Hvitträsk 1984 tai 1985

Aktiivinen unohtaja

Olin luokkaretkellä Hvitträskissä 80-luvulla. Olin jonossa yläkertaan portaissa jotka ovat erittäin kapeat. Olin jonon viimeisenä ja oli aivan hiljaista, silloisen hallituksen ministereitä oli kabinetin/ruokasalin puolella ja meitä oli pyydetty olemaan hiljempaa. Näin mustapukuisen naisen(pitkä hame) takanani tavallaan "sivusilmällä". Tilanteessa oli jotain outoa, ja katsoin kunnolla taakseni enkä nähnyt enää mitään. Hame heilahti aivan nilkkojeni vieressä kun sen näin. Olin sulkenut oudon asian mielestäni samantien enkä kertonut siitä kellekkään, ennenkuin 1995 tienoilla luin jutun Hesarista/kuukausiliittestä, että Hvittreskissä on kummitellut ehkä joskus. Kerroin ystävilleni asiasta, ja he tietysti innostuivat.

Tiedättekö ketään joka olisi joskus nähnyt jotain outoa Hvittreskissä ?
Tämä on ainoa kokemani vaikeastiselitettävä kokemus.

44

10945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onko suomessa

      vai?....

    • asa

      Jep, nähty on. Olin itse siellä luokkaretkellä 90-luvun loppupuolella, ja vaeltelin talossa ystäväni kanssa luokan yhteisen ohjelman päätyttyä. Hoksasin jännittävän näköisen kapean ja "aavemaisen" kierreportaikon (en tiedä olisiko kyse peräti samasta portaikosta?) ja kiipesin niiden yläpäähän. Ne johtivat lukitulle ovelle, jossa oli suurehko lasinen ikkuna. Ikkuna oli sellaista paksua "koristelasia" jonka läpi ei nähnyt kovinkaan hyvin, mutta näin kuitenkin että toisella puolella seisoi tummapukuinen naisen hahmo ja tuijotti takaisin. Tietysti se saattoi hyvin olla joku eksynyt turisti tai vaikka siivooja, mutta pidin tilannetta hyvin outona (miksi joku olisi seissyt huoneessa paikallaan tuijottamassa oven läpi?) Ystäväni ei ollut uskaltautunut mukaan vaan odotteli hermostuneena alhaalla. Hänelle en koskaan tapauksesta kertonut. Pari vuotta sitten hän kertoi käyneensä itse myöhemmin Hvitträskissä ja nähneensä juuri tuon kyseisen lasin läpi tummapukuisen naisen hahmon kävelevän huoneen poikki. Selittämättömäksi jäänee tämäkin tapaus?

      • Aktiivinen unohtaja

        Kiitos viesteistä. Olen ollut melko rohkea työpaikallani kun kerroin kokemuksestani ensimmäisen kerran julkisesti. Kiva kun joku muukin uskaltautuu kertomaan kokemuksestaan. Nyt alkaa tuntua siltä, että menen käymään talossa vielä tämän talven aikana, ensi kerran 20:een vuoteen. Hvitträsk on komea paikka ilman kummituksiakin :)

        36-vuotias mies Helsingistä


      • Decoaded
        Aktiivinen unohtaja kirjoitti:

        Kiitos viesteistä. Olen ollut melko rohkea työpaikallani kun kerroin kokemuksestani ensimmäisen kerran julkisesti. Kiva kun joku muukin uskaltautuu kertomaan kokemuksestaan. Nyt alkaa tuntua siltä, että menen käymään talossa vielä tämän talven aikana, ensi kerran 20:een vuoteen. Hvitträsk on komea paikka ilman kummituksiakin :)

        36-vuotias mies Helsingistä

        Minä näin Hvitträskin kartanossa sivusilmällä vihreän jokeriasuisen miehen, joka lauloi Kajagoogoon Too Shy-kappaletta. Kun katsoin huoneeseen mies oli hävinnyt. Ensin luulin, että se oli heitetty ulos, mutta myöhemmin kun luin kirjastossa mikrofilmeiltä vanhoja sanomalehtiä, niin huomasin, että vuonna 1809, jolloin Hvitträsk on rakennettu eli talossa palkollisena Johan Narrö, joka oli säveltänyt kappaleen Too Shy. Hän kuitenkin kuoli äkillisesti pilkkukuumeeseen ennen kantaesitystä.

        Kaiketi Narrö kummitteli katkeruuttaan koska Kajagoogoo vei häneltä säveltäjänä kunnian. Liekö kukaan tietävän edes että Kajagoogoo ei ole kappaleen oikea esittäjä? Kunnia autenttiselle kappaleen versiolle ja omistajalle.

        Aktiivinen unohtaja: Vie terveiseni Hvitträskin omalle hovisäveltäjälle!


      • T.Luttinen
        Decoaded kirjoitti:

        Minä näin Hvitträskin kartanossa sivusilmällä vihreän jokeriasuisen miehen, joka lauloi Kajagoogoon Too Shy-kappaletta. Kun katsoin huoneeseen mies oli hävinnyt. Ensin luulin, että se oli heitetty ulos, mutta myöhemmin kun luin kirjastossa mikrofilmeiltä vanhoja sanomalehtiä, niin huomasin, että vuonna 1809, jolloin Hvitträsk on rakennettu eli talossa palkollisena Johan Narrö, joka oli säveltänyt kappaleen Too Shy. Hän kuitenkin kuoli äkillisesti pilkkukuumeeseen ennen kantaesitystä.

        Kaiketi Narrö kummitteli katkeruuttaan koska Kajagoogoo vei häneltä säveltäjänä kunnian. Liekö kukaan tietävän edes että Kajagoogoo ei ole kappaleen oikea esittäjä? Kunnia autenttiselle kappaleen versiolle ja omistajalle.

        Aktiivinen unohtaja: Vie terveiseni Hvitträskin omalle hovisäveltäjälle!

