Harkinnassa Gambian matka mutta kommentteja luettuani en ole enää niin varma asiasta. Pidän kyllä auringossa makoilusta mutta haluan myös nähdä,tehdä ja kokea lomalla monenmoista. Pelkkä hotellialueella oleilu ei houkuttele enkä myöskään ole kiinnostunut paikallisista "gigoloista". Eli kuinkas se nyt on, lähteäkkö vai ei, kertokaa te maassa viime aikoina matkailleet? Tuntuu että negatiivisia kommentteja kohteesta on tällä hetkellä reippaasti enemmän...
Hyvä vai Huono matkakohde?
42
10979
Vastaukset
- yksinäinen nainen
joops, mutta mulla on jo oma matka varattu. mä haluisin myös kuljeskella kaduilla ja kujilla, mutta näitten juttujen perusteella se on mahdotonta. yksin.
joskin on sitä ennenkin kehitysmaassa käyny yksin torilla. että hämmentävälle tuntuu että pitäis maata vain oman hotellin altaalla.mutta otan senkin riskin. ja eiköhän sieltä seuraa löydy,,meinaan joku pariskunta tai miehinen mies, joka lähtee kumppaniksi torille.- reipas reissutyttö
Milloin olet lähdössä? Mä meen 28.12. ja olen viikon reissussa. Yksin oon menossa, mutta olis kivaa saada seuraa shoppailun ja retkien merkeissä. Voisi olla turvallisempaa kulkea porukalla. On niin paljon kommentteja puolesta ja vastaan, ettei oikeen tiedä, onko siellä turvallista kulkea vai hyökkääkö paikalliset tosiaan röyhkeesti kintereille koko ajan..
- on mullakin
reipas reissutyttö kirjoitti:
Milloin olet lähdössä? Mä meen 28.12. ja olen viikon reissussa. Yksin oon menossa, mutta olis kivaa saada seuraa shoppailun ja retkien merkeissä. Voisi olla turvallisempaa kulkea porukalla. On niin paljon kommentteja puolesta ja vastaan, ettei oikeen tiedä, onko siellä turvallista kulkea vai hyökkääkö paikalliset tosiaan röyhkeesti kintereille koko ajan..
jep, yksin meen minäkin. naisena. ja viikon olen. menen vast sun jälkeen, joten emme voi kimppaan ryhtyä. mutta kyllä mä uskon et molemmat saamme shoppailuseuraa sieltä
- REIPAS REISSUTYTTÖ
on mullakin kirjoitti:
jep, yksin meen minäkin. naisena. ja viikon olen. menen vast sun jälkeen, joten emme voi kimppaan ryhtyä. mutta kyllä mä uskon et molemmat saamme shoppailuseuraa sieltä
Ok, hyvää matkaa ja toivotaan tosiaan, että samoilla reissuilla on porukkaa liikkeellä samalla mielellä, että seuraa saa muistakin kuin yli-innokkaista tummanahkaisista opaspojista;)
Avoimin mielin matkaan, ite sen sitten näkee, onk positiivinen kokemus!
- kotiinkin on moni kuollut
jokaisellahan meillä on omat mielipiteet eri lomakohteista eikä matkaa kannata sen perusteella valita.itse menen kyseiseen maahan ekaa kertaa myös, vaimon ja 6v pojan kanssa.innolla matkaa odotan kun noi tutut ja turvalliset kohteet on jo koluttu.ja se on totta mitä moni täällä sanoo et ryöstetyksi voit tulla vaikka omassa kodissa....reippaasti vaan matkaa tilaamaan tosin tälle talvelle taitaa olla jo aika täyttä.ja muista myös kuinka paljon kohdetta on kehuttu.negatiiviset asiat vaan muistaa helpommin...matkaa odotellessa.
- ei koskaan enään
on aivan kaikkea muuta kuin hyvä lomakohde
missään et todellakaan saa olla rauhassa
alkaa jo lentoasemalla kerjääminen ja tippien pyytely vaikka ei kaveri osoita kun missä suunnassa bussit ovat ,pyytävär tästä 500 dalasia eli noin lähes 15e
hotellista kun lähdet niin kimpussa on heti 2-3 ääliötä kauppaamassa itseään oppaaksi
jos pääset heistä eroon jos tajuavat sanaa ei tai painu helvettiin,seuraavas kadunkulmas kimpuun käy seuraavat ns bumxterit,jotka luulevat olevansa jotain oppaita tai luojanlahjoja turistille
ovat todella tyhmiä ja ärsyttäviä
nämä kiipeilevät yön aikana hotellien aitojen yli ja koputtelevat ikkunoihin ja oviin pitkin yötä että ottakaa oppaaksi heidät ja kauppaavat mitä milloinkin
naiset eivät saa olla rauhassa sekunttiakaan,luulevat valkoisen naisen haluavan heidät juuri heti
että naisen ei kannata yksin ilman miestä kulkea missään,kimpussa vähintään 5 hyypiötä ehdottelemassa ja suoraan sanoen käyvät käsiksi
koettu ja nähty 2 viikon aikana tämä kymmeniä kertoja
ei näin huonoa paikkkaa ja ihmisiä käyttäytymässä ole millään mantereella tullut vastaan ja olen sentään 25v aikana kiertänyt jokaisen mantereen ja lukuisat maat
pysykää kaukana gambiasta jos haluatte lomaa viettää- höpö ja vielä
höhö, höpö ja vielä kerran höpö - eikös äitis opettanut sinulle, ettei saa valehdella?
- Arska
Käytiin pari viikkoa sitten.
Makuasia tietysti. Minua ei Kanaria tai Turkki kiinnosta.
Ihmiset ystävällisiä, ehkä liiaksikin.
Matkatoimistolla on retkiä Kunta Kinten kotipaikalle ym. Paikalliset oppaat vievät sopuhintaan minne haluatte.
Rannat on hyvät, ainakin Sunbeach hotelli oli hyvä ja rauhallinen.
Lintuja ainakin riittää jos ne kiinnostaa.- kopsu
olisitko ystävällisesti ja rehelliseati kertonut kohteesta.minkälaista ruokaa ja hintataso.osaa vähän varautua.tammikuussa itse menossa.kiitos ja hyvää itsenäisyyspäivää...
- Arska
kopsu kirjoitti:
olisitko ystävällisesti ja rehelliseati kertonut kohteesta.minkälaista ruokaa ja hintataso.osaa vähän varautua.tammikuussa itse menossa.kiitos ja hyvää itsenäisyyspäivää...
Olimme Sunbeachissa, Cape Pointissa. hotelli hyvä, rauhallinen, bufee-aamiainen hyvä. Ei vatsaongelmia edes Senegalin kiertomatkalla.
Söimme päivällä hotellin omassa ravintolassa, ruoka oli 150 - 250 dalasia eli 4 - 7 euroa juomat. Oikein hyviä. Lähistöllä muutama ruokapaikka, joissa olisi ollut halvempaa, mutta ei lähdetty turhaan kävelemään. Mitään ostettavaa ei maassa juuri ole, puuveistoksia, kankaita ja on siellä ruotsalainen vaatturikin.
Jos bumstereista haluaa eroon lienee paras että vastaa niille suomeksi tai savoksi, eikä yhtään sanaa englantia. Esim: "Ka mitteepä sie tiijät".
Meillä oli parina päivänä paikallinen lintuopas, käytiin Abukossa joka on luonnonsuojelualue, maksoimme 40 euroa, matkaa n. 30 km ja aikaa meni n. 6 tuntia, halvemmallakin olisi voinut viedä. Toisesta 4 tunnin retkestä maksoimme 20 euroa.
Takseja on turisti (vihreä) ja bush (keltainen) keltaiset ovat halvempia. Hinta pitää sopia etukäteen ja maksaa jälkikäteen.
Lämpöä hiukan liikaa, joten vesipullo aina mukaan.
En ymmärrä noita negatiivisia asenteita. Maa on köyhä, keskipalkka alle 50 euroa kuussa!
Kantajille voi antaa 50 dalasia tai euron, ei se meitä kaada. 100 dalasia = 3 euroa.
Cola kaupassa 16 dalasia, olut 35, litran rommi 400 dalasia, whisky 500 - 700 jne.
Meille jäi positiivinen kuva iloisista ja ystävällisistä ihmisistä. Nauttikaa.
Voin antaa lintuoppaiden sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. - kopsu
Arska kirjoitti:
Olimme Sunbeachissa, Cape Pointissa. hotelli hyvä, rauhallinen, bufee-aamiainen hyvä. Ei vatsaongelmia edes Senegalin kiertomatkalla.
Söimme päivällä hotellin omassa ravintolassa, ruoka oli 150 - 250 dalasia eli 4 - 7 euroa juomat. Oikein hyviä. Lähistöllä muutama ruokapaikka, joissa olisi ollut halvempaa, mutta ei lähdetty turhaan kävelemään. Mitään ostettavaa ei maassa juuri ole, puuveistoksia, kankaita ja on siellä ruotsalainen vaatturikin.
Jos bumstereista haluaa eroon lienee paras että vastaa niille suomeksi tai savoksi, eikä yhtään sanaa englantia. Esim: "Ka mitteepä sie tiijät".
Meillä oli parina päivänä paikallinen lintuopas, käytiin Abukossa joka on luonnonsuojelualue, maksoimme 40 euroa, matkaa n. 30 km ja aikaa meni n. 6 tuntia, halvemmallakin olisi voinut viedä. Toisesta 4 tunnin retkestä maksoimme 20 euroa.
Takseja on turisti (vihreä) ja bush (keltainen) keltaiset ovat halvempia. Hinta pitää sopia etukäteen ja maksaa jälkikäteen.
En ymmärrä noita negatiivisia asenteita. Maa on köyhä, keskipalkka alle 50 euroa kuussa!
Kantajille voi antaa 50 dalasia tai euron, ei se meitä kaada. 100 dalasia = 3 euroa.
Cola kaupassa 16 dalasia, olut 35, litran rommi 400 dalasia, whisky 500 - 700 jne.
Voin antaa lintuoppaiden sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita.kiitos vaivannäöstä.meillä hotellina bungalow beach.pitäisi olla myös ihan ok hotelli.joo ihmetyttää muakin nää ihmisten negatiiviset kommentit.no eihän kaikki voi tykätä kaikesta.kuulostaa noi hinnat aika halvoilta.pääseekö muuten koneesta ulos välilaskun aikana?meillä tosiaan matka tammikuussa ja lämmintä lähdetään hakemaan ja uusia kokemuksia....
- yksinäinen nainen
Arska kirjoitti:
Voin antaa lintuoppaiden sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita.mä en varmaankaan mee linturetkille, mutta jonkun tavallisen retkioppaan haluisin. joten miten tunnistaa luotettavan oppaan? onko niitä naispuolisia, tai sellaisia, jotka ovat onnellisesti naimisissa, ja ilmaiseevat sen, eivätkä oo vonkaamassa. mä haluisin käydä jossain tavallisessa kylässä, ja kenties sairaalassa.
- Arska
kopsu kirjoitti:
kiitos vaivannäöstä.meillä hotellina bungalow beach.pitäisi olla myös ihan ok hotelli.joo ihmetyttää muakin nää ihmisten negatiiviset kommentit.no eihän kaikki voi tykätä kaikesta.kuulostaa noi hinnat aika halvoilta.pääseekö muuten koneesta ulos välilaskun aikana?meillä tosiaan matka tammikuussa ja lämmintä lähdetään hakemaan ja uusia kokemuksia....
Koneesta on pakko mennä ulos Teneriffalla.
Ehtii hyvin vessaan, myymälöitä on useita tai juomaan kahvit (tai..).
Lähtisin mielelläni mukaan, mutta on yksi este. - Arska
yksinäinen nainen kirjoitti:
mä en varmaankaan mee linturetkille, mutta jonkun tavallisen retkioppaan haluisin. joten miten tunnistaa luotettavan oppaan? onko niitä naispuolisia, tai sellaisia, jotka ovat onnellisesti naimisissa, ja ilmaiseevat sen, eivätkä oo vonkaamassa. mä haluisin käydä jossain tavallisessa kylässä, ja kenties sairaalassa.
Hotellien edessä on virallisia oppaita. Niiden pitäisi olla luotettavia. Kaikki oli kyllä miehiä.
Tjäreborgilla oli yksi retki jonka ohjelmaan kuului käynti sairaalassa.
Ottakaa kyniä ym. koulutarvikkeita mukaan, niistä on lapsilla kova puute. - yksinäinen nainen
Arska kirjoitti:
Hotellien edessä on virallisia oppaita. Niiden pitäisi olla luotettavia. Kaikki oli kyllä miehiä.
Tjäreborgilla oli yksi retki jonka ohjelmaan kuului käynti sairaalassa.
Ottakaa kyniä ym. koulutarvikkeita mukaan, niistä on lapsilla kova puute.täytyypä pakata lahjuksia mukaan, vaikka toisaalta kantaminen on inhottavaa. mutta jos noin, on niin miksei tyhjentäisi lasten turhia pieneksi jääneitä vaatteita mukaan. ja kyniä saa jostain kyllä. jep, otan vihjeestä vaarin. aattelinkin , et jätän sit sinne vaikka omiakin vähän huonompia vehkeitä ,,kuten lenkkaria, sandaalia. ja tuon mukanani matkalaukullisen kankaita.
no, hyvä jos siellä on virallisia oppaita. mä jo luulin, että kaikki niitä vonkaajia. - löytyy
yksinäinen nainen kirjoitti:
mä en varmaankaan mee linturetkille, mutta jonkun tavallisen retkioppaan haluisin. joten miten tunnistaa luotettavan oppaan? onko niitä naispuolisia, tai sellaisia, jotka ovat onnellisesti naimisissa, ja ilmaiseevat sen, eivätkä oo vonkaamassa. mä haluisin käydä jossain tavallisessa kylässä, ja kenties sairaalassa.
virallinen opas löytyy hotellialueelta. niillä on toimisto siellä, ainakin senegambia beachin edessä on opaskeskus ja todella mukavat oppaat. ovat koulutettuja oppaita ja "uniformut" päällä, eli niillä on tunnistettavat työasut. opas maksaa 250 dalasia puolelta päivältä - ja oiskohan tuplasti koko päivältä. ovat luotettavia! hotellin kauttakin voi tilata oppaan, jos on uskonpuutetta noihin edellämainittuihin. meillä ainakin on hyvät kokemuset noista!
- lintuharrastaja myös
Arska kirjoitti:
Voin antaa lintuoppaiden sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita.Moi Arska!
Olen lähdössä kaverini kanssa linturetkelle Gambiaan helmikuun lopussa. Olisin tosi kiitollinen jos voisito antaa lintuoppaiden sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Tuntiko oppaanne miten hyvin paikallislinnuston? Tuo 40 egeä 6h reissusta kuulostaa hyvältä. Ite olin Goalla marraskuussa, ja siellä paikallinen lintuopas veloitti 60 egeä kuudesta tunnista, aamiainen tosin oli siinä mukana.
- Ihastunut Gambiaan
Kävin vuosi sitten ekan matkan Gambiaan ja ihastuin. Ihmiset innokkaita tutustumaan, mutta kyllä heistä eroon pääsi,kun teki selväksi ettei ymmärrä tai halua seuraa.
Rannalla voi kulkea meressä, sinne he eivät tulleet kastelemaan kenkiään. Mehu-yms kauppiaita siellä kyllä riitti.
Ruoka oli maukasta, mutta mitään tosi ihanaa makuelämystä en kokenut. Jossain "paikallisessa baarissa" täytetty patonki maksoi 25 dalasia, olut saman verran, keitto patongin pätkän kera 50 dalasia. Paremmissa ravintoloissa kana,kala,liha ruoka n.175-300 dalasia, olut 25-55 d.
Nyt olen tammikuussa lähdössä uudestaan ja innokkaana odotan auringonpaistetta ja lämpöä, vaikka en jaksa makailla altaanreunalla enkä rannalla. Kävelen pitkin rantoja, siellä on miellyttävämpää, kun käy tuuli.
Ei kun matkaan avoimin ja ystävällisin mielin ilman ennakkoluuloja kohtaamaan iloisia ja ystävällisiä ihmisiä!- matka mulla Gambiassa
Olisi kiva tietää, missä hotellissa paikalliset tulivat koputtelemaan oviin ja ikkunoihin? Itse asuin Sunbeachissä, eikä sinne paikalliset päässeet. Ulkona käveli myös paljon ystävällisiä ja iloisia 'poliiseja', jotka turvasivat turistien rauhan. Muutamassa muussa hotellissa käyneenä, oli vartiointi samanlainen. Matka oli hieno, bumsterit ainoa ärsyttävä tekijä, mutta oma asenne ratkaisee.
- ihmettelevä
mä kyllä ihmettelen ihmisiä, jotka kirjoittelevat noin negatiivisesti - ovatkohan pettyneet itseensä ja omaan asenteeseen loppujen lopuksi? me oltiin kaksi viikkoa ja kahdessa eri hotellissa. ei sinne päästetä kauppiaita yöllä, kummassakin oli sen verran vartioita! Ja sitten, jos on niin nirppanokka, ettei paikalliset saa edes hymyilla niin parasta mennä esim saksaan, se ei ole kehitysmaa ja luulen, ettei ihmiset ole siellä kiinnostuneita sinusta... me koettiin loka-marraskuun vaihteessa paikalliset aivan erilaisiksi eikä ne varmaan tässä kuukaudessa ole muuttuneet? vai onko suomalaiset jo rysäyttäneet omat juoponmaineensa sinne niin ku muuallekin? sitten hotelleista ja lentoyhtiöstä... huomasittekos katsoa matkan hintatasoa, sen edullisuushan perustuu siihen, että maa on halpa ja lennot edullisia, ei siihen hintaan koneessa oikeen makuupaikkoja saada. pitää lentää finnairin pisnesluokassa jos haluaa prinsessan kohtelua ja tiloja... siis onhan se vähän sitäkin, että sitä saa mitä tilaa. kehitysmaassa on turha odottaa länsimaista luksusta ja haukkua sitten kaikki jälkeen päin. minusta gambialaiset olivat todella ystävällisiä - ne parjatut lentoaseman kaveritkin kantoivat laukut, huoletivat meidät lähtoselvitykseen, antoivat vielä sähköpostiositteenkin hymyillen vaikka sanoimme heti niille, ettei meillä ole dalaseja mukana... SIIS OMA ASENNE, ei kaikki ole rahaa vailla - me ei ainakaan maksettu kenellekään siitä että neuvoivat meitä, hymyillä ja ystävällisillä sanoilla niistä selvisi. mutta jos itse luulee että kaikki on vain sinulta jotain vailla, niin tottakai lomasa saa pilattua! mene vain gambiaan, mutta pidä mieli avoimena - kulttuuri on todella erilaista ja me ainakin menemme sinne uudelleen, kanariat yms tuntuvat vähän tyhjältä gambiakokemuksen jälkeen. maa on ihana, ihmiset iloisia. juttelimme siellä ihmisten kanssa (juuri näiden parjattujen perässä roikkujien kanssa) ja suurin ihmetyksen aihe heille oli, että suomessa äidit opettavat lapsille, ettei vieraille ihmisille saa puhua... josko unohtaisi tuon opin ja nauttisi gampian lomasta? ja niin ku yksi tuossa kirjoitti, kyllä ne ymmärtävät jos niille sanoo no thanks ja hymyilee - ei ne todella ole tyhmiä, saat hymyn takaisinkin vaikka kieltäydytkin palvelusta mitä tarjotaan. ne vain yrittävät hankkia leipänsä!!!
- ei koskaan enään
oma asenne on kunnossa,mutta paikalliseten asenne varsinkin miesten on syvältä valkoisia kohtaan
varokaa varsinkin naiset ette saa olla 1 sekunttia rauhassa
vaikka kohteen matkan hinnat kohtuulliset,niin sillekkin rahalle on saatva vastinetta siitä on kysymys
gambia ja sinne lentävä lentoyhtiö my travel airways ei anna rahalle mitään vastinetta
paikka on huonoin maapallon lomakohteista sen voin sanoa 25v maailmaa reissaanena kaikille
pysykää posi moisesta maasta ja matkustakaa sinne missä saatte olla rauhassa ja ihmiset ottavat teidät vastaan eivätkä ole kuin jotain ääliöitä,kuten gambiassa kaikki ovat - You!
ei koskaan enään kirjoitti:
oma asenne on kunnossa,mutta paikalliseten asenne varsinkin miesten on syvältä valkoisia kohtaan
vaikka kohteen matkan hinnat kohtuulliset,niin sillekkin rahalle on saatva vastinetta siitä on kysymys
gambia ja sinne lentävä lentoyhtiö my travel airways ei anna rahalle mitään vastinetta
paikka on huonoin maapallon lomakohteista sen voin sanoa 25v maailmaa reissaanena kaikille
pysykää posi moisesta maasta ja matkustakaa sinne missä saatte olla rauhassa ja ihmiset ottavat teidät vastaan eivätkä ole kuin jotain ääliöitä,kuten gambiassa kaikki ovatKirjoitustesi perusteella Gambiahan kuulostaa todella paratiisilta Rovaniemeen verrattuna.
Yksi suurimmista edusita Gambialla on se ettei siellä ainakaan tule törmättyä sinuun :) - miten ihmiset
pysykää posi moisesta maasta ja matkustakaa sinne missä saatte olla rauhassa ja ihmiset ottavat teidät vastaan eivätkä ole kuin jotain ääliöitä,kuten gambiassa kaikki ovatjännää miten eri ihmiset kokevat samat asiat täysin erilailla. tuota - me lennettiin eka suoralla lennolla gambiaan ja meille kyllä tarjottiin kuohuviinit ensimmäisen lennon kunniaksi - ruoka oli hyvää tullessa ja mennessä - verrattuna siihen mitä my travel oli kuusi vuotta sitten, kun edellisen kerran matkustettiin niillä koneilla. oli huomattavasti parantunut kaikki - paitsi jalkatilat, mutta sehän tiettiin jo ennen lentoa niin siihen oli varauduttu. ja miten erillä lailla gambiankin koetaan. mie en ollenkaan allekirjoita sitä etteikö siellä valkoinen nainenkin voi kulkea rauhassa (terve järki kuitenkin mukana niin kuin suomessakin) - eikä nämä erilaiset kokemukset ole edes siitä kiinni onko rovaniemeltä - sillä minäkin olen sieltä : ) ja varmaan menen uudelleen gambiaan!
- Marraskuussa käyneet
Ihan avartava ja rikastuttava kokemus, jos et ole aikaisemmin kehitysmaassa käynyt. Muuten ei kyllä pysty pahemmin hehkuttamaan. Olen kuitenkin matkustellut yli 20 maassa ja valtaosa on ollut kehitysmaita. Gambian miinuksena on tämä jatkuva peesaaminen ja tyrkyttäminen (mitä on kyllä joka maailman kolkassa), mutta missään muualla kukaan ei kävele kilometritolkulla perässäsi, vaikka kuinka sanoisi ei kiitos jne. Kyllä siellä mukaviakin ihmisiä on, mutta vaikea erottaa kuka haluaa sinusta taloudellista hyötyä... Kaikkea kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, järki päässä kuitenkin. Mitään ostettavaa sieltä ei oikein löydy, samoja kirahveja/naamioita kuin Askossa. Myöskään mitään kummempaa nähtävää ei paikka tarjoa, siis ellei ole aiemmin ollut saman elintason omaavassa maassa.
- pari kysymystä.
'Ei koskaan enää' ei ole todennäköisesti käynyt koskaan Gambiassa. Mutta jos voisit kertoa sen hotellin nimen, jonne sinulle tultiin kauppaamaan tytärtä, niin ottaisin tiedon mielelläni vastaan. Mikä on sitten mielestäsi ollut paras matkakohde, jossa suurena ja ennakkoluulottomana ihmisenä olet käynyt? Rehellisesti sanoen, en haluaisi kuulla nimimerkiltä enää yhtään aivotonta kommenttia, mutta jospa tulisi nyt edes yksi asiallinen.. Vaikka joulun kunniaksi. (huokaus).
- astiat
pari kysymystä. kirjoitti:
'Ei koskaan enää' ei ole todennäköisesti käynyt koskaan Gambiassa. Mutta jos voisit kertoa sen hotellin nimen, jonne sinulle tultiin kauppaamaan tytärtä, niin ottaisin tiedon mielelläni vastaan. Mikä on sitten mielestäsi ollut paras matkakohde, jossa suurena ja ennakkoluulottomana ihmisenä olet käynyt? Rehellisesti sanoen, en haluaisi kuulla nimimerkiltä enää yhtään aivotonta kommenttia, mutta jospa tulisi nyt edes yksi asiallinen.. Vaikka joulun kunniaksi. (huokaus).
tyhjät astiat kolisevat kovemmin - tää kaveri, joka kirjoittelee näitä rasistisia "peloittelujuttuja" ei ole koskaan käynyt gambiassa - eikä ilmeisesti missään muuallakaan. kateellisena häiriköi vuorotellen jonkin maan matkailukeskusteluita : ) että unohdetaan koko juttu!
- ei koskaan enään
pari kysymystä. kirjoitti:
maapallon paras oma kokemani paras lomakohde Ceylon johon lähden maaliskuussa uudestaan
hotelli missä asuin gambiassa oli bungalow beach,kotun alueella
eli on maa tullut nähty ja koettu täysin paskaksi maaksi ja paikaksi - vaan Sri Lanka
maapallon paras oma kokemani paras lomakohde Ceylon johon lähden maaliskuussa uudestaan
eli on maa tullut nähty ja koettu täysin paskaksi maaksi ja paikaksiMe enemmän matkustaneet tiedämme, että se on Sri Lanka. Ceylon se oli joskus vuonna yks ja kaks. Kiva kuitenkin, että viitsit lopulta nähdä vaivaa ja selvittää edes yhden gambialaisen hotellin nimen.
Sinulla sitä on riittänyt vastoinkäymisiä noilla "matkoillasi". Gambian lisäksi olet kokenut "helvetillisiä lomia" Bulgariassa, Egyptissä ja USA:ssa... - ei koskaan enään
vaan Sri Lanka kirjoitti:
Me enemmän matkustaneet tiedämme, että se on Sri Lanka. Ceylon se oli joskus vuonna yks ja kaks. Kiva kuitenkin, että viitsit lopulta nähdä vaivaa ja selvittää edes yhden gambialaisen hotellin nimen.
Sinulla sitä on riittänyt vastoinkäymisiä noilla "matkoillasi". Gambian lisäksi olet kokenut "helvetillisiä lomia" Bulgariassa, Egyptissä ja USA:ssa...en ole ikuna bulgariassa käynyt enkä käy entisissä kommarivaltioissa
jos noilla viittaa et olisin noilla palstoilla kirjoittanut olet pahasti ulalla
gambia palsta on ainut minne olen täällä koskaan mitään kirjoittanut
joten olematonta haukut - lisäksi
eli on maa tullut nähty ja koettu täysin paskaksi maaksi ja paikaksiJäi vielä tuossa kirjoittamatta, että ennen kuin lähdet Sri Lankaan tutustu hyvä ihminen Suomen Ulkoministeriön matkustiedotteeseen koskien Sri Lankan turvallisuustilannetta. Se löytyy osoitteesta http://formin.finland.fi. Matkustaessa sinne tulee varautua hyvin moniin vaaroihin ja riskeihin.
- häpeä
en ole ikuna bulgariassa käynyt enkä käy entisissä kommarivaltioissa
jos noilla viittaa et olisin noilla palstoilla kirjoittanut olet pahasti ulalla
gambia palsta on ainut minne olen täällä koskaan mitään kirjoittanut
joten olematonta haukutSamanlaista tekstiä siellä Bulgaria-palstalla suollettiin loppukesästä. Ymmärrän hyvin, ettet halua tunnustaa sitä.
Ei se ole häpeä tunnustaa.
- tultiin
gambiasta.
minusta se oli hyvä matka.
näki mitä aito afrikkalainen elämä on.
olen sitä mieltä että kyllä kannattaa käydä katsomassa.
eli lähde retkille siellä näkee.
hotellien ranta aluella ei muuta kuin kauppiaita.
albert markkinoille banjuliin,siellä vasta vilskettä hajua.
monet ihmiset oli hauskoja ja ystävällisiä.
bumsterit ei kiusanut meitä.
kyllähän ne tulee ja kaupaa jotain aina kun kävelee jossain. kävelee vaan ja sanoo EI KIITOS. - Ajnat*
Vietin miesystävän kanssa 2 vkoa Gambiassa loka-marrasvaihteessa. Kaikin puolin hyvä loma ja myönteinen kokemus.
Kiertelimme paljon myös omin päin ja kävimme mm. Senegalissa.
Molemmat olemme olleet useissa Afirkan maissa pitkiä aikoja aiemminkin, mies sotilastarkkailijana ja itsekin levottomammilla alueilla. Näihin muihin maihin (mm. Etiopia, Eritrea, Nigeria, Eteleä-Afrikka) verrattuna Gambia tuntui erittäin leppoisalta ja turvalliselta paikalta. Esim. aseita ei näkynyt käytännössä ollenkaan.
Jos et ole koskaan ennen matkustanut länsimaisten tai hyvin kehittyneiden turistikohteiden ulkopuolella, niin Gambia voi olla shokki. Muuten kyllä suosittelen. - Tapalapa
hieman ahdistuivat paikallisista miehistä, mutta minä (ja tyttöystäväni) saimme olla aika rauhassa. Otimme paikallisen pojan oppaaksi ja näimme vaikka mitä loman aikana. Innokkaita ja ystävällisiä oppaita olivat. Hyvää englantia puhuvat ja tietävät paljon historiasta. Itse luulin lähteväni "rantalomalle", mutta yllätyksekseni loma olikin kaikkea muuta: kokemuksia, paljon nähtävää, eläimiä, luontoa, köyhyyttä, kulttuuria... Suosittelen vilpittömästi käymään Smiling_Coast_Gambiassa
- "FATU"
EIKÖHÄN OLE NIIN, ETTÄ JOKAISEN LOMA ON OMA. ETTE VOI KÄYDÄ VIISASTELEEN TOISEN KOKEMUKSISTA! SAMASTA KOHTEESTA TÄYSIN ERI KOKEMUKSIA. ITSE EN VOI LOPPULAUSUMAA LOMASTAMME ANTAA; KAIKENLAISIA FIILIKSIÄ JA YMMÄRRÄN KYLLÄ JOS JOKU EI SINNE ENÄÄ IKUNA MENE. TÄYSIN MAHDOLLISTA. TODENNÄKÖISESTI EN MINÄKÄÄN. KAIKKEEN SAAT VARUTUA KUN SINNEPÄIN LÄHDET. YLTIÖINTOILU JA KOHTEEN SILKKA IHASTELU ON NAIVIA, VAIKUTTAA VÄHÄN MAAILMAA NÄHNEIDEN / KIELITAIDOTTOMIEN JUTUILTA.
- olla että
"FATU" kirjoitti:
EIKÖHÄN OLE NIIN, ETTÄ JOKAISEN LOMA ON OMA. ETTE VOI KÄYDÄ VIISASTELEEN TOISEN KOKEMUKSISTA! SAMASTA KOHTEESTA TÄYSIN ERI KOKEMUKSIA. ITSE EN VOI LOPPULAUSUMAA LOMASTAMME ANTAA; KAIKENLAISIA FIILIKSIÄ JA YMMÄRRÄN KYLLÄ JOS JOKU EI SINNE ENÄÄ IKUNA MENE. TÄYSIN MAHDOLLISTA. TODENNÄKÖISESTI EN MINÄKÄÄN. KAIKKEEN SAAT VARUTUA KUN SINNEPÄIN LÄHDET. YLTIÖINTOILU JA KOHTEEN SILKKA IHASTELU ON NAIVIA, VAIKUTTAA VÄHÄN MAAILMAA NÄHNEIDEN / KIELITAIDOTTOMIEN JUTUILTA.
saattaahan olla, että olen juntti, joka ei ole kovinkaan paljoo maailmaa nähnyt - jotain kuitenkin - ja pidin kovasti gambiasta. kyllä sen saa kertoa muillekin - jos on perin tyytyväinen ja ihastunut matkaansa. tartteeko sitä aina olla niin pirun suomalainen, että möllöttää vaan?
- tubaab
olla että kirjoitti:
saattaahan olla, että olen juntti, joka ei ole kovinkaan paljoo maailmaa nähnyt - jotain kuitenkin - ja pidin kovasti gambiasta. kyllä sen saa kertoa muillekin - jos on perin tyytyväinen ja ihastunut matkaansa. tartteeko sitä aina olla niin pirun suomalainen, että möllöttää vaan?
Mielipiteensä ja kokemuksensa tässä kaikki ovat kertoneetkin. Loma on varmaan "pilalla" jo muutamasta kiroilusta, huutamisesta ja rään roiskinnasta tai tyttären huoraksi tarjonnasta... Jokainen odottaa lomiltaan hyviä ja mielekkäitä kokemuksia ja kun niitä ei voittopuolisesti ole niin koittakaa kestää senkin turistin kirjoittamat kokemukset ja ohjeet. Möllötyksestä ei ainakaan meidän lomallamme ollut kyse- ja ehkä juuri siitä syystä niitä kaikensorttisia fiiliksiä onkin kertynyt. Suvaitsevaisuutta tänne Suomeenkin - ei ne Gambiankaan "ihanan vilpittömät ja avoimen lämminsydämmiset" yleensä muuta kun businesta ajatelleet.
- mäkin
"FATU" kirjoitti:
Kyllä paikka on kaamea. Ystävällisyys vaan rahan ahneutta. Todellakin voitava varautua melkein mihin vaan.Hintataso yllättävän korkea.
- matkustelija
Jos et ole liian sinisilmäinen, ymmärrät ja uskot ettei kaikki ole aina niin kuin puhutaan ja miltä juttu kuulostaa. Et välitä siitä, että sulle kerrotaan paikallisten ostaman patongin hinnaksi 40 rahaa kun se paikallisen ostamana on 4. Riittävästi rohkeutta olla uskomatta kaikenlaista vakuuttelua ja riittävästi tilannetajua kääntyä kun kuja muuttuu aina vain kapeammaksi ja hihassa nykijöiden määrä lisääntyy. Rannalta käännyimme hämärän tultua, kun 1. mukaan kiilaaja (5 sek. kuluttua) alkoi olla vailla ruokaa nälkäiselle vihaiselle koiralleen ja muurilta juoksi toinen varmaan yhtä nälkäiseksi ilmottautuva koiranomistaja-rasta. Hotelli oli takanamme ja huutelun ja haukkumisen lisäksi ei sitten tapahtunut muuta. Toivottivat meidät hel... jos emme pidä Gambiasta. Me emme sanoneet mitään, joten vihat tulivat kyllä vain heidän puoleltaan ja kaiketi ryöstämisen epäonnistumisen takia. Tämän jälkeen emme rannalle hämärässä menneetkään. Enemmän kiroilua ja syljeskelyä saimme päällemme kun olemattomassa kuppilassa mies tilasi kahvin ja saatuaan teepussin killumassa kupissaan ei ajatellut sitä juoda...Päättele itse. onnea matkaan.
- nyki
Jos Kanaria on mielikohde, niin ei kannata lähteä Gambiaan.2 viikoa oltuamme totuimme paikkaan ,ensin tuntui ahdistavalta kun emme oikein hyvin taida englantia.Olisi ollut mukava keskustella innokkaitten paikallisten kanssa.Loppulomasta keskustelu jo sujui jotenkin,ne ei oikein ymmärtäneet ettei joku puhu englantia.Yritimme opettaa suomea heille se oli heistä hauskaa.Ei siellä mitään kauppakujia tai katuja ole ,yksi pieni tienpätkä missä muutama ravintola,ja kauppa.Paikalliset eivät suoraan kerjää vaan myyvät jotain pientä ,pähkinää banaania ym.mutta sitäkin sisukkaammin.Milenkiintonen kohde 2 viikkoa riitti .Ei ihan lempikohteitani ,mutta mukava loma oli.Hyvää lomaa kaikille
- matkustelija
Gambiassa on todellakin kujia, markkinapaikkoja, toreja katettuna ja ilman !!! Niinpa niin. Jos vietät lomasi kuten kanarialla oleva niin se on viisainta tehdä juuri "nykin" tavoin hotellin lähellä, lyhyen ostoskadun varressa...
- Anonyymi
Gambia matka/Bomba, näyttö Niemelä perässä tulee tavara lestadiolaisuus , tahallaan aiheutettu murtuma nilkat. Ym
Kyllä tänne venäjän ralli autoilla pääsee ja pärjää, toteaa Suomi verkkarit Mies
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1057111- 474886
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562741Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52258Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101228Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1821187Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921053Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai248876Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30866Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179813