Nukkumisesta (zzz...)

Siina.

Olen sitten 13-vuotias eli seiskalla.

Miksi nuoret nukkyvät nykyään niin vähän?
Onko se muka coolia mennä nukkumaan yhdeltätoista tai myöhemmin?
Mielestäni se on naurettavaa, jos pitää herätä seisemältä.

Olen viisastunut sen verran ala-asteesta, että menen nukkumaan nykyään aina kymmeneltä tai aikaisemmin. (yhdeksältä en pysty, en vain ehdi).
Olen huomannut, että tarvitsen kymmenen tuntia unta, ettei minua väsytä yhtään. Yhdeksän tunnin unella en haukottele koulussa.

Jos joutuisin nukkumaan joka yö kahdeksan tuntia, en pystyisi enää pian käymään koulua, koska olisin niin poikki.

Kertokaapa, nuoret, miksi nykyään mennään niin myöhään nukkumaan? Vai lesoilevatko kaikki vaan että menevät myöhään nukkumaan, vaikka menisivätkin aikaisemmin?

Ja mitä järkeä on tulla arkisin kahdeksan jälkeen kotiin? Kotiintuloaikani on KESÄLLÄ kahdeksalta, tai viimeistään 20.30. Talvisin kotiintuloaika on KUUDELTA. Enkä valita siitä.

8

762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukiolaistyttöhei

Itse olen viime aikoina kärsinyt ihan ulkopuolisista häiriöistä, että uneni on supistunut muutamaan tuntiin. Naapurissa ei anneta minkäänlaista yörauhaa. Muuten kyllä menen nukkumaan aina kymmeneltä itsekin, ymmärrän tuon unen tarpeen. Tietysti se on yksilöllistä, itse pärjään jotenkuten vielä viiden tunnin unilla :/ Itse olet vielä kasvuiässä, niin tarvitset unta ainakin sen yhdeksän tuntia.

Minäkin olen kotona viimeistään seitsemältä näin arkisin :) Viikonloppuisin viimeistään yhdeksältä.

• Eli nukun kyllä sen ainakin kuusi tai viisi tuntia. Enemmänkin voisi jos ehtisi. Kofeiini on silti paras juttu mitä olen tajunnut. Purkillinen pillereitä maksaa vain 3,50 (n 100 kpl) ja sitten lisäks 20mg/l energiajuomalla alas huuhdellaan. Toimii varmana. Turha nukkua, kun ei vaan oo aikaa.

• PRO-rap-artist

Ei kaikki niin "coolia" ole. Esim. minulla on nettiriippuvuus.

• paska90

Ei se must oo mitenkään coolia. Nytkin mä valvon, koska en saa itteeni irti koneesta, kun haluun jutella ihmisten kanssa. Mä nukun joka päivä suunnilleen jtn 5-7h arkisin, koska mun pitää herää kuudelta ja mä en yleensä kertakaikkiaan pääse vaan nukkumaan ku vast joskus 12-1 aikaa.

• unikeko ;)

oot aivan oikeassa. mä meen kans viimeistään kymmeneltä nukkumaan, koska melkein joka ilta tv:stä tulee joku
      lempisarjani, klo 21-22 välillä. toki valvonhan joskus pitempäänkin, mut yleensä menen kymmenen aikoihin nukkumaan. oon joskus joutunut kuuntelemaan
      riitelyä yömyöhään ja sen takia olen ollut todella väsynyt koulussa. nyt kun vanhempani ovat eronneet, olen ollut paljon virkeämpi (kun olen saanut jopa nukkua...). eli nuoret: nukkukaa kun voitte.

• pikkuinen ongelma

itse jumitun stressaamaan kouluasioista tai television eteen. :D
      Enkä muutenkaan nukahda kuin yhdentoista paikkeilla. En vain kertakaikkiaan ehdi mennä nukkumaan aikaisemmin kuin puoli 11. Eikä siinä mitään hienoa enää ole, joskus ala-aste ikäisenä oli, vaikka silloin menin kyllä nukkumaan ennen kymmentä tai kymmeneltä.

Ja Siina. Ehkäpä joidenkin vanhemmat antavat lastensa olla kahdeksaan tai pidempään poissa kotoa, koska luottavat heihin. Tai sitten päin vastaisesti eivät välitä.

Itselläni ei ole kotiintuloaikaa, mutta että saan minä kahdeksalta vielä kavereiden kanssa olla talvisinkin. Kesäisin vaikkapa yhdeksään tai kymmeneen. Ei meillä niin tarkkaa ole ellei olla sovittu etukäteen, ja puhelimestahan minut tavoittaa.

• hiiska

Itsekin menisin mielelläni nukkumaan aikaisemmin, kun kouluun pitää herätä jo kuuden aikoihin pitkien välimatkojen takia. Juttu on vain niin ikävästi, että en saa unta. Olen valmis vaikka maratoniin klo 10:00 ja vaikka menenkin siihen aikaan vällyjen alle, uni tulee vasta joskus yhden aikaan yöllä. Olen yö-kyöpeli, eikä sille vain voi mitään, tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä on. Se johtuu ihan vain geeneistä, ettei illalla väsytä ja aamulla haluaisi nukkua vielä 10min lisää. Aamuvirkut ovat huomattavasti harvinaisempia, siksi suomalaiset kouluun- ja työhönmeno ajat ja niiden joustamattomuus pitäisi vetää pöntöstä alas. Hienoa yrittää saada lukiota kunnialla läpi n. 4-5 tunnin yöunilla. Ja nyt täysikuun aikaan voisin yhtähyvin olla menemättä sänkyyn.

Siinä syy, miksi ainakin minä olen "lesonnut" menneeni vasta aamuyöstä nukkumaan.

• heee

ei kannata käydä koulua, vaan ettiä semmoinen ukko joka elättää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      266
      5341
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      64
      4536
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      121
      4310
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3730
    5. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      46
      3714
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3677
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      72
      3034
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      52
      2884
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      27
      2821
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2626
    Aihe