        Hahahaa! Paras viesti koko suomi24-forumeilla ikinä... Ei helvetti että jaksaa naurattaa! Nerokasta huumoria.


      • ioviov
        Decoaded kirjoitti:

        Minä näin Hvitträskin kartanossa sivusilmällä vihreän jokeriasuisen miehen, joka lauloi Kajagoogoon Too Shy-kappaletta. Kun katsoin huoneeseen mies oli hävinnyt. Ensin luulin, että se oli heitetty ulos, mutta myöhemmin kun luin kirjastossa mikrofilmeiltä vanhoja sanomalehtiä, niin huomasin, että vuonna 1809, jolloin Hvitträsk on rakennettu eli talossa palkollisena Johan Narrö, joka oli säveltänyt kappaleen Too Shy. Hän kuitenkin kuoli äkillisesti pilkkukuumeeseen ennen kantaesitystä.

        Kaiketi Narrö kummitteli katkeruuttaan koska Kajagoogoo vei häneltä säveltäjänä kunnian. Liekö kukaan tietävän edes että Kajagoogoo ei ole kappaleen oikea esittäjä? Kunnia autenttiselle kappaleen versiolle ja omistajalle.

        Aktiivinen unohtaja: Vie terveiseni Hvitträskin omalle hovisäveltäjälle!

        Hviträsk on rakennettu 1901-1903 ei sentään 1800-luvulla!!
        Itse seurustelin joskus yli 15 vuotta sitten nuoren naisen kanssa joka oli töissä siellä museossa. Juttelin silloin useinkin sen museon intendentin kanssa, joka kertoi mukavia juttuja pikku jipoista mitä kaikkea ne kummitukset siellä tekevät.

        Ylesin näkyvä hahmo on juuri tuo tummapukuinen nuori nainen, joka aikoinaan oli Saarisen perheen kodinhoitaja ja kuoli "mystisesti" omaan huoneeseensa sinne yläkertaan. Huonetta pidetään aina lukossa.
        Toinen melko usein näkyvä hahmo on kissa joka yleensä kävelee portaita ylös ja alas.


      • dedaoceD
        Decoaded kirjoitti:

        Minä näin Hvitträskin kartanossa sivusilmällä vihreän jokeriasuisen miehen, joka lauloi Kajagoogoon Too Shy-kappaletta. Kun katsoin huoneeseen mies oli hävinnyt. Ensin luulin, että se oli heitetty ulos, mutta myöhemmin kun luin kirjastossa mikrofilmeiltä vanhoja sanomalehtiä, niin huomasin, että vuonna 1809, jolloin Hvitträsk on rakennettu eli talossa palkollisena Johan Narrö, joka oli säveltänyt kappaleen Too Shy. Hän kuitenkin kuoli äkillisesti pilkkukuumeeseen ennen kantaesitystä.

        Kaiketi Narrö kummitteli katkeruuttaan koska Kajagoogoo vei häneltä säveltäjänä kunnian. Liekö kukaan tietävän edes että Kajagoogoo ei ole kappaleen oikea esittäjä? Kunnia autenttiselle kappaleen versiolle ja omistajalle.

        Aktiivinen unohtaja: Vie terveiseni Hvitträskin omalle hovisäveltäjälle!

        äniM niän niksärttivH assonatrak ällämlisuvis näerhiv nesiusairekoj neheiem, akoj iolual noogoogajaK ooT yhS-attelkappak. nuK niostak neeseenouh seim ilo tynniväh. nisnE niluul, ätte es ilo yttetieh solu,
        attum nimmehöyk nuk niul assotsjrik ätliemliforkim ajohnav äithelamonas, niin nisamouh, ätte annouv
        9081, niolloj ksärttivH no uttennekar ile assolat anesilloklap najoH örraN, akoj ilo tynälteväs neelappak
        ooT yhS. näH niknetiuk ilouk itsesillikä neseemuukukkiip nenne ätsytiseatnak.

        itekiaK örraN ilettimmuk naattuurektak aksok oogoogajaK iev ätienäh änäjätieväs nainnuk. ökeiL naakuk näväteit sede ätte oogoogajaK ie elo neelakkap aekio äjättise? ainnuK ellasittnetua neelappak
        elloisrev aj ellajatsimo.

        neniviitkA ajathonu: eiV inasievret niksärttivH ellamo elläjätieväsivoh!


      • bauhuas
        dedaoceD kirjoitti:

        äniM niän niksärttivH assonatrak ällämlisuvis näerhiv nesiusairekoj neheiem, akoj iolual noogoogajaK ooT yhS-attelkappak. nuK niostak neeseenouh seim ilo tynniväh. nisnE niluul, ätte es ilo yttetieh solu,
        attum nimmehöyk nuk niul assotsjrik ätliemliforkim ajohnav äithelamonas, niin nisamouh, ätte annouv
        9081, niolloj ksärttivH no uttennekar ile assolat anesilloklap najoH örraN, akoj ilo tynälteväs neelappak
        ooT yhS. näH niknetiuk ilouk itsesillikä neseemuukukkiip nenne ätsytiseatnak.

        itekiaK örraN ilettimmuk naattuurektak aksok oogoogajaK iev ätienäh änäjätieväs nainnuk. ökeiL naakuk näväteit sede ätte oogoogajaK ie elo neelakkap aekio äjättise? ainnuK ellasittnetua neelappak
        elloisrev aj ellajatsimo.

        neniviitkA ajathonu: eiV inasievret niksärttivH ellamo elläjätieväsivoh!

