Dschinghish Khan — Moskau

Disco Dan

Löysin tämän ikivihreän saksalaisen diskobiisin "Moskau" You tubesta. Esittäjänä on siis saksalainen Dschinghish Khan-ryhmä, joka osallistui Euroviisuihin v. 1979 samannimisellä kappaleella.

Luulin yhtyeen olevan jo kuolleen ja kuopatun mutta vielä mitä: se päinvastoin näyttää nousseen internetin kautta jonkinlaiseen kulttimaineeseen Moskau-videollaan, joka on nähtävissä You tubessa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=cD3lPGcvtpE. Videon saa näkyviin, kopioimalla em. osoitteen ja liittämällä sen selaimen osoiteriville. Suoraan klikkaamalla se ei taida onnistua jostain syystä. Kotisivutkin löytyvät http://www.dschinghis-khan.com/.

Yhtye on siis kaivettu naftaliinista ja tekee kiertueita lähinnä Aasia puolella, tosin vain osittain alkuperäisellä miehityksellä. Moskovassa yhtye kävi esiintymässä viime vuoden lopulla 30 000 (!) ihmiselle, ja show vaikuttaa näyttävältä. Siitäkin voi katsoa näytteen osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=AMvcZIrleeE . Kannattaa taas kopioida osoite ja liittää se osoiteriville, jos ei muuten näy. Moskau-biisi on kyllä uskomattoman tarttuva ja mielestäni ehdoton diskoklassikko.

Valitettavasti kuolema on jo korjannut yhtyeen kaksi mieslaulajaa. Tuolla vanhalla videolla esiintyvä punapukuinen herra Louis Hendrik Potgieter menehtyi AIDSiin jo vuonna 1993 ja sinipukuinen, kaljupäinen herra Steve Bender, joka oli mukana myös Moskovan keikalla, menehtyi syöpään tänä keväänä.

17

4166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janzu

      Todellinen ikivihreä...bändin nimi on jäänyt kyllä unholaan, mutta ei enää.
      Jotenkin tulee heti mieleen se loistava Kim Borgin disco-tanssin opetus video =)

    • 123ed

      Miksi nähdä noin paljon vaivaa?
      Ota ja laita vaikka emuleen hauksi tuo, niin tärppää kyllä!
      Itse olen sinnikkyydellä saalistanut monia hyviä videoita emulen kautta. Mutta sen sanon, että joidenkin saamiseen menee ehkä nykynuorille "liian kauan", eli kaikki ei lataudu parissa minuutissa - pätkä kerrallaan, mutta kuitenkin!
      Suosittelen.

    • aapo63

      Mulla alkoi toimimaan ihan suoraan tuosta sinun linkistäsi.
      Olipa hauska katsoa ja kuunnella. Mutta kuka sen lauloi suomeksi? Oliko se Frederik?
      Emulen kautta löytää kyllä vaikka mitä - tosin hitaasti, niin kuin todettiin. Mutta mihinkäs kiire?
      Itse latasin sieltä Patrick Hernandezin Born To Be Alive 12" versionin tässä viikolla. Laitonta joo...

      • DiscoDan

        Joo, se näyttää toimivan nyt ihan klikkaamalla linkkiä. Se ei vain avautunut esikatselutilassa kun silloin kokeilin.

        "Moskau"-biisi käännettiin todallakin suomeksi, ja sen esittivät suomeksi "Volga"-nimisenä ainakin Juhamatti sekä Kari Tapio (!). Kari Tapion versio löytyy ainakin 80-luvun Finnhits 1-levyltä.

        Frederik "kunnostautui" laulamalla suomeksi Tschinghis Khanin "Hadschi Halef Omar"-biisin (Sheikki Ali Hassan) sekä "Dschinghis Khan"-biisin. Wikipedia väittää, että Frederik olisi nyös laulanut myös "Volga"-biisin, mutta ainakaan minä en ole kyseistä versiota koskaan kuullut, joten en tiedä, onko totta.

        Jostain nettisivustolta luin, että Moskovan olympialaisten aikoihin v. 1982 "Moskau"-biisin enlanninkielinen versio "Moscow" olisi ollut hitti USA:n discoissa, vaikka maa boikotoi kyseisiä kisoja ja NL oli tuolloin, Reaganin kaudella, lievästi sanottuna epäsuosittu USA:ssa.


      • aapo63
        DiscoDan kirjoitti:

        Joo, se näyttää toimivan nyt ihan klikkaamalla linkkiä. Se ei vain avautunut esikatselutilassa kun silloin kokeilin.

        "Moskau"-biisi käännettiin todallakin suomeksi, ja sen esittivät suomeksi "Volga"-nimisenä ainakin Juhamatti sekä Kari Tapio (!). Kari Tapion versio löytyy ainakin 80-luvun Finnhits 1-levyltä.

        Frederik "kunnostautui" laulamalla suomeksi Tschinghis Khanin "Hadschi Halef Omar"-biisin (Sheikki Ali Hassan) sekä "Dschinghis Khan"-biisin. Wikipedia väittää, että Frederik olisi nyös laulanut myös "Volga"-biisin, mutta ainakaan minä en ole kyseistä versiota koskaan kuullut, joten en tiedä, onko totta.

        Jostain nettisivustolta luin, että Moskovan olympialaisten aikoihin v. 1982 "Moskau"-biisin enlanninkielinen versio "Moscow" olisi ollut hitti USA:n discoissa, vaikka maa boikotoi kyseisiä kisoja ja NL oli tuolloin, Reaganin kaudella, lievästi sanottuna epäsuosittu USA:ssa.

        Niin, näin hyvin sitä tietää oman huushollin...eli tuo Juhamatin vinyyli löytyy levyhyllystä ja Kari Tapion versio on cd:llä. Tosin nuo on vaimon hankkimia, joten en ole niitä aktiivisesti hiplannut.
        Täytyy kyllä todeta, että tuo Juhamatin versio kuulosti paremmalta.

        Mutta DiscoDan; minun on pakko olla utelias...mikä on sinun ehdoton ykkönen ja onko kakkosia ja kolmosia jne paljon?

        Minä olen taantunut(huono sana) pitkälti lapsuuden musiikkimaailmaan ja kuunnellut vanhoja kasetteja (ostin uuden Yamahan kasettidekin, jossa "playtrim" toiminto) kuten Smokie, Rubettes, Baccara, Harpo, Queen, Donna Summer ja sitten tietysti nuo jo minun dna:han syöpyneet Abba ja Boney M. Ne vaan on niin hyviä.
        Yksi löytö oli Eruptionin kasetit. Mulla on Gold-kokoelma cd:nä, mutta se on huono, koska siihenkin on nykyaikaistettu nuo hittibiisit ja sitä minä en jaksa sietää. Mutta ylipäänsä minua jaksaa kiinostaa tuo 70-80 luvun poljento.


      • DiscoDan
        aapo63 kirjoitti:

        Niin, näin hyvin sitä tietää oman huushollin...eli tuo Juhamatin vinyyli löytyy levyhyllystä ja Kari Tapion versio on cd:llä. Tosin nuo on vaimon hankkimia, joten en ole niitä aktiivisesti hiplannut.
        Täytyy kyllä todeta, että tuo Juhamatin versio kuulosti paremmalta.

        Mutta DiscoDan; minun on pakko olla utelias...mikä on sinun ehdoton ykkönen ja onko kakkosia ja kolmosia jne paljon?

        Minä olen taantunut(huono sana) pitkälti lapsuuden musiikkimaailmaan ja kuunnellut vanhoja kasetteja (ostin uuden Yamahan kasettidekin, jossa "playtrim" toiminto) kuten Smokie, Rubettes, Baccara, Harpo, Queen, Donna Summer ja sitten tietysti nuo jo minun dna:han syöpyneet Abba ja Boney M. Ne vaan on niin hyviä.
        Yksi löytö oli Eruptionin kasetit. Mulla on Gold-kokoelma cd:nä, mutta se on huono, koska siihenkin on nykyaikaistettu nuo hittibiisit ja sitä minä en jaksa sietää. Mutta ylipäänsä minua jaksaa kiinostaa tuo 70-80 luvun poljento.

        Heh. Meillä taitaa olla sama levyhylly, sillä niin kuulostaa samanlaiselta musiikkimakumme! Myös minä olen ”taantunut” vanhemmiten lapsuuteni ja nuoruuteni musiikkimaailmaan.

        Kyllä ehdoton ykkönen on ABBA, jota olen kuunnellut 80-luvun alusta lähtien. Abbasta pidin myös 1980-luvulla, jolloin ryhmää pidettiin jo auttamatta menneen talven lumena. Siihen ei vaan kyllästy, vaan sitä jaksaa kuunnella vuodesta toiseen yhtä paljon.

        Seuraavana listalla on useampia, joten vaikeata laittaa järjestykseen. Donna Summer on ikisuosikki, ja häneltä löytyvät kaikki merkittävimmät albumit ja kokoelmat CD:nä ja vielä useampi vinyylinä. Donnan 70-luvun hitit kuulostavat edelleen tuoreilta. Erityisesti Bad Girls-albumi. Boney M.-yhtye on myös suosikki ja kaikki ryhmän levyt löytyvät hyllystä. Village People, Baccara, Chic, Bee Gees ym. ym. 70-luvun nimet ovat ikisuosikkeja. Hyllyssä on myös mainitsemasi Eruption GOLD- joka tosiaan on pilattu muuttamalla alkuperäisiä biisejä liikaa. Harmi, kun ei löydy mistään CD:nä niitä alkuperäisiä. Moder Talkingiakin kuuntelen välillä :)

        Lähipiirillä on sulattelemista meitsin musiikkimaun kanssa, kun eivät millään tajua, miten jaksan kuunnella näitä “iän ikuisia levyjä” vuodesta toiseen:) Hyllystä löytyvät kaikki nämä 1970-luvun diskobuumin merkittävimmät mainstream-hitit erilaisilta kokoelmilta. Muuten, tuo Born To Be Alive, jonka mainitsit, on myös suuri suosikki, ja on tällä hetkellä mp 3-soittimessani:) Madonnasta pidän myös.

        Uudelleen löydettynä suosikkina ovat tulleet nämä 70-luvun Finnhitsit, joihin todella ”hurahdin” kyseisten levyjen 24-bittisten remastereiden julkaisun myötä. Etenkin kesäisin kuuntelen niitä paljon. Uudellen julkaisuissa soundit on muokattu tietokoneella uuteen uskoon ja kuulostavat tosi hyviltä. Kyllä 1970-luvulla tehtiin ajatonta iskelmämusiikkia! Nykyiskelmät eivät juuri kolahda muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Katri Helena ja Paula Koivuniemi erottuvat joukosta, vaikka pidän enemmän heidän vanhasta tuotannostaan.

        Nykyisistä bändeistä esim. Scissor Sistersin uusi levy kolahtaa.


      • aapo63
        DiscoDan kirjoitti:

        Heh. Meillä taitaa olla sama levyhylly, sillä niin kuulostaa samanlaiselta musiikkimakumme! Myös minä olen ”taantunut” vanhemmiten lapsuuteni ja nuoruuteni musiikkimaailmaan.

        Kyllä ehdoton ykkönen on ABBA, jota olen kuunnellut 80-luvun alusta lähtien. Abbasta pidin myös 1980-luvulla, jolloin ryhmää pidettiin jo auttamatta menneen talven lumena. Siihen ei vaan kyllästy, vaan sitä jaksaa kuunnella vuodesta toiseen yhtä paljon.

        Seuraavana listalla on useampia, joten vaikeata laittaa järjestykseen. Donna Summer on ikisuosikki, ja häneltä löytyvät kaikki merkittävimmät albumit ja kokoelmat CD:nä ja vielä useampi vinyylinä. Donnan 70-luvun hitit kuulostavat edelleen tuoreilta. Erityisesti Bad Girls-albumi. Boney M.-yhtye on myös suosikki ja kaikki ryhmän levyt löytyvät hyllystä. Village People, Baccara, Chic, Bee Gees ym. ym. 70-luvun nimet ovat ikisuosikkeja. Hyllyssä on myös mainitsemasi Eruption GOLD- joka tosiaan on pilattu muuttamalla alkuperäisiä biisejä liikaa. Harmi, kun ei löydy mistään CD:nä niitä alkuperäisiä. Moder Talkingiakin kuuntelen välillä :)

        Lähipiirillä on sulattelemista meitsin musiikkimaun kanssa, kun eivät millään tajua, miten jaksan kuunnella näitä “iän ikuisia levyjä” vuodesta toiseen:) Hyllystä löytyvät kaikki nämä 1970-luvun diskobuumin merkittävimmät mainstream-hitit erilaisilta kokoelmilta. Muuten, tuo Born To Be Alive, jonka mainitsit, on myös suuri suosikki, ja on tällä hetkellä mp 3-soittimessani:) Madonnasta pidän myös.

        Uudelleen löydettynä suosikkina ovat tulleet nämä 70-luvun Finnhitsit, joihin todella ”hurahdin” kyseisten levyjen 24-bittisten remastereiden julkaisun myötä. Etenkin kesäisin kuuntelen niitä paljon. Uudellen julkaisuissa soundit on muokattu tietokoneella uuteen uskoon ja kuulostavat tosi hyviltä. Kyllä 1970-luvulla tehtiin ajatonta iskelmämusiikkia! Nykyiskelmät eivät juuri kolahda muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Katri Helena ja Paula Koivuniemi erottuvat joukosta, vaikka pidän enemmän heidän vanhasta tuotannostaan.

        Nykyisistä bändeistä esim. Scissor Sistersin uusi levy kolahtaa.

        Joopa joo, viimeisimmät cd:t mitä on tullut ostettua on Paula Koivuniemen ja Katri Helenan uusimmat. Ja tuon Scissor sistersin sitä yhtä biisiä jota soitetaan radiossa paljon - olen sen kelpo viisuksi todennut.

        Mutta sitten tähän Summeriin. Sain joululahjaksi joskus 70-luvun loppupuolella tuon Greatest Hits Vol 1&2 kasetin ja siitäkös sitten pidin. Tuo kasetti soi vielä tänäkin päivänä ihan hyvin. Mutta siitä sitten lähti, että ostin Summerin seuraavatkin kasetit ja myöhemmin sitten cd:nä Bad Girls ja lukuisat best of ja greatest hits kokoelmat. Mutta edelleenkin mieluiten kuuntelen näitä seitkyt luvun tuotoksia, kuten ne albumit mitkä ilmestyi ennen Bad Girlsia. Ja The Wanderer albumi on hyvä 80-luvulla - no The Cats Without the Claws'sin jälkeen alkoi sitten suhtautua vähän varauksella Rouvan tuotoksiin. Ja StockAitkenWatermanin levy oli jo aika puuduttava.

        Ja mulla on uudet remasteroidut Finhitsit 1-10, joten kyllä se levyhylly taitaa yhteinen olla :-)


      • DiscoDan
        aapo63 kirjoitti:

        Joopa joo, viimeisimmät cd:t mitä on tullut ostettua on Paula Koivuniemen ja Katri Helenan uusimmat. Ja tuon Scissor sistersin sitä yhtä biisiä jota soitetaan radiossa paljon - olen sen kelpo viisuksi todennut.

        Mutta sitten tähän Summeriin. Sain joululahjaksi joskus 70-luvun loppupuolella tuon Greatest Hits Vol 1&2 kasetin ja siitäkös sitten pidin. Tuo kasetti soi vielä tänäkin päivänä ihan hyvin. Mutta siitä sitten lähti, että ostin Summerin seuraavatkin kasetit ja myöhemmin sitten cd:nä Bad Girls ja lukuisat best of ja greatest hits kokoelmat. Mutta edelleenkin mieluiten kuuntelen näitä seitkyt luvun tuotoksia, kuten ne albumit mitkä ilmestyi ennen Bad Girlsia. Ja The Wanderer albumi on hyvä 80-luvulla - no The Cats Without the Claws'sin jälkeen alkoi sitten suhtautua vähän varauksella Rouvan tuotoksiin. Ja StockAitkenWatermanin levy oli jo aika puuduttava.

        Ja mulla on uudet remasteroidut Finhitsit 1-10, joten kyllä se levyhylly taitaa yhteinen olla :-)

        Tämä aihe, aapo63, näyttää muodostuvan meidän kahden väliseksi vuoropuheluksi :) Onko tosi, että ketään muuta ei kiinnosta?

        Joka tapauksessa, myös minä ihastuin Donna Sumeriin mainitsemasi Greatest Hits On The Radio Vol 1 & 2 kautta joskus lukiopoikana vuonna 1980. Levy oli kotipuoleni kirjastossa ja sitä sitten kävin aina kuuntelemassa vapaatunneilla, niin että kirjastotäti asiasta jo alkoi vitsailla. Levy oli (ja on edelleen) todella hyvä, ja pidin kovasti tavasta, jolla biisit oli miksattu yhteen. Sitä ennen en tiennyt Donnalta kuin Hot Stuff-biisin, joka todella kolahti. Myöhemmin sitten haalin rouvan koko tuotannon Love To Love You Baby-levystä alkaen.

        The Wanderer oli hyvä minunkin mielestäni ja pidin myös seuraavasta Donna Summer-nimisestä levystä. She Works Hard For The Money-nimibiisistä pidin, mutta muuten levy oli pettymys. Seuraava Cats Without Claws oli todella suuri pettymys samoin kuin muutkin sen jälkeen ilmestyneet studiolevyt.

        Harmittaa, että Donnan Once Upon A Time-albumia ei ole julkasitu CD:nä alkuperäisen vinyylilevyn muodossa. Levystä on julkaistu CD-versio, jolla alun perin yhteen miksatut biisit on erotettu toisistaan. Levy kuulostaa todella hyvältä juuri siinä alkuperäisessä asussaan, jossa biisit on miksattu yhteen ja levy menettää paljon jos biisit vain häivytetään.

        Donna oli varmasti 1980-luvun alun diskomusiikin vastaisen aallon uhri, mutta toki hän myös itse mokasi pahasti ns. ”uskoon hurahtamisellaan”, jolloin ainakin huhujen mukaan hän syytti homoja ”syntisiksi”, joita Jumala rankaisi HIV-epidemialla. Ei kovin järkevä ratkaisu uran kannalta, sillä juuri homot nostivat hänet uran huipulle. Donnasta kehkeytyi 1970-luvulla nopeasti gay-ikoni seksiä tihkuvilla levyillään ja sykkivällä diskobiitillään. Erityisesti I Feel Love ruoskaniskuäänineen oli kuumaa kamaa gay-diskoissa. Lisäksi rouva ilmoitti häpeävänsä aikaisempia ”syntisiä” hittilevyjään. Olen kyllä lukenut haastatteluja, joissa hän kumoaa huhun ja vaikutta siltä, että pipo on huomattavasti löystynyt viimeaikoina ja Donna on palannut takaisin ”syntiseen” tyylin, vai mitä ajattelette tästä http://www.youtube.com/watch?v=x9yvE4mGfyM esityksestä nahkatakkeineen ja jeparitannsijoineen?

        Löysin hiljattain Anttilasta hintaan 9.90 e Donnan konsertti DVD:n Hot Stuff, joka nauhoitettiin vuonna 1999 New York Cityn Hammerstein Ballroomissa. Sama DVD on ilmestynyt erinimisenä aiemmin. Joka tapauksessa, rouvan ääni oli tuolloin edelleen iskussa ja muutenkin hän vaikutti ottavan haltuunsa esiintymislavan ja yleisön todella mallikkaasti. Konsertti on todella hyvä läpileikkaus Donna hiteistä.

        Jään innolla odottelemaan keväällä ilmestyvää uutta albumia Donnalta!


      • <<<<
        DiscoDan kirjoitti:

        Joo, se näyttää toimivan nyt ihan klikkaamalla linkkiä. Se ei vain avautunut esikatselutilassa kun silloin kokeilin.

