"24-vuotias it-työntekijä joutui työtapaturmaan työpaikallaan. Työnantaja kiidätti loukkaantuneen työntekijän terveyskeskukseen ja jätti tämän sinne. Työntajan ei tehnyt ilmoitusta vakuutusyhtiöön ja niinpä asiaa ei tulkittu työtapaturmaksi ja sairaalahoito sekä kuljetuskustannukset jäivät työntekijän itsensä maksettavaksi.
Koska tapahtumasta ei tehty ilmoitusta, työnantaja pidätti palkan 28 sairaslomapäivän jälkeen ja potilas joutui turvautumaan Kelan sairaspäivärahaan. Loukkaantunut työntekijä ei tervehtynyt täysin ja työnantajalla oli oikeus purkaa työsopimus, koska vamman katsottiin syntyneen työstä riippumattomissa olosuhteissa."
eli kannattaa pitää huoli että vakuutusyhtiöön tehdään ilmoitus jos on sattunut jotain!
Työnantaja huijasi taas
8
1966
Vastaukset
- ainesta
Karpolla on asiaa ohjelmaan!
Karpo kyllä korjaa ohjelmissaan
kaikki yhteiskunnan ja oikeuslaitosten
sekä vakuutusyhtiöiden tekemät virheet.
MOT olisi myös toinen sopiva ohjelma! - koodiorja
Voiko olla mahdollista, että jättämällä ilmoitusvelvollisuuden hoitamatta, työnantaja pystyy luistamaan maksuvelvollisuuksista?
Itse lähtisin käräjille tämmösen firman kanssa. - Nimimerkki
Jos näin on niin työntekijän pitää haastaa työnantaja oikeuteen. Kai nyt sentään tällaiset ilmiselvät rikokset saadaan kuntoon Suomen oikeuslaitoksessa.
- ei kerta ensimmäinen
ei ole vakuutuksen kunnossa laisinkaan...
- oikeuteen niin
kannattaa ilmoitustaululta tms. julkisesta paikasta tarkistaa, että mihin yhtiöön lakisäääteinen tapaturmavakuutus työntekijöille on otettu.
Jos vakuutus ei ole maksu tms häiriöiden vuoksi voimassa, niin periaatteessa työnantaja on yksin korvausvelvollinen kaikesta hoidosta, myös työsuhteen päättymisen jälkeen.
Jos työnantajan saldo tilillä on 0, eikä vakuutusasiat ole kunnossa, niin omaan piikkiin taitaa mennä.
Jos on pieni työnantaja, niin todennäköisesti siirtää liiketoimintansa bulvaanille ja heittäytyy varattomaksi, jos joutuu korvausvastuuseen.
Palovakuutus kannattaisi ainakin tarkistaa.- Mercator
"kannattaa ilmoitustaululta tms. julkisesta paikasta tarkistaa, että mihin yhtiöön lakisäääteinen tapaturmavakuutus työntekijöille on otettu."
Itse olen töissä isossa IT firmassa (yli 14000 työnkeijää) ja meidän toimipisteessä (n. 1500 henkilöä) ei ole missään ko. tietoa luettavissa. Hissin seinään on kyllä liimattu ajoittain mainoksia uudesta firman intranet-palvelusta.... - luottamusmies
Mercator kirjoitti:
"kannattaa ilmoitustaululta tms. julkisesta paikasta tarkistaa, että mihin yhtiöön lakisäääteinen tapaturmavakuutus työntekijöille on otettu."
Itse olen töissä isossa IT firmassa (yli 14000 työnkeijää) ja meidän toimipisteessä (n. 1500 henkilöä) ei ole missään ko. tietoa luettavissa. Hissin seinään on kyllä liimattu ajoittain mainoksia uudesta firman intranet-palvelusta....joka ottaa asian hoitaakseen.
Jos ei ole, niin siinäpä on uusi pesti auki - tai potkut uudelle luottamusmiehelle.
Työnantajan velvollisuus on ilmoittaa käyttämänsä vakuutusyhtiö.
suomi24.fi on tunnetusti varattomien IT-talojen ilmainen intranetti - aina ei vaan saa selvää, kenelle uusi suurtilaus kuuluu.
- pötypuhetta
Työtekijää ei voi laittaa maksamaan työnantajan virheestä. Tämä juttu on täysin keksittyä potaskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2364016Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232317Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411481
- 77939
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127937Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37930Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62770