        ¡ɥoʌısäʌǝıʇäظäןןǝ oɯɐןןǝ ɥʌıʇʇɹäsʞıu ʇǝɹʌǝısɐuı ʌıǝ :nuoɥʇɐظɐ ɐʞʇııʌıuǝu

        ˙oɯısʇɐظɐןןǝ ظɐ ʌǝɹsıoןןǝ
        ʞɐddɐןǝǝu ɐnʇǝuʇʇısɐןןǝ ʞnuuıɐ ¿ǝsıʇʇäظä oıʞǝɐ dɐʞʞɐןǝǝu oןǝ ǝı ʞɐظɐbooboo ǝʇʇä ǝpǝs ʇıǝʇäʌäu ʞnʞɐɐu ןıǝʞö ˙ʞnuuıɐu säʌǝıʇäظäuä ɥäuǝıʇä ʌǝı ʞɐظɐbooboo ʞosʞɐ ʞɐʇʞǝɹnnʇʇɐɐu ʞnɯɯıʇʇǝןı uɐɹɹö ʞɐıʞǝʇı

        ˙ʞɐuʇɐǝsıʇʎsʇä ǝuuǝu dııʞʞnʞnnɯǝǝsǝu äʞıןןısǝsʇı ʞnoןı ʞnıʇǝuʞıu ɥäu ˙sɥʎ ʇoo
        ʞɐddɐןǝǝu säʌǝʇןäuʎʇ oןı ظoʞɐ 'uɐɹɹö ɥoظɐu dɐןʞoןןısǝuɐ ʇɐןossɐ ǝןı ɹɐʞǝuuǝʇʇn ou ɥʌıʇʇɹäsʞ ظoןןoıu '1806
        ʌnouuɐ ǝʇʇä 'ɥnoɯɐsıu uııu 'sɐuoɯɐןǝɥʇıä ʌɐuɥoظɐ ɯıʞɹoɟıןɯǝıןʇä ʞıɹظsʇossɐ ןnıu ʞnu ʞʎöɥǝɯɯıu ɯnʇʇɐ
        'nןos ɥǝıʇǝʇʇʎ oןı sǝ ǝʇʇä 'ןnnןıu ǝusıu ˙ɥäʌıuuʎʇ oןı ɯıǝs ɥnouǝǝsǝǝu ʞɐʇsoıu ʞnu ˙ʞɐddɐʞןǝʇʇɐ-sɥʎ ʇoo ʞɐظɐbooboou ןɐnןoı ظoʞɐ 'ɯǝıǝɥǝu ظoʞǝɹıɐsnısǝu ʌıɥɹǝäu sıʌnsıןɯäןןä ʞɐɹʇɐuossɐ ɥʌıʇʇɹäsʞıu uäıu ɯıuä


      • Loipus lepitus
        bauhuas kirjoitti:

        ¡ɥoʌısäʌǝıʇäظäןןǝ oɯɐןןǝ ɥʌıʇʇɹäsʞıu ʇǝɹʌǝısɐuı ʌıǝ :nuoɥʇɐظɐ ɐʞʇııʌıuǝu

        ˙oɯısʇɐظɐןןǝ ظɐ ʌǝɹsıoןןǝ
        ʞɐddɐןǝǝu ɐnʇǝuʇʇısɐןןǝ ʞnuuıɐ ¿ǝsıʇʇäظä oıʞǝɐ dɐʞʞɐןǝǝu oןǝ ǝı ʞɐظɐbooboo ǝʇʇä ǝpǝs ʇıǝʇäʌäu ʞnʞɐɐu ןıǝʞö ˙ʞnuuıɐu säʌǝıʇäظäuä ɥäuǝıʇä ʌǝı ʞɐظɐbooboo ʞosʞɐ ʞɐʇʞǝɹnnʇʇɐɐu ʞnɯɯıʇʇǝןı uɐɹɹö ʞɐıʞǝʇı

        ˙ʞɐuʇɐǝsıʇʎsʇä ǝuuǝu dııʞʞnʞnnɯǝǝsǝu äʞıןןısǝsʇı ʞnoןı ʞnıʇǝuʞıu ɥäu ˙sɥʎ ʇoo
        ʞɐddɐןǝǝu säʌǝʇןäuʎʇ oןı ظoʞɐ 'uɐɹɹö ɥoظɐu dɐןʞoןןısǝuɐ ʇɐןossɐ ǝןı ɹɐʞǝuuǝʇʇn ou ɥʌıʇʇɹäsʞ ظoןןoıu '1806
        ʌnouuɐ ǝʇʇä 'ɥnoɯɐsıu uııu 'sɐuoɯɐןǝɥʇıä ʌɐuɥoظɐ ɯıʞɹoɟıןɯǝıןʇä ʞıɹظsʇossɐ ןnıu ʞnu ʞʎöɥǝɯɯıu ɯnʇʇɐ
        'nןos ɥǝıʇǝʇʇʎ oןı sǝ ǝʇʇä 'ןnnןıu ǝusıu ˙ɥäʌıuuʎʇ oןı ɯıǝs ɥnouǝǝsǝǝu ʞɐʇsoıu ʞnu ˙ʞɐddɐʞןǝʇʇɐ-sɥʎ ʇoo ʞɐظɐbooboou ןɐnןoı ظoʞɐ 'ɯǝıǝɥǝu ظoʞǝɹıɐsnısǝu ʌıɥɹǝäu sıʌnsıןɯäןןä ʞɐɹʇɐuossɐ ɥʌıʇʇɹäsʞıu uäıu ɯıuä

        Lopitus kamovei sioto kerosi:
        1) Horrium monopei lukitos 1/4 !
        2) Torroi kuikuiko laikus semio 2 %
        Toisus sumei !


      • T.Lutikka
        T.Luttinen kirjoitti:

        Hahahaa! Paras viesti koko suomi24-forumeilla ikinä... Ei helvetti että jaksaa naurattaa! Nerokasta huumoria.

        Yhyy! Paskin viesti koko suomi24.fi kummittelupalstalla evö...ei helvetti jaksa naurattaa sitten yhtään. Todella surkeaa narsistista kuivaa mukahauskaa Aliovaltiosihteeri itsekseen hykertely-huumoria. Ei toimi edes standupina yleisöltä edes säälistä ja myötähäpeästä. Otan osaa, tehkää parannus.


      • talkkarin poika
        ioviov kirjoitti:

        Hviträsk on rakennettu 1901-1903 ei sentään 1800-luvulla!!
        Itse seurustelin joskus yli 15 vuotta sitten nuoren naisen kanssa joka oli töissä siellä museossa. Juttelin silloin useinkin sen museon intendentin kanssa, joka kertoi mukavia juttuja pikku jipoista mitä kaikkea ne kummitukset siellä tekevät.

        Ylesin näkyvä hahmo on juuri tuo tummapukuinen nuori nainen, joka aikoinaan oli Saarisen perheen kodinhoitaja ja kuoli "mystisesti" omaan huoneeseensa sinne yläkertaan. Huonetta pidetään aina lukossa.
        Toinen melko usein näkyvä hahmo on kissa joka yleensä kävelee portaita ylös ja alas.

        kenenköhän kanssa seurustelit??? olen asunu yli 20v hvitträskissä :) niin ja yhtään kummitusta en ole siellä nähny... en sit tiedä et pelkääkö ne mua enemmän kuin minä niitä :D


      • En koskaa nähny

        Mun mielestä se oven lasi on niin paksu/sumea/tumma, ettei voi nähdä läpi että joku tuijottaa. Korkeintaan jonkun tumman hahmon voisi mahd nähdä, jos ikkuna on taustalla ja tumma hahmo sen edessä.


    • puhujat!

      Telkussa esitettiin vuosia sitten ohjelma,
      jossa haastateltiin Hvitträskin (viit-tresk:
      valkolampi??) kartanomuseon(?) intendenttiä
      tahi jotakin sellaista. Hän oli keski-ikäinen
      täysissä hengen ja sielun voimissa olevan
      oloinen nainen.

      Hän kertoi, että muuan nuoripari oli ollut
      pienen tyttönsä kanssa museossa kiertelemässä.
      Nuoripari oli ihmetellyt kun tyttö kysyi, että
      miksi tuo täti seuraa heitä. He eivät olleet
      kuitenkaan nähneet mitään.

      Kun he olivat kertoneet tästä intendentille, hän
      kertoi todenneensä naureskellen, että se
      oli varmaankin Sofia (tjsp, viime vuosisadan alkupuolella talossa asunut nainen).
      Nuoripari oli säikähtänyt niin pahanpäiväsesti,
      että oli mennyt vähäksi aikaa syrjemmälle
      "puhumaan norjaa"! :)

    • makebro

      jooo tiedetään:D

      • Itekin kiinnostuin

        Hvitträskin kartanossa on ihan liian moni nähnyt hahmoja, että se olisi vaan höperöiden ja sensaatiohakuisten kuvitelmaa ja legendaa. Myöskin aivan kartanon lähellä sillalla on ainakin muutama ihminen nähnyt pienen resuisen, likaisen itkevän pikkutytön jonkin sillan luona ja kun ovat pysäyttäneet ja menneet katsomaan, tyttö oli sillan alla ja katosi kohta puolin. Kumpikaan ei ollut uskoa silmiään ja asiasta tietää ainakin monet paikalliset ja aion itse mennä paikan päälle katsomaan, mistä on kyse. Pyydän vain ennen tätä hiukan ohjeistusta, miten henkimaailmaa houkutellaan turvallisesti paikalle, ilman, että antaisi pahoille voimille energiansa. Uskokoon ken, mitä lystää. Mielestäni todella mielenkiintoisia kohteita kumpainenkin.


      • Olli Opas
        Itekin kiinnostuin kirjoitti:

        Hvitträskin kartanossa on ihan liian moni nähnyt hahmoja, että se olisi vaan höperöiden ja sensaatiohakuisten kuvitelmaa ja legendaa. Myöskin aivan kartanon lähellä sillalla on ainakin muutama ihminen nähnyt pienen resuisen, likaisen itkevän pikkutytön jonkin sillan luona ja kun ovat pysäyttäneet ja menneet katsomaan, tyttö oli sillan alla ja katosi kohta puolin. Kumpikaan ei ollut uskoa silmiään ja asiasta tietää ainakin monet paikalliset ja aion itse mennä paikan päälle katsomaan, mistä on kyse. Pyydän vain ennen tätä hiukan ohjeistusta, miten henkimaailmaa houkutellaan turvallisesti paikalle, ilman, että antaisi pahoille voimille energiansa. Uskokoon ken, mitä lystää. Mielestäni todella mielenkiintoisia kohteita kumpainenkin.

        Ks.

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2earn xyz-silta.html


      • Itekkin kiinnostuin
        Olli Opas kirjoitti:

        Ks.

        http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2earn xyz-silta.html

        Juuri tätä kaipasin eli tarkkaa sijaintia ja mielellään juuri jotain karttaa paikan päälle ja mikä parasta, oikein hyvä kuva tiestä ja kyseisestä sillasta. Länsi-Vantaalaisena en tunne juurikaan Kirkkonummea kuin asemanseutua, Hvitträskistä tiedä edes, missäpäin kaupunkia on. Vielä kun selviäisi, onko tuo itse Hvitträskin kartano avoinna yleisölle ympäri vuoden vai ainoastaan kesäaikana?

        Ilmeisesti tuo Hvittorpintien silta ei ole kuin muutaman kilometrin päässä Masalan asemalta luoteeseen ja sillan alta menee joki ja ilmeisesti järvi tai jonkin sortin lampi on molemmin puolin, niinkö?

        Arvoisa Olli Opas, oletko itse havainnut sillalla mitään tytön liikehdintää tai muuta mielenkiintoista (heh, kuten vähäpukeisia naisia) tai tuolla kartanolla?

        Onko muita, jotka ovat havainneet jotain poikkeavaa ja mielenkiintoista kyseisellä sillalla, muuta kuin pissiksiä pisulla sidukoita kourassaan? Olen todella innokas kuulemaan kummastakin tapauksesta, niin kartanolta kuin sillallta, niin uusia kuin vanhoja tapauksia, kertokaa samalla ajankohta ja oliko muita paikalla tai todistamassa/ kokemassa?

        Tämä oli se viimeinen lähtölaukaus mennä paikanpäälle tarkistamaan kumpainenkin kohde, tuntui vaan hirvittävältä lähteä ajamaan hevonperseen takamaille useita kymmeniä kilometrejä sivu ja jäisi vaan luu käteen. Nyt on vain kaksi liian mielenkiintoista tapausta ilmeisesti kohtalaisen lähellä toisiaan ja mahdollisuus havaita jommassakummassa jotain on kaksinkertainen, että jättäisi käyttämättä. No fu&%ing way!

        Mikä olikaan Kirkkonummen lempinimi, ei tainnut olla Kirkkis tai Slätt, jos joku tietää, kertoisiko, oli aika kiva ja osuva?


    • mm

      Kaverini näki monta aavetta Hvitträskissä. Autonvalot alkoivat vilkkua, ja he näkivät mm. hahmon ikkunassa, kasvot, ja kaverini näki housut ja kengät, mutta muut hänen joukostaan näkivät housujen ja kenkien lisäksi myös muut ruumiinosat. Hahmo vilkutti. Lisäksi he kuulivat lasten kikatusta. Kaverini kertoi myöhemmin, että mustamekkoinen nuori nainen oli Eliel Saarisen palvelija, joka kuoli mystisesti omassa huoneessaan. Hänen huoneensa on lukittu, eikä sinne päästetä ketään. Jännää!

      • nn

        Oliko isot rinnat? Vähintään arviolta DD-koon kuppi? Silikoneilta haiskahtavat? Jos oli, sitten kyseessä on varmasti sama kummitus.


    • Habajärvi

      Kävin tänään ja kysyin opas/myyjä. Sanoi että - ei täällä ole kummituksia - vain hyviä henkiä.
      Mitään ei näkynyt. Mainittua lukittua huonetta ei ollut.
      Tulipahan käytyä.

      • ghost freak

        Kävin kerran. Mieletön paha olo, vaikea hengittää ja muutenkin sellainen tunne, että joku seuraa oli kaiken aikaa. Keräsin todisteita kummittelusta ja minulla oli kamerakin mukana. Mitään en saanut filmille. Mutta tuo paha ja painostava olo hellitti vasta ulkona pihalla. Outoa. Aion mennä uudelleen.


      • "Kävin kerran. Mieletön paha olo, vaikea hengittää ja muutenkin sellainen tunne, että joku seuraa oli kaiken aikaa. Keräsin todisteita kummittelusta ja minulla oli kamerakin mukana. Mitään en saanut filmille. Mutta tuo paha ja painostava olo hellitti vasta ulkona pihalla. Outoa. Aion mennä uudelleen."

        "Hänen huoneensa on lukittu, eikä sinne päästetä ketään. Jännää!"

        "Kävin tänään ja kysyin opas/myyjä. Sanoi että - ei täällä ole kummituksia - vain hyviä henkiä.
        Mitään ei näkynyt. Mainittua lukittua huonetta ei ollut.
        Tulipahan käytyä."

        Tuossahan ne kummitustarinoiden ainekset ovat.On totena kerrottuja tarinoita, joissa ei ole perää. On hirveitä kauhun tuntemuksia, jotka kokija on suggeroinut itselleen. Asioista ei puhuta silloin kun pitäisi. Tuskin kukaan tarkistaa mitään. Tällä menolla ollan samalla lähtöviivalla vielä vuonna 2020. Haloo, herätys ihmiset, jotka osaavat ajatellakin!


    • Sininen huone ?

      Totta tai ei.
      Muistan, että 70-luvulla puhuttiin yläkerran sinisestä huoneesta. Muistini mukaan seinällä oli taulu, jossa oleva nainen kummitteli.
      Pikkupoikana kuitenkin mentiin huoneeseen ja löydettiin kaapin sisältä salatunneli. Kaapista lähti portaat alaspäin. Ei kuitenkaan uskallettu mennä. Jotain pelottavaa huoneessa oli ja aivan kuin unohdin tapahtuneen.
      Luulen, että tunneli oli syy, miksi ylähuoneeseen ei saanut mennä.
      Olin 8 tai 9 vuotias.

    • Paikalla ollut

      Mielestäni nainen liikkui vain keskisalissa, jossa oli takkakin. Itse yläkerran huoneessa tai kellarissa hän ei kummitellut.
      Yleisin havanto oli "häivähdys tummissa vaatteissa liikkuvasta naisesta ". Sitten havainto oli ohi ....
      Mistä tuli sininen huone ?

    • Masalassa 22 vuotta.

      Hei! Olen asunut Hvitträskin lähettyvillä 22 vuotta. Ensimmäisen kerran kuulin Hvitträskin kummituksista ja tapauksista n. 8 - 9 vuotiaana ystäväni äidiltä, joka oli töissä kyseisessä kartanossa ja ravintolan puolella. Myöhemmin n. 4 - 5 vuotta sitten kuulin ystävältäni tismalleen samat tapaukset mitään muuttamatta, paitsi että hänellä oli omakohtainen kokemus ystäviensä kanssa pohjoispäädyn kummittelusta, tapaus oli sellainen, jossa kartanon isäntä ("vartija") oli lähtenyt lomalle, ja hänen poikansa jäi pitämään öisin turvaa paikasta. Hän oli kutsunut sinne ystäväni ja muuta porukkaa. He istuskelivat pohjoispäädyn yläkerrassa johon johti kapeahkot portaat, ja ovi kävi alhaalla ja alkoi kuulua askeleita ylöspäin, tässäkohtaa he miettivät että käry kävi (he olivat n. 17-19 vuotiaita juomassa alkoholia) ja miettivät että hänen isänsähän piti olla lomalla. Askeleet kumminkin tulivat ilman minkäänlaista visuaalista näkyä suoraan heidän keskellensä. Ystäväni kertoi kylmät väreet ja päänahan kiristyvän ja pienen paniikinomaisen reaktion, ja yksi heistä alkoi itkemään kun he joutuivat juoksemaan kyseisiä rappusia alas ja heittämään nopeasti kengät jalkaansa ja juoksemaan ulos, osa porukasta sanoi ettei ikinä enään mene sinne.

      Paikalla on myös kyseinen naisen hahmo näkynyt, ja kuulin tästä ensimmäisen kerran juuri 8 - 9 vuotiaana ja toisen kerran saman tarinan n. 21 vuotiaana. Pariskunnalla oli ollut nuori tyttö (tai poika, en muista tarkalleen) mukanaan joka ihmetteli kun vihertäväpukuinen nainen seurasi heitä hvitträskin kartanossa, eikä vanhemmat eikä ystäväni äiti, joka heitä opasti, nähnyt yhtään mitään.

      Minulla on myös ystäväni kanssa omakohtainen tapaus, joka tuli mieleeni vasta vanhemmalla iällä, kun olimme uimassa rannalla, ja menimme illalla n. klo 21 jälkeen ravintolan puolelle, niin eteemme tuli vanhahko mies, joka kysyi kohteliaasti:" Mitä saisi olla?" ja pyysimme lasit limua. Mies sanoi ettei siihen aikaan saisi lasten olla enään talossa/alueella ja poistui hakemaan meille lasit limua. Hetkenpäästä tiskille tuli naishenkilö joka sanoi:"Anteeksi, en ole huomannut teitä, mitä saisi olla?" johon vastasimme että mies tuo meille jo lasit limua, johon nainen vastasi että hän on yksin talossa sulkemassa ravintolaa, ja antoi meille lasit limua... Jälkeenpäin mietin että tapasimmekohan itse Eliel Saarisen. Hehän ovat haudattu vaimonsa kanssa kartanon viereen. Ennen parkkipaikkaa oikealla puolella on polku joka johtaa pienehkölle kalliolle jossa on heidän hautapaikkansa.

      Moni ystäväni on nähnyt jotain selittämätöntä nuorena hvitträskissä, kuten naisen hahmon ikkunassa kun olivat hyppimässä pihalla hyppynarua eikä kartanossa pitänyt olla ketään, eikä ollutkaan. Hänelle kun minun piti kertoa tapauksista joita siellä on sattunut ja mitä olen kuullut, hän ei halunnut kuulla. Sanoi että hahmo ikkunassa jonka oli nähnyt riitti hänelle.

      Itse olin ennen hyvin skeptinen "hvitträskin kummittelusta", mutta jälkeenpäin varsinkin kun kuulin samat jutut reilun 10 vuoden jälkeen ensimmäisestä versiosta, olen uskonut melko vakaasti siellä jotain olevan, ja ehkä olen myös itse nähnyt ravintolan tiskillä henkiolennon. Tiedä häntä oliko se henkilökunnan pila vai ei, mutta tarkemmin kun mietin niin ensimmäinen vanhahko mies olisi liian vanha ollut työelämään.

      • tiedän

        viesti katosi mutta olen tietoinen kuka ja milloin kummitus liikkuu talossa .aiomme ottaa selvää ystävättäremme kanssa siitä mitä hän oikein vihjeillään tahtoo sanoa. olen ollut siellä 8 vuotta siivoojana yöllä ja päivällä. ja olen nähnyt myös hänet.


    • tahtoisi sinne käymä

      Kävimme lapsena ollessani useinkin kesäisin Hvitträskissä ja muistan että siellä oli aina sellainen "hassu" olo, joku seurasi ja hengitti aivan vieressä vaikkei ketään näkynytkään - ennen kuin olin siellä rippileirillä -88... nainen mustassa puvussa tuli tutuksi näyksi tosiaankin.

    • mäkihavu

      609_uu

    • uskomihinhaluat

      Joo tänään kävin Tuolla kyseisessä paikassa. Ja voin sanoa että en nähnyt yhtään mitään,mutta ovet sekoilivat! varsinkin ovi joka sanottiin että ei koskaan laiteta kiinni. meni kiinni ja oikeen iso pamaus eikä kukaan sanonut tai myöntänyt pelleilevänsä ja kaikki on nähneet naisen mustassapuvussa sielä on valokuvia jos menette tutkimaan. nniin valokuvia kyseisestä naisesta ! :)

    • Yövieras

      Kartanossa on läsnä ainakin kaksi henkeä. Toinen on Sofia, jonka kerrotaan hirttäytyneensä omaan huoneeseensa, salasuhteen seurauksena työnantajaansa, jolle kantoi tämän lasta. Sofia ei alueella tee muuta kuin vaella.
      Toinen sisätiloissa vaelteleva henki on tummiin pukeutunut vanhempi mies. Miehen henkilöllisyys ei ole tiedossa.

      Olen useaan kertaan yöpynyt ravintolan yhteydessä olevassa asunnossa, jossa myös kyseiset henget vierailevat. Ilmapiiri on rauhallinen ja tyyni.

    • Opas

      Pakko vastata tähän ketjuun vaikka tämä ei kovin aktiivinen enää ole.

      Olen töissä Hvitträskissä ja asiakkaiden kummituskyselyiden takia heräsi kiinnostus tätä kummitusasiaa kohtaan. Koska faktahan on, että Hvitträsk on niitä harvoja vanhoja museotaloja jossa ei ihan oikeasti kummittele. Tai uskoo ken tahtoo, mutta kukaan työntekijä ei ole koskaan mitään kokenut ja nämä "kummitukset" ovat myös hahmoja joille ei mitään kummempaa koskaan tapahtunut. Itse olen ollut talossa lähes yksinäni iltamyöhään, ja ainoat jotka tulivat kummittelemaan oli vartijat, jotka kävivät rutiinitarkastuksella.

      Sofia saattaa olla Saarisen perheen lastenhoitaja, joka Saaristen muutettua Yhdysvaltoihin sai Saarisen perheen lasten leluja lahjaksi omille lapsilleen. Eli kyllä juu Sofia sai lapsia, muttei anastanut itseltään henkeä ainakaan Saaristen aikaan.

      Mieshahmo saattaisi olla Herman Geselius, joka oli siis yksi kolmesta Hvitträskissä asuneesta arkkitehdista. Geselius kuoli keuhkosairauteen 1916 ja asui tuolloin vielä Hvitträskissä. Hänet on myös alueelle haudattu, samoin kuin Yhdysvalloissa kuolleet Eliel ja Loja Saarinen.

      Ja sitten tämä mystisten portaiden päässä oleva lasiovi......on työntekijöiden taukohuone. Mitä suuremmalla todennäköisyydellä, joku työntekijä on ollut tauolla eikä ole sieltä huoneesta viitsinyt sännätä, kun siitä ovesta tosiaan näkee jos siellä esimerkiksi asiakkaita on toisella puolella. Työvaatteet on tummanpuhuvat, mikä sekin selittää mustan hahmon. Ja nuo mystiset portaat on siis alunperin palvelusväelle rakannetut portaat, joissa on suorempi yhteys keittiöstä ruokasaliin, ateljeehen ja ylös Saarisen perheen yksityistiloihin ja ovat ihan vapaassa käytössä.

      Kummituksista huolimatta, kannattaa tulla käymään! Talo on arkkitehtuurin ja sisustusarkkitehtuurin helmi ja ainutlaatuinen, ja talon historia on ilman kummitustarinoita kiinnostava ja jopa hieman saippuaoopperainen.

      • pate6

        Oppaan vastine on siitä mielenkiintoinen, että näistä Hvitträskin kummituksista on tehty lehtijuttuja ja kerran televisiossakin silloinen opas kertoi talon näkymättömistä asukkaista. Sehän ei tietenkään ole todiste, mutta pitkin vuosia on tarinoita kerrottu. Muistan vuosikymmeniä sitten Helsingin Sanomissa pienen uutisen erään ulkomaisen kuvausryhmän kokemuksista Hvitträskissä, ja ihmettelin tuolloin onko tämä nyt aprillipila vai mikä. Se tuntui oudolta maan ykköspäivälehden sivuilla.
        Tarinoissa kerrotaan mm. itsestään kiinni paikatuista uuninluukuista, eräällä kierroksella ilmiö olisi kuulemma näytetty vieraillekin.
        Lapsuuteni vanha kotitalo Helsingin keskustan tuntumassa oli/on myös mahdollinen kummitustalo, muistan isäni ja äitini kokeneen selittämättömiä tapahtumia ja näkyjä, ja itsekin muistan lapsuudesta selitystä vaille jääneitä kokemuksia. Siitä meille tulikin sanonta "kummituksia ei ole, paitsi ne jotka oikeasti on".


    • ex vartija

      Aikoinaan vartijana tuolla kiertelin, ja pitkään olin kerennyt paikassa käymään kunnes kerran kuulin pihalla askeleiden seuraavan minua, oletin ensin että se on omien askeleiden kaiku talojen keskellä, hyppäsin nurmikolle mutta askeleet soralla kuuluivat edelleen, nousivat kiviportaita ylös ja sen jälkeen kuului kova vanhan puuoven kolahdus, mutta ketään ei näkynyt, ovet olivat kaikki lukittuja eokä mukana ollut koira reagoinut mitenkään, kurkistelin ikkunoista sisään ja näin pienen valon loimotuksen erään huoneen oviaukosta, samassa oviaukon ohitse livahti tumma nutturapäinen naisen hahmo öljylampun kanssa, tarkistelin vielä keskuksesta museon hälytysten päälläolon ja oli kuulema kytketty päälle edellisenä päivänä, päivystäjä vielä tarkisti että yhteys toimi, kyselin myöhemmin kollegalta onko nähnyt mitään niin sanoi vain että ajelee koko paikan ympäri autolla stereot täysillä ja pitkät päällä...

      PS. Talkkari kyllä kertoi myös näistä kummituksista vaikka talkkarin poika ei niitä olisi nähnytkään.

    • Anonyymi

      Mäkin olin siellä kerran luokka retkellä niin siellä oli tosi outo energia ja joissain paikoissa oli kylmä toi sun kummitus näkö havainto liity varmaan siihen piikaan

    • Samatat

      Olin vuonna 2014 työporukalla käymässä Hviträskissä. Olimme menossa kokousta pitämään yhteen kartanon huoneista. Olin viimeinen ja suljin oven perässäni hyvin hiljaa ja katsoin perääni ja tarkistin vielä tuleeko muita. Yhtäkkiä kuulen
      hiljaista koputusta jostain, ajattelin että
      Joku tulee sittenkin vielä mutta ketään ei tullut eikä kukaan muu ollut kuullut koputustakaan mutta minä kuulin aivan selvästi.

      • Rominio

        Harimoi lopotoi silymi koklptori.
        Teromi inksoto huaveu !


    • ananas-_-

      Olin tänään hvitträskissä ja ne kyseiset portaat ovat kuulema palvelioitten portaat ja on huhuja että yhdessä vessassa on kuulunut hampaiden harjaamista vaikkei ketään ollut vessassa ja kävin myös kyseississä portaissa niissä oli todella pimeää ja kuulin ääniä portaista kun kävelin alas näin mustan hahmon mutta kun avasin oven ketään ei ollu sen takana vaan museo jatkui sitten vielä

    • Sofia-vain

      Kävin eilen Hvitträskissä. Tarkoituksenani ei ollut mennä muuta kuin kesäkahvilaan ystävieni kanssa. Paikka näytti kiinnostavalta ja olin ainut, joka ei talossa ollut vieraillut aikaisemmin.

      En ollut selvittänyt mitään talon historiasta tai asukkaista etukäteen ja astuin kepein mielin sisälle. Harmikseni kiertelyaikaa minulla oli enää reilu 20 minuuttia mutta päätin olla nopea ja kiertää koko talon nopeasti, mutta huolellisesti.

      Huoneita oli valtavasti ja talo vaikutti sokkeloiselta. Parveketasanteella kolmannessa kerroksessa ajattelin, että vieläkö näitä kerroksia riitti, kun näin vielä yhdet portaat.

      Kapeat ja narisevat portaat, jotka johtivat kalseaan sinertävää huoneeseen. Huone oli hyvin askeettisesti sisustettu ja ilma huoneessa oli erittäin raskas ja pysähtynyt. Aavemainen ja ahdistava tunne valtasi minut ja tunsin siellä, että joku muu oli läsnä. Katsoin taakseni ja hätkähdin sänkyä, joka oli syvennyksessä, en sisään astuessa ollut sitä hoksannut. Minulle tuli tunne, ettei huoneesta johtaviin portaisiin pidä mennä. Vaikka olin päättänyt koko talon huolellisesti kiertää, en pystynyt portaisiin menemään. Minua ahdisti ja tuntui, että huoneeseen on kuollut joku palvelijanainen, jolla on ollut salainen suhde talon isäntään.

      Poistuin nopeasti huoneesta ja jatkoin muihin tiloihin. Muissa huoneissa ei onneksi ollut vastaavaa ahdistavaa tunnelmaa.

      Kun tulin pois, kerroin ystävilleni, että ylimmässä huoneessa varmasti kummittelee. Ystäväni sanoivat, että niin kummitteleekin, etkö ole kuullut. Otin kännykän käteen ja googletin aiheesta ja säikähdin kamalasti, kun luin, että kaimani kummittelee talossa ka juuri kyseisessä huoneessa ovat muutkin aistineet jotakin kammottavaa. Oli onni, etten mitään etukäteen tiennyt, koska, en olisi lähes tyhjässä talossa niin kepein mielin yksin kulkenut.

      • Kulkijavaan

        Kuulepas tiedoksesi vaikka te kaikki tahdotte uskoa tuollaiseen hölyn pölyyn että jossain paikoissa kummittelee. Ei kukaan ihminen jää kuoleman jälkeen yhtään mihinkään kummittelemaan vaan on kaksi paikkaa jossa sielu elää ikuisesti taivas tai kadotus siinä vaihtoehdot.
        Meistä jokainen on vastuussa Jumalalle eletystä elämästä.
        Ne niin sanotut asiat joita jotkut ovat siellä kokeneet ovat pahoja henkiä tai sitten jotain muuta huiputusta.
        Siunausta teille.


      • taikauskoiset
        Kulkijavaan kirjoitti:

        Kuulepas tiedoksesi vaikka te kaikki tahdotte uskoa tuollaiseen hölyn pölyyn että jossain paikoissa kummittelee. Ei kukaan ihminen jää kuoleman jälkeen yhtään mihinkään kummittelemaan vaan on kaksi paikkaa jossa sielu elää ikuisesti taivas tai kadotus siinä vaihtoehdot.
        Meistä jokainen on vastuussa Jumalalle eletystä elämästä.
        Ne niin sanotut asiat joita jotkut ovat siellä kokeneet ovat pahoja henkiä tai sitten jotain muuta huiputusta.
        Siunausta teille.

        Höpön pöpön jumaliasi.


    • Anonyymi

      Olin luokkaretkellä 2018 ja en nähnyt mitään tai ketään . Mutta siellä tuli paha olo ja jalat tärisi .outoa?

    • Anonyymi

      Multakin löytyy hieman omakohtaista kokemusta. Aikas skeptisesti suhtaudun mihinkään hömpänpömppään, mutta perkule näin vaan tapahtui. Enkä edes tiennyt mistään paikan kummitustarinoista yms. tapahtuneen aikaan, eli mitään turhaa mielikuvituksen boostaamista ei ollut. Muutin Kirkkonummelle 2014 ja silloinen avovaimoni esitteli minulle Hvitträskiä. Kävimme kesän aikana jokusen kerran siellä alhaalla järvessä uimassa. Yhtenä iltana olimme rannalla kahden, eikä pihoillakaan ketään näkynyt. Nousin rannan tuntumasta lähtevät jyrkät portaat ylös ja suuntaamassa parkkipaikkaa kohti. Avovaimoni meni n. 20 metriä edellä. Olin kulkemassa hiekkatietä ison hirsi(?) oven ohi, kun kehoon suorastaan tärähti tunne, että nyt tässä on joku vieressä, joku katsoo mua. Jähmetyin ihan kunnolla siihen keskelle hiekkatietä ja iho meni kananlihalle. Sitten kuului muutama kova kopsahdus siitä hirsiovesta, jolloin säikähdin ihan kunnolla "nyt äkkiä vittuun tästä". Nuo kopsahdukset on vaikea tässä tekstiksi pukea, mutta siellä ei tosiaan ollut ketään paikalla ja ne tuli ihan siitä metrin päästä niin voimakkaasti, että säikäytti ihan kunnolla. Lisäksi se fiilis, mitä en ole koskaan aikaisemmin kokenut, että täysin tyhjästä tunne, että tässä on joku.. Noh, autolle päästyäni totesin silloiselle avovaimolleni tästä, niin hän vastasi "ai et sä tienny vai, täähän on ihan kuuluisa siitä et kummittelee".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe