LTO ilmalämpöpumpulla?

multimatemarket

Pitäisi remontin yhteydessä asentaa vanhaan taloon koneellinen ilmanvaihto.

Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä, että LTO-koneen yhteydessä olisi ilmalämpöpumppu. En nyt tarkoita sellaista millä lämmittäisi veden ja kaikki, mutta jos kopressorilla voisi pumpata lämpöenergiaa poistoilmasta tuloilmaan. Kesäaikana korvausilmaa voisi jäähdyttää tällä systeemillä. Jos tässä on yhtään tolkkua, niin onko tällaisia koneita (jo) olemassa?

Olisi mukavaa jos joku voisi antaa muunkin vastauksen kuin että ei ole järkeä.

Kiitos!

15

2565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemassakaan

      tällaista ikiliikujaa.

    • kva

      Nilaniltahan noita löytyy (PILP). Mutta kyseisen laitteen kannattavuudesta en tiedä, koska nimenomaan PILPin "hyöty" tulee poistoilman energialla lämmitettävästä vedestä kesäaikana.

      Huomaa! seuraava epäjohdonmukaisuus. Siis kakkasuodattimet paikoilleen.

      "VPL 10, 15 ja 25
      Ilmanvaihtolaite uuteen ja vanhaan taloon.

      VPL-koneet käsittävät sarjan poistoilmalämpöpumppuja, jotka poistavat ja tuovat ilmaa.
      Talvella lämmöntalteenotto tapahtuu lämpöpumpulla, poistoilmasta otettava energia tuloilman lämmittämiseen.

      Säästää lämmityskuluissa Ok talossa jopa 55% perinteiseen LTO koneeseen verrattuna. Energiaa poistoilmasta saadan noin 8.000-11.000 kWh vuodessa.

      Sarjan C-malleilla voidaan korvausilmaa kesällä myös jäähdyttää. Tuloilma jäähtyy 6-10 astetta.
      "


      ja
      "VP18, VP18C
      Ilmanvaihtolaite ja vesivaraaja uuteen tai vanhaan sähkölämmitystaloon, jossa ei ole vesikiertoista lämmönjakoa.

      Poistavat ilmaa ja lämmittävät käyttöveden sekä tuloilman.
      C versiossa jäähdytys.

      Säästää lämmitys- ja käyttövedentuotto-kuluissa Ok talossa jopa 60% perinteiseen sähkövaraajaan ja LTO koneeseen verrattuna. Energiaa poistoilmasta saadan noin 8.000-11.000 kWh vuodessa.

      Sarjan C-versio, VP 18C, myös jäähdyttää korvausilmaa kesällä.
      Tuloilma jäähtyy 6-10 astetta. Tuloilman viilennys ei tuo lisäkuluja koska samanaikaisesti tuotetaan samalla energialla lämmintä käyttövettä."


      eli ilmaisesti VLP-laitteilla pitäisi ottaa lämpöä talteen kesälläkin, jotta ilmoitettu säästö toteutuisi. Voi tulla hiukan kuuma.

      • multimatemarket

        Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.

        Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.

        Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin?


      • alspe
        multimatemarket kirjoitti:

        Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.

        Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.

        Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin?

        Tottakai jäähdytettäessä aina menetetään "säästöjä". Kyse on vaan minkälaisen kilowattihinnan kukin arvioi kylmäenergialle.


      • tavallinen talteenottolaite
        multimatemarket kirjoitti:

        Tällä vehkeellä ei tietenkään säästetä kesäisin kun ei ole mitään lämmitettävää ja talvella mahdollisesti saatu säästö kulutetaan kesällä kun ilmaa jäähdytetään. Mutta ehkä tässä on enemmänkin kysymys mukavuudesta kuin säästämisestä. Sehän on nähty monta kertaa että säästäminen ei kannata.

        Olisi mukava kuunnella käyttäjien kommentteja ko. laitteesta.

        Nilani väitti että olisi ainut markkinoilla tällä systeemillä. Onko tosiaan noin?

        ilmanvaihdon poistoilmasta saatava esilämmitin ja loput normaali sähköllä lämmitetään. Ei ilmalämpöpumppulla siis.


      • alspe
        tavallinen talteenottolaite kirjoitti:

        ilmanvaihdon poistoilmasta saatava esilämmitin ja loput normaali sähköllä lämmitetään. Ei ilmalämpöpumppulla siis.

        Siis kaverihan puhui jäähdyttämisestä kesällä. Et sä LTO:lla kesällä mitään jäähdytä vaan LP:lla jolla siis "menetät" säästöä, mutta saavutat mukavuutta.


    • Höpö-Höpö-Mies

      näin Finnbuildissä olleen esillä.... Roottori lämpöpumppu

      • multimatemarket

        Mikä on pyörivä lämmönsiirrin noin niinkun käytännössä? Lisää liikuvia osia?

        Yritin katsella heidän sivuiltaan lisää aiheesta, mutta ei siellä kompressorivehkeistä puhuttu mitään.


      • Höpö-Höpö-Mies
        multimatemarket kirjoitti:

        Mikä on pyörivä lämmönsiirrin noin niinkun käytännössä? Lisää liikuvia osia?

        Yritin katsella heidän sivuiltaan lisää aiheesta, mutta ei siellä kompressorivehkeistä puhuttu mitään.

        sen kummosempi osa ole, kuin mikä tahansa osa joka liikkuu, vai jätätkö auton ostamatta sillä perusteella että pyörät pyörii... Taitaa kompurassakin olla muutama liikkuva osa...

        Jaa ei nettisivuilla ole, no soita heille... en tiiä koska se markkinoille tulee, mutt semmoinen viritelmä niillä oli messuilla...


    • alspe

      Mä olen sitä mieltä, että ei ole järkeä ottaa lämpöä poistoilmasta sekä LTO:lla että PILP:llä. Vetää huuruun kennoa helpommin ja lämpökerroin laskee jos on lisäksi PILP.

      • Höpö-Höpö-Mies

        Ottamatta nyt mitenkään kantaa järkevyyten, niin voisin kuitenki todeta, ettei kenno sen kummemmin huuruun vedä, koska lämpöpumppu ottaisin energiaa talteen jäteilmasta - eli ilmasta joka on jo ohittanut LTO -patterin.


      • alspe
        Höpö-Höpö-Mies kirjoitti:

        Ottamatta nyt mitenkään kantaa järkevyyten, niin voisin kuitenki todeta, ettei kenno sen kummemmin huuruun vedä, koska lämpöpumppu ottaisin energiaa talteen jäteilmasta - eli ilmasta joka on jo ohittanut LTO -patterin.

        Esimerkiksi jos sisällä on 20 C ja ulkona -20 C niin 50% LTO:lla PILPille menee 0 asteinen ilman joka vielä on kosteaa koska se on sisältä tullut. Höyrystymislämpötila silloin joku -5 C. Voi olla että huurtuu, ja sulatusta tarvitaan usein.


      • Höpö-Höpö-Mies
        alspe kirjoitti:

        Esimerkiksi jos sisällä on 20 C ja ulkona -20 C niin 50% LTO:lla PILPille menee 0 asteinen ilman joka vielä on kosteaa koska se on sisältä tullut. Höyrystymislämpötila silloin joku -5 C. Voi olla että huurtuu, ja sulatusta tarvitaan usein.

        puhutaanko nyt LTO:sta vai höyrystimestä?

        LTO-kenno ei mene sen kummemmin jäähän/huuruun... LÄmpöpumppu on tietysti asia erikseen... ja sen hyöty on toki alemmissa ulkoilma lämpötiloissa olematon... vrt. ilmalämpöpumppu...


      • alspe
        Höpö-Höpö-Mies kirjoitti:

        puhutaanko nyt LTO:sta vai höyrystimestä?

        LTO-kenno ei mene sen kummemmin jäähän/huuruun... LÄmpöpumppu on tietysti asia erikseen... ja sen hyöty on toki alemmissa ulkoilma lämpötiloissa olematon... vrt. ilmalämpöpumppu...

        Puhun PILP:n kennosta jos PILP asennetaan LTO:n jälkeen poistoilmakanavaan. Silloin jäätyy PILP-kenno.


      • Höpö-Höpö-Mies
        alspe kirjoitti:

        Puhun PILP:n kennosta jos PILP asennetaan LTO:n jälkeen poistoilmakanavaan. Silloin jäätyy PILP-kenno.

        "Mä olen sitä mieltä, että ei ole järkeä ottaa lämpöä poistoilmasta sekä LTO:lla että PILP:llä. Vetää huuruun kennoa helpommin ja lämpökerroin laskee jos on lisäksi PILP."

        Tavasin viestiäs vähän väärin, luulin et meinasit et LTO huurtuu helpommin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      69
      949
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      42
      671
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      89
      592
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      40
      513
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe