ymmärtäväinen äiti, että kotiintuloaikoja pyydetään noudattamaan, ei käsketä. Eli jos sattuu myöhempään menemään, niin ei siitä napista, saatetaan kysyä että missäs on oltu, mutta ei sen enempää.

    • -92

      Mulla tai monilla kavereilla ei ollu tossa iässä (vuosi sitten :p) mitään rajoituksia. Koulussa pärjään erinomaisesti, liikun hyvissä porukoissa, joskus juhlin/juon ja vietän myöhään aikaa kaupungilla (järjen mukaan) tai kavereilla jne jne.

      Porukkas tukehduttaa sut. Oot kahen vuoden päästä täysi-ikäinen. Ja nyt nuori, elä nuoruuttas. Osaat varmasti käyttäytyä fiksusti.. tai jos oot joku uhoava tenu niin sitten ihan jees. Mutta jos hyväkäytöksinen niin hirveetä tyranniaa.

      Ei mul muuta..

      • äippä-77-

        Minä ymmärrän, että jos kyseessä esim ADHD nuori niin se tarvii valvontaa enemmän ja ei ymmärrä aina mitä on tekemässä, mut tosiaan jos osaa olla kunnolla niin ei mullakaan mitään vastaan olis =)


    • ********

      Kyllä on hieman tiukkaa. Kun miettii, että olet kuitenkin siinä iässä, että olet menossa/olet lukiossa. Vanhemmat haluavat vain suojella, mutta jos tutkitaan vähän omien vanhempien teiniaikoja niin siellä on ollut paljon pahempaa touhua kavereitten kesken kuin mitä itse tekee kavereitten kanssa. Oikea aika olisi ehkä arkena noin klo 21.30 ja viikonloppuna klo 22.30-23.

    • Minulla ei ollut 16-vuotiaana enää kotiintuloaikoja, mutta muutama ehto oli: piti...
      - kertoa minne menee ja milloin tulee
      - ilmoittaa jos suunnitelma muuttuu
      - olla tavoitettavissa puhelimitse
      - käydä kotiin tullessaan tökkäisemässä äitiä että äiti aamulla herätessään tietää että kaikki lapsen on tallessa
      - hoitaa koulunsa kunnolla
      - niin ja yksin ei kävelty kuin poikakaverin luota joka asui 10 min. kävelymatkan päässä, muuta piti olla hyvä kyyti tai jonkun vähintään tietoinen että olen NYT kävelemässä yksin kotiin

      Rajasi kuulostavat tiukilta. Vaikeuttamat oman harkintakyvyn kehittämistä. Mutta toisaalta jos saat kamalat huudot kun olet myöhässä, se kertoo että olet joskus myöhässä eli et noudata sääntöjä. Minä en koskaan, ikinä ollut myöhässä :)

      • 6516

        Minulla ei ole kotiintuloaikoja ja olen 13v...Kyllä he soittelevat jos olen esim yöllä 3 aikaan ulkona, mutta ilmoittelin aina jos olen niin myöhään. Tulen yleensä viikonloppuisin klo 2 ja arkisin siinää 11 aikana, pyytämättä!


      • jjfgjdddd
        6516 kirjoitti:

        Minulla ei ole kotiintuloaikoja ja olen 13v...Kyllä he soittelevat jos olen esim yöllä 3 aikaan ulkona, mutta ilmoittelin aina jos olen niin myöhään. Tulen yleensä viikonloppuisin klo 2 ja arkisin siinää 11 aikana, pyytämättä!

        No tuo on hyvä kun olet fiksu ja osaat tulla pyytämättä kotiisi.Mutta toivottavasti olet vielä tuotakin fiksumpi ja et polta tai vedä viinaa aina 3 asti yöhön tai hakkaa ihmisiä ja kiroile nimittäin se ei ole viisasta ja ne jotka sitä sinun kanssasi tekevät eivät ole oikeita kavereitasi mutta kyllä kavereidensa kanssa saa hengailla viikonloppuisin ja arkisin myöhään kunhan se ei vaikuta koulu elämään.Tai jos olet tyhmä niin et pelkästään hengaile ja pidä hauskaa kavereidesi kanssa mutta myös juot ja poltat se on todella vastenmielistä minusta ja elämäsi pilaat mutta kotiintulo-ajat ovat ihan järkeviä mutta kolmeen asti ei kannata olla 1-2 asti sitten mutta ei 3


    • blondeistablondein72hki

      ajat on.

      Minun 16v muutta opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.

      Aina olen voinnut lapsiini luottaa.

      Kaksi vanhinta tyttöä polttaa ja ovat maistaneet alkoholia.

    • cddddd

      Mun vanhemmat luottavat muhun:D Mulla ainakaan ei ole kotiintulo aikoja menen kotiin sitten kun kerkeän kun olen kavereiden kanssa. kyllähän vanhempien pitää tietää että lapsellansa on sen verran järkeä että saisi pihalla käydä kavereidensa kanssa ja että hänellä on järkeä itse katsoa kelloa ja tulla kotiin. minä itse ainakin tajuan mennä kotiin viimeistään klo22 koska minulla ei ole kännykkää ja olen 13vuotias. mutta 16 vuotias nuori saisi olla viimeistään 01:00 asti pihalla kavereiden kanssa viikonloppuna mutta 21:00 on sopiva aika koulupäivänä mutta 22:00 hahah on naurettava huomaan selvästi että vanhempasi eivät luota sinuun ja ovat ylisuojelevaisia.

    • spirit-villi ja vapaa

      on kyllä aika rankat rajat, itse olen nyt 15v eikä mulla ole mitään kotiituloaikoja. Viikonloppuisin kysyy vaan että tuletko yöksi kotiin ja jos tulen ennen 12 niin jättää oven auki ja jos myöhempään otan avaimen tai en vain tule kotiin.

      • awda

        Itse olen 13v ja ei ole mitään rajoja mutta varmasti soitettaisin jos olisin pe illalla klo 1:00 kaupungilla...Tulen usein siinä klo 23 aikoihin tai jälkeen arkisin ja vk loppusin aika samoihin aikoihin tulen...


    • sadepisara ikkunassa

      Kyllä minun mielest nuo on ihan ok rajat. Melko samanlaiset kuin meillä. Poika täytti juuri 17 ja saa olla arkisin korkeintaan 20-20.30 asti,lukuun ottamatta urheiluharrastusta tuossa aivan näkömatkan päässä joka kestää hiukka vaille 22:een. Ja vkl:sin on oltava viim. 21.30 kotona!! Ja hän ei saa näin olla menossa joka päivä vaan välillä on oltava kotona. Sujunut melkosen lailla hyvin ilman mutinoita ja myöhästymisiä!! ei tuonkaan ikäisen saatikka nuoremman, tyttö on 15, tarvitse missään tapauksessa hillua yhtään missään noiden kellonaikojen jälkeen!!

      • idioottivanhempi

        ei jumalauta ihminen, tajuatko että sabotoit nuoresi elämän... ehkä hän kärsiikin noista tyhmistä liian aikaisista säännöistä eikä vaan halua sanoa sitä, tai sitten hän hyväksyy sen ja on jotenkin kehitysviivaa alempana... ei tervettä, sairasta sanon minä, mitä sitten kun nuori täyttää 18?? miten luulet että hän sitten käyttäytyy:D .. ei kukaan tollasta jaksa
        pilaat lapsesi elämän!


      • menee yli

        onko normaalia että 17 v nuori joutuu kokemaan tuollaista ? ei... nuorelta riistät itsenäisyyttä, vapautta harjoitella sosialistumista ja kasvua aikuiseksi, nuo säännöt hän tulee rikkomaan/on jo rikkonut aivan varmasti. nuorelle on annettava oikeuksia ja sen mukana vastuuta, ei kukaan opi olemaan vastuunkantava hyvä kansalainen jos vanhemmat ovat tiukkoja kuin mitkäkin 8-vuotiaan pillut


    • lapsi.on.peili

      Kotiintuloaikoja ei pitäisi olla 16-vuotiaalla - eikä oikeastaan minkäänikäisellä. Ne eivät sen enempää suojele kuin opetakaan lapsille yhtään mitään.

      16-vuotias nyt itse jo vastaa tekemisistään ihan kokonaan, mutta nuorempien kohdalla iltamenoista ja kotiintulosta voidaan sopia tapauskohtaisesti yhdessä lapsen kanssa tyyliin lapsi esittää mihin aikaan haluaisi tulla kotiin ja perustelee toivomuksensa, mihin vanhempi pääsääntöisesti suostuu, ellei ole varsinaista syytä olla toista mieltä.

      Olen tätä mieltä nimenomaan siksi, ettei kotiintuloaika opeta mitään. Toivomuksen esittäminen, perusteleminen, keskusteleminen, joustaminen, jne. sen sijaan opettavat koko joukon asioita, joita lapsi elämässään tarvitsee, ennenkaikkea vastuuta omasta itsestään.

      • se on se rakkaus

        Mä olen aina ihmetellyt, kun olen tuolla kaupungilla yöllä katsonut 12-15 vuotiaita känniläisiä, että millaisia noidenkin lasten vanhemmat ovat?

        Tästä ketjusta selviää, että joidenkin olisi ollut parempi jättää tekemättä ne lapset kokonaan.

        16-vuotiaskin on ala-ikäinen eli ei todellakaan vastaa tekemisistään. Voi kiesus sentään. Kotiintuloajat ja järkevät sellaiset ovat välittämistä ja kasvattamista.

        15v poika, kotiintuloaika viikonloppuna klo 21.00
        13v tyttö, kotiintuloaika viikonloppuna klo 20.00


      • ..noin aikaiset...
        se on se rakkaus kirjoitti:

        Mä olen aina ihmetellyt, kun olen tuolla kaupungilla yöllä katsonut 12-15 vuotiaita känniläisiä, että millaisia noidenkin lasten vanhemmat ovat?

        Tästä ketjusta selviää, että joidenkin olisi ollut parempi jättää tekemättä ne lapset kokonaan.

        16-vuotiaskin on ala-ikäinen eli ei todellakaan vastaa tekemisistään. Voi kiesus sentään. Kotiintuloajat ja järkevät sellaiset ovat välittämistä ja kasvattamista.

        15v poika, kotiintuloaika viikonloppuna klo 21.00
        13v tyttö, kotiintuloaika viikonloppuna klo 20.00

        ... kotiintuloajat. Itse olen 17-v tyttö, perheemme kuopus. Minulla ei periaatteessa edes ole kotiintuloaikoja. Äiti tai isä vai kysyy, että monen aikaan olen suunnilleen kotiin tulossa, ja pyytävät ilmoittaaman, jos vaihdan paikkaa tms... Arkisin lampsin kotiin viim. klo 22:00, yleensä jo paljon aikaisemmin. Viikonloppuisin saattaa ihan hyvin mennä yli puolen yön. En harrasta mitään juomista tai polttamista, kotikaupungissani on meille seurakuntanuorille sellainen oma ja turvallinen ajanviettopaikka. siis sisätiloissa. Siellähän minä perjantai- ja lauantai-illat kuppaan. ja sen jälkeen jossain pizzeriassa. Näinhän se menee, ja vanhemmat luottavat satasella.

        On aivan hölmöä ja älytöntä käskeä lapset kotiin viikonloppuna niinkin aikaisin kuin yheksältä, jos eivät ole kertaakaan luottamusta pettäneet.
        Miksi pitäisi pelätä, jos lapset käyttäytyvät asiallisesti, ilmoittavat missä ovat, pyytävät lisäaikaa ja eivät kotiin tullessaan haise alkoholilta tai tupakalta, eivätkä vaikuta muutenkaan päihtyneiltä?

        Pakko kyllä myöntää, että vanhempani ovat nähtävästi parhaimmat ikinä, koska he luottavat minuun. Tietystihän siitä sanomista tulee, jos en esimerkiksi ilmoita "väliaikatietoja" tai en vastaa puhelimeen tai en tule silloin kun olen luvannut. Viimeisintä ei ole vielä koskaan tapahtunut.

        Luottakaa lapsiinne, he arvostavat sitä. Rajat ovat rakkautta, mutta liian tiukat rajat ovat liian tiukkoja. Ja lapset arvostavat sitä, että vanhemmat luottavat heihin.


      • 13-vee
        ..noin aikaiset... kirjoitti:

        ... kotiintuloajat. Itse olen 17-v tyttö, perheemme kuopus. Minulla ei periaatteessa edes ole kotiintuloaikoja. Äiti tai isä vai kysyy, että monen aikaan olen suunnilleen kotiin tulossa, ja pyytävät ilmoittaaman, jos vaihdan paikkaa tms... Arkisin lampsin kotiin viim. klo 22:00, yleensä jo paljon aikaisemmin. Viikonloppuisin saattaa ihan hyvin mennä yli puolen yön. En harrasta mitään juomista tai polttamista, kotikaupungissani on meille seurakuntanuorille sellainen oma ja turvallinen ajanviettopaikka. siis sisätiloissa. Siellähän minä perjantai- ja lauantai-illat kuppaan. ja sen jälkeen jossain pizzeriassa. Näinhän se menee, ja vanhemmat luottavat satasella.

        On aivan hölmöä ja älytöntä käskeä lapset kotiin viikonloppuna niinkin aikaisin kuin yheksältä, jos eivät ole kertaakaan luottamusta pettäneet.
        Miksi pitäisi pelätä, jos lapset käyttäytyvät asiallisesti, ilmoittavat missä ovat, pyytävät lisäaikaa ja eivät kotiin tullessaan haise alkoholilta tai tupakalta, eivätkä vaikuta muutenkaan päihtyneiltä?

        Pakko kyllä myöntää, että vanhempani ovat nähtävästi parhaimmat ikinä, koska he luottavat minuun. Tietystihän siitä sanomista tulee, jos en esimerkiksi ilmoita "väliaikatietoja" tai en vastaa puhelimeen tai en tule silloin kun olen luvannut. Viimeisintä ei ole vielä koskaan tapahtunut.

        Luottakaa lapsiinne, he arvostavat sitä. Rajat ovat rakkautta, mutta liian tiukat rajat ovat liian tiukkoja. Ja lapset arvostavat sitä, että vanhemmat luottavat heihin.

        Mielettömät rajat.

        Itse ainakin alkaisin kapinoida ja vastustaa kaikin keinoin. Onneksi vanhempani kuitenkin antavat minun olla pääsääntöisesti niin pitkään kuin huvittaa. Yleensä yhdentoista korvilla kotiin tulen, kun kaverit eivät saa olla pidempään.

        On mukava tietää, että vanhemmat luottavat. Liian tiukat rajat ovat kuin rautahäkki, joka rajoittaa liikkumatilaa ja vapautta.

        Antakaa nyt herranjestas lastenne elää, kasvaa ja itsenäistyä.


    • perseilijä

      PERSEESTÄ. en yhtäään ihmettele jos alkaa kapinoida vastaa.. /;

    • kyllästynyt!!!

      Olen 16- vuotis tyttö ja en kyllä todellakaan ymmärrä mikä vanhempia vaivaa jos jotkut antavat olla liian pitkään tai että ovat ihan liian tiukkoja. Omat vanhemmat antavat olla arkipäivisin 21.00 mutta jos tulee jotain että olen leffassa tai muuta et on jokin kesken niin aika voi venyä ja viikonloppuisin saan olla 22.00 asti ehkä vähän myöhempää, yleensä sitten mun perään soitellaan koko ajan että oletko tulossa vai ei. Minusta toikin on aivan liian tiukka aina kun muut kaverit saavat olla viikonloppuisin paljon myöhempään ja nykyään en edes pääse yöksi niin että sitten voisin olla ulkona myöhään. kesällä on ihan eri ajat mutta kun viime vuonna olin töissä niin oli pakko olla kotona 22.00 kun oli aikainen herätys. Minusta vanhempien kanssa pitäisi olla hyvät välit ja asioista pitää keskustella ja sopia yhdessä.

    • Riippuu ja roikkuu

      Se riippuu siitä millainen nuori on kyseessä ja miten aikansa viettää - ja minkä verran vastuuta hänellä on ollut menemisistään aiemmin.

      Meillä äiti ilmoitti kun täytin 16, että kotiintuloaikoja ei sitten enää ole: kunhan kerroin että missä olen ja milloin aion tulla kotiin, ja olen kännykällä tavoitettavissa. Yleensä roikuin poikakaverini luona 10 min. kävelymatkan päässä.

      Äkkisiltään se, jos 16-vuotias todella tarvitsisi noin tiukat kotiintuloajat, kuulostaa siltä, että jotain on mennyt pieleen... pari vuotta täysi-ikäisyyteen, eikä vielä juurikaan joko kykyä tai mahdollisuutta ottaa vastuuta toiminnastaan. Monihan asuu tuossa iässä jo opintojen vuoksi viikot omillaan.

    • Onnellinen nuori !

      Minä olen 15 v poika ja vanhempani käskevät minut kotiin niin arkisin, viikonloppuisin kuin kesälomallakin KLO 21!!! Ennen minulla vielä kavereita riitti (siis joskus ennen ylä-aste ikää) , mutta nyt kavereita on alle 5, ja minulle nauretaan koulussa päin naamaa. Koulujen päättäreinä en saanut mennä ulos ollenkaan, joten siitä tulen kuulemaan seuraavan kouluvuoden=( Keski-arvonikin oli noin 8.5 ja silti kotona pitää olla klo 21.00. Kun heille jotain yrittää sanoa niin suuttuvat vaan ja seuraavan viikon joudun tulemaan kotiin klo 20.00!!! Enkä ikinä ole tehnyt mitään typerää mistä nämä rajat voisivat johtua. Että kun 18 vuotta täytän haistatan paskat kummallekkin aasinperseelle, enkä ole kotona ikinä! Pilasivat kyllä nuoruuteni aivan totaalisesti!! Että miettikää kaikki vanhemmat haluatteko nähdä lapsianne senkin jälkeen kun he 18v täyttävät.

    • Uskokaa vain...

      Hei, Itse olen 16 vuotias tyttö, mulla on muistaakseni ollut noin pari vuotta sitten ihan saman laiset kotiintuloajat (kuin ensimmäisellä kirjoittajalla) tai ehkä jopa viikonloppuisin tiukemmat, mä kun olen ollut silloin 14v sellainen villi ja oikea jästipää.Vanhempani jopa uhkailivat mua lasten kotiin laittamisesta jos en olisi rauhoittunut sekä sossun akat pyörivät kimpussani melkein joka asiassa mitä tein. Eivätkä vanhempani edes tienneet minne menin koulun jälkeen, tai saati silloinkaan missä olin ollut kun kouluun en mennyt, eivätkä myös tienneet minkä ikäsiä kaverita piireihini kuului. No tottakai mä rällästin känni päissäni ympäri kaupunkia kaljaa läträämässä sekä melkein joka viikonloppuna oli aina silloin pakko päästä ryyppäämään ja jos rahaa ei tullut isältä tai äidiltä niin sitten riehuttiin ja haistatettiin p****t

      Mutta NYT tällä hetkellä kuten alussa mainitsin olevani 16 vuotias mun elämäni ei ole enää niin villiä mitä joskus 14 vuotiaana vielä oli, mulla ei ole ollut kotiin tulo aikoja sitten 15 vuotiaaksi täytettyäni, ehkä ne loppu siihen kun vanhemmat alkoivat luottamaan muhun, sekä tiesi kaikki kaverit yms. ja tiesi mun menoista sekä melkeinpä kaikista poikaystävistä mitä mulla oli ollut. Olin seurustellut yhden pojan kanssa 1v ja 6kk eli ehti täyttää 18 vuotta silloin mun ollessani hänen kanssaan sekä tällä hetkellä viime poikaystäväni jonka kanssa olin, oli 22 vuotias josta toisin erosin noin 3 kk sitten mutta.. ei vanhemmillani ollut koskaan mitään vastaan siihen kuinka vanhoja he olivat minun ikääni verrattuna, sillä useimmat niistä he tunsivat ja Kyllä, poltan tupakkia säännöllisesti ja alotin jo vuosi sitten tupakan polton, Äitini oli aluksi sitä vastaan kauan kunnes lopulta ei jaksanut enää välittää, sillä tiesi että polttaisin kumminkin vaikka hän siitä sanoisi. Isäni suhtautui tupakan polttooni yllättävän rauhallisesti kun taas Äitini, mutta ei Isäni siitä pitänyt tietenkään.. Vanhempani myös tietävät että käytän alkoholia mutta kohtuudella, ja siitä vasta aluksi huutoa tulikin kun vanhempani saivat tietää, mutta enään he eivät sano oikeastaan mitään.. vaikka tiedänkin heidän inhoavan sitä. Vuoden päästä ajattelin muuttaa, varmaan joku opiskelija kämppä taikka jokin muu.. mutta kotoa lähteä.. silti tällä hetkellä kun ajattelee, niin en tiedä mitä tekisin jos mulla ei olisi mun vanhempiani, sillä mä rakastan niitä yli kaiken! sekä tiedän että he ovat tehneet kaikkensa/tulevat tekemään mun parhaakseni ja kovienkin paikkojen tullessa he ovat aina se tuttu ja turvallinen turva ja auttavat mua kaikissa asioiden hoitamisissa yms. opiskeluihin liittyvissä asioissa,

      joten te muut saman ikäiseni nuoret muistakaa ajatella myös positiivisesti vaikka monelle se voi olla tässä vaiheessa vielä vaikeeta.. ja Hei, ne kotiin tulo ajat on tässä vaiheessa vielä pikku juttu.. iän myötä vanhempia oppii myös arvostamaan! myös silloin kuin asuu omillaan tai on sitten 18 - 25 v niin silti sitä edelleen kaipaa molempien vanhempien tukea sekä apua.

      kopioin edelliseltä kirjoittajalta ; '' Että kun 18 vuotta täytän haistatan paskat kummallekkin aasinperseelle, enkä ole kotona ikinä! Pilasivat kyllä nuoruuteni aivan totaalisesti!! Että miettikää kaikki vanhemmat haluatteko nähdä lapsianne senkin jälkeen kun he 18v täyttävät. ''

      -^ voin sanoo että kun sä oikeasti täytät sen 18 vuotta niin sä ajattelet sun vanhemmistas ihan toisella tavalla! , mut se voi ehkä vielä tuntuu tolta et sun vanhemmat on idiootteja yms.

      Teistä kaikista mun ikäsistä 16 vuotiasta nuorista.. varmaan aika moni lukee tätä tekstiä ajatellen ''Mitä vittua toi lässyttää tos'' , ''Siis niin paskaa, huhhu''
      tai mitä nyt ajattelettekaan.. mutta se ei mua haittaa tulin vain kertomaan oman kantani asiasta, et kotiintuloajat ei tapa!.

    • refffrffr

      Mitäs teet jos et noudata aikoja ja säät nyrkistä kuonoon ja että se olis ainoa keino saada uskomaan? Itekin täytän kohta 17 ja max klo. 20:00 ulkona saan olla niin oon päättäny sitten olee menemättä. Tietokoneella saan kyl istua niin kauan kun haluan.

      Asun kyllä alueella jossa on PALJON narkkareita ja juoppoja. Rikollisuutta ja väkivaltaa ilmenee joka ilta sekä autoja katoaa välillä puukotustapauksia. Poliiseja ei ole täällä ollenkaan. Asun pk-seudun lähellä.

    • äiti kahdelle

      Meillä on 16.v. poika, jonka on oltava kotona arkisin klo.22.00 ja viikonloppuna klo.24.00. Ja tytöllä oli samat ajat, on nyt jo täysi-ikäinen. Mä luotan täysin lapseeni, enkä pelkää että tekisi jotain pahaa tai luvatonta, eikä aina ole edes niin myöhään kuin saisi. Mutta meidän lapset kuuluu seurakunta nuoriin.

      • ddeededede

        sulla ei ole mitään oikeutta määrätä enään 18v, sori nyt vaan.


      • gdfgdfg

        Vai että kuuluu lapset hellanlettas sentään seurakuntanuoriin?
        Tiesitkö, että seurakuntanuoret saa aika yleensä pataan just noiden tyhmien rajojen takia?
        Ota ainaki täysi-ikäiseltä rajat pois ja anna elää omaa elämäänsä niinkuin hänen kuuluukin.


    • ...

      Itselläni ei 12-vuotiaana ollut kotiintuloaikoja, mutta kun ylä-asteelle(Uusi koulu) menin alkoi kotiintuloaikoja sadella. Ei mitään tiettyä kellonaikaa vaan tunti tai kaksi saa olla menoissa, mutta sen jälkeen kotiin. Vanhempien mielestä kukaan uusista luokkalaisista ei ole hyväksyttävää seuraa, vaikka eivät edes tunteneet. Ja lopulta homma meni siihen, että kun olin menoissa, vanhemmat tulivat hakemaan. Hiukan noloa kun istut kaverilla ja yhtäkkiä porukat ovat ovella. Kerran suutuin ja karjaisin, Että eikö mulla saa enään olla kavereita?? Tähän toppuuttelut, että tottakai saa olla...joo siltä vaikuttaa...
      Veljeni sai mennä ja tulla miten halusi.
      Siitähän riemu repesi, kun muutin 16-vuotiaana pois kotoa. Ryyppäsin, olin menoissa, tupakoin. Kaikki tuntui niin vapauttavalta eikä kukaan ollut sanomassa.
      Nyt 21-vuotiaana sama meno jatkuu. Asun lähellä vanhempiani, mutta heillä ei ole mitään sanottavaa vaikka eivät tupakointia tai alkoholin ottamista hyväksy.
      Pointti se(tykätkää miten haluatte), että älkää olko liian rajuja, sillä kun pääsee omilleen voi homma karata käsistä. Itselläni lähti ja vanhat tavat jäi. Toki käyn töissä ja maksan laskuni, mutta kun viikonloppu tulee niin korkki aukeaa ja aski menee päivässä sauhutellessa.

    • valdo

      Mun mielestä sie pihalla saa olla nii kauan ku huvittaa että terkut vaa tarelle

    • Kyllä 16v on jo sen ikäinen että pitäisi vähän saada vapautta. Vkl kotiintuloaika itsellä tais olla 23 paikkeilla. Kesällä sai olla pidempään. Jollei siellä nyt ihan joka yö ole tappiin asti niin antaisin sellasien vapauden kyllä. Koulunkin jos hoitaa kunnolla ja muuten asiat, niin kyllä pitäis alkaa jo luottamaan että aikuistuu ja yös saattaa olla poika/tyttöystäviä, jonka kanssa kyhnötetään sitten iltaisin.

      Viikolla ehkä 21 olis sopiva aika kun täytyy olla virkeä kouluun. Vaikea ajatella kun tuntuu että itse sai olla elko vapaasti. Oli ajoissa kotona kun oli tultava, pienet myöhästymiset eivät haitanneet.

      Nyt kun ajattelee että omani kasvaa tuohon ikään niin asenteeni on että ei tietenkään kouluaikaan yömyöhään olla ja vkl myös puhelin mukana jotta saadaan kiinni. Kyllä lasten täytyy itse oppia myös asioita, ei niitä kaikilta voi suojata vaikka kuinka haluaisi! On osattava päästää irti.

      Kaikki kuitenkin riippuu miten kypsä lapsi on. Miten paljon vapauksia antaa.

      • Anonyymi

        Kysyisin, että miten 15-17 vuotias tyttö tulee kotiin iltapimeöllä ja iltamyöhään klo 20-24? Oli kesä tai talvi. Annatteko kävellä tai pyöräillä yksin kilometrin tai useamman, ehkä tyhjillä ja metsäisillä teillä tai kaupungissa/lähiössä? Vai onko ehtona, että silloin haetaan. Kaverit asuu eri suunnalla.


    • Olet vain kerran nuo

      Meillä kotiintuloaika oli viikolla klo 21 tuon ikäisenä. Usein tulin jo aikaisemmin. Viikonloppuisin sain olla 24. Joskus tulin tunnin aikaisemmin, mutta jos oli mukava porukka pyynnöstä sain olla tunnin myöhempääkin. Hyvin pelasi vanhempien kanssa homma.

    • Vastuullinenvanhempi

      Meidän 14-vuotias tyttö tulee viimeistään klo. 20.30 arkisin kotiin, ja viikonloppuisin klo. 00.15 (ja erityis tapauksissa saa olla ulkona vähän pidempään)
      Ei ole koskaan valittanut, ja aina on tullut sovittuun aikaan. Ei ryyppää, polta tupakkaa tai tee mitään muutakaan luvantonta.

      Poikaystävälleen hän saa mennä yöksi, silloin kun tilanne on tietenkin sopiva.

    • Anonyymi

      tommone ois 10 vuotiaalle...

    • Anonyymi

      Miten annatte 16 vuotiaan tytön liikkua iltapimeöllä ja iltamyöhään klo 20-24? Oli kesä tai talvi. Annatteko kävellä tai pyöräillä yksin kilometrin tai useamman kotiin kaupungin kaduilla ja väliin metsäisillä teillä lähiössä? Haetteko autolla?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe