YMMÄRTÄKÄÄ!!!!!!!

Mestari-Masa

Ei Steinerin pedagokiikka liity mitenkään antroposofiaan! Olen Jyväskylän steiner-koulussa, ja samaa luterilaista uskontoa siellä opetetaan kuin muissakin kouluissa! Minulle ei ole ikinä kukaan opettaja puhunut mitään asioita antroposofiasta. Minä tiedän niistä ihan muita reittejä. Ja siis en ole antroposofi, vaan kristitty.

10

1823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steinerkoulun käynyt

      Steinerin pedagokiikka pohjautuu nimen omaan antroposofiaan. Asiasta on valmistunut Helsingin yliopistossa myös väitöstutkimus. http://www.helsinki.fi/behav/uutisarkisto/uutinen-24-1-2006.htm

      On totta että uskonnon tunnilla opetettiin luterilaisille luterilaista uskontoa jne. Sen sijaan antroposofiaa oli ainakin meillä kätkettynä lähes joka ikiseen oppiaineeseen. Olet onnekas, mikäli sinulla on opettaja, joka ei ole pesunkestävä antroposofi. Olen kuullut, että tällaiset opettajat savustetaan helposti pois steinerkoulusta. Kokemukseni perusteella näen, että usko steinerin esittämiin älyttömyyksiin on steinerkoulun opettajalle tärkeämpi ominaisuus, kuin vaikkapa ammatillinen pätevyys.

      • :::::::::

        Se kaikki huuhaa-touhu on vaan "sanatonta" aivopesua. Se on läsnä koko ajan, vaikka lapset eivät sitä tajua. Osa vanhemmista myös "lahkolaisia" ja heidän mielestään se henkisyys on vain hyvästä ja osa vanhemmista tuikitietämättömiä, siinä vaiheessa kun he alkavat tajuta asioita koulusta ja niitä kyseenalaistamaan, alkaa myös ongelmat. Vanhempien kyseenalaistaessa opetusmetodeja ja opettajan ammattitaidon ja ajatus-maailmaa vanhemmat nolataan, suljetaan syrjimällä pois yhteisöstä... Opettajat eivät kykene tasa-arvoiseen ajatusten vaihtoon enään kun vanhemmat uskoltavat olla asioista eri mieltä.


      • Steinerlaisten äiti

        sitten esikoiseni opettajan "koskemattomuus" siitä, että hän on ollut perustamassa koulua aikoinaan. Ei ole kiihkoilija, vaan tavallaan nappaa ne hyvät ominaisuudet steinerpedagokiikasta ja opettaa sen mukaisesti.
        Eikä kukaan ole savustamassa häntä mihinkään. Ehkäpä toisetkin opettajat ottavat hänestä mallia, koska yhtään kiihkoilijaa en muidenkaan joukosta ole tavannut.


    • ..ymmärtäkää!

      Eikö mm. eurytmialla, temperamenttiopilla, Mikael-juhlalla, Steiner-huilun lurittelulla, muotopiirustuksella, Steinerin väriopilla, aamurunoilla, kuukausijuhlilla yms. ole mitään tekemistä antroposofian kanssa?

      Ja kyllä, tiedän että em. kaltaisia aktiviteetteja harrastetaan muuallakin, mutta steinerkouluissa niillä on hengentieteellinen taustamerkityksensä. Itse asiassa lähes kaikki steinerkoulujen arkisista käytännöistä juontaa juurensa suoraan Rudolf Steinerin "opeista" (=antroposofiasta).

      • Steinerlaisten äiti

        joku kristillinenkoulu tms. Eikö niissäkin juonna juuret kauas? Ja käytetäänhän niissäkin tiettyä runkoa, jonka ympärille muu opetus nojaa.

        Kyseessähän on kuitenkin jokaisen vanhemman oma valinta, mitkä arvot lapsilleen haluaa koulun antavan. Jokainen mielestäni on kykenevä kyselemään juuri siitä koulusta, johon lapsensa on mahdollisesti laittamassa, mieltäaskarruttavia asioita. Jokainen on kykenevä kyselemään jo koulussaolevien vanhemmilta tuntemuksia. Jokainen on kykenevä selvittämään asioita luottamatta jonkin tällaisen keskustelupalstan täyttävien harhaanjohtajien ja mielipiteidensä valtaan joutuneiden kirjoituksiin.

        Jos ei kykene itse selvittämään ja tekemään itse päätöksiä ilman tätä palstaa, niin ehkäpä kannattaa harkita mahdollisimman pientä ja tavallista kyläkoulua. Liian suuressa peruskoulussa tuskin kykenee puolustamaan omiaan.


      • ..joululomalta :)
        Steinerlaisten äiti kirjoitti:

        joku kristillinenkoulu tms. Eikö niissäkin juonna juuret kauas? Ja käytetäänhän niissäkin tiettyä runkoa, jonka ympärille muu opetus nojaa.

