Niin rakkaat ystävät, ehkä tästä voi olla apua vielä jollekin.
Tulin hyvinkin vahingossa raskaaksi. En unohda sitä päivää koskaan, kun sain tietää sen. Äärimmäinen hätä ja paniikki nostivat päätään, eihän tämän edes pitänyt olla mahdollista! EI suunniteltu, ei toivottu, ei mitään. Kerroin miehelle tästä. Senkin hetken muistan hyvin. Hänen kauhistuneen reaktionsa ja tuskaisen ilmeen. Hyin lyhyiden keskustelujen perusteella päädyimme aborttiin ainoana vaihtoehtona.
Ne muutama viikot ennen varsinaista toimenpidettä olivat yhtä helvettiä. Koin ruumiissani kaiken sen, mitä raskaana oleva voi vain kokea, mutta ilman ilon häivää. Paha olo oli sekä henkistä että fyysistä. Tunteeni heittilivät laidasta laitaan, raivonpurkauksista itkuun, kaikkea siltä väliltä.
Keskeytys oli helppo. Se tapahtui lääkkeillä kotona. Sain lääkäreiltä ja hoitajilta myötätuntoa. Samana päivänä, kun keskeytys oli tehty, tunsin valtavaa helpotusta. En sanoin osaa sitä kuvata kuika helpottunut olin. Pahoinvointi hävisi kuin taikaiskusta.
Tuli kummallinen vaihe. Aivan kuin tyyntä myrskyn edellä. Sitten kaikki repesi. Olin itselleni selvittänyt nämä asiat ja kaikki piti olla hyvin. Mies repesi täydellisesti. Koko sen ajan, kun minä olin keskustellut, jakanut tuskan ja surun, hän oli pitänyt kaiken sisällään. Hänen tapaansa kuuluu käsitellä asiat itsekseen ja antaa niiden olla. Tämä asia ei vain mennytkään niin.
Tuskan määrä oli aivan hirvittävä. Nyt, 2kkä jälkeen tapahtumasta, me olemme viettäneet monta tuskaista ja itkuista yötä puhuen asiasta. Se mikä silloin tuntui ainoalta vaihtoehdolta onkin matkan varrella muuttunut yhdeksi vaihtoehdoksi. Muitakin olisi ollut tarjolla.
Nyt tuntuu aivan käsittämättömältä, että mitä olen tehnyt. Minä olin raskaana, odotin rakastamani miehen lasta ja mitä menin tekemään..?? Voin yrittää puolustautua sillä, että en silloin, kun raskaustestin tulos tuli, juurikaan tuntenut miestäni ja enkä edes ollut varma, että välitänkö hänestä tarpeeksi. Jos nyt tällä tietämyksellä pitäisi valinta tehdä, se olisi toinen.
Kävin viikko sitten vielä jälkitarkistuksessa lääkärissä. Lääkäri kysyi, että miten olen voinut. Rupesin itkemään. Minulla on aivan suunnaton suru. Minun lapseni on kuollut.
Jälkeenpäin
22
1478
Vastaukset
- itku ja surkeus
En oikeasti voi sietää näitä ihmisiä, jotka tekevät abortin ja ulisevat siitä jälkeen päin.
Ketä voit syyttää? Itse sen päätit.
Ja jos se vaikutti ainoalta ratkaisulta, niin olisit miettinyt etukäteen ja käyttänyt kunnollista ehkäisyä oikein, ja vielä jälkiehkäisyä, niin ei tarvitsisi valittaa.
En vastusta aborttia.- ....
Juuri sinunlaistesi ihmisten takia maailma on niin paha paikka; pieni annos empatiaa ja ymmärrystä ei ole pahitteeksi kenellekään. Ihmiset tekevät virhearviointeja elämässään, juuri se tekee meistä inhimillisiä.
Ketjun aloittajalle: Tiedän tasan tarkkaan tunteesi. Voin vain sanoa, että puhukaa, puhukaa ja puhukaa miehesi kanssa. Lisäksi suosittelen että hankit ammattiapua. Näiden avulla tuska vähitellen helpotti ainakin omalla kohdallani. Toivottavasti olotilasi helpottaa! - toivottelijoista
Toivottavasti kaikki tällä palstalla lukevat "itkun ja surkeuden" ja huomaavat, missä määrin aborttia ajavat voivat ja haluavat auttaa siihen hairahtuneita.
Juuri eo. kirjoituksen verran nämä "voimien" toivottelijat saattavat tukea lapsensa menettäneitä.
Hariktseva pitää huolta itsestään ja lapsestaan. - Tristar
toivottelijoista kirjoitti:
Toivottavasti kaikki tällä palstalla lukevat "itkun ja surkeuden" ja huomaavat, missä määrin aborttia ajavat voivat ja haluavat auttaa siihen hairahtuneita.
Juuri eo. kirjoituksen verran nämä "voimien" toivottelijat saattavat tukea lapsensa menettäneitä.
Hariktseva pitää huolta itsestään ja lapsestaan.Yleistyksien multihupentuma, tämä! Yhden ihmisen virhe ja sen aktuminen ei tee toisten ihmisten avstaavista valinnoista (niistä joita ei kaduta) yhtään sen väärempiä. Jästi.
Itkua ja surkeutta on luettu ja koettu, mikäli et ole huomannut vielä niin tarkennan yhä näiden ah niin pelättyjen "aborttia ajavien" ihmisten kantaa tällä palstalla, me ajamme naisen Oikeutta Valita, emme automaattista aborttia kaikille :D oma valinta, jotkut tekevät sen väärin perustein ja katuvat sitä. Sille ei voi mitään, sitä olettaisi jokaisen ihmisen tuntevan itsensä ja tahtonsa niin hyvin että osaisi nähdä päätöksiensä ylikin, mutta joskus niin ei vain käy. 20% aborttipäätöksistä on vääriä ja niitä kadutaan. Se on valitettavaa ja toivoisi että se voitaisi jotenkin välttää.
"Juuri eo. kirjoituksen verran nämä "voimien" toivottelijat saattavat tukea lapsensa menettäneitä. "
Lapsensa menettäminen on jokseenkin eri asia kuin oamsta tahdosta tehty abortti jonka perään itketään myöhemmin. Yhden ihmisen virhe, niin valtiettava kuin se tässäkin tapauksessa on, on oma virhe. Lapsen menettäminen omasta tahdosta riippumatta on hieman eri pallopeli.
*** - Aborttia
Hariktseva pitää huolta itsestään ja lapsestaan.Mutta en myöskään pidä siitä että surkutellaan sellaista mille ei enää mitään voi.
- ...
Hariktseva pitää huolta itsestään ja lapsestaan.No, mieluummin otan osaa toisen suruun edes sen yhden viestin verran, ennemmin kuin lähden potkimaan maassa makaavaa.
Silloin kun itse teet virheen, niin toivon että et jää yhtä yksin kuin toivot että muut jäävät.
- päättää itse
Aikuinen ihminen päättää itse omasta elämästään, eikä hae muiden hyvksyntää ratkaisuilleen. Naisen tulee tehdä vain niin monta lasta kuin itse kykenee perässään vetämään. Mies saa toki olla isänä, mutta kun ne niin usein muuttaa mielensä eikä haluakkaan leikkiä kotia, on niiltä aborttia pohtiessa turha kysyä mitään. Päätät itse ja kannat seuraukset itse. Niin olen itse tehnyt ja opetan myös tyttäreni tekemään. Ja se toimii, vahinkoraskauden tapahtuessa mietin mahdollisuuteni ja tein päätöksen, minusta tulee äiti. Ilmoitin asian poikaystävälleni, sanoin ettei hänen tarvitse osallistua, jos ei halua, mutta minusta on nyt tulossa äiti. Riitelimme katkerasti. Mies mietti tahollaan pari päivää ja ilmoitti että häät on sitten ennen synnytystä, ettei tarvii sen isyyden tunnustamisen kanssa pelleillä. Näin. Se oli minun päätökseni, ja mieheni oma päätös. Sinä olet omasi tehnyt, elä sen kanssa! Ja muuten, kannatan vapaata aborttioikeutta.
- yksin!
Kiitokset kirjoituksestasi.
Kokemuksesi ja kirjoituksesi on tärkeä. Uskon, että se herättää usean ajattelemaan lasta ja elämää syvästi ja ymmärtäen. Uskon että se vaikuttaa tarkoittamallasi tavalla.
Lapsesi on tästä maailmasta kuollut. Hän ei voi tulla takaisin. Sinulla on nyt enkelilapsi, kuten meillä monella muullakin on. Sinulla on myös suru, kuten monella on. Tiedät nyt, että tämä suru on kuolemansuru.
Me saamme kulkea täällä ja enkelilapsi elää ajatuksissamme ja mielessämme. Enkelilapsi on nyt osa Sinua ja elämääsi.
Kulje nyt hänen kanssaan ja palaa elämässäsi tärkeisiin asioihin. Katsot niitä nyt uudesta näkökulmasta ja elät elämäsi rikkautta, vaikka suru luo siihen tummat säikeensä. Olet kertonut meille lapsesi tarinan. Se on tosi ja olemassa oleva. Lapsesi on tärkeä. Ehkä hänellä on meille erityinen viesti?
Ajattelen, että saatan kohdata enkelilapsen päivien tultua luetuiksi. Odotusaikaa ei voi arvata, mutta meillä molemmilla on nyt siihen aikaa eikä sitä odotusta voi keskeyttää. - Caitia
.. itseänihän tässä oikeastaan voi syyttää. Sillä akuutilla hetkellä, kun ne päätökset pitää tehdä, on aika sekavassa mielentilassa. Minun ja monien muidenkin on helppo jälkeenpäin pohtia omia päätöksiä.
Suru on kuitenkin aitoa, valitettavasti ja valitettavasti minä en voi muuta kuin kärsiä (kuten joku täällä piikitteli).
Päätös tehty silloin ja sillä hetkellä se oli ainut oikea. Sen mitä tein, sen kanssa joudun elämään koko loppuelämäni.
Sinulle, joka mietit vielä valintaasi tai olet abortin tehnyt lähiaikoina. Varaudu myös suruun ja tuskaan, se saattaa tulla aikojen päästä. Mutta ei siinä ole mitään arvosteltavaa. Meilläkin on yhtäläinen oikeus suruun.- Nyyhkyynel.
mutta myös ehkäisyyn, peelo.
- jipii
Nyyhkyynel. kirjoitti:
mutta myös ehkäisyyn, peelo.
peelo, joka kirjoitit tämän älynväläyksen, on oikeus aivojen käyttöön.
- nyyhkyynel.
jipii kirjoitti:
peelo, joka kirjoitit tämän älynväläyksen, on oikeus aivojen käyttöön.
Aivot auttavat minua käyttämään toimivaa ehkäisyä oikein, ellen halua lapsia/aborttia.
- Tristar
nyyhkyynel. kirjoitti:
Aivot auttavat minua käyttämään toimivaa ehkäisyä oikein, ellen halua lapsia/aborttia.
varmaankin auttavat sinua tekemään ehkäisystäsi 100% varman, koskapa sellaista ehkäisyä ei ole vielä keksitty.
*** - minua
nyyhkyynel. kirjoitti:
auttanut tuo jälkiehkäisyn ottaminen, raskaana olin kumminkin. Turha huudella jälkiehkäisyn olevan ratkaisu... niiden teho kun on vain 80%
- .-.
minua kirjoitti:
auttanut tuo jälkiehkäisyn ottaminen, raskaana olin kumminkin. Turha huudella jälkiehkäisyn olevan ratkaisu... niiden teho kun on vain 80%
Käytät vaikka kortsua OIKEIN. ja pidät aina je-pillereitä kaapissa varalta, että voit napata sen heti, jos kortsu puhkeaa (eli todennäköisimmin olet laittanut sen väärin).
- olenko idiootti?
.-. kirjoitti:
Käytät vaikka kortsua OIKEIN. ja pidät aina je-pillereitä kaapissa varalta, että voit napata sen heti, jos kortsu puhkeaa (eli todennäköisimmin olet laittanut sen väärin).
Melkoiseksi meni tämäkin keskustelu. Ainut varma ehkäisy on polvet ristiin vaan. Vahinkoja sattuu, ei siitä pidä ketään syyllistää. Tällainen keskustelu ei kyllä johda yhtään mihinkään. Vahinko ei kulje kello kaulassa...
- mess 83
niinpä.
muutama päivä sitten sain tietää olevani raskaana. seurustelen, mutta olen tuntenut kundini vasta kolmisen kuukautta. tää tuli niin puun takaa ja nyt painin kahden vaihtoehdon välillä. en tiedä mitä tehdä, mielipide vaihtelee koko ajan. eniten pelkään, että jos keskeytän raskauden, tulen sitä sen jälkeen katumaan ja kokemaan "inhoa" itseäni kohtaan. toisaalta en tiedä olenko valmis ottamaan niin isoa elämänmuutosta vielä vastaan!
tää tilanne on ihan kauhea! :(
- tunteita
Hei!
Tiedän tunteen, vaikka omasta kokemuksestani on jo neljä vuotta. Meillekin keskeytys oli silloin se ainoa vaihtoehto. Kokemus oli henkisesti hyvin rankka, mutta se oli vain pakko käydä läpi. Nyt tekisimme varmasti toisin ja mietinkin sitä usein, mutta:
Enkä tiedä olisiko tilanne nyt sen parempi. Ei ainakaan rahallisesti. Kahden pienyrittäjän on lähes mahdotonta elättää lapsia, kun ei ole varaa muuhun kuin pakollisiin menoihin. Kumpikin kyllä haluaisi lapsia, mutta niihin ei vain ole rahaa.
Tiedän, että jos emme saa lapsia, niin se harmittaa koko loppuiän. Mutta toisaalta epäilen, etten ole tarpeeksi hyvä äidiksi. En haluaisi, että lapsia tulee vain tekemisen pakosta, vaan että lapsi olisi toivottu ja että hänelle olisi mahdollisimman hyvä, turvallinen ja tasapainoinen koti olemassa. Me emme taida siihen valitettavasti pystyä...
Toivon teille kaikkea hyvää. Koittakaa puhua asiasta mahdollisimman paljon ja hakekaa vaikka apua jostain, jos tuntuu, että ette kaksin selviä. Ei kannata turhaan hävetä asiaa, sillä ette todellakaan ole tunteidenne kanssa yksin! - sinisiipi
EIkö toisaalta tuo reaktiosi vain todista että sinä olet inhimillinen ihminen etkä mikään pelkkien vaistotoimistojen varassa oleva eläin tai kone jolta nappia painamalla elävä sikiö poistetaan kohdusta.Posttraumaattinen stressireaktio, sanoisi joku. Ei sitä voi tietää etukäteen miten reagoi noin rankkaan asiaan. Ei kai se ole mikään ihme, että moni yrittää jos minkälaista defenssimekanismia aktioivda, selittelyä, syyttelyä jne. koska se on niin rankkaa. Täällä viitataan yleisesti että jonkun tutkimuksen mukaan n.20% abortin tekijöistä katuu tekoaan. Olisi kiva tietää tämän tutkimuksen alkuperä. Anna suru kulkee pitkin selkää ja jossain vaiheessa huomaat taas kun aurinko paistaa. SInusta voi ihan hyvin vielä joskus tulla hyvä äiti.
- www.lopettakaatappaminen.info
itse hän valintasi teit ja kärsit lopun elämääsi!!!!!
- mikä on oikein?
Kiitos viestistäsi ja osaanotto siihen mitä sinä käyt nyt läpi. Olen itse samankaltaisessa tilanteessa, tein lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen omasta päätökestäni kaksi kuukautta sitten. tilanteeni on siinä suhteessa sama että suhde miesystävääni oli kestänyt vain vähän aikaan (alle 2kk) ja jo myrskyisissä merkeissä. en luottanut kumppaniini tarpeeksi, niin paljon että olisin heittäytynyt vakavaan suhteeseen ja perheen perustamiseen, vieläpä pienen henkisen painostuksen takia miesystäväni taholta.
suhde ei tuntunut minusta oikealta enkä myöskään halunnut alkaa rakentamaan romannttisia illuusioita vain sen takia että tulin raskaaksi. olen toivonut aina lapsia ja äitiys on minulle hyvin toivottu ja luonnollinen asia, tässä tilanteessa lapsen saaminen tuntui kuitenkin täysin väärältä ja tiedon varmistuttua olin vain paniikissa ja järkyttynyt, sisällä tuntui siltä että ei, vaikka raskaaksi tuleminen on minulle ehkä kaunein ja arvokkain asia mitä elämässä on.
päädyin keskeytykseen kaikkien osapuolten tulevaisuuden takia, tietysti ajattelin itseäni eniten. se että olisin pitänyt lapsen olisi tarkoittanut todennäköisesti yksinhuoltajuutta ja paljon ristiriitoja tulevaisuudessa, paljon myös yksinäisyyttä. kaipaan elämässäni perusturvallisuutta, pysyvyyttä ja rehellistä, todellista ja rakkaudentäyteistä parisuhdetta, tähän en uskonut uuden suhteen alkuvaiheessa, enkä usko siihen vieläkään.
olen juuri eronnut miesystävästäni joka takertuu minuun ja minä myös häneen jollain tasolla, välitän kuitenkin paljon ja välillämme on edelleen tunteita.tilanne on kuitenkin päätynyt täysin konfliktiin ja miesystäväni ei pidä minuun yhteyttä vaikka kaipaan hänen tukeaan ja hauaisin käydä asiota ja meidän molempien kipua yhdessä läpi.hän ei siihen nähtävästo pysty ja se sattuu.
nyt jälkikäteen olen alkanut myös epäillä päätöstäni tehdä keskeytys ja olen surullinen ja henkisesti rikki. päätös oli jokatapauksessa hyvin vaikea ja minulle siinä tilanteessa kaikki päätökset olivat vääriä.kaikki! syytän itseäni siitä että en uskaltanut kohdata elämää sellaisena miten se olisi kulkenut. pelottaa surun määrä ja se että emme pääse "miesystäväni" kanssa tilanteesta yhdessä yli.olemme siis eroamassa nyt.
päätöksiä ei kuitenkaan pääse koskaan pakoon, yleensä se ovat aina oikeita sillä hetkellä, usein elämässä voi kuitenkin valita vielä toisen ja kolmannenkin kerran ja sinäkin voit saada onnellisesti lapsia vaikka piankin! olkaa toistenne tukena sinä ja poikaystäväsi, tätä tukea toivoisin myös omassa ristiriidassani ja pettymyksessäni suhteessamme. onnellinen ja rakastava perhe on myös minun toiveeni ja unelmani, ei pelkästään miesystäväni.hänellä oli minusta jonkinlainen unelmakuva, jonka olen nyt romuttanut. hän on tilanteesta kuitenkin vastuussa myös, mutta ei pysty kohtaamaan minua omassa surussani, vihassani ja ristiriidassani. eikä ehkä muutenkaan, tämän takia ero on käynnissä,vaikka toivon että olisimme voineet nauttia elämästä vielä yhdessä, kaikki tapahtui liian dramaattisesti ja nopeasti. välilämme on kuitenkin rakkautta. itken paljon, ahdistaa, olen pettynyt siihen että "miesystäväni" ei tue ja kohtaa minua, onneksi minulla on rakkaita ja vahvoja ystäviä tukenani.
yritetään katsoa tulevaisuuteen, sitä toivon sinulle, tapahtunut on tapahtunut ja päätösten ja surun jäljet pitää vain kantaa ja siirtyä elämässä eteenpäin.
voimia ja armollisuutta sinulle!
kerro kuulumisia ja fiiliksiä jos haluat- Caitia
Hei,
palasin takaisin lukemaan näitä viestejä ja joukossa oli muutama tarinakin, jota en ollut lukenut aiemmin. Kiitos niistä.
Omalta osaltani aikaa on nyt kulunut kolme kuukautta tapahtuneesta ja aika ajoin tuntuu pahalta. Mutta aika ajoin sitä ei edes muista.
Puhuimme aika paljon miesystävän kanssa asiasta vielä joulunakin ja molemmilla aika kovat arvet. No nyt kuitenkin meidänkin juttu näyttää päättynvän, osittain tapahtuneen seurauksena ja osittai muista syistä. Enpä tiedä sitten. Jos päätös olisi ollut toisenlainen, että olisin päättänyt pitää lapsen, olisi tilanne nyt varmasti täysi katastrofi.
Onneksi tulevaisuutta ei aina tiedä etukäteen.
Voimia kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1465621Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella314022Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan03500No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452500Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv442332Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv312198- 242043
- 431895
Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h231893- 111814