Mitä nähtävyyksiä

kannattaa käydä

Mitä nähtävyyksiä kannattaa käydä katsomassa

8

4088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välttämättömyyksiä

      Tihkusade, menninkäiset ja Molly Malonen tissit

    • inkutinku

      mikä kiinnostaa, mutta esimerkiksi Temple Bar on suosittu alue täynnä hauskoja pikku kauppoja, pubeja ja ravintoloita. Turistihinnat tietysti.
      Crafton Street on hyvä shoppailualue ja St. Stephens Green hieno puisto keskustassa ja siinä on shopping mal vieressä.
      PUBIT on tärkeitä, niitä kannattaa bongailla ja katella. Kantsuu ajaa kaksikerroksisella bussilla, jos ei muuten, niin osallistuu vaikka turistikierrokselle.
      Jos Guinness kiinnostaa, niin sinne tehtaallehan pääsee kattelee. Ja Guinnessia kannattaa ehdottomasti maistaa pubeissa, se on paljon parempaa paikan päällä kuin Suomessa, beleave me!
      Jos on aikaa, Dublinista kyllä kannattaa lähteä pois ja mennä bussilla, junalla tai vuokra-autolla maaseudulle johonkin pienempiin kaupunkeihin. Siellä on vielä enemmän sitä aitoa Irlannin tunnelmaa jäljellä, Dublin alkaa olla jo aika suurkaupunki tunnelmaltaan.

      • Expatriootti

        Suosittelen ehdottomasti, jos aikaa on lähteä kiertelemään tätä vihreää saarta, Dublin on todellinen turistien ns. rip-off paikka, tuoppi Guinessia Temple Bar'issa maksaa noin €4.50 (muualla maata noin n.€3.60) ja tuoppi lageria €5,20 (n. €4,10). Parhaiten kaupunkia varmaan näkisi hyppäämällä siihen kaksikerroksiseen turisti bussiin. Mutta ei Dublinista kauheesti saa sitä oikeaa tuntumaa Irlannista. Ja O'Connell sillalla kannatta pitää käsilaukusta kiinni...


    • ympäri

      saarta kannattaa ehdottomasti mennä. Esim Erodominolipulla. Galway länsirannikolla ja sen edustalla Aran Islands, minne pääsee veneillä mennen tullen. Todella näkemisen arvoista.
      Ja sitten Cork etelärannikolla - oli muutama vuosi sitten eu-kulttuurikaupunki. Edullista asumista ja kivoja ihmisiä. Huvää matkaa!
      Ja junat olivat aikatauluissa - ei mitään VR-myöhästelyjä ollenkaan.

      • ne junat

        En ole kertaakaan nähnyt tässä maassa aikataulussa olevaa junaa, tosin bussit eivät pysy sitäkään vähää aikataulussa. Bussit ovat tosin melko halpoja.

        Jos ei halua/ehdi lähteä kovin pitkälle Dublinista, kannattaa mennä esim. Newgrangeen (pojoispuolella) tai Powerscourtiin (eteläpuolella). Malahide ja Howth ovat myös kivoja rantakaupunkeja, Howthin kallioilla on upeat maisemat ja Malahidessa on hiekkaranta, pikkukaupunki on tosi idyllinen. Siellä on myös tosi hyvä kreikkalainen ravintola, mutta sinne kannattaa varata pöytä, muuten tuskin saa paikkaa. Irlantilaisia ravintoloita saa etsimällä etsiä, paikallisetkaan eivät niistä tiedä. Temple Barissa on kuitenkin yksi hyvä paikka, Boxty House, itse olen ainakin pitänyt ruosta todella paljon ja hinta on kohtuullinen.


      • dub
        ne junat kirjoitti:

        En ole kertaakaan nähnyt tässä maassa aikataulussa olevaa junaa, tosin bussit eivät pysy sitäkään vähää aikataulussa. Bussit ovat tosin melko halpoja.

        Jos ei halua/ehdi lähteä kovin pitkälle Dublinista, kannattaa mennä esim. Newgrangeen (pojoispuolella) tai Powerscourtiin (eteläpuolella). Malahide ja Howth ovat myös kivoja rantakaupunkeja, Howthin kallioilla on upeat maisemat ja Malahidessa on hiekkaranta, pikkukaupunki on tosi idyllinen. Siellä on myös tosi hyvä kreikkalainen ravintola, mutta sinne kannattaa varata pöytä, muuten tuskin saa paikkaa. Irlantilaisia ravintoloita saa etsimällä etsiä, paikallisetkaan eivät niistä tiedä. Temple Barissa on kuitenkin yksi hyvä paikka, Boxty House, itse olen ainakin pitänyt ruosta todella paljon ja hinta on kohtuullinen.

        Käynti Kilmainhamin vankilassa on mielenkiintoinen kokemus. Siellä järjestetään kiertokäyntejä oppaan johdolla. Kaikki suuret itsenäisyystaistelijat viime vuosisadan alun kahakoista joutuivat virumaan näissä kosteissa ja kylmissä oloissa. Pääset tutustumaan jopa presidentti Eamon de Valeran "sviittiin".

        Kiersin vankilaa irlantiaisen ryhmän mukana. Tunnelma oli harras. Oivalsin, kuinka Suomen historian tapahtumissa on samankaltaisuutta. Pienen valtion verinen alkutaival vankiloineen muuttui jollakin tapaa todeksi.

        Opas kiitti minua kiertokäynnin päätteeksi. Hän kertoi kahden suomalaisen merimiehen osallistuneen taisteluihin ja auttaneen näin itsenäisen Irlannin tasavallan synnyssä. Nimet olivat Kieslowski ja Wyslowski, tai jotakin sinnepäin. En halunnut tuottaa pettymystä. Sanoin että maassamme on paljon tuon nimisiä henkilöitä.

        Vankila sijaitsee idässä, hieman keskustan ulkopuolella. Jotakin aiheesta löytyy myös netistä. Google-Kilmainham jail.


      • HeidiN
        ne junat kirjoitti:

        En ole kertaakaan nähnyt tässä maassa aikataulussa olevaa junaa, tosin bussit eivät pysy sitäkään vähää aikataulussa. Bussit ovat tosin melko halpoja.

        Jos ei halua/ehdi lähteä kovin pitkälle Dublinista, kannattaa mennä esim. Newgrangeen (pojoispuolella) tai Powerscourtiin (eteläpuolella). Malahide ja Howth ovat myös kivoja rantakaupunkeja, Howthin kallioilla on upeat maisemat ja Malahidessa on hiekkaranta, pikkukaupunki on tosi idyllinen. Siellä on myös tosi hyvä kreikkalainen ravintola, mutta sinne kannattaa varata pöytä, muuten tuskin saa paikkaa. Irlantilaisia ravintoloita saa etsimällä etsiä, paikallisetkaan eivät niistä tiedä. Temple Barissa on kuitenkin yksi hyvä paikka, Boxty House, itse olen ainakin pitänyt ruosta todella paljon ja hinta on kohtuullinen.

        Olen itse menossa heinäkuussa Dubliniin viikoksi ja ihastuin täysin kun näin netissä Powerscourtista kuvia. Osaatko sanoa miten sinne pääsee helpoiten perille ja takaisin Dublinin keskustaan? Nimittäin ekaa kertaa reissussa yksin ja vähän huolestuttaa bussilla tai junilla kulkeminen..


    • Mä vaan

      Cork ja Killkenny todella kauniita paikkoja..Jos vaan on aikaa niin kannattaa mennä kattomaan.. =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4135
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      124
      1620
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1416
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1402
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1274
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      48
      1140
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1131
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1096
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1081
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      61
      1050
    Aihe