        Kyseessähän on kuitenkin jokaisen vanhemman oma valinta, mitkä arvot lapsilleen haluaa koulun antavan. Jokainen mielestäni on kykenevä kyselemään juuri siitä koulusta, johon lapsensa on mahdollisesti laittamassa, mieltäaskarruttavia asioita. Jokainen on kykenevä kyselemään jo koulussaolevien vanhemmilta tuntemuksia. Jokainen on kykenevä selvittämään asioita luottamatta jonkin tällaisen keskustelupalstan täyttävien harhaanjohtajien ja mielipiteidensä valtaan joutuneiden kirjoituksiin.

        Jos ei kykene itse selvittämään ja tekemään itse päätöksiä ilman tätä palstaa, niin ehkäpä kannattaa harkita mahdollisimman pientä ja tavallista kyläkoulua. Liian suuressa peruskoulussa tuskin kykenee puolustamaan omiaan.

        "..käytetäänhän niissäkin tiettyä runkoa, jonka ympärille muu opetus nojaa"

        Voisitko täsmentää hieman millaista runkoa tarkoitat? Pohjautuuko se taikauskoiseen hömppään ja pääosin yhden (kenties mieleltään järkkyneen) henkilön "hengentieteellisiin" seikkailuihin, kuten steinerkouluissa?

        "Jokainen on kykenevä selvittämään asioita"

        Eipä tunnu olevan, kun kokemusteni mukaan useimmilla steinerkoululaisten vanhemmilla ei ole harmainta aavistustakaan Rudolf Steinerin/steinerkoulujen taustoista.

        "Jos ei kykene itse selvittämään ja tekemään itse päätöksiä ilman tätä palstaa.."

        Tarkoitatko, että päätöksenteossa ei SAA käyttää apuna myös tätä palstaa, vaan pitää luottaa yksinomaan antroposofien tarjoamaan varmasti todenmukaiseen "informaatioon" (onhan se sentään hengentieteellisin menetelmin kosmisesta Akasha-kronikasta peräisin).


    • Ikaros

      Steiner koulussa maksimissaan 13 luokkaa? Et ole siis kovin vanha.

      Olet malliesimerkki siitä, kuinka ihminen voidaan aivopestä ilman että hän sitä itse tiedostaa/tajuaa. Olet koko ikäsi käynyt Steineria..? Kun se aloitetaan jo hyvin pienestä, tulos on tämä. Olet surullinen esimerkki. Tai sitten steiner-peelo.

      • FeLiOnEss

        Steiner pedagogiikka, päiväkodit ja koulut ovat niin äärimmäisen vastenmielisiä kaikin puolin, niin mitä ihmettä te ihmiset täällä vikisette???

        Jos olette asiaa vastaan ja toivotte koko Steiner ajattelu- ja oppimistavan olemassa olon loppumista niin tehkää jotain ratkaisevaa sen sijaan että täällä marisette!!!

        TEIDÄN toiminta kyllä kieltämättä osoittaa mitä TIETÄMÄTTÖMYYS tosissaan on!


      • Kysyvä löytää?
        FeLiOnEss kirjoitti:

        Steiner pedagogiikka, päiväkodit ja koulut ovat niin äärimmäisen vastenmielisiä kaikin puolin, niin mitä ihmettä te ihmiset täällä vikisette???

        Jos olette asiaa vastaan ja toivotte koko Steiner ajattelu- ja oppimistavan olemassa olon loppumista niin tehkää jotain ratkaisevaa sen sijaan että täällä marisette!!!

        TEIDÄN toiminta kyllä kieltämättä osoittaa mitä TIETÄMÄTTÖMYYS tosissaan on!

        #tehkää jotain ratkaisevaa sen sijaan että täällä marisette!!!#

        Oletpa sinä ystävällinen sielu, steinerilainen tyypillisimmään!:-)

        Haluan tietää, mikä sinun mielestäsi on ratkaisu steinerhömpötyksen, salaisun ja paskanpuhumisen lopettamiseksi.


      • FeLiOnEss
        Kysyvä löytää? kirjoitti:

        #tehkää jotain ratkaisevaa sen sijaan että täällä marisette!!!#

        Oletpa sinä ystävällinen sielu, steinerilainen tyypillisimmään!:-)

        Haluan tietää, mikä sinun mielestäsi on ratkaisu steinerhömpötyksen, salaisun ja paskanpuhumisen lopettamiseksi.

        ja mikä ei, sitä on läpi aikojen ihmetelty ja politiikassa käsitelty, joskus jokin metodi toimii, toisin taas ei.

        Kokeile esim. valtakunnanlaajuista adressia...(?)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1878
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1782
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1271
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1152
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1085
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1031
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      10
      980
    Aihe