Jaakopin jarru

Arvuuttaja

Heitetäänpä tähän pikku pähkinä pureskeltavaksi kuorma-automiehille kun on taas viikonloppukin: mikä on "jaakopin jarru?"

Lisätehtävksi sopisi vaikka kuka on sellaisen ihan oikeasti bongannut.

16

5400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vallu

      Onko kyseessä "pakokaasujarru", Nimi juontaa eräästä laitteen valmistajasta, Jake Brake:sta?

      • arvuuttaja

        Olet oikeilla jäljillä. Nimi ei muuten tule Jake Brakesta.

        Eikä se ole ihan sama asia kuin tavallinen pakokaasujarru.


    • yks asia

      Kerran oli kaverilla vipstaaki eli viiksi ratissa jossa oli kolme tai neljä asentoo josta voi jarrutella menoa. jotenkin kardaanissa oleva magneetti jarrutti menoa ja kovasti kulutti virtaa.

      Kätevä laite! Paljon parempi oli kuin pakokaasujarru.

      • Topias

        Olikos se Telma-jarru? Se on oikeammin hidastin. Niitä on sekä sähköisiä että hydraulisia. Tosi käteviä vuoristoteillä. Säästävät paljon jarrupaloja.


    • Veli Puivari

      Menee metsään että raikaa, mutta vastaanpa kuitenkin.

      Volvolla oli Jakob-niminen automalli (itse asiassa firman ensimmäinen, 1927), mutta se ei ollut kuormuri vaan convertible-mallinen (avo-) henkilöauto.

      Seuraavana vuonna esiteltyyn uuteen malliin sai ostaa LISÄVARUSTEENA etupyöriin vaikuttavat jarrut 200 kruunun hintaan! Eikös muuten olekin pätevä lisävaruste – etujarrut!! :-D

      Jakobin alustalle tehtiin tiettävästi pari pakettiautoa, mutta kuorma-autopalstan täytteeksi niistäkään paku-Jaakopeista tuskin olisi, olipa niissä etujarruja tai ei...

      Kainuussa muuten ajettiin joitakin vuosikymmeniä sitten "Hakkaraisen vaihteella", kun pukattiin keppi vapaa-asentoon.

    • Eesau

      Eikös Jacob's Vehicle Systems kehittänyt dieselmoottoreiden moottorijarrun 1961? Minä olen luullut tähän saakka, että moottorijarru ja pakokaasujarru olisivat yksi ja sama asia, mutta olenko väärässä pahastikin?

      Pakokaasujarrun käytöstä aiheutuvaa ikävää kurnuttavaa ääntä "Jake Bark" vastaan ovat aiemmin Jacob's Vehicle Systemsin palveluksessa olleet henkilöt sittemmin kehittäneet myös erityistä äänenvaimennustekniikkaa (Donaldson Silent Partner).

    • Eesau

      ”Jaakopin jarru” (The Jacobs Engine Brake, ”Jake Brake”) on moottorin sylinterikanteen asennettava laite. Se muuttaa pakoventtiilien toimintaa siten, että moottori muuttuu ”paineilmakompressoriksi”, tehoa tuottavasta voimanlähteestä tehoa imeväksi hidastimeksi. Moottorin ääni muuttuu laitteen toimiessa menetelmälle luonteenomaisella tavalla.

      Tuontapaista tietoa oli netissä olevinaan tarjolla.

      • Arvuuttaja

        Jaakopin jarru toimii siis tuolla tavalla.
        1. Moottori imee normaalin ilmatäytöksen imutahdin aikana
        2. Puristustahdin aikana puristaa ilman kokoon.
        3. Työtahdin alussa Jaakopin jarru avaa pakoventtiilin,
        jolloin kokoon puristunut ilma pääsee pakokanavaan eikä siten
        voi paisumalla palauttaa moottoriin sitä energiaa joka tarvittiin
        ilman kokoonpuristamiseen.
        4. poistotahti (mäntä "lyö tyhjää") ja kierto jatkuu kohdasta 1.


        Jaakobin jarrun ero tavalliseen pakokaasujarruun on siis siinä, että se päästää moottorin pumppaaman ilman pakoputkeen: moottori toimii tosiaan tavallaan ilmakompressorina, mutta paineilman sisältämä energia puhalletaan siinä taivaan tuuliin.

        Perinteinen pakokaasujarruhan toimii siten, että pakoputki lyödään tukkoon ja moottori pumppaa ilmaa pakokanavaan normaalin työkiertonsa mukaan. Pakokanavan ylipaine purkautuu sitten imutahdissa oleviin sylintereihin nostamalla niiden pakoventtiilin lautasen "takaapäin" auki.

        Kummassakin jarrussa tietenkin polttoaineen ruiskutus on keskeytetty jarrutuksen ajaksi.


      • -A-
        Arvuuttaja kirjoitti:

        Jaakopin jarru toimii siis tuolla tavalla.
        1. Moottori imee normaalin ilmatäytöksen imutahdin aikana
        2. Puristustahdin aikana puristaa ilman kokoon.
        3. Työtahdin alussa Jaakopin jarru avaa pakoventtiilin,
        jolloin kokoon puristunut ilma pääsee pakokanavaan eikä siten
        voi paisumalla palauttaa moottoriin sitä energiaa joka tarvittiin
        ilman kokoonpuristamiseen.
        4. poistotahti (mäntä "lyö tyhjää") ja kierto jatkuu kohdasta 1.


        Jaakobin jarrun ero tavalliseen pakokaasujarruun on siis siinä, että se päästää moottorin pumppaaman ilman pakoputkeen: moottori toimii tosiaan tavallaan ilmakompressorina, mutta paineilman sisältämä energia puhalletaan siinä taivaan tuuliin.

        Perinteinen pakokaasujarruhan toimii siten, että pakoputki lyödään tukkoon ja moottori pumppaa ilmaa pakokanavaan normaalin työkiertonsa mukaan. Pakokanavan ylipaine purkautuu sitten imutahdissa oleviin sylintereihin nostamalla niiden pakoventtiilin lautasen "takaapäin" auki.

        Kummassakin jarrussa tietenkin polttoaineen ruiskutus on keskeytetty jarrutuksen ajaksi.

        Liekö näitä Jaskajarruja suomessa? Ameriikan poijjaathan niitä ainakin käyttää Kalliovuorilla kun lupaa ylitykseen ei liikene jos ei autosta sellaista löydy. Jostaín kirjasta sen joskus luin


      • Arvuuttaja
        -A- kirjoitti:

        Liekö näitä Jaskajarruja suomessa? Ameriikan poijjaathan niitä ainakin käyttää Kalliovuorilla kun lupaa ylitykseen ei liikene jos ei autosta sellaista löydy. Jostaín kirjasta sen joskus luin

        Ei ole korviini sattunut. Äänestähän sen tunnistaa, se on ihan erilainen sen ääni kuin tavallisessa pakokaasujarrussa joka on semmoinen jumputtaja. Meillä Suomessa ei ole paljon semmoisia mäkejä joissa tuota pääsisi kuulemaan. Jaakopin jarru ääntää terävämmin kuin tav. pakokaasujarru.

        Siksipä tuota kyselinkin, jos jollakin olisi käytössä :-)


      • sisukas
        Arvuuttaja kirjoitti:

        Ei ole korviini sattunut. Äänestähän sen tunnistaa, se on ihan erilainen sen ääni kuin tavallisessa pakokaasujarrussa joka on semmoinen jumputtaja. Meillä Suomessa ei ole paljon semmoisia mäkejä joissa tuota pääsisi kuulemaan. Jaakopin jarru ääntää terävämmin kuin tav. pakokaasujarru.

        Siksipä tuota kyselinkin, jos jollakin olisi käytössä :-)

        Sisun käyttämiin Cumminseihin on saanut ja saa jaakopin jarrun...


      • -A-
        sisukas kirjoitti:

        Sisun käyttämiin Cumminseihin on saanut ja saa jaakopin jarrun...

        Laitan lisää faktaa kunhan täältä puolentoista viikon päästä palaan kotomaahan. Cumminshan nämä hommat luulisi tietävän, rapakon takaahan tämä myllyn valmistaja on. Minkähänlainen tämä uusi Catin 18L on?


      • sisukas
        -A- kirjoitti:

        Laitan lisää faktaa kunhan täältä puolentoista viikon päästä palaan kotomaahan. Cumminshan nämä hommat luulisi tietävän, rapakon takaahan tämä myllyn valmistaja on. Minkähänlainen tämä uusi Catin 18L on?

        Kyllä tuohon Catin koneeseen saa myöskin ko. jarrun lisähintaan, kuten Cumminsiikin. Oliskohan noin puolet autoista varustettu noilla jarruilla, missä on em. koneet.


    • Timppa

      Valmistajan sivun kuva jossa periaatteellinen toiminta selostettu.

      http://www.jakebrake.com/products/engine/theory.htm

      sivu jossa toiminta selostettu:

      http://www.jakebrake.com/service/pdf/21474C.pdf

      Jenkkimoottoreista netistä löyty ihan oikeaa tietoakin. Eurooppalaisten tiedot suojattu salasanoilla, joita ei saa mistään.

      Jarru käytössä suomessakin monissa autoissa, ADR-autoissa oltava jokin lisäjarru.
      Sisussa pakokaasujarru ja c-brake.

      Volvolla osassa moottoreita pakokaasujarru riittävän tehokas, osassa moottoreita VEB
      (Volvo Engine Brake)tarpeen.

      Hidastia asennettu samasta syystä myös suomessa.

      • Arvuuttaja

        Tuoltahan nuo löytyy hyvät kuvat Jaakopin jarrun toimintaperiaatteesta.

        Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille ja turvallista työviikkoa!

        :o)


    • timppa

      Tässä pari vinkkiä:

      Valmistajan sivun kuva jossa periaatteellinen toiminta selostettu.
      http://www.jakebrake.com/products/engine/theory.htm

      sivu jossa toiminta selostettu:

      http://www.jakebrake.com/service/pdf/21474C.pdf

      Jenkkimoottoreista netistä löyty ihan oikeaa tietoakin. Eurooppalaisten tiedot suojattu salasanoilla, joita ei saa mistään.

      Jarru käytössä suomessakin monissa autoissa, ADR-autoissa oltava jokin lisäjarru.
      Sisussa pakokaasujarru ja c-brake.

      Volvolla osassa moottoreita pakokaasujarru riittävän tehokas, osassa moottoreita VEB
      (Volvo Engine Brake)tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe