Mistä hyvä koira?

Harrastamaan!

Haluan harrastaa tulevan perheenjäseneni kanssa mahdollisimman monipuolisesti. Onko Suomessa hyvää kenneliä, mistä kannattaisi koira ottaa, jos haluaa niinsanotun sekalinjaisen dobermannin? Haluan, että voin aloitella koiran kanssa suojeluharrastusta, mutta koska itsekin olen aivan aloittelija, niin koirn ei tarvitse olla mikään kisatykki. Olisi kiva, jos voisi käydä myös näyttelyissä ja tietysti elää ihan jokapäiväistä elämää lasten kanssa maatalossa. Pihapiirissä muitakin eläimiä. Voiko joku suositella jotakin tiettyä yhdistelmää, vai onko sellainen mainostamista? Kiire ei ole, joten voin odotella jokusen kuukauden "sitä oikeaa"!

26

2838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -.,-.,-.,-.,

      Jos haluat harrastaa suojelua, hanki saksanpaimenkoira tai malinois.

      Dobermanni on kuollut rotu suojeluharrastusta ajatellen, hyvin harvalta löytyy enää riittävästi pääkoppaa, ja vielä harvempi maalimies suostuu treenaamaan rööpermanneja.

      • ?-?-?

      • Harrastamaan!

        Nuo karvaturrirodut eivät kiinnosta minua. Haluan lyhytkarvaisen koiran ja siksi dobermann. Ehkä myös bokseri. Väitättekö, että mistään ei löydy toopea, jolla olisi mahdollisuudet olla harrastuskoira? En minä mitään maailmanmestaria tässä ole hakemassa, vaan koiraa, jonka kanssa voisi tutustua lajiin ja ehkä saada joskus jonkun ykkösluokan tuloksenkin. Kyllä minä vaan olen nähnyt dobbereita treeneissä, kun olen käynyt kentänlaidalla ihastelemassa. Mistä kenneleistä ne koirat on peräisin?


      • tuolta
        Harrastamaan! kirjoitti:

        Nuo karvaturrirodut eivät kiinnosta minua. Haluan lyhytkarvaisen koiran ja siksi dobermann. Ehkä myös bokseri. Väitättekö, että mistään ei löydy toopea, jolla olisi mahdollisuudet olla harrastuskoira? En minä mitään maailmanmestaria tässä ole hakemassa, vaan koiraa, jonka kanssa voisi tutustua lajiin ja ehkä saada joskus jonkun ykkösluokan tuloksenkin. Kyllä minä vaan olen nähnyt dobbereita treeneissä, kun olen käynyt kentänlaidalla ihastelemassa. Mistä kenneleistä ne koirat on peräisin?

        tuloksia ja kasvattajia.. http://www.sdy.fi/


      • Annina1
        Harrastamaan! kirjoitti:

        Nuo karvaturrirodut eivät kiinnosta minua. Haluan lyhytkarvaisen koiran ja siksi dobermann. Ehkä myös bokseri. Väitättekö, että mistään ei löydy toopea, jolla olisi mahdollisuudet olla harrastuskoira? En minä mitään maailmanmestaria tässä ole hakemassa, vaan koiraa, jonka kanssa voisi tutustua lajiin ja ehkä saada joskus jonkun ykkösluokan tuloksenkin. Kyllä minä vaan olen nähnyt dobbereita treeneissä, kun olen käynyt kentänlaidalla ihastelemassa. Mistä kenneleistä ne koirat on peräisin?

        MM-vertauksesi on kieltämättä "hieman" huvittava ja kärjistetty. Kannattaa todella lähteä dobermannia etsiessä siitä lähtökohdasta, että koiralla pystyy, ehkä, tekemään sen ykkösen, jos hyvin käy ja ohjaaja kykenee auttamaan koiraansa eteenpäin.

        Löytyyhän niitä joitakin, mutta hiton harvassa ne koirat ja kasvattajat on. DObermanni on nykyisin näyttelykoirarotu, ja ulkonäköähän sinäkin koiranhankinnassa näytät ihannoivan... Eli varmasti kyseessä ihan sopiva rotu sinulle.


      • Harrastamaan!
        Annina1 kirjoitti:

        MM-vertauksesi on kieltämättä "hieman" huvittava ja kärjistetty. Kannattaa todella lähteä dobermannia etsiessä siitä lähtökohdasta, että koiralla pystyy, ehkä, tekemään sen ykkösen, jos hyvin käy ja ohjaaja kykenee auttamaan koiraansa eteenpäin.

        Löytyyhän niitä joitakin, mutta hiton harvassa ne koirat ja kasvattajat on. DObermanni on nykyisin näyttelykoirarotu, ja ulkonäköähän sinäkin koiranhankinnassa näytät ihannoivan... Eli varmasti kyseessä ihan sopiva rotu sinulle.

        Väitit minun ihannoivan ulkonäköä koiran hankinnassa? En kai nyt kuitenkaan. Olenko väittänyt niin? Olenko sanonut, että haluan ehdottomasti hyvän näköisen koiran? EN!!! Haluan harrastuskaverin ja lyhytkarvaisen siksi, että sellainen karva on helppohoitoinen, eikä karvasta koko taloa. On kuulkaa ihan riittämiin imuroitavaa ilman muhkeita villakoiria joka sohvan alla. Tällä dobermann-palstalla ei taida kukaan juuri dobermanneja arvostaa. Miksi?


      • Harrastamaan!

        Näytätkö minulle yhden sakemanni tai malinois -pentueen, josta olisi odotettavissa pentuja niin näyttöön kuin käyttöönkin. Haluan monipuolisen harrastuskaverin. En arvosta pelkästään suojelupuolta, vaan haluan koiran, jota ei tarvitse hävetä näyttelykehissäkään. Haluan siis tehdä kaikenlaista koirani kanssa. Mielestäni mitä itse olen seuraillut, niin ainakin sakemanneilla jako näyttely- ja käyttölinjaisiin on melko selkeä. Dobermanneilla saattaisi vielä saada molemmat ominisuudet ainakin jonkinlaisena samassa paketissa, kun nyt tosiaan otetaan huomioon, etten hae muuta kun harrastuskaveria.


      • Asta H.
        Harrastamaan! kirjoitti:

        Väitit minun ihannoivan ulkonäköä koiran hankinnassa? En kai nyt kuitenkaan. Olenko väittänyt niin? Olenko sanonut, että haluan ehdottomasti hyvän näköisen koiran? EN!!! Haluan harrastuskaverin ja lyhytkarvaisen siksi, että sellainen karva on helppohoitoinen, eikä karvasta koko taloa. On kuulkaa ihan riittämiin imuroitavaa ilman muhkeita villakoiria joka sohvan alla. Tällä dobermann-palstalla ei taida kukaan juuri dobermanneja arvostaa. Miksi?

        Dobberin turkki on kaikkea muuta kuin ihanteellinen Suomen oloihin, mutta onhan tätä säätäkin onneksi rukattu dobberille sujuvampaan suuntaan... Ei sinulla ihan ole kohdallaan nuo realiteetit asian suhteen? Mitä jos tutustuisit rotuun ja rotuihin ensin? Puhumattakaan siitä lajista johon kuvittelet haluavasi ryhtyä.

        Et sinä ihan hevillä suojeluun sopivaa dobermannia täältä löydä, etkä sellaisia harrastajiakaan, jotka ymmärtäisivät jotain niiden luonneominaisuuksien päälle, jota lajin harrastamiseen tarvitaan ja jota dobberilta puuttuu. Voit elellä uskossasi näyttelyn ja käytön yhdistämisestä. Jos lottovoitto sattuu, niin saat jopa yhdistettyä ne kaksi asiaa. Todennäköisempää se kuitenkin on esim. malinoisilla kuin dobermannilla.


      • Harrastamaan!
        Asta H. kirjoitti:

        Dobberin turkki on kaikkea muuta kuin ihanteellinen Suomen oloihin, mutta onhan tätä säätäkin onneksi rukattu dobberille sujuvampaan suuntaan... Ei sinulla ihan ole kohdallaan nuo realiteetit asian suhteen? Mitä jos tutustuisit rotuun ja rotuihin ensin? Puhumattakaan siitä lajista johon kuvittelet haluavasi ryhtyä.

        Et sinä ihan hevillä suojeluun sopivaa dobermannia täältä löydä, etkä sellaisia harrastajiakaan, jotka ymmärtäisivät jotain niiden luonneominaisuuksien päälle, jota lajin harrastamiseen tarvitaan ja jota dobberilta puuttuu. Voit elellä uskossasi näyttelyn ja käytön yhdistämisestä. Jos lottovoitto sattuu, niin saat jopa yhdistettyä ne kaksi asiaa. Todennäköisempää se kuitenkin on esim. malinoisilla kuin dobermannilla.

        Olkoonkin, että dobberin turkki ei Suomen oloihin sovellu, niin haluan silti sellaisen. Onhan niitä muillakin suomalaisilla ja jotenkinhan nekin pärjäävät? En minä koiraani tarhakoiraksi halua ja sisällä meillä on kyllä ihan lämmintä. On myös varaa hankkia takki trvittaessa.

        Haluan ryhtyä HARRASTAMAAN suojelua. En todellakaan ole kunnianhimoinen vaan ihan omaksi ilokseni. Sen verran olen lajiin tutustunut, että käynyt treenejä katselemassa ja jutellut kentänlaidalla ihmisten kanssa. Kaikki ovat järjestäen sanoneet, että tervetuloa lajin pariin ja sinä nyt sitten tyrmäät ideani täysin. Onko tässä nyt sitten kyseessä joku sellainen asia, että suojeluihmiset eivät voi asiaa minulle vasten kasvoja sanoa ja kuulen lajin olevan minulle ja dobermanneille täysin soveltumaton vasta näin netissä?


      • :::
        Harrastamaan! kirjoitti:

        Väitit minun ihannoivan ulkonäköä koiran hankinnassa? En kai nyt kuitenkaan. Olenko väittänyt niin? Olenko sanonut, että haluan ehdottomasti hyvän näköisen koiran? EN!!! Haluan harrastuskaverin ja lyhytkarvaisen siksi, että sellainen karva on helppohoitoinen, eikä karvasta koko taloa. On kuulkaa ihan riittämiin imuroitavaa ilman muhkeita villakoiria joka sohvan alla. Tällä dobermann-palstalla ei taida kukaan juuri dobermanneja arvostaa. Miksi?

        Nyt täytyy todeta että meitä koiran omistajia on kyllä moneen junaan: Miksi ei dobberi sovi muka suomen oloihin??? Minulla itselläni ollut 2 dobberia ja hyvin on pärjätty niin sateella kun paisteella...Ja mitä tohon dobberin reenaamiseen tulee niin voin sanoa että, kyllä näilläkin koirilla voi treenata kaikkea mitä mieleen tulee...Itselläni on kaunis suojelukoira ja kyllä se yhtälö toimii oikein mainiosti...Ja jos haluan niin voisin harrastaa vaikka koiratanssia jos siltä tuntuu...joten nuo puheet siittä ettei dobberi sovi johonkin on aivan puuta heinää eikä kyseist ihmiset tiedä mitä puhuvat!


      • njanneli
        Harrastamaan! kirjoitti:

        Nuo karvaturrirodut eivät kiinnosta minua. Haluan lyhytkarvaisen koiran ja siksi dobermann. Ehkä myös bokseri. Väitättekö, että mistään ei löydy toopea, jolla olisi mahdollisuudet olla harrastuskoira? En minä mitään maailmanmestaria tässä ole hakemassa, vaan koiraa, jonka kanssa voisi tutustua lajiin ja ehkä saada joskus jonkun ykkösluokan tuloksenkin. Kyllä minä vaan olen nähnyt dobbereita treeneissä, kun olen käynyt kentänlaidalla ihastelemassa. Mistä kenneleistä ne koirat on peräisin?

        jokainen voi harrastaa suojelua vaikka ponin kanssa,jos niin tykkää.ja jos olet dobbereihin mieltynyt ja niitä treeneissä nähnyt "hyviäkin",niin kysy ihmeessä niiltä mistä ovat pelinsä hankkineet ja minkälaisista linjoista...kannattaa kuitenkin varautua siihen etteivät kaikki veskarit riemusta kiljahtele saapuessasi pööpelin kanssa kentälle.


      • mitkä "veskarit"
        njanneli kirjoitti:

        jokainen voi harrastaa suojelua vaikka ponin kanssa,jos niin tykkää.ja jos olet dobbereihin mieltynyt ja niitä treeneissä nähnyt "hyviäkin",niin kysy ihmeessä niiltä mistä ovat pelinsä hankkineet ja minkälaisista linjoista...kannattaa kuitenkin varautua siihen etteivät kaikki veskarit riemusta kiljahtele saapuessasi pööpelin kanssa kentälle.

        Mistä rodusta ne "veskarit" sitten kiljahtelee???


      • njanneli
        mitkä "veskarit" kirjoitti:

        Mistä rodusta ne "veskarit" sitten kiljahtelee???

        mitäköhän rotuja nykypäivänä kisoissa ja kokeissa eniten näkyy...ja se "riemusta kiljahtelu" oli sellainen sanonta,ei tarvitse niin kirjaimellisesti kaikkea ottaa.


      • tosiaan siitä
        njanneli kirjoitti:

        mitäköhän rotuja nykypäivänä kisoissa ja kokeissa eniten näkyy...ja se "riemusta kiljahtelu" oli sellainen sanonta,ei tarvitse niin kirjaimellisesti kaikkea ottaa.

        Siitäkö tosiaan johtuu, että maalimehet suostuvat vain joidenkin rotujen kanssa treenaamaan?


      • ihminen1
        Annina1 kirjoitti:

        MM-vertauksesi on kieltämättä "hieman" huvittava ja kärjistetty. Kannattaa todella lähteä dobermannia etsiessä siitä lähtökohdasta, että koiralla pystyy, ehkä, tekemään sen ykkösen, jos hyvin käy ja ohjaaja kykenee auttamaan koiraansa eteenpäin.

        Löytyyhän niitä joitakin, mutta hiton harvassa ne koirat ja kasvattajat on. DObermanni on nykyisin näyttelykoirarotu, ja ulkonäköähän sinäkin koiranhankinnassa näytät ihannoivan... Eli varmasti kyseessä ihan sopiva rotu sinulle.

        laittaa sanoja toisen suuhun tuolla lailla.
        sinulle ei se dobermann taida käydä.


    • suojelija0
    • Suojelua harrastava!

      Hei!
      Käyppä katsomassa dobermann tutkanet palstalta tulevia pentueita ja päättele tulosten perusteella mikä on sinulle sopiva yhdistelmä!Sieltä löytyy kyllä sellanen yhdistelmä joka sopii niin käyttöön kuin näyttöönkin!:)

      Ps.Kyllä alottejia tarvitsee kunnon koiran jos haluaa työllensä tuloksia saada!

      • ----

        Ko. palstalta yhdistelmää, joka sopisi näyttely- ja suojeluharrastuskoiraksi. Näyttelykoiria kylläkin - sekä harrastuskoiria, erikseen.


      • Tota sivua ei löytynyt
        ---- kirjoitti:

        Ko. palstalta yhdistelmää, joka sopisi näyttely- ja suojeluharrastuskoiraksi. Näyttelykoiria kylläkin - sekä harrastuskoiria, erikseen.

        Mitkä pentueet sopi käyttöön. Oliko niitä vähemmän siellä ku näyttelyyn sopivia.


      • Harrastava dobberi!
        Tota sivua ei löytynyt kirjoitti:

        Mitkä pentueet sopi käyttöön. Oliko niitä vähemmän siellä ku näyttelyyn sopivia.

        Käykääpä kurkkaamassa SDY pentuvälityksestä josko sieltä löytyisi helpommin sopiva???


      • yxä
        Tota sivua ei löytynyt kirjoitti:

        Mitkä pentueet sopi käyttöön. Oliko niitä vähemmän siellä ku näyttelyyn sopivia.

        Kyllä löytyy sellainen yhdistelmä, "sekalinjainen", kummatkaan ei rumia, emällä kovat käyttötulokset, KVA toki kyllä jäljeltä, KANS MVA. Isä Suojelu tulokset jo 3-luokassa ja rotumestaruus. Terveitä monipuolisia harrastukoiria....


      • Suojelua harrastava!
        yxä kirjoitti:

        Kyllä löytyy sellainen yhdistelmä, "sekalinjainen", kummatkaan ei rumia, emällä kovat käyttötulokset, KVA toki kyllä jäljeltä, KANS MVA. Isä Suojelu tulokset jo 3-luokassa ja rotumestaruus. Terveitä monipuolisia harrastukoiria....

        Nyt osuit naulan kantaan!


      • yxä
        Suojelua harrastava! kirjoitti:

        Nyt osuit naulan kantaan!

        Vaikka itse olenkin sakemanni ihminen niin jos joku haluaa dobberin, niin sehän on jokaisen oma valinta:) Sen verran vielä voin kertoa em.mainitun yhdistelmän kasvattajasta...Olen nähnyt kyseisen ihmisen niin näyttely kuin myös KÄYTTÖ puolella jo toistakymmentä vuotta, ja tarkoitan siellä isoissa kehissä ja SM-kisoissa, eli oikeesti näyttää tekevän "töitä" rodun eteen...


    • pöö.

      Dobermann helpdeskissä etsii myös kotia muutama vanhempi koira(alle 1 v.) jotka sopivat harrastamiseen ja varmasti myös näyttelyihin.

      • uusista harrastajista

        Hienoa että tälläkin palstalla vielä on niitä ihmisiä, jotka neuvovat ja kannustavat...

        Uskomatonta scheissea se, että kun uusi harrastaja ilmaisee kiinnostuksensa niin heti haukutaan pystyyn ja suositellaan eri rotua yms...

        Luulis että on hienoa, kun joku vielä HALUAA harrastaa koiran kanssa... Ja niinhän se usein menee että nälkä kasvaa syödessä!!!

        Sitten nekin ihmiset on tietysti ihan paskoja, jotka ottaa dobberin kotikoiraksi?

        Koittakaas te mollaajat olla vaan tyytyväisiä omiin itseihinne, kun olette niin täydellisiä täydellisten koirienne kanssa...

        Jos joku on dobberiin ihastunut sen käyttömahdollisuuksien ja ulkonäön vuoksi, en näe siinä mitään pahaa! Miks helvetissä silloin pitäisi malikka ottaa???

        En voi muuta kuin toivottaa onnea ketjun aloittajalle rodun valinnasta ja tsemppiä tuleviin treeneihin!

        Koirapiireihin mahtuu paljon paskaa, mutta kun löytää "sen oikean" koiran ja vielä mukavan treeniporukan, niin voi huoletta unohtaa kaikki paskanjauhajat, koska silloin ei enään ole mitään merkitystä mitä muut ajattelee, tai puhuu!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe