Provo

kysymys:

Setan sivuilta juuri luin, ettei seksuaalivähemmistöjen alakulttuuri tue pysyvän parisuhteen muodostamista ja sitoutumista. Itse ainakin bi-naisena kavahdan tuollaista ajatusta, ja ajattelen että tietysti kannatan sitoutumista tuuliviireilyn sijaan.

...toisaalta, minuthan kasvatettiin heteroksi ja minulla on heteroarvot, mutta kuitenkin... Kertokaa minulle se, minkä olen päättänyt uskoa jo muutenkin, -että enin osa lesboista uskoo pysyviin suhteisiin, ja on valmis panostamaan niihin vähintään siinä missä heterotkin?

Eivät kai lesbosuhteet oikeasti voi olla heterosuhteita hauraampia... siis mihin tässä enää voi uskoa?

t: Bini pikkuhiprakassa

5

1049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No....

minä taas olen ollut siinä uskossa, että lesbot oikein erityisesti ovat parisuhdehakuisia. Useinhan lesbosuhteiden sanotaan olevan erityisen kiinteitä, ts. halutaan suorastaan sulautua kiinni toisiinsa.

Ja kyllähän lesbotkin yleensä kasvatetaan heteroiksi ja heteroarvojen mukaan, vaikka lopputulos jotain muuta olisikin.

En nyt jaksanut tämän kummemmin provosoitua. Stereotypisistä bissejen parisuhdekuvioista sitä vasta provoja voisi kehitellä, siis jos haluaisi ;)

• kuksjui

Lesbosuhteet eivät eroa millään muotoa heterosuhteista. Samat säätämiset , pettämiset, tuuliviireilyt, kolmiodraamat ja toisaalta sitoutumiset, seurustelut, naimisiin menot,perheen perustamiset kuin heteroillakin.

Siinä se pyhässä yksinkertaisuudessaan. :)

• Catsy_666

Heteroilla on melkoinen kokemus parisuhteen rakentamisesta jo teini-iässä, moni myöhäisherännäinen meikäläinen aloittaa parisuhteiden rakentamisen myöhemmin.

Raha tai pikemminkin sen puute rikkoo parisuhteita. Naisten palkkaus on mitä on, se luo jännitettä suhteeseen.

• se pani miettimään

Outo juttu, jos setassa pidetään jotenkin oikeana sitä, ettei lesbosuhteissa pysyviä parisuhteita muodostettaisi. Vai onko se jokin toteamus jostakin vallitsevasta tilanteesta? Missähän siellä asiasta puhutaan, olisi hyvä nähdä asiayhteys? Luulisi, että sielläkin tiedostettaisiin pysyvien ihmissuhteiden merkitys ja sitä pidettäisiin tavoiteltavana tilana. Kiintymyssuhteiden muodostaminen kun on meille ihmisille tyypillistä ja ne syntyvät pitkissä suhteissa.

"Tuuliviireily" on kyllä ihan normaalia siinä mielessä, että ei sitä ainakaan ensimmäisen vastaan tulevan seurustelukumppanin kanssa tarvitse ikuista liittoa alkaa miettimään. On siis normaalia, että seurustellaan ja erotaankin, varsinkin kun nuoria ollaan. Ikuista eroamista harva meistä ehkä tavoittelee?

Suhteen poikki meneminen koetaan yleensä epäonnistumisena ja sitä joutuu työstämään mielessään - mutta sehän kasvattaa samalla. Niin lesboissa, bi-ihmisissä kuin heteroissakin on ihmisiä, joille parisuhteen muodostaminen ei ole helppo juttu syystä tai toisesta. Vaikka itse olisikin valmis pysymään suhteessa, toinen ei siihen ehkä ole valmis.

Kun kysyt, mihin voi enää uskoa, niin sanoisinpa, että usko ihmiseen ja siihen, että sinä uskot kykeneväsi parisuhteeseen, niin on niitä muitakin vastaavanlaisia olemassa :). Kun olet lisäksi pysyvyyden eteen valmis tekemään töitä, niin lähtökohta onnistumiselle on hyvä. Oman pesän rakentaminen muodossa tai toisessa on ihmiselle ominaista. Vai?

• valitettavasti

Siinä mielessä lesbo- ja homosuhteet ovat heterosuhteita hauraampia, että yhteiskunnan parisuhdetukipalvelut (perheneuvonta, pariterapia) ja hyväksyntä yleensä on suunnattu pääasiassa heteroille. Tai vaikka niitä ei olisi suunnatukaan yksinomaan heteroille, homoilla ja lesboilla on syrjinnän pelossa korkeampi kynnys hakeutua parisuhdeterapiaan kuin heteropareilla.

Myös yhteiskuntarakenne itsessään tukee enemmän heteropareja. Kärjistäen sanoen, siinä missä heterovanhempia pitää lapset yhdessä vaikka menisi huonostikin ja yhteiskunta pyrkii eri palveluin tukemaan heitä, lesbo- ja homopareilla ei välttämättä samaa ankkuria ole eikä samoja palveluja. Heteroiden on muutenkin helpompi puhua parisuhteestaan ja perheestään (myös niistä ongelmista) esimerkiksi työpaikan kahvipöydässä (ja saada vertaistukea siinä samalla), siinä missä suurin osa homoista ja lesboista salailee omaa parisuhdettaan tai perhettään paljastumisen pelossa. Salailu taas lisää painetta parisuhteeseen, mistä mahdollinen ongelmaoravanpyörä saa lisää vettä myllyynsä.

Eli siis kyllä, homo- ja lesboparisuhteet ovat ikävä kyllä hauraampia särkymään kuin heteroparisuhteet. Kyse ei niinkään ole siitä, etteikö ihmisillä olisi halua sitoutua, vaan siitä, että "julkinen" sitoutuminen toiseen voi edelleen olla kova paikka lesbolle/homolle. Paine ei siis niinkään tule parisuhteesta itsestään, vaan edelleenkin parisuhteen ulkopuolelta, vaikka ilmapiiri onkin huomattavasti suvaitsevampi kuin esim. 10 vuotta sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      30
      2385
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1389
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe