Pitäisi remontin yhteydessä asentaa vanhaan taloon koneellinen ilmanvaihto.
Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä, että LTO-koneen yhteydessä olisi ilmalämpöpumppu. En nyt tarkoita sellaista millä lämmittäisi veden ja kaikki, mutta jos kopressorilla voisi pumpata lämpöenergiaa poistoilmasta tuloilmaan. Kesäaikana korvausilmaa voisi jäähdyttää tällä systeemillä. Jos tässä on yhtään tolkkua, niin onko tällaisia koneita (jo) olemassa?
Olisi mukavaa jos joku voisi antaa muunkin vastauksen kuin että ei ole järkeä.
Kiitos!
LTO ilmalämpöpumpulla?
15
2565
Vastaukset
- olemassakaan
tällaista ikiliikujaa.
- kva
Nilaniltahan noita löytyy (PILP). Mutta kyseisen laitteen kannattavuudesta en tiedä, koska nimenomaan PILPin "hyöty" tulee poistoilman energialla lämmitettävästä vedestä kesäaikana.
Huomaa! seuraava epäjohdonmukaisuus. Siis kakkasuodattimet paikoilleen.
"VPL 10, 15 ja 25
Ilmanvaihtolaite uuteen ja vanhaan taloon.
VPL-koneet käsittävät sarjan poistoilmalämpöpumppuja, jotka poistavat ja tuovat ilmaa.
Talvella lämmöntalteenotto tapahtuu lämpöpumpulla, poistoilmasta otettava energia tuloilman lämmittämiseen.
Säästää lämmityskuluissa Ok talossa jopa 55% perinteiseen LTO koneeseen verrattuna. Energiaa poistoilmasta saadan noin 8.000-11.000 kWh vuodessa.
Sarjan C-malleilla voidaan korvausilmaa kesällä myös jäähdyttää. Tuloilma jäähtyy 6-10 astetta.
"
ja
"VP18, VP18C
Ilmanvaihtolaite ja vesivaraaja uuteen tai vanhaan sähkölämmitystaloon, jossa ei ole vesikiertoista lämmönjakoa.
Poistavat ilmaa ja lämmittävät käyttöveden sekä tuloilman.
C versiossa jäähdytys.
Säästää lämmitys- ja käyttövedentuotto-kuluissa Ok talossa jopa 60% perinteiseen sähkövaraajaan ja LTO koneeseen verrattuna. Energiaa poistoilmasta saadan noin 8.000-11.000 kWh vuodessa.
Sarjan C-versio, VP 18C, myös jäähdyttää korvausilmaa kesällä.
Tuloilma jäähtyy 6-10 astetta. Tuloilman viilennys ei tuo lisäkuluja koska samanaikaisesti tuotetaan samalla energialla lämmintä käyttövettä."
eli ilmaisesti VLP-laitteilla pitäisi ottaa lämpöä talteen kesälläkin, jotta ilmoitettu säästö toteutuisi. Voi tulla hiukan kuuma.- multimatemarket
Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.
Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.
Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin? - alspe
multimatemarket kirjoitti:
Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.
Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.
Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin?Tottakai jäähdytettäessä aina menetetään "säästöjä". Kyse on vaan minkälaisen kilowattihinnan kukin arvioi kylmäenergialle.
- tavallinen talteenottolaite
multimatemarket kirjoitti:
Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.
Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.
Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin?ilmanvaihdon poistoilmasta saatava esilämmitin ja loput normaali sähköllä lämmitetään. Ei ilmalämpöpumppulla siis.
- alspe
tavallinen talteenottolaite kirjoitti:
ilmanvaihdon poistoilmasta saatava esilämmitin ja loput normaali sähköllä lämmitetään. Ei ilmalämpöpumppulla siis.
Siis kaverihan puhui jäähdyttämisestä kesällä. Et sä LTO:lla kesällä mitään jäähdytä vaan LP:lla jolla siis "menetät" säästöä, mutta saavutat mukavuutta.
- Höpö-Höpö-Mies
näin Finnbuildissä olleen esillä.... Roottori lämpöpumppu
- multimatemarket
Mikä on pyörivä lämmönsiirrin noin niinkun käytännössä? Lisää liikuvia osia?
Yritin katsella heidän sivuiltaan lisää aiheesta, mutta ei siellä kompressorivehkeistä puhuttu mitään. - Höpö-Höpö-Mies
multimatemarket kirjoitti:
Mikä on pyörivä lämmönsiirrin noin niinkun käytännössä? Lisää liikuvia osia?
Yritin katsella heidän sivuiltaan lisää aiheesta, mutta ei siellä kompressorivehkeistä puhuttu mitään.sen kummosempi osa ole, kuin mikä tahansa osa joka liikkuu, vai jätätkö auton ostamatta sillä perusteella että pyörät pyörii... Taitaa kompurassakin olla muutama liikkuva osa...
Jaa ei nettisivuilla ole, no soita heille... en tiiä koska se markkinoille tulee, mutt semmoinen viritelmä niillä oli messuilla...
- alspe
Mä olen sitä mieltä, että ei ole järkeä ottaa lämpöä poistoilmasta sekä LTO:lla että PILP:llä. Vetää huuruun kennoa helpommin ja lämpökerroin laskee jos on lisäksi PILP.
- Höpö-Höpö-Mies
Ottamatta nyt mitenkään kantaa järkevyyten, niin voisin kuitenki todeta, ettei kenno sen kummemmin huuruun vedä, koska lämpöpumppu ottaisin energiaa talteen jäteilmasta - eli ilmasta joka on jo ohittanut LTO -patterin.
- alspe
Höpö-Höpö-Mies kirjoitti:
Ottamatta nyt mitenkään kantaa järkevyyten, niin voisin kuitenki todeta, ettei kenno sen kummemmin huuruun vedä, koska lämpöpumppu ottaisin energiaa talteen jäteilmasta - eli ilmasta joka on jo ohittanut LTO -patterin.
Esimerkiksi jos sisällä on 20 C ja ulkona -20 C niin 50% LTO:lla PILPille menee 0 asteinen ilman joka vielä on kosteaa koska se on sisältä tullut. Höyrystymislämpötila silloin joku -5 C. Voi olla että huurtuu, ja sulatusta tarvitaan usein.
- Höpö-Höpö-Mies
alspe kirjoitti:
Esimerkiksi jos sisällä on 20 C ja ulkona -20 C niin 50% LTO:lla PILPille menee 0 asteinen ilman joka vielä on kosteaa koska se on sisältä tullut. Höyrystymislämpötila silloin joku -5 C. Voi olla että huurtuu, ja sulatusta tarvitaan usein.
puhutaanko nyt LTO:sta vai höyrystimestä?
LTO-kenno ei mene sen kummemmin jäähän/huuruun... LÄmpöpumppu on tietysti asia erikseen... ja sen hyöty on toki alemmissa ulkoilma lämpötiloissa olematon... vrt. ilmalämpöpumppu... - alspe
Höpö-Höpö-Mies kirjoitti:
puhutaanko nyt LTO:sta vai höyrystimestä?
LTO-kenno ei mene sen kummemmin jäähän/huuruun... LÄmpöpumppu on tietysti asia erikseen... ja sen hyöty on toki alemmissa ulkoilma lämpötiloissa olematon... vrt. ilmalämpöpumppu...Puhun PILP:n kennosta jos PILP asennetaan LTO:n jälkeen poistoilmakanavaan. Silloin jäätyy PILP-kenno.
- Höpö-Höpö-Mies
alspe kirjoitti:
Puhun PILP:n kennosta jos PILP asennetaan LTO:n jälkeen poistoilmakanavaan. Silloin jäätyy PILP-kenno.
"Mä olen sitä mieltä, että ei ole järkeä ottaa lämpöä poistoilmasta sekä LTO:lla että PILP:llä. Vetää huuruun kennoa helpommin ja lämpökerroin laskee jos on lisäksi PILP."
Tavasin viestiäs vähän väärin, luulin et meinasit et LTO huurtuu helpommin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 69949
- 119714
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81705Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm53673- 42671
- 89592
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111563- 40513
- 41498
- 72473