        "Moskau"-biisi käännettiin todallakin suomeksi, ja sen esittivät suomeksi "Volga"-nimisenä ainakin Juhamatti sekä Kari Tapio (!). Kari Tapion versio löytyy ainakin 80-luvun Finnhits 1-levyltä.

        Frederik "kunnostautui" laulamalla suomeksi Tschinghis Khanin "Hadschi Halef Omar"-biisin (Sheikki Ali Hassan) sekä "Dschinghis Khan"-biisin. Wikipedia väittää, että Frederik olisi nyös laulanut myös "Volga"-biisin, mutta ainakaan minä en ole kyseistä versiota koskaan kuullut, joten en tiedä, onko totta.

        Jostain nettisivustolta luin, että Moskovan olympialaisten aikoihin v. 1982 "Moskau"-biisin enlanninkielinen versio "Moscow" olisi ollut hitti USA:n discoissa, vaikka maa boikotoi kyseisiä kisoja ja NL oli tuolloin, Reaganin kaudella, lievästi sanottuna epäsuosittu USA:ssa.

        paitsi että moskovan olympialaiset Olivat 1980 ei 1982 ja Moskau oli Länsi-saksalainen hitti koska saksat olivat silloin 2 eri maata


      • 17+3
        DiscoDan kirjoitti:

        Joo, se näyttää toimivan nyt ihan klikkaamalla linkkiä. Se ei vain avautunut esikatselutilassa kun silloin kokeilin.

        "Moskau"-biisi käännettiin todallakin suomeksi, ja sen esittivät suomeksi "Volga"-nimisenä ainakin Juhamatti sekä Kari Tapio (!). Kari Tapion versio löytyy ainakin 80-luvun Finnhits 1-levyltä.

        Frederik "kunnostautui" laulamalla suomeksi Tschinghis Khanin "Hadschi Halef Omar"-biisin (Sheikki Ali Hassan) sekä "Dschinghis Khan"-biisin. Wikipedia väittää, että Frederik olisi nyös laulanut myös "Volga"-biisin, mutta ainakaan minä en ole kyseistä versiota koskaan kuullut, joten en tiedä, onko totta.

        Jostain nettisivustolta luin, että Moskovan olympialaisten aikoihin v. 1982 "Moskau"-biisin enlanninkielinen versio "Moscow" olisi ollut hitti USA:n discoissa, vaikka maa boikotoi kyseisiä kisoja ja NL oli tuolloin, Reaganin kaudella, lievästi sanottuna epäsuosittu USA:ssa.

        http://www.youtube.com/watch?v=NJ9G744XPdI&feature=related


    • freya

      aivan ihanaa,tuli nuoruus mieleen.lisää noita vanhoja hyviä aikoja!!!!!

    • MingMIng22

      Onko tässä moskaussa kaksi laulajaa? Mies ja nainen. Kun se kuulostaa vaan vähän siltä.

    • raksiduo

      Löytyykö keltään tai onko vihjeitä ?

      • Kesä ja yö

        Moskaun suomenkielinen versio on ehdottomasti Juhamatin biisi, ei missään nimessä minkään Frederikin eikä Kari Tapion!!


    • Frank F

      Mukavaa huomata, että tällä palstalla taas vaihteeksi keskustellaan aidosta asiasta eli 70-luvun lopun discosta!
      Hienoa on myös huomata, että klassikkoyhtyeet ovat yhä voimissaan ja kiertävät maailmaa.
      Kannattaa muuten muistaa Dschinghish Khanin lisäksi esim.Goombay Dance Band, LUV, Three Degrees, Space,
      Secret service ja Plastic Bertrand.Ja onhan näitä...
      Itselläni "potkii" edelleen eniten kaksi biisiä menneisyydestä:Judy Cheeksin Mellow lovin´ sekä Diana Rossin Upside down.Aika ei ole syönyt lainkaan näitä tanssilattian täyttäjiä.

    • Anonyymi

      DSCHINGS KHAN MOSKAU VOLGA JUHAMATTI. KARI TAPIO.SALOMON

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2122
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe