Niin... Millonkohan olisi järkevää lähteä noihin ts-tutkimuksiin? Kauanko on pitänyt asiaa mielessä vatvoo ennenkuin kannattaa lähteä? Tiiän, että aina voi yrittää mutta tarkoitan nyt siis, että milloin aletaan ottaan vakavasti?
Ei sitten millään huvittaisi odotella kymmentä vuotta eikä viittäkään eikä mielellään edes kahta enää, koska päähän tässä halkee ja ahistus vaan kasvaa. Oireet on ollut aina ja vasta näin myöhään (n. puoli vuotta sitten) oon avannut silmät ja tajunnut syyn tiettyihin seurauksiin. Ite oon aivan varma asiastani, vaikken mitenkään hirveän kauaa oo asiaa ajatellut - sitäkin tarkemmin kuitenkin. Nuorihan vasta oon, mutta mulla on niin kiire, koska en haluaisi heittää loppujakin 'elämäni parhaista nuoruusvuosista' hukkaan. En haluais katsella muiden nuorten elämää transsukupuolisena joka jää paitsi esim. kaikesta parisuhdetoiminnasta, koska ei ite oo sinut näennäisen sukupuolensa kanssa eikä voi edes kuvitella harrastavansa seksiä näin.
Kuin kauan tätä vielä pitää vatvoa?? Mulle asiassa ei oo mitään epäselvää enää, tiedän mitä tarviin. En haluu että kukaan tulee sanoon mulle, että 'mee vielä kotiin kasvamaan'. Täysikäinen oon eli voisin periaatteessa mennä vaikka heti tutkimuksiin ja koko ajan ajatus houkuttelee yhä enemmän, mutta pelkään että ne tarttuu liikaa siihen, miten myöhään oon 'herännyt'.
Muuta prosessia voisin odotella vähän kauemminkin, mutta kunhan rinnat saisi pois mahdollisimman äkkiä niin helpottaisi olo jo aika paljon (oon siis FtM). Ne sen suurimman inhotuksen aiheuttaa. Tiiän että voisin mennä pienennysleikkaukseen, mutta melkein yhtä paljon mä varmaan tuntisin inhoa pienempiäkin kohtaan. Turhaa rahan haaskausta se vaan olisi kun tietää että jossain vaiheessa voi saada ne kokonaankin pois..
Mutta mielipiteitä (tai tietoa?) siitä, milloin voi/kannattaa hakeutua diagnosoitavaksi?
nuorena
6
776
Vastaukset
- lgliouispr
No jos olet jo täysikäinen ja olet mielestäsi varma sukupuoliristiriidastasi, niin ei muuta kun lähetettä hakemaan. Tutkimukset voivat kyllä venähtää, jos olet ollut vasta vähän aikaa varma kokemastasi. Diagnoosiin tarvitaan kahden vuoden vakaa tuntemus kokemuksesta olla vastakkaista sukupuolta. Mutta kannattaa yrittää, kunhan varautuu tuota 6kk minimiaikaa pidempään tutkimusvaiheeseen. Eiköhän ne ajatukset kirkastu sinä aikana.
- QWd.
Joko käytät tekopartaa ja sulla on lyhyeksi leikatut hiukset? Yritätkö puhua möreellä äänellä ja olla miesmäisen ääliö?
- vaikka näin
että ulkonäön puolesta oon muuten hyvinkin läpimenevä, paitsi niiden rintojen osalta. Sikshän niistä pitäsikin ekana päästä eroon, kun vielä sattuvat olemaan sieltä isommasta päästä. No, yleensä kyllä pidän sen verta löysiä paitoja ettei tuokaan seikka silmiin pistä.
Käytöksen osalta mulla ei oo tarvetta edustaa mitään stereotypiaa, vaan olla vaan sitä mitä oon, mikä on kyllä paljon enemmän poikamaista kuin tyttömäistä olematta kuitenkaan perusjunttimaista.
Mutta miten tää edes liittyy alkuperäiseen kysymykseen? Ei kukaan, joka ei oo mua koskaan nähnytkään, voi tehä mulle parin viestin perusteella mitään omakätistä analyysia transtilastani suuntaan eikä toiseen :P
- Esille
Tutkimuksiin hakeutuvan pitää olla 18 ja jotta Heli-Ilves olisi kommentiini tyytyväinen, niin hänen mielestään 17 on riittävä ikä. Toisaalta hoitokoneisto vaatii, että asia on ollut tavalla taikka toisella ajatuksissa ja tunteissa ainakin 2-vuotta. Itse toisin ajatuksen esille iästäni huolimatta ikään katsomatta mahdollisimman nopeasti, jotta se kaksivuotta olisi tiedossa varmasti sinä päiväönä kun hakeutuu tutkimuksiin.
- alkuperäinen kysyjä
"Toisaalta hoitokoneisto vaatii, että asia on ollut tavalla taikka toisella ajatuksissa ja tunteissa ainakin 2-vuotta."
Eli riittääkö se, että on (luonnollisestikin) tuntenut voimakasta inhoa ja vastenmielisyyttä fyysistä sukupuoltaan kohtaan, vaikkei ennen ole osannut 'nimetä' vaivaansa transsukupuolisuudeksi? Siinä tapauksessahan tuo kaksi vuotta on tullut kevyesti täyteen ja ylittynytkin todella reilusti. Mutta olen vaan saanut sen käsityken, että näitä selkeämpiä ajatuksia on pitänyt olla sen kahden vuoden ajan? - lgliouispr
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
"Toisaalta hoitokoneisto vaatii, että asia on ollut tavalla taikka toisella ajatuksissa ja tunteissa ainakin 2-vuotta."
Eli riittääkö se, että on (luonnollisestikin) tuntenut voimakasta inhoa ja vastenmielisyyttä fyysistä sukupuoltaan kohtaan, vaikkei ennen ole osannut 'nimetä' vaivaansa transsukupuolisuudeksi? Siinä tapauksessahan tuo kaksi vuotta on tullut kevyesti täyteen ja ylittynytkin todella reilusti. Mutta olen vaan saanut sen käsityken, että näitä selkeämpiä ajatuksia on pitänyt olla sen kahden vuoden ajan?Luultavasti tuo, että on tuntenut inhoa ja vastenmielisyyttä fyysistä sukupuoltaan kohtaan, täyttää nuo kokemuksen ehdot. Eihän sitä voida vaatia että itse tietää diagnoosinsa. Tuntemukset ovat tärkeimmät. Enhän minäkään osannut alussa mieltää tilaani transsukupuolisuudeksi, mutta tukimusryhmä hyväksyi kokemukseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 674331
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h684261Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112937Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv602810Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p212069Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551992Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151679- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1101358- 1821286