kihlauksen merkitys

niinamaria..

Elikkäs kysyisin sellaista että mikä merkitys nykyän kihlauksella on? Minkälaisena sopimuksena/lupauksena pidätte sitä?

Itselleni se on ehdoton lupaus naimisiin menosta. Kun itse menin kihloihin noin vuosi sitten, alkoi kavereita menemään minun jälkeeni todella monta. No, ei siinä mitään. Olin/olen vieläkin aika nuori, mutta tiesin silloin että haluan tämän miehen kanssa naimisiin..

Nyt sitten on hääpäivä sovittu ja muut vastaavat. Kun asiaa lähdimme kertomaan niin suku tottakai otti asian oikein iloisesti vastaan, mutta muutama kaveri (ovat kihloissa) niin kysyi että "miksi?" siis he kysyisät että miksi menen naimisiin.. Se tilanne oli niin käsittämätön, vastasin siihen että siksi koska haluan elää tämän miehen kanssa lopun elämääni ja rakastan häntä. Ja siksi että olen myös lupautunut hänen kanssaan kihlapäivänä menemään naimisiin. Kosintahan yleensä kuuluu "tuletko vaimokseni"

Tämä muutaman kaverini lausahdus, sai minut miettimään että mihin ihmeeseen tämä mailma on mennyt.. Miksi ihmeessä mennä kihloihin jos ei ole tarkoitus mennä naimisiin. Noh, kihlaushan on lupaus mennä naimisiin, joten ne jotka eivät naimisiin menosta ole sopineet/eivät aijo mennä niin eivät he ole kihloissa.. He ovat vain vaihtaneet sormuksia, vaikka ihan hyvin olisivat voineet vaihtaa vaikka hammasharjaa.

Tämä ilmiö on aivan liian yleinen yläaste ja lukio iässä.. Kai se on hienoa ottaa sormus sormeensa ja näyttää että "ollaanpas me nyt niin tosissamme kun kihloihin mentiin" Valitettavasti tämän tilanteen "kihloista" on tullut jokin teini-ilmiö..

Mutta tsemppipä kaikille kihloihin menneille ja niille jotka oikeasti naimisiin aikovat :)

16

3639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no image

      Moips!

      Olen tätä mieltä:

      Kihloihin mennessä päätetään hääpäivä. Eli ei voida kysyä "Mennäänkö kihloihin?" vaan "Mennäänkö naimisiin?" Ja jos vastaus on myöntävä on tämä pariskunta kihloissa. Ja aletaan miettiä milloin sitä sitten naimisiin mennään.

    • vm90

      Itelleni ainakin kihlaus on lupaus avioliitosta. Vaikka olenkin vasta lukiossa mutta kuitenkin haluan elää jätkäni kanssa koko loppuelämän :) Ollaan seurusteltu 2vuotta ja nyt kihloihin aiotaan mennä. Ei kihloihin meno mulle ainakaan oo mitään näyttämisen halua. Mutta oot oikeessa että jotkut menevät vain sen takia kihloihin ja vain vaihtavat sormuksia. Monet tuttuni on tehny näin, ja jotkut jopa vaikka eivät ole seurustelleet kuin pari kuukautta. Ite oon sitä mieltä että ei mitään järkeä, koska eihän toista tunne vielä silloin, mutta sehän on jokaisen oma asia. En kyllä itse menisi rahojani laittamaan sormuksiin pelkästään näyttämisen halun vuoksi. Mutta eihän kaikki pidä sitä lupauksena naimisiinmenosta, ihmiset on erilaisia.

      • Onnellinen neiti

        Seurustelin itse puoli vuotta avomieheni kanssa ennen kuin mentiin kihliohin..ja se oli lupaus avioliitolle.Nyt ollaan oltu kolme vuotta kihloissa,ja hää päivää miettimässä..


      • ei aikomusta mennä naimisiin
        Onnellinen neiti kirjoitti:

        Seurustelin itse puoli vuotta avomieheni kanssa ennen kuin mentiin kihliohin..ja se oli lupaus avioliitolle.Nyt ollaan oltu kolme vuotta kihloissa,ja hää päivää miettimässä..

        Olette hurjasti paljon minua nuorempia, itse olen syntynyt -79, ja olenkin yllättynyt että te nuoret olette noin perinteitä kunnioittavia ja ajattelette että kihlaus on lupaus avioliitosta. Tai noh, noin kyllä ajattelin itsekin vielä kymmenenkin vuotta sitten, mutta kummasti tässä elämän varrella on mielipiteet muuttuneet...
        Olen mieheni kanssa kihloissa tai hmm...emme kai ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta parempaakaan ilmaisua asialle ei olla keksitty. Ollaan siis vaihdettu sormuksia luvaten kunnioittaa ja rakastaa toisiamme. Naimisissa emme ole ja naimisiin emme aio mennä.
        Ollaan kovasti pohdittu sitä miksi mennä naimisiin? Emme ole "tarpeeksi" uskovaisia että voisimme pitää kirkko vihkimisen, se sotii ajatusmaailmaamme vastaa. Tiedän, että kirkkohäät on nykyään useammin vaan tapa, kun on tapana mennä naimisiin kirkossa sen kummemmin olematta uskovainen. Ja yleensä jos pidetään isot häät mennään naimisiin nimenomaan kirkossa, harvemmin maistraatissa, ja useimmiten syy haluta pitää isot kirkkohäät on morsiamen halu "olla prinsessa edes yhtenä päivänä elämässään". Noh, minulta siis puuttuu tuokin halu...
        Mitä sitten tulee näihin käytännön asioihin. Siinä vaiheessa kun meillä on lapsia ovat he oikeutettuja saamaan isänsä sukunimen olimme me naimisissa tai emme. Rintaperillisinä he myös perivät isänsä -olimme naimisissa tai emme. Minä en tietenkään miestäni pysty perimään, jos emme ole naimisissa ellei mieheni tee minulle testamenttia, mutta siinä tapauksessa jos meille tulee ero, en mieheni omaisuutta haluaisikaan. Ja jos mieheni kuolee menee hänen omaisuutensa lapsillemme, mikä on jälleen kerran kaikkein luonnollisinta.
        Jo nyt avoliitossa puolisoni tulot vaikuttaa, jos esim. hakisin jotain kelan tukia. Avoliitossa puolisot voi myös siirtää varallisuutta toisilleen ilman veroja. Tuskin olemme vielä edes perillä näistä kaikista esim. verotuksen kiekuroista, mutta yhtään käytännön syytä ei vielä olla löydetty miksi kannattaisi mennä naimisiin.

        Parempia kumppaneita emme osaisi itsellemme kuvitella. Rakastamme ja kunnioitamme toisiamme valtavasti. Olemme onnellisia ja elämme päivän kerrallaan ja toivomme että suhteemme kestää ja teemme asioita sen eteen että näin olisi jatkossakin!
        En ymmärrä miten kukaan oikeestaan voi luvata elävänsä toisen kanssa koko lopun elämäänsä. Tähän mekin toki pyrimme, vaikkei naimisissa ollakaan, mutta eihän sitä voi mitenkään tietää mikä on tilanne vuosien päästä. Siitähän naimisiin menossa on kyse "myötä ja vastoin käymisissä, kunnes kuolema meidät erottaa". Mutta kumman herkästi ihmiset kumminkin eron ottaavat, varsinkin kun se nykyään on tehty melko helpoksi ja on aika "arkipäivästä". Eikä siihen liity enää sellasta häpeää ja maineen menettämistä niinku joskus muinoin vielä oli. Vaikka ei siinäkään mitään järkeä ole, että sitten kitkutellaan saman katon alla vaikka ainut yhteinen asia on enää yhteiset lapset ja velat. Mut erotakaan ei voi kun naimisiin tuli mentyä.

        Tämä siis oli vain minun mielipiteeni! Kukin menee tyylillään ja arvostelulla en tarkoittanut ketään loukata! Vastasin vain alkuperäisen viestin lähettäjän kysymykseen miksi ihmiset menee kihloihin.


      • vm90

        No jätkä lähti jo 8 vuotta sitten :(


    • aina ja ikuisesti

      Perinteisesti kihlaus on lupaus avioliitosta ja niin minäkin sen näen. Monet vaan eivät rohkene enään mennä naimisiin, vaan katsovat olevansa sitotuneita jo kihloissa. Toimiihan se näinkin, mutta tämä ei ole se, mitä kihlauksella on tarkoitettu. Huvittavinta on tosiaan jos joku vielä kehtaa itsekin jo kihlattuna kysyä toiselta minkä vuoksi tämä menee naimisiin.

      Onnea teille, olette käsittäneet mitä aito sitoutuminen perinteitä kunnioittaen on!

    • kuin sulle

      Mä en ainakaan voi olla kihloissa, jos en ole sopinut meneväni naimisiin. Koska ne on mulle sama asia. Vaikka monen mielestä kihlaus on vaan joku vakavampi seurustelun aste ja se sormusten vaihto.

      Yhtä hyvin olisit voinut kysyä heiltä miksi he vaihtoivat sormuksia. Sillä kai on vähemmän merkitystä kun naimisiin menolla. Onhan avioliitossa esim. juridiset hyödyt jne.

    • Tyttönen 20 ^^

      Me olemme seurustelleet avomieheni nyt viisi vuotta ja kihloista on ollut puhetta viime aikoina :) Tavallaan mekin olemme jo kihloissa koska olemme sopineet menevämme naimisiin keskenämme tulevaisuudessa, vielä kuitenkin odotan sitä oikeaa "kosintaa" ennenkuin sormuksia aletaan pitämään ja asiasta sukulaisille, ystäville kertomaan.
      En halua missään nimessä kihloihin ennenkuin tunnen olevani ihan täysin "valmis". Itse pidän sitä lupauksena naimisiinmenosta, ja naimisiin olemme mekin sitten joskus menossa kunhan tuo rahatilanne vähän paranee. Kumpikaan ei nimittäin oleta vanhempiensa maksavan häistä mitään, niin opiskeluthan tässä pitäisi saada pois alta (mies valmistumassa) ja sitten kun olemme molemmat vakituisissa työpaikoissa niin asiaa voi ajatella tarkemmin :)
      Itsellänikin on monia ystävättäriä jotka ovat olleet kihloissa ja useamman kerran, mikä järki siinä tosiaan on että menee kihloihin jonkun kolmen kuukauden seurustelun jälkeen?

    • ilman sormusta

      Me olemme kihloissa, olemme sopineet menevämme naimisiin. En edes osaa sanoa kauanko olemme olleet kihloissa, vaikea edes arvioida, koska asia on jo pitkään ollut itsestään selvä, mutta virallisesti se on puhuttu halki joskus tässä tämän vuoden aikana... pariin otteeseen =)

      Sormukset hankitaan sitten, kun on jotain vastata kysymykseen "milloinkas niitä häitä sitten tanssitaan?". Koska vuotta/päivää emme vielä tiedä. Jos asia pitäisi nyt "hoitaa pois alta", se olisi lyhyt visiitti maistraattiin... ja kun mihinkään ei ole kiire, niin ehkä odotamme inspiraatiota edes jonkinlaisiin juhliin.

      Ihmettelyysi: maailma ei ole menossa minnekään, yhtä kaunista ja ennen niin merkityksellistä sanaa vain käytetään taidokkaasti täysin väärässä merkityksessä. Ei se vakavaa ole, niin kauan kuin ei aiheuta väärinymmärryksiä osapuolten välillä.

    • haluan naimisiin

      meille kihlautuminenon lupaus avioliitosta, eli aikomuksenamme on mennä naimisiin.. tarkkaa hääpäivää emme ole sopineet koska siihen liittyy rahatilanne yms asiat. itse aloitan jatko-opiskelun joka kestää neljä vuotta joten häät tulevat varmaan vasta sitten.. mielestäni kihlautuminnen tulisi edelleen olla merkki naimisiin menosta.. takarajaksi hääpäivälle olemme miettinen 6 v kihloissa.. olen vasta 20, joten ikäkään ei ole vielä silloin kovin vanha, vaikkei sillä ole väliä minkä ikäisenä menee mainisiin kunhan on onnellinen ja pitää lupauksensa.

    • _ninJa_

      Oma mielipiteeni on, että kihlaus on lupaus yhdessäolosta ja luottamuksen/rakkauden osoitus "Sitä Oikeaa" kohtaan. Mielestäni sen ei tarvitse merkitä välitöntä häiden järjestelyä.

      Kihlasormus symboloi omassa ajatusmaailmassani sitoutumista toiseen ihmiseen. Samalla se toimii ulkopuolisille merkkinä siitä, että nämä ihmiset ovat jo löytäneet toisensa, joten turha tulla enää näiden ihmisten väliin.

      • mielestäni

        No, oma näkökantani on että kun kihlat vaihdetaan, ni siinä tavallaan sovitaan, että mennään naimisiin. Itselläni vielä vaikuttaa se, että olen uskossa, ja kunnioitan Jumalan säädöksiä miehen ja naisen välillä. Uskon, että avioliitto on ainut ja oikea ympäristö seksille ja lapsille. Ennen uskoon tuloani olin avosuhteessa, ja nyt vasta jälkeenpäin ymmärrän, kuinka hienoa se on, kun ystäväni ovat menneet naimisiin ilman yhtään seksikokemusta. Heillä ei ole ketään toista, keneen verrata, ja he jakavat tämän keskenään, kuin lahjana. Jos niin paljon riittää rakkautta, että lupautuu rakastamaan toista loppuelämänsä TIETÄMÄTTÄ millaista seksi sitten mahtaa olla, niin siinä kyllä seksikin toimii ennenmmin tai myöhemmin.. eli siis vaikeata nähdä kihloja ilman aviota :D


    • gameleot112p

      Kyllä, kihlaus on lupaus avioliitosta ja kosija kysyy kosittavaltaan, että meneekö tämä naimisiin hänen kanssaan. Yksi yleisimmistä virheistä on kosiessa kysyä: "mennäänkö kihloihin".

      Teini-ikäisten lasten huoltajat ja opettajat, suosittelen teitä keskustelemaan nuorten kanssa siitä mitä kihlautuminen ja avioliitto todella tarkoittavat.

      • Anonyymi

        Laki ei määrittele menettelyä, joten kihloihin mennessä ei voi tehdä virhettä. Riittää, että molemmilla on avioliittoaie. Avioliiton voi solmia ilman minkäänlaista kihlausta. Kihlauksen purkautuessa kumpikaan ei ole hyvitysvelvollinen.

        - pappi


    • Anonyymi

      Meillä ortodoksisessa kirkossa kihlaus on toimitus, joka suoritetaan papin johdolla joko erikseen tai pötköön vihkitoimituksen kanssa.

    • Anonyymi

      Totta puhut! Olen mieheni kanssa jo vanhoja keski-ikäisiä immeisiä, mutta kas, ajatellaan kihloista perinteisesti ja uskotaan ikuiseen rakkauteen. Aiotaan naimisiin ehkä ensi vuonna. Sormukset on jo sormissa lupauksen merkiksi ja vähän senkin, että olemme varattuja. Itse ainakin ihan täysin kyllästynyt iskuyrityksiin, ja siksipä muuttanutkin käyttäytymistäni ja tapojani kihlautumisen myötä. En viihdy enää yksinäni baareissa. On mulla kavereita, jotka ovat ikuisesti avoliitossa. Niitä välillä ihmettelen, mutta ymmärränkin. Yhdellä on koettua parisuhdeväkivaltaa taustalla, joten siksi on hylännyt avioutumisen kokonaan. Että kaikki eivät jämähdä kihloihin sen vuoksi, että se säästäisi joltakin tai, että bileitä ei tarvitsisi sitten sukulaisille järjestää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe