miksi meinaan PYÖRTYÄ?

edith_85

Mulla on ollut ihan jostain seitsemännestä luokasta asti sellasia "kohtauksia", missä melkein pyörry, joskaan en ole koskaan vielä pyörtyny. Olen nyt 21.

Niitä on ollu etenkin kuukautisten aikaan ekana päivänä, kun en ole ottanu särkylääkettä ja vatsaan on sattunu ihan sikana. Kerran pyörrytyskohtaus tuli ihan ilman kuukautisia, ja kerran sen jälkeen kun olin luovuttanut verta ekan kerran.

Kohtaus alkaa tietyllä huonolla ololla, sitten alkaa pää "sumentumaan", ja kun tätä on ollu tarpeeks kauan alkaa mennä kuulo (!) eli äänet tulee ihankuin sellasen suodattimen läpi, ja lopuks näkökin alkaa hämärtyä. Mieletön tuskanhiki tulee kohtauksen aikana, mut sen jälkeen tulee kylmä. Jälkeenpäin myös väsyttää aivan sairaasti, niin ettei _oikeasti_ meinaa pysyä hereillä. (Ihan ekan kohtauksen jälkeen jouduin kotimatkalla pysähtymään ja istumaan joka ikiselle penkille, ja matkaakin oli vain ehkä 1.5 km.)

Olen ihan hyväkuntoinen ja terve muuten, ei sairauksia. Nää on kuitenkin tosi pelottavia nää kohtaukset ja ihmettelen, MIKSI ihmeessä nää tulee? Mulla on tosi matala verenpaine (101/60), voisko nää johtua siitä? Laskeeko verenpaine vielä silloin, jos keho menettää nestettä, kuten verta? Onko kellään muilla tällasia?

8

3823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttu mulla!!

Olen myös 21v ja mulla on juuri samanlaiset oireet kuin sulla!
      Mulla aina kuukautisten alkamispäivänä alkaa sattumaan ihan mielettömästi mahaan. Kalpenen, kylmän hiki nousee, kuulo ja näkö heikentyy ja lisäksi täytyy juosta vessassa melkein koko ajan! En pysty liikkumaan muuten kuin seinistä tukea ottamalla tai konttaamalla, muuten pyörryn. Tätä kestää reilun parin tunnin ajan, jos siis en ole ehtinyt ottaa ajoissa vahvaa särkylääkettä.
      Mulla on myös alhainen verenpaine.
      Verenluovutuksen yhteydessä (luovuttanut 2 kertaa) ei kuitenkaan mulle näitä oireita ole tullut.

Runsaiden kuukautisten yhteydessähän saattaa usein huimata.

Mulla kuukautiset alkoi 13-vuotiaana ja muistan, et heti seuraavien vuotojen yhteydessä kivut alkoivat. Sitten niitä ei tullut vuosiin, seuraavan kerran vasta lukio-iässä. Siitä asti kivut ovat olleet joka kuukausi riesana!

• niksu

tulee tuollaista esim. verikokeessa. Kuukautisten aikaan mulla ei tuollaista ole ollut.
      Itselläni olen yhdistänyt tuon fobian omaiseen veren pelkoon eli mulla nuo kohtaukset on kyllä psyykkisiä. On kyllä tosi inhottava tunne.
      Mulla on korkea verenpaine 145/91 luokkaa.

• abcdefghijklmnop

Ihana kuulla, että joku kärsii samoista oireista! Miulla on ihan sama juttu, mutta "kohtaukset" eivät tule joka kuukausi vaan epäsäännöllisesti. Viimeeksi tuli viime yönä ja sitä ennen viime kesänä. Voin vielä lisätä oireisiin oksentamisen, jonka jälkeen olo helpottuu. Yhtäkkiä vaan kourasee vatsasta, ja tulee enimmäkseen limaa... Olen ajatellut, että pitäisi hankkia pillerit, sillä edessäni on keväällä elämäni tärkeimmät kuukaudet kun on yo-kirjoitukset, enkä halua että ne menee pilaalle sen takia että en pysy tajuissani menkkojen takia.

• Anonyymi

Helpottaa kuulla että muillakin samaa ja tähän pitäis keksiä lääkitys. Mulla on ihan samanlaista ja kestänyt nyt 2 vuotta. Aamulla alkaa, nousen, käväisen esim vessassa ja sitte alkaa silmissä sumentumaan, kuulo heikkenee, päässä pyörii, oon kerran pyörtynyt mut sen jälkeen oon osannu mennä jalat ylös makuulleen, sitte tulee ihan järkyttävän kuuma ja hiki, kun tää lähtee hetken päästä nii tulee kylmä, ja tätä kestää parikyt minaa ja sit menkkakipuja kestää 2-3h ihan alusta alkaen.
      Oon kokeillu minipilleriä, mutta siihen sitten jäi kun alko enemmän stressaamaan kun saattaa alkaa ties millon uudestaan menkat, johon ei sit osaa varautua.
      Oon nyt 17v.
      Haluisin kovasti eroon ilman hormooneja, esim kohdun poistolla.

• Anonyymi

Kohdunpoistoa ei tehdä lapsille ja 17 v on lain mukaan lapsi Ja toiseksi verenpaineen takia ei tehdä kohdunpoistoa. Oletko ajatellut verenpainelääkitystä?

• Anonyymi

Kohtua ei poisteta sen takia että sä pelkäät verta? se on ihan fakta. Sun verenpelkofobian hoitomuoto on terapia ei kohdunpoisto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohtua ei poisteta sen takia että sä pelkäät verta? se on ihan fakta. Sun verenpelkofobian hoitomuoto on terapia ei kohdunpoisto.

En kyllä missään vaiheessa puhunut et mul on mitään vereen liittyvää pelkoa, ja pyörtyily ei liity veren pelkoon vaan kirjaimellisesti menkkoihin kun ne alkaa aamulla ja siitä haluisin päästä eroon.

Ja verenpainelääkkeitä käytetään korkeeseen verenpaineeseen ja ei oo tarjottu tai mitään kun on paljon ammattilaisten kanssa useaan kertaan mittailtu ja on muutenki sanottu että on normaali verenpaine.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kyllä missään vaiheessa puhunut et mul on mitään vereen liittyvää pelkoa, ja pyörtyily ei liity veren pelkoon vaan kirjaimellisesti menkkoihin kun ne alkaa aamulla ja siitä haluisin päästä eroon.

Ja verenpainelääkkeitä käytetään korkeeseen verenpaineeseen ja ei oo tarjottu tai mitään kun on paljon ammattilaisten kanssa useaan kertaan mittailtu ja on muutenki sanottu että on normaali verenpaine.

Sori ymmärsin väärin. Kun tuo yksi kirjoitti verifobiasta ja luulin että vastasit hänen kommenttiin. Ymmärsin väärin. Kirjoitit vaan että helpottaa kun muilla on samaa niin yhdistin sinun vastauksen aikasempiin kommetteihin.

Voi liittyä ihan vaan verensokeriin tai sitten voi johtua myös siitä että kun kuukautisten aikana menettää verta niin se voi vaikuttaa elimistön rautapitoisuuteen ja kun kuukautisten aikana menettää verta ja rautaa, niin se raudan menetys voi aiheuttaa aiheuttaa väsymystä ja huimausta ja muitakin oireita. Ja tähän on olemassa sitten rautavalmisteet. Jos tämä vaivaa sinua niin käy lääkärissä juttelemassa niin sinulta mitataan rauta-arvot ja hoito on sitten sen mukaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      102
      6638
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3980
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3425
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      383
      1817
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1418
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1360
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1113
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      1006
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      940
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      899
    Aihe