Moi!
Voisitteko vastata seuraaviin kysymyksiin? Haluaisin niihin vastauksen, koska hankin kohta gerbiileitä.
1. Miten yleensä leikitte gerbiilinne kanssa?
2. Onko moni gerbiilinne lelu ostettu vai oletteko tehneet sen itse ym.?
3. Olen kuullut, että gerbiileille pitää antaa kaksi kertaa vuodesta jokinlainen matokuuri. Pitääkö se paikkaansa ja pitääkö niille antaa muita rokotuksia?
4. Terraarioni on n. 60x30x40. Onko se liian pieni kahdelle gerbiilille?
5. Ovatko gerbiilit teidän mielestänne olleet todella ihania lemmikkejä ja aika helppohoitoisia? Hankkisitteko joskus myöhemminkin niitä?
Kiitos vastauksistanne!
Vastauksia?
3
194
Vastaukset
- suski87
"1. Miten yleensä leikitte gerbiilinne kanssa?"
Gerbiilit olivat minulle lähinnä katselulemmikeitä, eli en oikeastaan mitenkään. Toki kaikkia tuli vähintään sen verran käsiteltyäkin että tarkasti että kaikki on ok. Toki sitten, jos tasojen näprääminen yms. virikkeiden kehittely katsotaan leikkimiseksi.
"2. Onko moni gerbiilinne lelu ostettu vai oletteko tehneet sen itse ym.?"
Suurin osa oli itsetehtyä/luonnosta poimittua. Pahvilaatikoita, oksia, kauralyhteitä, kantoja, pahviputkia, varpuja, käpyjä, tasoja, koppeja, erilaisia pesiä, saviruukkuja yms. Osa myös ostettuja. Enimmillään gerbuja oli yhteensä kolmetoista, eli silläkään sitä ei tullut hankittua kaikille juuri sitä Karlie Wonderlandin pesää tms.
"3. Olen kuullut, että gerbiileille pitää antaa kaksi kertaa vuodesta jokinlainen matokuuri. Pitääkö se paikkaansa ja pitääkö niille antaa muita rokotuksia?"
Gerbiilit viettävät tavallisesti koko ikänsä sisätiloissa, joten madottaminen ei ole välttämätöntä. Tosin mikäli gerbiileille tuo kesäisin paljon tuoretta ulkoa ja/tai muilla perheen lemmikeillä on ollut ongelmaa madoista (etenkin jos kyseisillä jollain asteella kontakstia gerbiileihin) voi sitä harkita.
Gerbiileitä ei tarvitse rokottaa.
"4. Terraarioni on n. 60x30x40. Onko se liian pieni kahdelle gerbiilille?"
Lain sallimissa mitoissa, mutta itse en noin pieneen laittaisi. Omalla kohdallani ehdottomana miniminä olen pitänyt 60*35*40cm ja sekin vanhuspareille/yksinasuville. Nuorille/aikuisille olen pyrkinyt aina hankkimaan vähintään 80*40*40cm terran. Yleisin suositus terran minikoosta lienee lain sallima gerbiilimäärä jaettuna kahdella, eli tämän terran kohdalla 3:2 eli 1,5 gerbiiliä (ko. terran pinta-ala 0,18m2, yksi laumassa elävä gerbiili vaatii aina 0,06m2).
"5. Ovatko gerbiilit teidän mielestänne olleet todella ihania lemmikkejä ja aika helppohoitoisia? Hankkisitteko joskus myöhemminkin niitä?"
Gerbiilit ovat mielestäni erittäin helppohoitoisia ja omalla tavallaan hyvin sympaattisia otuksia, joiden touhuja on mukava seurailla. Omalla kohdallani ainakaan ei ole mitenkään poissuljettua etteikö niitä vielä joskus tulisi. Tällähetkellä vain muut eläimet vievät kylliksi aikaa (3 rottaa & 3 kania) ja seuraavana vuorossa on sitten varmaan hiiriä/hiiriä tai käärme. Paljoa nykyistä suurempaa laumaa kun en enää kerrallaan halua. - daisy..
Kiva, kun joku kysyy välillä jotain muutakin, kuin että mitä maksaa, montako, jne... Kaikkea yleisestä hoidosta... Mutta, itse kysymyksiin:
1. Meidän gerbut rakastaa ihmisen käsillä ja olkapäillä kiipeilyä! Hihaan meneminen on myös yksi niiden lempipuuhistam kutittaa tosin hieman :D Sängylle voimme päästää kaksi herroista peittojen ja tyynyjen sekaan meuhaamaan, mutta yhtä ei voi päästää, kun se intoliruttelee muuten ympäriinsä.
2. Itse ei olla ostettu muistaakseni mitään leluja, vaan kaikki itse tehtyjä. Tai no, kaverilta saatiin sellaiset puiset tikkaat, joista ne ei välitä. Sitten saatiin myös sellainen kookospallo, mutta ne söivät siitä narun poikki, jolla se laitettiin roikkumaan, ja sitten saatiin sellainen metalliputki, jota ne myöskin yrittävät syödä... Mökin olemme tehneet itse, sekä lisäksi niillä on itsetehty taso terraariossa (sinne pääsee sitä metalliputkea pitkin). Paras lelu on kutenkin PAHVI! :D Pahvin tuhoaminen, tunneleiden ja purun kaivaminen, sekä pesätarvikkeiden teko on ihan ykköspuuhaa. Kaikki lelut ovat vain hetken kivoja, sitten kiinnostus lopahtaa (kuten kookospallo). Pahvin lumo ei lopahda koskaan! :P
3. Tietääkseni ei. Ehkä sitten, jos gerbiili saa paljon ulkonta tuotuja oksia ym. tuoretta, esim. ruohoa... Tästä en ole ihan varma.
4. Mielestäni ihan sopiva :)
5. Ovat helppohoitoisia ja ihania lemmikkejä, saataan ottaa joskus myöhemminkin. Mutta seuraavaksi ottaisin ehkä mieluummin naaraita...- _Pinja_
Kiitos todella paljon, että vastasit. Sain paljon tietoa sinulta. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455020Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121580Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481159- 131073
Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella10106981-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17997Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76959Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2862Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57759Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27723