Olen 12-vuotias tyttö. Tänään iltapäivällä näin pikkuhousuissani jotain ruskeaa. (En siis peffan kohdalla xD) Pelkään, että minulla on alkanut menkat, mutta se olisi todella outoa, koska äidilläni on alkanut 13-14 vuotiaana, enkä ole mitenkään lihavakaan. Minulla on ollut aikaisemmin valkovuotoa, aika kauankin jo. On muillakin meidän luokassa kuukautiset, mutta minua nolottaa kertoa äidille, jos ne ovat kuukautiset. Vatsakipuja ei ole ollut ym. En siis tajua, mitä tämä on. Vai voiko valkovuoto olla joskus ruskeaa? Vai onko minulla vaan mennyt vahingossa kakkaa pikkareiden "etuosaan" ? :S Minulla ei ole alkanut silleen murrosikä, esim. rinnat eivät ole kasvaneet, joten
mitä epäilette tämän olevan? Olkaa kilttejä ja vastatkaa!
Apua...
3
484
Vastaukset
- kuukautiset
Kyllä tuo kuulostaa ihan siltä, että kuukautisesi ovat alkamassa ihan piakkoin. Se, että äidilläsi on alkanut myöhemmin, ei tarkoita, että sinulla pitäisi alkaa samaan aikaan. Se on vain summittainen arvio, että suunnilleen siinä iässä myös sinulla voisi alkaa. Mutta aina ei vaan mene niin. Myöskään lihavuudella ei ole mitään tekemistä kuukautisten kanssa. Mitenkä lie tuollaista olet luullutkaan?
Valkovuodon ei pitäisi olla ruskeaa, mutta se voi olla sitä ovulaation (munasolun irtoaminen) kohdalla tai sitten, jos kyseessä on joku tulehdus. Tässä kuitenkaan tuskin on kyse siitä.
Vatsakivut eivät mitenkään välttämättä kuulu kuukautisten alkamiseen tai yleensäkään kuukautisiin. Joillakin kipuja on, mutta ei läheskään kaikilla.
Seuraa tilannetta mitä tapahtuu. Jos kuukautiset alkavat, niin sitten ne alkavat. Hienoa, olet kehittymässä naiseksi. Ja jos eivät ala, niin sitten alkavat joskus myöhemmin. Ei tästä kannata mitään isoa paniikkia ottaa, jokaisella naisella ne joskus alkavat.- kkdshgsd
Kiitos, että vastasit! Kaverini vain oli kertonut, että vattsakivut ym. liittyvät kuukautisiin. Tänään kuitenkin katsoin vielä, niin ei minulla taidakaan olla kuukautiset alkaneet, olin vain nähnyt väärin varmaan valon takia. Voi kuitenkin olla, että ne alkavat pian..
- 12v tyttö
Moips!
hyvinkin ne sulla voi olla kuukautiset. mulla alko menkat 11 vuotiaana vaikka äidilläni vasta 14 vuotiaana. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062501Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938