ei Einsteinkaan...

ottolyyli

Niin, katoin tänään Teemalta jotain juttua tiedemiehistä ja siinä vaan kommentoitiin, että esimerkiksi Albert Einstein aloitti puhumaan niin myöhään, että herraa epäiltiin jo jälkeenjääneeksi. Mutta oli vain taitanut tuumailla asioita niin paljon, ettei turhia kerennyt puhumaan....

Oman jälkikasvun (1v 3kk ja puhumaton) osalta oon ajatellut, että jos neuvolas rupeavat puuttumaan, niin sitten alan huolestumaan.

8

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ayreon

Heh, aivan...eikös Einsteinilla ollut lukihäiriö tai vastaavaa?

• hauska...

meidän einstein sai neuvolasta lähetteen 2v3kk puheterapiaan. puheterapeutti käski huolestumaan vasta 3v kohdalla... alkaahan tuota puhetta viimein tulla hiljalleen. toivottavasti lapsi on käyttänyt ajan muunlaiseen aivojen kehittämiseen. toiveet korkealla nyt :)

• äitee +4

näin jälkeenpäin on myös todettu, että ko herra oli todennäköisesti asperger joten varhaiskuntoutuksella olisi saavuttanut muutakin kuin mainetta. Kouluthan jäi herralla vähän vaiheeseen..

Tuossa iässä kyllä kannatta alkaa selvittämään miksi ei lapsi puhu. Vika voi olla kuulossakin tai missä vaan joka oikeasti kaipaa korjausta. Jokeltelu pn merkki että ainakin jotakin toivoa on.

Meillä yksi lapsi alko puhumaan vasta reilusti päälle kaksivuotiaana, mutta sanoi silloin tällöin sanoja jopa lauseita.

• taas..

Esikoinen lauleli jo lauluja 1,5-vuotiaana.
      Nuorin taas oli jonin verran yli kaksivuotias, kunnes alkoi edes sanoja sanomaan.

Niin se on lapset erilaisia - samassa perheessäkin.

Molemmat kyllä puhuu nykyisin kovastikin, ovat jo teini-ikäisiä.
      Vanhin oppi lukemaan 4,5-vuotiaana, nuorin 5-vuotiaana.

• einstein..

vedetään esiin.

Ymmärtäkää nyt, että hän on harvinainen poikkeus. Kyllä pääsääntöisesti teoreettisesti lahjakkaat lapset puhuvat aikaisin. Tästä on paljon tutkimusta.

• 5 vuotiaana

Mannerheim 5 vuotiaana oppi vasta puhumaan.

• Pariton Isä

Minäkin aloin puhumaan vasta tosi myöhään, mutta kun aloin niin osasinkin samantien puhua kunnolla.
        Itseni tuntien epäilen että harjoittelin salaa (mielessäni tai muuten), sillä näin se on lähes kaikessa muussakin minulla ollut.
        Perfektionisti jo pienestä pitäen.

Eli koska olen teoreettisesti suhteellisen lahjakas enkä silti puhunut aikaisin, en ilmeisesti ole pääsääntöinen.
        Asiaa ei tutkittu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe