Onko teillä kokemuksia marsuhalvauksesta c-vitamiinin puutoksesta johtuen?
marsuhalvaus
5
4244
Vastaukset
- Kaotsu
Itselläni oli marsu, joka lopetettiin 6-vuotiaana sen tähden, että sen takajalat eivät enää toimineet juuri ollenkaan. Halvaantuminen tapahtui pikkuhiljaa tosin c-vitamiininpuutoksesta se ei voinut johtua, sillä sitä se sai jatkuvasti, mutta lihasten surkastumiseen oli varmasti monia muita syitä. Lääkäri epäili myös nivelten kulumista, jolloin marsuun alkoi vanhuuden myötä sattua käveleminen ja siksi se lopetti sen takajaloillaan kokonaan. Veri niissä kuitenkin kiersi ja tunto oli tallella, joten sinänsä tilanne oli hieman hassu.
Halvaantunut marsu tarvitsee mielettömästi huolenpitoa. Muistan miten itse pesin vähän väliä kasvattini takapuolta hanan alla kun kaikki tuntui jäävän karvoihin kiinni. Myöhemmin sen vatsan alustaan tuli jokin sieni-infektiokin, mutta sain sen Helosanilla kuriin. Varsinkin nisät ja navan alue olivat herkkiä silloin.
Mielestäni tein väärin siinä, etten lopettanut marsuani aiemmin sillä en voi tietää miten paljon kipua se on voinut tuntea maatessaan kaiken aikaa takajalkojensa päällä, mutta toisaalta en kadu yhtäkään hetkeä, jonka se sai elää typeryyteni takia, sillä se oli eloisa vielä ennen kuolemaansakin ja sai extra annoksen sydämenlamauttavaa lääkettä eläinlääkärissä, sillä sen sydän ei olisi halunnut pysähtyä. Elinvoimainen tapaus siis. Siitä luopuminen oli todella rankkaa. Jollei marsulleni olisi tullut silmätulehdusta, jota ei pystytty hoitamaan, olisin saattanut antaa sen elää pidempäänkin, sillä se ei osoittanut millään tapaa, että takajalkojen raahaaminen olisi ollut sille este eloon. Eihän ihmistäkään lopeteta jos sen jalat halvaantuvat. Minä ja veljeni teimmekin marsulleni legoista ja kankaasta "pyörätuolin", jolla se sai jaloitella lattialla etutassujensa avulla. Oi niitä aikoja...
Joka tapauksessa halvaantuminen on kamalaa katsottavaa, muttei minusta este mieluisaan elämään. Toki riippuu miten pahasti marsu halvaantuu ja mistä osin.- daisy..
Varmasti mahtava taoaus tuo sinun marsusi! ^^ "Teimme sille legoista ja kankaasta rullatuolin", todella huomaavaista! :) Minulla on tällä hetkellä 4 marsua. Ensimmäiset tulivat minulle puolisen vuotta sitten bussissa... Tiedän ei kovin mukavaa marsujen kannalta, mutta ne olisi tapettu ja olin ainoa halukas! =/ Ne selvisivät siitä oikein hyvin! :) Kuitenkin, toinen marsuista ei kävellyt! Se laahasi takajalkoja perässään ja liikkui etujalkojensa avulla. Säikähdin hirveästi, että se on loukkaantunut matkan aikana... Otin yhteyttä entiseen omistajaan, ja hän kertoi, että se on aina ollut sellainen; minulle tätä ei ollut kerrottu! :( Itkin marsuani muutaman päivän, harkitsin jo eläinlääkärille menoa ja lopetusta, jos ei se pystyisi elämään marsumaista elämää. Se kuitenkin söi ja oli muuten pirteä, mutta näytti tosi pahalta, kun se meni lattialla takapuoli maasa. Sitten yhtenä päivänä huomasin, että sen masukarvat eivät enää olleetkaan likaiset, se oli saanut pestyä ne! Juuri kun olin aikeissa pestä sen mahan, silläkin likaantui nopeasti ja on vielä pitkäkarvainenkin. Sitten päästin ne taas lattialle juoksemaan: se otti muutaman askeleen, luulin nähneeni vain harhoja. Mutta seuraavam kerran lattialla ollessaan se meni jo sujuvasti veljensä perässä ja välillä ohikin! Mitä ihmettä, eikös sen pitänyt olla halvaantunut?! Noo, nykyään se kävelee suht normaalisti, olihan sillä huono kunto ja jalat hieman harallaan, mutta se on aivan eri marsu kuin tullessaan meille
- 4 marsua
daisy.. kirjoitti:
Varmasti mahtava taoaus tuo sinun marsusi! ^^ "Teimme sille legoista ja kankaasta rullatuolin", todella huomaavaista! :) Minulla on tällä hetkellä 4 marsua. Ensimmäiset tulivat minulle puolisen vuotta sitten bussissa... Tiedän ei kovin mukavaa marsujen kannalta, mutta ne olisi tapettu ja olin ainoa halukas! =/ Ne selvisivät siitä oikein hyvin! :) Kuitenkin, toinen marsuista ei kävellyt! Se laahasi takajalkoja perässään ja liikkui etujalkojensa avulla. Säikähdin hirveästi, että se on loukkaantunut matkan aikana... Otin yhteyttä entiseen omistajaan, ja hän kertoi, että se on aina ollut sellainen; minulle tätä ei ollut kerrottu! :( Itkin marsuani muutaman päivän, harkitsin jo eläinlääkärille menoa ja lopetusta, jos ei se pystyisi elämään marsumaista elämää. Se kuitenkin söi ja oli muuten pirteä, mutta näytti tosi pahalta, kun se meni lattialla takapuoli maasa. Sitten yhtenä päivänä huomasin, että sen masukarvat eivät enää olleetkaan likaiset, se oli saanut pestyä ne! Juuri kun olin aikeissa pestä sen mahan, silläkin likaantui nopeasti ja on vielä pitkäkarvainenkin. Sitten päästin ne taas lattialle juoksemaan: se otti muutaman askeleen, luulin nähneeni vain harhoja. Mutta seuraavam kerran lattialla ollessaan se meni jo sujuvasti veljensä perässä ja välillä ohikin! Mitä ihmettä, eikös sen pitänyt olla halvaantunut?! Noo, nykyään se kävelee suht normaalisti, olihan sillä huono kunto ja jalat hieman harallaan, mutta se on aivan eri marsu kuin tullessaan meille
minulla on myös neljä marsua kaikki pirteitä..
ihanaa että pelatit marsut, luulen että ovat olleet huonossa kodissa ja marsu ei ole halunnut kävellä kun niitä on kohdeltu huonosti...
onneksi ovat nyt sinulla!!!
terkkuja marsuillesi...
ja osanottoni edelliselle kirjoittajalle!!!
pärjäilkää...
- Tietämätön
Miten halvaantunut marsu hoidetaan kuntoon ?
- marsu kipeänä?
Meillä on seitsemän vuotias marsu jonka takajalat aivan yhtäkkiä näyttivät halvaantuneilta. Ensimmaiseksi tietysti heti kun voi niin soitetaan eläinlääkariin. Jos esim illalla kuten meillä eikä lääkärit olleet enää auki, annetaan marsulle tilan mukaan tukiruokintaa (keitetään puuroa, jäähdytetään sitä sekä muussataan veden sekä pellettien ja mahdollisesti terveen marsun kakan kanssa mössöksi ja annetaan lusikalla tai pienellä ruiskulla marsulle), varsin tärkeänä on vesi, koska ei päässyt itse juomaan. Iloisesti kuitenkin söi eikä osoittanut kärsimisen merkkejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062501Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42229Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761145
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938